Razer Blackshark V2
Reviews

Razer Blackshark V2

Razer komt na 8 jaar eindelijk met een opvolger voor de Blackshark: de Blackshark V2. Deze gameheadset wil als ultieme headset voor de professionele gamer dienen. De Blackshark v2 is dan ook ontwikkeld in samenspraak met professionals en een team technici van THX.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Razer heeft voor het ontwikkelen van deze opvolger een aantal kernwaarden opgesteld. Zo moet de headset lichtgewicht zijn, goed afsluiten, hard kunnen en de microfoon mag zo min mogelijk last hebben van omgevingsgeluid. Er moeten cross-platform verbindingsopties zijn en comfort is ook nog eens essentieel. Om de presentatie kracht bij te zetten krijgt Razer bijval van een aantal zwaargewichten uit de professionele gamingwereld, waaronder Problem X, Karrigan en Nikobaby.

©GMRimport

Adem in, adem memoryfoam

Met het comfort van deze headset is in ieder geval helemaal niets mis. De headset is vederlicht en goed in balans: geen topzware hoofdband of onredelijk zware schelpen. De schelpen, gemaakt van luchtdoorlatend memory foam, vallen geheel over je oren en sluiten buitengeluid goed af zonder veel druk uit te oefenen op je hoofd.

Bij het verstellen van de hoogte van de schelpen merk je een nadeel die ontstaat door Razer’s keuze voor lichtheid. Er zijn dunne, metalen staafjes die de schelpen op hun plek houden. Deze schuiven niet, zoals bij de meeste headsets, de hoofdband in, maar bewegen juist aan de kant van de schelp. De combinatie van dunheid en het feit dat het schuiven niet middels een kliksysteem vast te zetten is, resulteert in een priegelig afstelsysteem dat aanvoelt alsof het elk moment kan verbuigen.

Technisch vernuft

Om zoveel mogelijk volume te genereren en toch een gebalanceerde weergave te houden, heeft Razer zelf een nieuwe driver ontworpen. Deze 50mm grote speaker met titanium coating bestaat uit een constructie met resonantieruimtes voor elk frequentiegebied. Zo voegen ze een akoestische versterking toe aan het signaal, waardoor er extreem hoge volumes kunnen worden bereikt. De titanium coating zorgt daarnaast voor een extra sprankel in het hoog.

In de praktijk klinkt de Blackshark V2 voornamelijk behoorlijk enthousiast. Elke frequentie wil zichzelf dolgraag laten horen en dat zorgt met name in het hoog voor behoorlijk wat drukte. Deze klankbalans laat zich erg goed lenen voor recente shooters en over-the-top actie waarbij de drukte in het hoog en het volle laag de chaos en snelheid van de game kracht bij zetten. Hier is duidelijk gedacht aan de (professionele) multiplayerfanaten.

©GMRimport

De marketing van microfoons

Speel je online, dan is een microfoon vaak geen overbodige luxe. Razer prijst de microfoon van de Blackshark V2 overal aan als een Hyperclear Cardioid Mic. Dit lijkt wellicht op een uniek staaltje techniek van Razer, maar schijn bedriegt. Zo’n beetje alle microfoons die je in gameheadsets vindt, zijn zogenaamde cardioide microfoons. In de volksmond worden deze microfoons aangeduid als niervormig: dit slaat op de zogenaamde opnamekarakteristiek. Je kunt dit het beste vergelijken met het gezichtsveld van een camera. De microfoon kijkt als het ware naar de mond van de gebruiker en neemt, met het middelpunt naar de mond, in cardioidevorm geluid waar.

Het enige verschil wat Razer hier heeft doorgevoerd is dat ze een zogenaamde super-nierconstructie hebben gemaakt. Dat zorgt ervoor dat de microfoon nog minder gevoelig is voor geluid wat zich achter de microfoon afspeelt. Geen nieuwe techniek, maar een slimme marketingterm. Desalniettemin klinkt de loskoppelbare microfoon van de Blackshark V2 prima - maar wel wat dunnetjes - en zorgt de super-niervorm voor een minder vervuild signaal.

©GMRimport

Crossplatform, THX Spatial Audio

Razer voorziet in crossplatformgebruik in de eenvoudigste zin van het woord: je kunt de Blackshark V2 met mini-jack in je controller kwijt en er is ook een externe geluidskaart die de headset middels USB met je computer verbindt. Deze geluidskaart is als het ware een verlenging van je kabel met een klein doosje eraan waar je de mini-jack inprikt. Dit doosje zorgt voor extra versterking en communiceert met de bijbehorende software: Synapse. Binnen deze software is het mogelijk om frequentie-aanpassingen te maken aan de klank van de hoofdtelefoon en microfoon.

Ook krijg je binnen Synapse toegang tot THX Spatial Audio. Dit audiovernuft is speciaal ontwikkeld voor de Blackshark V2 en versterkt de ervaring van spatialisatie en ruimtelijkheid doormiddel van 7.1-simulatie met Head Related Transfer Functions (HRTS’s). Je kunt per applicatie aangeven in welke modus Synpase de Spatial Audio moet toepassen: Game, Movie of Music. De klank van de headset verandert aanzienlijk en in positieve zin als Spatial Audio wordt ingeschakeld: er is een betere in-game lokalisatie, muziek klinkt minder schel en voller en bij videomateriaal word je binnen no-time volledig meegevoerd.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark v2 zeker wat voor jou.

-

Gaming Profiles

THX zorgt dus voor de nodige balans in klank en ruimte, maar dat is niet de enige ingenieuze toevoeging. De Amerikaanse audiogigant heeft namelijk ook zogenaamde Gaming Profiles ontwikkelt. Deze profielen, onderverdeeld in de categorieën Environmental Mode en Competitive Mode, veranderen de audio-ervaring per game. De Environmental Mode richt zich op het versterken van omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van in-game audio, maar het is de Competitive Mode die echt in het oog springt: binnen deze modus worden essentiële in-game audiocues versterkt om je zo een voordeel te geven ten opzichte van je tegenstander.

Ten tijde van onze testperiode met de Blackshark V2 was deze modus helaas nog niet beschikbaar, dus echt aan de tand voelen konden we het niet. We hebben een demo gezien van Apex Legends waarin deze modus wordt gebruikt en hierin nemen we duidelijk waar dat het eenvoudiger is om vijanden te lokaliseren en dat de wapengeluiden een stuk overtuigender aankomen.

Dit is geen modus die automatisch voor elke game beschikbaar is: THX moet per game de audio analyseren en keuzes maken over welke elementen worden versterkt. Er is een aardige lijst games met day one-compatibiliteit, waaronder Call of Duty: Warzone, Half-Life: Alyx en Red Dead Redemption 2, en op termijn brengt THX meer Gaming Profiles uit.

©GMRimport

Waardig opvolger

De Blackshark V2 is een goede headset die uitblinkt in waar hij voor bedoelt is: gameaudio. Het is wel voor een groot deel aan de technologie van THX te danken dat deze headset zo in balans is. De THX Spatial Audio-features zijn een schot in de roos en een absolute meerwaarde - haast essentieel - voor deze headset. Dat betekent dat de pc-gebruiker een beter product krijgt dan de consolegamer. De Gaming Profiles die er aan zitten te komen lijken daarnaast een interessante toevoeging, maar de tijd zal leren of het de wereld van competitief gamen gaat veranderen.

Deze headset is erg licht en het memory foam in de oorkussens zorgt voor extra comfort. De lichtheid van de materialen zorgt er wel voor dat het verstelsysteem van de oorschelpen wat gammel aandoet. De loskoppelbare microfoon is een stuk minder gevoelig voor omgevingsgeluid dan bij de gemiddelde gameheadset, maar klinkt wel wat dunnetjes.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark V2 zeker wat voor jou. Ben je op zoek naar een multi-inzetbare hoofdtelefoon waar je ook aangenaam muziek op kunt luisteren, moet je misschien nog even doorzoeken.

Meer hands-on:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
      Nieuws

      The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

      Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

      The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

      Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

      In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

      Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

      Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

      Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Donderdag te verschijnen Verdansk-map voor Call of Duty: Warzone getoond
      Nieuws

      Donderdag te verschijnen Verdansk-map voor Call of Duty: Warzone getoond

      Is this the real life? Is this just fantasy?

      Activision Blizzard heeft de 'launchtrailer' voor de donderdag in Call of Duty: Warzone te verschijnen Verdansk-map uitgebracht.

      De bijna drie minuten durende trailer toont uitgebreide gameplay dat zich afspeelt op de nieuwe versie van de map, terwijl ondertussen het nummer 'Bohemian Rhapsody' van Queen is te horen.

      Verdansk is de oorspronkelijke map waarop de eerste Warzone zich afspeelde. In 2021 verdween de map echter uit de game en maakte het plaats voor andere locaties. De terugkeer van Verdansk lijkt geen toeval: ook andere battle royale-games, zoals Fortnite en Apex Legends, keren terug naar de klassieke maps en modi van de begindagen van de games.

      De Verdansk-map keert zoals gezegd aanstaande donderdag terug naar Warzone. Een dag eerder, op woensdag, gaat het derde seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 van start, waarmee onder andere de multiplayermap Firing Range terugkeert. Lees hier alles over de inhoud van het nieuwe seizoen.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!