Jbl Quantum One: een hoofdtelefoon vol gebruiksvriendelijke gimmicks
Reviews

Jbl Quantum One: een hoofdtelefoon vol gebruiksvriendelijke gimmicks

Jbl is een ervaren speler op de audiomarkt. Zowel binnen de live-, pro- als consumer-audio heeft het Amerikaanse bedrijf een flinke staat van dienst. Sinds het begin van dit jaar heeft Jbl ook een hoofdtelefoonlijn speciaal voor gamers: Quantum Gaming Series.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

In totaal bestaat de Quantum serie uit maar liefst zeven verschillende hoofdtelefoons en een speakerset in verschillende prijsklassen. Kortom: voor ieder wat wils. Wij kregen de JBL Quantum One, het flagship model van de serie, in bruikleen.

Features en certificaten

Dit flagship model, dat met 249 euro ook meteen het duurste exemplaar uit de serie is, heeft 50 millimeter grote Hi-Res gecertificeerde drivers en laat zich kenmerken door een aantal slimme features. Zo is er inschakelbare, actieve noise-cancelling, twee soorten surround sound, ingebouwde head-tracking en zijn de oorschelpen van de headset voorzien van programmeerbare rgb-ledverlichting. De microfoon - die Discord-certified is - is ontkoppelbaar. De minijackingang die hierdoor vrij komt, wordt gebruikt om de kalibratiemicrofoon van het headtrackingsysteem aan te sluiten.

Ook de aansluitkabel is afneembaar en Jbl levert meerdere kabelvarianten mee. De standaard kabel, met een usb-c-stekker aan de headset kant en usb-a voor het verbinden met een pc, heeft een eenvoudige mixer in het midden. Deze bepaalt de balans tussen in-game audio en eventueel chatgeluid. Er is ook een kabel die eindigt in trrs-plug voor de console-, handheld- of Mac-gebruikers.

©GMRimport

Stevig maar niet zwaar

De meegeleverde bekabeling van de Jbl Quantum One is, net als alles aan deze headset, degelijk en stevig zonder overdreven veel gewicht met zich mee te dragen. De oorkussens zijn ruim en zacht en ook de hoofdband is aan de binnenkant voorzien van kussens. Dit maakt de Quantum One redelijk comfortabel. Desalniettemin ben je vanwege zijn grootte en het klemmen van de schelpen na een uur of twee toch blij als hij even af kan.

De knoppen achterop de linkerschelp - die je controle geven over het volume, het in- en uitschakelen van de noise cancelling en de microfoon en het opnieuw centreren van de headset in de headtracking modus - voelen goed aan. De microfoon is daarnaast slim net naast de mond gepositioneerd, waardoor deze geen obstakel vormt in het gezichtsveld. Het kleine ledlampje op de microfoon, wat bevestigend gaat branden als de microfoon is gemutete, wordt hiermee dan ook geen irritatie, maar juist een goede toevoeging.

Het enige onderdeel dat ietwat uit de toon valt binnen het degelijke ontwerp van de Jbl Quantum One, is de mixer in het midden van de usb-kabel. De mixer - die de balans tussen chat en gamegeluid controleert - is doeltreffend, maar wel wat lichtgewicht. Daardoor blijft hij ondanks de rubberen onderkant niet goed op een bureau staan.

©GMRimport

Surround sound en effectieve software

Om de headtracking-mogelijkheden van de Jbl Quantum One verder onder de loep te nemen, moeten we de bijbehorende applicatie voor Windows, Jbl Quantum Engine, induiken. Deze applicatie valt vanaf het eerste moment in positieve zin op vanwege zijn doelgerichte ontwerp, overzichtelijkheid en het ontbreken van vervelende inlogschermen en onnodige pushnotificaties.

Er zijn twee verschillende surround sound-opties te vinden in de software: Dts Headphone:X 2.0 en Jbl QuantumSphere 360. De Dts-variant is een codec die werkt met vooraf bepaalde hrtf’s (head related transfer functions). Omdat het een codec met een vooraf bepaalde filtering betreft, verschilt de precisie en kwaliteit van de ervaring van immersie van gebruiker tot gebruiker.

Jbl QuantumSphere 360 gooit het over een iets andere boeg. De meegeleverde kalibratiemicrofoon kan samen met de software namelijk hrtf’s maken van jouw oren. Dit doe je door de kalibratiemicrofoon - die is vormgegeven als een kleine oordop - in je oor te stoppen en de headset eroverheen te plaatsen. De software speelt een sweep af: een signaal waarin alle frequenties uit het spectrum van laag naar hoog achter elkaar worden afgespeeld. De microfoon registreert vervolgens de reflecties uit jouw oorschelp en implementeert deze informatie in een profiel in de software.

Kijkend naar de volledige Quantum-serie en de prijs van de One is het voor consolegamers wellicht niet direct de meest voor de hand liggende keuze.

-

Je eigen filter

Het kost soms een aantal pogingen om de kalibratie optimaal te krijgen. Vertrouw hierbij absoluut op je oren en zoek naar een klankbalans die natuurlijk aanvoelt. Het resultaat is namelijk zeer de moeite waard. De microfoon luistert niet alleen naar de vorm van jouw oren, maar ook naar het omgevingsgeluid en optimaliseert op die manier ook nog eens de noise cancelling. Het is wel essentieel om je oren - en hersenen - even de tijd te geven om aan het effect te wennen. Als je na een halfuur gamen terugschakelt naar de stereomodus, merk je pas hoe groot de toevoeging is.

De headtracking, die nog een extra laag toevoegt aan deze ervaring, zorgt niet direct voor betere in-game lokalisatie. Het neigt - zonder het gebruik van virtual reality-accessoires – dan ook eerder naar een gimmick. Toch voelt het creëren van een luisterveld wat op een vaste plek voor de gebruiker blijft - zelfs als je wegkijkt - indrukwekkend aan. Dat er op de schelp geen knop is om eenvoudig te schakelen tussen de verschillende luistermodi is wel een gemis.

©GMRimport

Prima voor pc-gamers

Veel van de besproken features zijn alleen beschikbaar voor pc-gebruikers. Dat maakt de Jbl Quantum One absoluut geen slechte headset voor de gebruikers van andere platforms. Kijkend naar de volledige Quantum-serie en de prijs van de One is het voor consolegamers wellicht niet direct de meest voor de hand liggende keuze.

Zo is er geen actieve noise cancelling en de surround-opties en headtracking zijn ook niet beschikbaar. Daar staat tegenover dat de klank van de Quantum One goed is. De headset klinkt vol, gedefinieerd, het laag is stevig zonder dat het overdreven wordt en ook de lokalisatie is prima zonder het gebruik van de surround-opties. Er is qua klank wel duidelijk ingezet op gaming en dat zorgt voor een ietwat ongebalanceerde luisterervaring bij muziek. De microfoon is degelijk en er is een goedwerkende talkthrough-optie.

De Quantum One is dus een erg complete headset voor pc-gamers. Hij is redelijk comfortabel, heeft prima bouwkwaliteit, goed doordachte features en kwalitatief prima audio. De headtracking en rgb-ledverlichting voelen aan als showelementen en de mixer in het midden van de usb-kabel blijft vanwege zijn lichtheid niet altijd op je bureau staan. Dat is mede dankzij het gebruiksplezier en de goede software die de One complementeren echter snel vergeven. Game je bij voorkeur op consoles, dan doe je er beter aan een andere headset uit de Quantum-serie te bekijken.

Prijs: 249,99 euro

Pluspunten

- Hrtf’s opnemen van je eigen oren
- Gebruiksvriendelijke software
- Actieve noise cancelling

Minpunten

- Mixer in het midden van de kabel niet gewichtig genoeg
- Veel features alleen beschikbaar voor pc-gebruikers
- Niet geschikt voor lange sessies

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
      Nieuws

      Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

      Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

      Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

      Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

      Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

      Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

      Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

      Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

      De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
      Anuchard
      Broforce Forever
      Darkest Dungeon
      Death’s Door
      Maquette
      Serious Sam: Siberian Mayhem

      Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

      View post on X

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
      Nieuws

      Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

      Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

      Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

      Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

      De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

      Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

      Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!