Horn - Een mooie toekomst voor mobiel gamen
Reviews

Horn - Een mooie toekomst voor mobiel gamen

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Het stigma dat games op het iOS-platform vaak niet meer zijn dan opgevoerde minigames of gemankeerde kopies van consolegames leeft nog steeds bij veel mensen. Dit is niet gek gezien het aanbod op de AppStore. Hoewel zeker vermakelijk, zijn het vaak de Pocket Planes, Fruit Ninja’s en Tap the Frogs van deze wereld die de boventoon voeren. Als er zo nu en dan een franchise uit de consolewereld de overstap maakt naar het platform, worden we vaak getrakteerd op een slap aftreksel. Phosphor Games wil verandering in het stigma brengen en komt met een unieke franchise volledig ontwikkeld voor het iOS-platform: Horn.

©GMRimport

Om misverstanden uit de wereld te helpen, Horn is verre van wat je tot nu toe gewend ben op je iPhone of iPad. Spelers die Infinity Blade gewend zijn, weten ongeveer wat ze op grafisch gebied kunnen verwachten, maar Horn is veel ambitieuzer. De iOS-game geeft de speler toegang tot een heuse, volledig driedimensionale fantasiewereld, waarin hoofdrolspeler Horn de taak van held op zich moet nemen. De jonge assistent van een wapensmeder wordt namelijk wakker om te ontdekken dat de gehele bevolking is omgetoverd in robotachtige monsters. Samen met een wat nukkige sidekick gaat hij op zoek naar de bron van het kwaad om iedereen weer terug te transformeren naar vlees en bloed. Ok, het is wellicht niet het meest originele verhaal, maar het biedt genoeg prikkel om het avontuur te beginnen.

Hevig geïnspireerd

Wie de wereld van Horn betreedt, maakt onmiddellijk kennis met een voor iOS-begrippen erg gedetailleerde en prachtig vormgegeven wereld. Ruïnes, rotsblokken en kabbelende beekjes wisselen elkaar af met flora en fauna. Het spel heeft in die zin wel degelijk een eigen gezicht. Iets dat misschien niet helemaal gezegd kan worden van de gameplay. De hoofdmoot van het avontuur is overduidelijk geïnspireerd op het pionierswerk dat onder andere Zelda en later games als Uncharted hebben gedaan. Denk hierbij aan standaardelementen als zwaarden, potions, kerkers en schatkisten, maar ook aan wat specifiekere elementen als een instrument (ocarina), een hookshot en quick-time events. Het zijn onderdelen die zich eerder hebben bewezen in games en ook in Horn zeker werken.

©GMRimport

Hoewel de opzet en invulling van Horn misschien niet enorm origineel is, blijft het zeker voor een iOS-game het belangrijkste hoe het spel speelt. Het touchscreen is hierbij altijd een uitdaging. De manier waarop Horn dit oplost, is door een ‘tap’-systeem voor het lopen te introduceren. Door te swipen bedien je de camera. Waar je vervolgens heen wilt lopen,  tap je op het scherm. Het is hierdoor een soort mix geworden van een volwaardig 3D-avontuur en een point-en-click-game. Het concept werkt niet helemaal lekker. Hoewel er na een tijdje wel wat handigheid in komt, is het jammer dat er niet gekozen is voor een vierpuntsdruktoets zoals in andere 3D-games. Dat die besturing wellicht wat chaotischer is, was niet echt gevaarlijk geweest tijdens de gameplay. De gevechten met monsters zijn namelijk losstaande elementen.

Vechten, smeden, puzzelen

Een groot onderdeel van het avontuur is de strijd aangaan met grote robotachtige monsters. Wanneer je een monster tegenkomt verandert de besturing en kun je aanvallen door te swipen en aan beide kanten van het scherm de pijlen gebruiken om naar links of rechts te bewegen. Het is een vermakelijke manier van vechten en het omzeilt goed de beperkingen van het touchscreen. De wapens waarmee je vecht zijn het resultaat van forgen (smeden). In de wereld vind je blauwdrukken van wapens die je vervolgens kunt smeden mits je genoeg stenen hebt verzameld. Het is een redelijk simpel proces, maar een leuke toevoeging. Naast het vechten en ontdekken, zijn de puzzels het enige wat je nog in de weg staat om het verhaal te vervolgen. Het gros hiervan bestaat uit hendels overhalen. Af en toe komen er ook puzzels langs waarbij je de hookshot moet combineren met bijvoorbeeld een toevallig geplaatst vuur. Deze puzzels deden wel erg aan Zelda denken en hoewel leuk om op te lossen, zijn ze weinig origineel.

©GMRimport

De attractie van Horn is dat het als geheel allemaal goed in elkaar valt en Phosphor Games een overtuigende wereld neerzet. De afzonderlijke delen zijn, op de prachtige graphics en uitstekende muziek en stemmen na, degelijk, maar niet spectaculair. Hoewel uniek op het iOS-platform, is het allemaal al eens gedaan op de consoles, waardoor je redelijk snel door het spel heenloopt en nooit echt wordt verrast. Ok, eerlijk is eerlijk, als je na een bossbattle even achterover leunt en realiseert dat je op een iPhone speelt, dan is dat zonder meer een positieve verrassing. En eigenlijk is dit precies wat Horn doet. Het zuigt je in zijn wereld en frustreert je door controls die net niet lekker werken, gebieden die soms letterlijk herhaald worden en puzzels die net wat meer vernuft hadden mogen hebben. Wanneer je vervolgens het spel afsluit en weer teruggaat naar je whatsapp-berichten of Twitter-account, realiseer je dat het voor mobiele begrippen  een toch wel heel mooie ervaring was. En dat voor €5, 49.

Uitstekend
Conclusie

Horn is een zeer ambitieuze iOS-game die je met zijn prachtig vormgegeven wereld en mooie muziek compleet in zijn fantasiewereld zuigt. Daar aangekomen wisselen plezier en frustratie zich net iets te vaak af, waardoor je soms te snel weer naar de realiteit terugkeert. Zonde, want het is een wereld die blijft trekken en met wat verfijning in de gameplay een mooie toekomst voor het iOS-platform belooft.

Plus- en minpunten
  • Prachtige wereld, overtuigende muziek en stemmen, ambitieus avontuur
  • Besturing niet heel fijn, niet altijd origineel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!