Header

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Meer, meer, meer

Wat moet een uitbreiding voor jou doen om je interesse te wekken? Een emotioneel stuk verhaal, zoals Lair of the Shadow Broker van Mass Effect 2, het einde van je reis, zoals in Trespasser van Dragon Age: Inquisition, of zoveel content dat het eigenlijk een hele nieuwe game is, zoals de dlc van The Witcher 3? Allemaal downloadbare hoogtepunten, maar The Frozen Wilds doet wat verreweg de meeste uitbreidingen doen: van alles net even een beetje meer geven.

Een nieuw gebied, nieuwe vijanden, een nieuwe verhaal, nieuwe collectables en nieuwe sidequests: het zit er allemaal in. Dat is mi chien niet de meest verra ende manier om dlc te maken, maar als het goed gedaan wordt geeft het je een heerlijk excuus om terug te keren naar een toch al goede game. Dat is precies wat Frozen Wilds doet: net even een injectie vers bloed in Horizon, zodat je er met plezier nog wat uren in stort.

Aloy reist dit keer naar het besneeuwde noorden, in een nieuw stuk van de kaart waar de Banuk-stam woont. Tenminste, als ze een hoog genoeg level heeft, want dit gebied is alleen gemaakt voor spelers die al aardig wat tijd in het hoofdspel hebben zitten. Er lopen gevaarlijke, nieuwe robotdino's rond, zoals de Scorcher die je constant met vuur bestookt. Eén verkeerde beweging en je ziet de helft van je levensbalk als sneeuw voor de zon verdwijnen. Een soort tu enbaas bewaakt de ingang naar het nieuwe gebied, zodat je er sowieso niet doorheen komt als je nog niet goed genoeg bent.

Ondergesneeuwd

Onze roodharige heldin bemoeit zich met de Banuk om meer te weten te komen over de Apocalyps, die ons zonder technologie en met een hoop robotische dinosauru en achterliet. In nieuwe ruïnes zoek je naar antwoorden, want waar komen die nieuwe dino's eigenlijk vandaan? De dlc speelt zich niet na, maar tijdens de game af, dus je krijgt geen antwoorden op de vragen die na het einde zijn blijven hangen. The Frozen Wilds voelt daarom niet echt e entieel aan en het verhaal blijft niet echt hangen.

Dat komt ook doordat het vooral een herhalingsoefening is van het hoofdverhaal. Weer is Aloy een buitenstaander die zich moet bewijzen, wederom worstelt ze zich door een Hunting Ground en opnieuw ontrafelt ze de geheimen van de geschiedenis in oude fabrieken. De sidequests zijn dit keer gelukkig des te intere anter, met vrolijk geacteerde personages die ondanks hun korte tijd op het scherm toch een goede indruk achterlaten. De zijmi ies zijn bovendien een stuk gevarieerder dan die in de rest van de game en dat is een welkome toevoeging. Je hoeft niet meer telkens sporen te scannen om daar vervolgens achteraan te lopen, maar krijgt betekenisvolle opdrachten die je naar boeiende locaties brengen.

Geen grof geschut

Aloy kan ook een handvol nieuwe vaardigheden leren in een verse skilltree. Dat zijn vooral handigheidjes als het repareren van overgenomen robots, of een aanval die je kunt uitvoeren terwijl je op een robot rijdt. Het voelt niet echt alsof die skills horen bij deze uitbreiding. Sterker nog: in het nieuwe gebied The Cut komen ze nauwelijks van pas. Tegen de grote robots in deze sneeuwvlaktes heb je meer aan grof geschut.

Verder zijn er nieuwe wapens om mee te spelen, outfits om aan te trekken en collectables om naar te speuren. Het voelt allemaal erg bekend, maar alles is wel van hoogstaande kwaliteit. Het acteerwerk is buitengewoon goed en de tu enfilmpjes zien er beter en geloofwaardiger uit dan in de rest van de game. Ook de achterliggende lore, sowieso een van de sterke punten van Horizon, wordt op een intere ante manier uitgebreid. Het is allemaal geen e entiële informatie, maar de nieuwe inkijkjes in de gebeurteni en achter de robot-Apocalyps zijn zeker de moeite waard.

The Cut is geen gigantisch gebied, maar wel spannend om te verkennen. Door de grote hoeveelheid sneeuw ziet het er prachtig uit en geeft het je echt een winter wonderland-gevoel. Voor 20 euro krijg je een pakket waar je ongeveer 10 tot 15 uur zoet mee bent, afhankelijk van of je alle optionele dingen wilt doen. Als je al alles uit de hoofdgame hebt geperst, kun je je hier geen buil aan vallen, maar verwacht niet te worden weggeblazen als door een sneeuwstorm.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4. Deze uitbreiding is getest op een PlayStation 4 Pro.