Iron Man VR is geen hoogvlieger
Reviews

Iron Man VR is geen hoogvlieger

Iron Man is de perfecte superheld om in virtual reality te beleven. Het voelt volkomen natuurlijk om een held met een ijzeren masker te spelen terwijl je een onhandige vr-bril op je snufferd hebt. Al dat zweet na een intense vr-sessie moet Tony Stark vast ook voelen in zijn zware harnas.

Het is vooral de beweging die zich goed leent voor een overzetting naar vr en ontwikkelaar Camouflaj doet dat met verve. Stel je even voor hoe Iron Man vliegt in de films en comics, met jets die uit zijn palmen schieten. Dit is precies hoe het in de game ook werkt, en dat is glorieus. Je stijgt op door je armen omlaag te houden, je palmen naar onderen te richten en de trigger in te drukken. Zoef, daar zweef je als superheld het luchtruim in.

Dit besturingssysteem maakt je een flexibele en razendsnelle superheld. Wil je naar voren racen, dan draai je je palmen naar achteren. En moet je kogels ontwijken, dan houd je je handen aan de zijkant om naar rechts of links te strafen. Deze besturing is het grootste pluspunt van Iron Man VR en laat je echt voelen alsof je Tony Stark bent.

©GMRimport

I love you 3000

Het verhaal is amusant genoeg om je aandacht acht uur lang vast te houden. Het is enigszins voorspelbaar op die typische superheldenmanier. Tony Stark heeft zijn tijd als wapenfabrikant achter zich gelaten, maar een vijand uit zijn verleden heeft het nu op hem gemunt. Stark activeert daarom zijn oude kunstmatige intelligentie Gunsmith, die hem langzaam weer het wapenwereldje intrekt.

Ook het schieten is een genot en werkt precies zoals je zou verwachten. Je houdt je palmen naar voren om simpele kogels af te vuren. Als je je hand naar beneden kantelt, komt er een secundair wapen uit je pols tevoorschijn. Zo belaag je je vijand met doelzoekende raketten of clusterbommen. Gevechten zijn heerlijk chaotisch, waarbij je snel door het slagveld racet, kogels ontwijkt en de aanval kiest. Wij zijn nergens misselijk geworden, maar het moge duidelijk zijn dat je al wel vr-benen moet hebben om dit te doorstaan.

Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht.

-

Lange laadschermen

Een vr-game werkt pas echt goed als het je compleet onderdompelt in zijn wereld en je laat vergeten dat je een game speelt. Het is dan ook jammer dat Iron Man VR die illusie zo vaak verbreekt. Vooral de ellenlange laadschermen zijn een grote boosdoener. Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht. In virtual reality lijken laadtijden ook nog eens langer te duren, omdat je onderwijl niet even op je telefoon kan kijken.

Die laadschermen komen regelmatig op onhandige momenten. Zo zit je als Tony Stark in een vliegtuig wanneer je een drone door het raampje ziet. Er wordt geschoten en de zijkant van het vliegtuig breekt af. Dit kan een indrukwekkende scène zijn in vr, waarbij de brokstukken je om de oren vliegen. Maar nadat de drone schiet gaat het beeld op zwart, om je daarna pas het verwoeste toestel te laten zien. Dan denk je: aha, ik ben een game aan het spelen en de juiste asset moest worden ingeladen.

Verder is de game nogal eentonig. Op een paar baasgevechten na vecht Iron Man alleen tegen een legertje drones. Dat voelt niet bijzonder spannend, zeker niet omdat er maar zes verschillende vijanden zijn. Na een paar missies heb je alles wel gezien, maar de game rekt dit toch tot een uur of acht. De gevechten beginnen daardoor op elkaar te lijken, zeker als ze zich ook nog meerdere keren op dezelfde locaties afspelen.

©GMRimport

Move it, Move-controllers

Tot slot zijn er nog problemen die horen bij het feit dat dit een exclusieve PlayStation VR-game is. Je moet vaak goed en precies mikken om je staande te houden tussen al die drones, maar de hopeloos verouderde Move-controllers zijn daar niet altijd accuraat genoeg voor. Daarnaast kom je door al dat rondvliegen regelmatig in de knoop met de kabel van de headset. Vooral in optionele timetrials word je gevraagd om in lastige rondjes te vliegen, waarvoor je 360 graden om moet draaien. De game waarschuwt je wel als je helemaal bent omgedraaid en de kabel je mogelijk laat struikelen, maar als ontwikkelaars zo’n waarschuwing moeten maken, is er al iets fundamenteels mis met de opzet van het spel.

Ondanks deze nadelen is Iron Man VR een compleet pakket met heel wat content. Naast het verhaal zijn er nog optionele trainingsmissies en kun je je ijzeren pak opleuken met nieuwe wapens om uit te proberen. Ook is het de moeite waard om een hogere moeilijkheidsgraad te proberen, aangezien je vaardigheden dan tot het uiterste wordt getest. Het is alleen jammer dat je dan nog steeds diezelfde zes drones aan flarden moet schieten en je door al die laadschermen heen moet worstelen. Dan voel je je niet echt een superheld.

Iron Man VR is nu verkrijgbaar voor PSVR.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Het vliegen en schieten werkt wonderbaarlijk goed in Iron Man VR, maar de herhalende gevechten tegen telkens dezelfde drone-vijanden worden al snel voorspelbaar.

Plus- en minpunten
  • Vliegen en schieten werkt goed, leuk verhaal, genoeg content
  • Ellenlange laadtijden op nare momenten, weinig variatie in vijanden, gebruik van Move-controllers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow
Nieuws

Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow

Paramount Pictures heeft de tweede officiële trailer van Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht. Voor Sonic-fans is de trailer een feest van herkenning.

Zo zien we onder meer een Chao Garden, Shadow op een motor met een geweer, en Dr. Eggman's mysterieuze nichtje Maria Robotnik. De trailer bevat ook veel actiebeelden, waaronder een gewelddadige aanvaring tussen Sonic en zijn duistere tegenpool Shadow op de beroemde Shibuya Crossing in Tokio.

De trailer laat ook een gezonde dosis humor zien. Zo vraagt een Japans meisje aan het vosachtige personage Tails of hij "Detective Pikachu" is.

Watch on YouTube

De ruim twee minuten durende video werpt overigens een uitgebreide blik op Shadow the Hedgehog. Dit is namelijk de eerste Sonic-film waarin dat personage - een handlanger van de superschurk Dr. Eggman (gespeeld door Jim Carrey) - zijn opwachting maakt. Shadow wordt ingesproken door Keanu Reeves, bekend van de The Matrix-films.

Sonic the Hedgehog 3 draait vanaf 25 december (op Eerste Kerstdag dus) in de Nederlandse bioscopen. De film speelt zich af op enkele bekende locaties, waaronder Tokio en Londen.

Hier zie je de eerdere trailer van Sonic the Hedgehog 3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen

De onvoorwaardelijke toewijding van Final Fantasy-ontwikkelaar Square Enix aan PlayStation lijkt steeds meer tot een einde te komen. Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi heeft in een interview namelijk nadrukkelijk zijn wens uitgesproken om de remake-trilogie van Final Fantasy 7 naar meer platforms te brengen.

Die trilogie, waarvan nu twee games uit zijn, zou eigenlijk exclusief voor Sony's PlayStation zijn. Maar in een recent interview met GamesRadar spreekt Hamaguchi zijn wens uit om de trilogie naar meer platforms te krijgen. "Ik wil Final Fantasy 7 en de Remake-serie naar zoveel mogelijk spelers brengen", zegt de regisseur. "We willen de situatie creëren waar meerdere spelers de game in de toekomst kunnen spelen."

Volgens Hamaguchi is de tijd voorbij dat gamers zich massaal naar één platform begeven om een specifieke game te spelen. "Het is veel meer gespreid nu, dus ik denk dat dat waarschijnlijk de reden is waarom onze ceo, Mr. Kiryu, de beslissing heeft genomen om meer richting multiplatform te gaan. Dat is gewoon de richting waarin de industrie opgaat."

Hamaguchi laat in het interview ook weten dat hij enthousiast is over Xbox. "Ik heb zelf een Xbox", zegt hij opgetogen. "Ik vind het een goed hardware-platform. Ik vind de Xbox leuk."

Xbox-gamers wachten al sinds 2020 tevergeefs op de komst van Final Fantasy 7 Remake, het eerste deel van de trilogie, naar hun consoles. Het spel kwam eerder al wel uit voor pc.

Square Enix lijkt de laatste tijd steeds minder tevreden over hun exclusiviteitsovereenkomst met PlayStation. Ze spreken zich regelmatig uit over de teleurstellende verkopen van hun exclusieve PlayStation 5-games. De verkoop van Final Fantasy 7 Rebirth, Square Enix' grootste release van dit jaar, voldeed bijvoorbeeld niet aan hun verwachtingen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!