Hoe goed werkt virtual reality op de Switch met Nintendo Labo?
Reviews

Hoe goed werkt virtual reality op de Switch met Nintendo Labo?

Het falen van de Virtual Boy ligt inmiddels ver in het verleden en Nintendo vindt kennelijk dat de tijd rijp is om weer een poging te wagen met virtual reality, maar dan wel op een laagdrempelige manier. Met Nintendo Labo VR kunnen Switch-eigenaars namelijk vanaf deze maand zelf een vr-bril vouwen van kleurrijk bedrukt karton. Nu is een vergelijking met de lage kwaliteit van Google Cardboard of andere vr-ervaringen voor beginners al snel gemaakt, maar hoe zit dit nou werkelijk?

Om te beginnen is de Switch niet per se het meest geschikte apparaat om te transformeren tot een vr-bril. Er zit weliswaar genoeg kracht in de console om prachtige beelden van Hyrule in Zelda: Breath of the Wild of New Donk City in Super Mario Odyssey op het scherm te zetten, maar voor een prettige vr-ervaring zijn zaken als een hoge resolutie en framerate niet onbelangrijk om de gebruiker niet gruwelijk misselijk te maken. Gezien het feit dat het scherm een resolutie van 720p heeft en veeleisende games als Breath of the Wild niet in staat zijn om op 60fps te draaien, is het niet gek dat we met een gezonde dosis scepsis begonnen met het Nintendo Labo VR-pakket.

©GMRimport

Vouwen voordat je mag aanschouwen

En dat beginnen is niet even snel gedaan. Zoals je misschien weet van de eerdere Labo-pakketten kost het nogal wat tijd om de kartonnen creaties te maken. Door middel van duidelijke en vaak vermakelijke aanwijzingen op het scherm zet je de verschillende ‘Toy-Cons’ in elkaar, zoals je dat zou doen met een Billy-kast van de Ikea. In het complete Labo VR-pakket zit de basismodule met de lenzen (waar de Switch in wordt geschoven) en hier bovenop worden extra modules als een olifant met slurf, camera of enorme bazooka-achtrige Blaster geschoven. De bouwtijd van alle Toy-Cons loopt behoorlijk op, met de kortste bouwduur geschat op 30 tot 60 minuten en de langste (de Blaster) op maar liefst twee tot drie uur. Alles bij elkaar opgeteld ben je volgens Nintendo’s inschattingen dus zeven tot twaalf uur bezig voordat alles klaar is. Het bouwen van Labo is gelukkig net zo leuk als Lego in elkaar zetten, maar houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je met je gewenste creatie aan de slag kan.

Na het zorgvuldig vouwen van de kartonnen vr-headset, wordt duidelijk dat er een belangrijk verschil is met ‘echte’ vr-headsets. Er is namelijk geen hoofdband of andere manier aanwezig om de bril op je hoofd te houden. In de praktijk betekent dit dat je de vr-bril met of zonder extra aanhangsels met je handen tegen je gezicht moet drukken. De Toy-Cons houd je vaak op een alternatieve manier vast, zoals bijvoorbeeld je ene hand op de slurf en de ander aan de onderkant van het olifantenhoofd. Onze armen werden moe van voortdurend dezelfde positie blijven vasthouden. We kunnen enkel gokken waarom Nintendo voor deze aanpak heeft gekozen. Wellicht wil het bedrijf de jonge doelgroep forceren om niet al te lang aan één stuk door in virtual reality te blijven of zijn er andere veiligheidsredenen. Hoe dan ook zorgt deze designkeuze ervoor dat je geen langdurige speelsessies met Labo VR houdt (tenzij je biceps de uitdagingen wel aandurven).

Net als bij eerdere Labo-releases zit een groot gedeelte van het plezier in het bouwen zelf

-

Soepel zonder krachtpatserij

De grafische kwaliteit van de minigames die we speelden heeft ons aangenaam verrast. Zoals verwacht is de resolutie niet erg hoog en zie je de lijnen van de pixels op het scherm. De ervaring zelf is wel uitermate soepel, vermoedelijk door de hoge kwaliteit van de gyroscopen en andere trackers in de Switch. In hoeveel fps de vr-actie precies wordt gerenderd kunnen we niet zeggen, maar het is in ieder geval voldoende om ons niet beroerd te laten voelen (al kan dit per persoon verschillen natuurlijk). Nintendo snapt gelukkig goed wat de nadelen van hun vr-bril zijn en speelt hierop in door simpele vormen en kleurgebruik en grote letters te gebruiken.

©GMRimport

De content die je speelt met Labo VR is niet per se voor de ervaren (vr-)gamers bedoeld. Je speelt voornamelijk korte games waar je meestal niet meer dan een paar minuten voor nodig hebt en waar weinig progressie in zit. Deze oppervlakkige spelletjes zijn voor de korte duur wel vermakelijk, omdat Nintendo erin slaagt om simpele gameplay-elementen aan te bieden die passen bij de Labo-modules die je hebt gemaakt. Met bijvoorbeeld de Camera-module kan je onderwater op jacht gaan naar vissen om deze te fotograferen. Grappig is hierbij dat je de lens aan de voorkant draait om ook echt in en uit te zoomen in de onderwaterwereld, terwijl je een ratelend geluid hoort. Druk op een knop op je Joy-Con die als sluiter fungeert en je foto is gemaakt. Deze fysieke handelingen sluiten nauw aan bij de acties in virtual reality en zijn de voornaamste entertainmentfactor in de ervaringen.

Naast de negen uitgebreide ervaringen, zoals het hierboven genoemde fotograferen van vissen, het stoppen van alien-invasie met de Blaster of het kunnen tekenen in 3D met de olifantenslurf, bevat de VR Plaza-modus 64 piepkleine minigames, die ieder op een andere manier op inventieve manier gebruikmaken van de vr-bril en bijbehorende modules. Denk hierbij aan het gooien van een boemerang of een simpele platformer waar de enige toegevoegde waarde het vr-perspectief is. Deze minigames zijn in de meeste gevallen beter te omschrijven als tech-demo’s en zijn een leuk extraatje die de waarde van het pakket iets omhoog krikken.

©GMRimport

Conclusie

Het is duidelijk dat Nintendo niet de strijd met de concurrentie aan wil gaan met Labo VR. Net als bij eerdere Labo-releases zit een groot gedeelte van het plezier in het bouwen zelf. De ervaringen die de verschillende creaties mogelijk maken zijn een leuke beloning voor het harde vouwwerk, maar zijn niet veel meer dan dat. De techniek werkt beter dan verwacht en laat zien dat er naast krachtige hardware ook andere aspecten belangrijk zijn voor een prettige vr-ervaring, wat Nintendo goed snapt. Later deze maand kun je met Labo VR ook een modus in Super Mario Odyssey en het gehele Zelda: Breath of the Wild spelen, waar we vooral bij die laatste nog onze vraagtekens bij hebben staan. Labo VR is in ieder geval een geslaagd experiment en biedt een toegankelijke en leuke manier om jonge gamers in aanraking te laten komen met de magie van virtual reality.

Nintendo Labo: VR is vanaf 12 april beschikbaar Nintendo Switch in een compleet pakket of via een starterset en eventuele uitbreidingssets.

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
      Nieuws

      Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

      De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

      Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

      Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

      Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

      Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

      Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
      Nieuws

      Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

      Vaarwel paarse prins

      Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

      De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

      De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

      De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

      The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!