Razer Blackshark V2
Reviews

Razer Blackshark V2

Razer komt na 8 jaar eindelijk met een opvolger voor de Blackshark: de Blackshark V2. Deze gameheadset wil als ultieme headset voor de professionele gamer dienen. De Blackshark v2 is dan ook ontwikkeld in samenspraak met professionals en een team technici van THX.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Razer heeft voor het ontwikkelen van deze opvolger een aantal kernwaarden opgesteld. Zo moet de headset lichtgewicht zijn, goed afsluiten, hard kunnen en de microfoon mag zo min mogelijk last hebben van omgevingsgeluid. Er moeten cross-platform verbindingsopties zijn en comfort is ook nog eens essentieel. Om de presentatie kracht bij te zetten krijgt Razer bijval van een aantal zwaargewichten uit de professionele gamingwereld, waaronder Problem X, Karrigan en Nikobaby.

©GMRimport

Adem in, adem memoryfoam

Met het comfort van deze headset is in ieder geval helemaal niets mis. De headset is vederlicht en goed in balans: geen topzware hoofdband of onredelijk zware schelpen. De schelpen, gemaakt van luchtdoorlatend memory foam, vallen geheel over je oren en sluiten buitengeluid goed af zonder veel druk uit te oefenen op je hoofd.

Bij het verstellen van de hoogte van de schelpen merk je een nadeel die ontstaat door Razer’s keuze voor lichtheid. Er zijn dunne, metalen staafjes die de schelpen op hun plek houden. Deze schuiven niet, zoals bij de meeste headsets, de hoofdband in, maar bewegen juist aan de kant van de schelp. De combinatie van dunheid en het feit dat het schuiven niet middels een kliksysteem vast te zetten is, resulteert in een priegelig afstelsysteem dat aanvoelt alsof het elk moment kan verbuigen.

Technisch vernuft

Om zoveel mogelijk volume te genereren en toch een gebalanceerde weergave te houden, heeft Razer zelf een nieuwe driver ontworpen. Deze 50mm grote speaker met titanium coating bestaat uit een constructie met resonantieruimtes voor elk frequentiegebied. Zo voegen ze een akoestische versterking toe aan het signaal, waardoor er extreem hoge volumes kunnen worden bereikt. De titanium coating zorgt daarnaast voor een extra sprankel in het hoog.

In de praktijk klinkt de Blackshark V2 voornamelijk behoorlijk enthousiast. Elke frequentie wil zichzelf dolgraag laten horen en dat zorgt met name in het hoog voor behoorlijk wat drukte. Deze klankbalans laat zich erg goed lenen voor recente shooters en over-the-top actie waarbij de drukte in het hoog en het volle laag de chaos en snelheid van de game kracht bij zetten. Hier is duidelijk gedacht aan de (professionele) multiplayerfanaten.

©GMRimport

De marketing van microfoons

Speel je online, dan is een microfoon vaak geen overbodige luxe. Razer prijst de microfoon van de Blackshark V2 overal aan als een Hyperclear Cardioid Mic. Dit lijkt wellicht op een uniek staaltje techniek van Razer, maar schijn bedriegt. Zo’n beetje alle microfoons die je in gameheadsets vindt, zijn zogenaamde cardioide microfoons. In de volksmond worden deze microfoons aangeduid als niervormig: dit slaat op de zogenaamde opnamekarakteristiek. Je kunt dit het beste vergelijken met het gezichtsveld van een camera. De microfoon kijkt als het ware naar de mond van de gebruiker en neemt, met het middelpunt naar de mond, in cardioidevorm geluid waar.

Het enige verschil wat Razer hier heeft doorgevoerd is dat ze een zogenaamde super-nierconstructie hebben gemaakt. Dat zorgt ervoor dat de microfoon nog minder gevoelig is voor geluid wat zich achter de microfoon afspeelt. Geen nieuwe techniek, maar een slimme marketingterm. Desalniettemin klinkt de loskoppelbare microfoon van de Blackshark V2 prima - maar wel wat dunnetjes - en zorgt de super-niervorm voor een minder vervuild signaal.

©GMRimport

Crossplatform, THX Spatial Audio

Razer voorziet in crossplatformgebruik in de eenvoudigste zin van het woord: je kunt de Blackshark V2 met mini-jack in je controller kwijt en er is ook een externe geluidskaart die de headset middels USB met je computer verbindt. Deze geluidskaart is als het ware een verlenging van je kabel met een klein doosje eraan waar je de mini-jack inprikt. Dit doosje zorgt voor extra versterking en communiceert met de bijbehorende software: Synapse. Binnen deze software is het mogelijk om frequentie-aanpassingen te maken aan de klank van de hoofdtelefoon en microfoon.

Ook krijg je binnen Synapse toegang tot THX Spatial Audio. Dit audiovernuft is speciaal ontwikkeld voor de Blackshark V2 en versterkt de ervaring van spatialisatie en ruimtelijkheid doormiddel van 7.1-simulatie met Head Related Transfer Functions (HRTS’s). Je kunt per applicatie aangeven in welke modus Synpase de Spatial Audio moet toepassen: Game, Movie of Music. De klank van de headset verandert aanzienlijk en in positieve zin als Spatial Audio wordt ingeschakeld: er is een betere in-game lokalisatie, muziek klinkt minder schel en voller en bij videomateriaal word je binnen no-time volledig meegevoerd.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark v2 zeker wat voor jou.

-

Gaming Profiles

THX zorgt dus voor de nodige balans in klank en ruimte, maar dat is niet de enige ingenieuze toevoeging. De Amerikaanse audiogigant heeft namelijk ook zogenaamde Gaming Profiles ontwikkelt. Deze profielen, onderverdeeld in de categorieën Environmental Mode en Competitive Mode, veranderen de audio-ervaring per game. De Environmental Mode richt zich op het versterken van omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van in-game audio, maar het is de Competitive Mode die echt in het oog springt: binnen deze modus worden essentiële in-game audiocues versterkt om je zo een voordeel te geven ten opzichte van je tegenstander.

Ten tijde van onze testperiode met de Blackshark V2 was deze modus helaas nog niet beschikbaar, dus echt aan de tand voelen konden we het niet. We hebben een demo gezien van Apex Legends waarin deze modus wordt gebruikt en hierin nemen we duidelijk waar dat het eenvoudiger is om vijanden te lokaliseren en dat de wapengeluiden een stuk overtuigender aankomen.

Dit is geen modus die automatisch voor elke game beschikbaar is: THX moet per game de audio analyseren en keuzes maken over welke elementen worden versterkt. Er is een aardige lijst games met day one-compatibiliteit, waaronder Call of Duty: Warzone, Half-Life: Alyx en Red Dead Redemption 2, en op termijn brengt THX meer Gaming Profiles uit.

©GMRimport

Waardig opvolger

De Blackshark V2 is een goede headset die uitblinkt in waar hij voor bedoelt is: gameaudio. Het is wel voor een groot deel aan de technologie van THX te danken dat deze headset zo in balans is. De THX Spatial Audio-features zijn een schot in de roos en een absolute meerwaarde - haast essentieel - voor deze headset. Dat betekent dat de pc-gebruiker een beter product krijgt dan de consolegamer. De Gaming Profiles die er aan zitten te komen lijken daarnaast een interessante toevoeging, maar de tijd zal leren of het de wereld van competitief gamen gaat veranderen.

Deze headset is erg licht en het memory foam in de oorkussens zorgt voor extra comfort. De lichtheid van de materialen zorgt er wel voor dat het verstelsysteem van de oorschelpen wat gammel aandoet. De loskoppelbare microfoon is een stuk minder gevoelig voor omgevingsgeluid dan bij de gemiddelde gameheadset, maar klinkt wel wat dunnetjes.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark V2 zeker wat voor jou. Ben je op zoek naar een multi-inzetbare hoofdtelefoon waar je ook aangenaam muziek op kunt luisteren, moet je misschien nog even doorzoeken.

Meer hands-on:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
      Nieuws

      NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

      Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

      Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

      Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

      Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

      NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

      Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

      Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

      Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
      Nieuws

      Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

      De première staat gepland op 20 maart 2026

      De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

      Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

      Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

      Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

      Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

      De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!