Horn - Een mooie toekomst voor mobiel gamen
Reviews

Horn - Een mooie toekomst voor mobiel gamen

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Het stigma dat games op het iOS-platform vaak niet meer zijn dan opgevoerde minigames of gemankeerde kopies van consolegames leeft nog steeds bij veel mensen. Dit is niet gek gezien het aanbod op de AppStore. Hoewel zeker vermakelijk, zijn het vaak de Pocket Planes, Fruit Ninja’s en Tap the Frogs van deze wereld die de boventoon voeren. Als er zo nu en dan een franchise uit de consolewereld de overstap maakt naar het platform, worden we vaak getrakteerd op een slap aftreksel. Phosphor Games wil verandering in het stigma brengen en komt met een unieke franchise volledig ontwikkeld voor het iOS-platform: Horn.

©GMRimport

Om misverstanden uit de wereld te helpen, Horn is verre van wat je tot nu toe gewend ben op je iPhone of iPad. Spelers die Infinity Blade gewend zijn, weten ongeveer wat ze op grafisch gebied kunnen verwachten, maar Horn is veel ambitieuzer. De iOS-game geeft de speler toegang tot een heuse, volledig driedimensionale fantasiewereld, waarin hoofdrolspeler Horn de taak van held op zich moet nemen. De jonge assistent van een wapensmeder wordt namelijk wakker om te ontdekken dat de gehele bevolking is omgetoverd in robotachtige monsters. Samen met een wat nukkige sidekick gaat hij op zoek naar de bron van het kwaad om iedereen weer terug te transformeren naar vlees en bloed. Ok, het is wellicht niet het meest originele verhaal, maar het biedt genoeg prikkel om het avontuur te beginnen.

Hevig geïnspireerd

Wie de wereld van Horn betreedt, maakt onmiddellijk kennis met een voor iOS-begrippen erg gedetailleerde en prachtig vormgegeven wereld. Ruïnes, rotsblokken en kabbelende beekjes wisselen elkaar af met flora en fauna. Het spel heeft in die zin wel degelijk een eigen gezicht. Iets dat misschien niet helemaal gezegd kan worden van de gameplay. De hoofdmoot van het avontuur is overduidelijk geïnspireerd op het pionierswerk dat onder andere Zelda en later games als Uncharted hebben gedaan. Denk hierbij aan standaardelementen als zwaarden, potions, kerkers en schatkisten, maar ook aan wat specifiekere elementen als een instrument (ocarina), een hookshot en quick-time events. Het zijn onderdelen die zich eerder hebben bewezen in games en ook in Horn zeker werken.

©GMRimport

Hoewel de opzet en invulling van Horn misschien niet enorm origineel is, blijft het zeker voor een iOS-game het belangrijkste hoe het spel speelt. Het touchscreen is hierbij altijd een uitdaging. De manier waarop Horn dit oplost, is door een ‘tap’-systeem voor het lopen te introduceren. Door te swipen bedien je de camera. Waar je vervolgens heen wilt lopen,  tap je op het scherm. Het is hierdoor een soort mix geworden van een volwaardig 3D-avontuur en een point-en-click-game. Het concept werkt niet helemaal lekker. Hoewel er na een tijdje wel wat handigheid in komt, is het jammer dat er niet gekozen is voor een vierpuntsdruktoets zoals in andere 3D-games. Dat die besturing wellicht wat chaotischer is, was niet echt gevaarlijk geweest tijdens de gameplay. De gevechten met monsters zijn namelijk losstaande elementen.

Vechten, smeden, puzzelen

Een groot onderdeel van het avontuur is de strijd aangaan met grote robotachtige monsters. Wanneer je een monster tegenkomt verandert de besturing en kun je aanvallen door te swipen en aan beide kanten van het scherm de pijlen gebruiken om naar links of rechts te bewegen. Het is een vermakelijke manier van vechten en het omzeilt goed de beperkingen van het touchscreen. De wapens waarmee je vecht zijn het resultaat van forgen (smeden). In de wereld vind je blauwdrukken van wapens die je vervolgens kunt smeden mits je genoeg stenen hebt verzameld. Het is een redelijk simpel proces, maar een leuke toevoeging. Naast het vechten en ontdekken, zijn de puzzels het enige wat je nog in de weg staat om het verhaal te vervolgen. Het gros hiervan bestaat uit hendels overhalen. Af en toe komen er ook puzzels langs waarbij je de hookshot moet combineren met bijvoorbeeld een toevallig geplaatst vuur. Deze puzzels deden wel erg aan Zelda denken en hoewel leuk om op te lossen, zijn ze weinig origineel.

©GMRimport

De attractie van Horn is dat het als geheel allemaal goed in elkaar valt en Phosphor Games een overtuigende wereld neerzet. De afzonderlijke delen zijn, op de prachtige graphics en uitstekende muziek en stemmen na, degelijk, maar niet spectaculair. Hoewel uniek op het iOS-platform, is het allemaal al eens gedaan op de consoles, waardoor je redelijk snel door het spel heenloopt en nooit echt wordt verrast. Ok, eerlijk is eerlijk, als je na een bossbattle even achterover leunt en realiseert dat je op een iPhone speelt, dan is dat zonder meer een positieve verrassing. En eigenlijk is dit precies wat Horn doet. Het zuigt je in zijn wereld en frustreert je door controls die net niet lekker werken, gebieden die soms letterlijk herhaald worden en puzzels die net wat meer vernuft hadden mogen hebben. Wanneer je vervolgens het spel afsluit en weer teruggaat naar je whatsapp-berichten of Twitter-account, realiseer je dat het voor mobiele begrippen  een toch wel heel mooie ervaring was. En dat voor €5, 49.

Uitstekend
Conclusie

Horn is een zeer ambitieuze iOS-game die je met zijn prachtig vormgegeven wereld en mooie muziek compleet in zijn fantasiewereld zuigt. Daar aangekomen wisselen plezier en frustratie zich net iets te vaak af, waardoor je soms te snel weer naar de realiteit terugkeert. Zonde, want het is een wereld die blijft trekken en met wat verfijning in de gameplay een mooie toekomst voor het iOS-platform belooft.

Plus- en minpunten
  • Prachtige wereld, overtuigende muziek en stemmen, ambitieus avontuur
  • Besturing niet heel fijn, niet altijd origineel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!