Razer Blackshark V2
Reviews

Razer Blackshark V2

Razer komt na 8 jaar eindelijk met een opvolger voor de Blackshark: de Blackshark V2. Deze gameheadset wil als ultieme headset voor de professionele gamer dienen. De Blackshark v2 is dan ook ontwikkeld in samenspraak met professionals en een team technici van THX.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Razer heeft voor het ontwikkelen van deze opvolger een aantal kernwaarden opgesteld. Zo moet de headset lichtgewicht zijn, goed afsluiten, hard kunnen en de microfoon mag zo min mogelijk last hebben van omgevingsgeluid. Er moeten cross-platform verbindingsopties zijn en comfort is ook nog eens essentieel. Om de presentatie kracht bij te zetten krijgt Razer bijval van een aantal zwaargewichten uit de professionele gamingwereld, waaronder Problem X, Karrigan en Nikobaby.

©GMRimport

Adem in, adem memoryfoam

Met het comfort van deze headset is in ieder geval helemaal niets mis. De headset is vederlicht en goed in balans: geen topzware hoofdband of onredelijk zware schelpen. De schelpen, gemaakt van luchtdoorlatend memory foam, vallen geheel over je oren en sluiten buitengeluid goed af zonder veel druk uit te oefenen op je hoofd.

Bij het verstellen van de hoogte van de schelpen merk je een nadeel die ontstaat door Razer’s keuze voor lichtheid. Er zijn dunne, metalen staafjes die de schelpen op hun plek houden. Deze schuiven niet, zoals bij de meeste headsets, de hoofdband in, maar bewegen juist aan de kant van de schelp. De combinatie van dunheid en het feit dat het schuiven niet middels een kliksysteem vast te zetten is, resulteert in een priegelig afstelsysteem dat aanvoelt alsof het elk moment kan verbuigen.

Technisch vernuft

Om zoveel mogelijk volume te genereren en toch een gebalanceerde weergave te houden, heeft Razer zelf een nieuwe driver ontworpen. Deze 50mm grote speaker met titanium coating bestaat uit een constructie met resonantieruimtes voor elk frequentiegebied. Zo voegen ze een akoestische versterking toe aan het signaal, waardoor er extreem hoge volumes kunnen worden bereikt. De titanium coating zorgt daarnaast voor een extra sprankel in het hoog.

In de praktijk klinkt de Blackshark V2 voornamelijk behoorlijk enthousiast. Elke frequentie wil zichzelf dolgraag laten horen en dat zorgt met name in het hoog voor behoorlijk wat drukte. Deze klankbalans laat zich erg goed lenen voor recente shooters en over-the-top actie waarbij de drukte in het hoog en het volle laag de chaos en snelheid van de game kracht bij zetten. Hier is duidelijk gedacht aan de (professionele) multiplayerfanaten.

©GMRimport

De marketing van microfoons

Speel je online, dan is een microfoon vaak geen overbodige luxe. Razer prijst de microfoon van de Blackshark V2 overal aan als een Hyperclear Cardioid Mic. Dit lijkt wellicht op een uniek staaltje techniek van Razer, maar schijn bedriegt. Zo’n beetje alle microfoons die je in gameheadsets vindt, zijn zogenaamde cardioide microfoons. In de volksmond worden deze microfoons aangeduid als niervormig: dit slaat op de zogenaamde opnamekarakteristiek. Je kunt dit het beste vergelijken met het gezichtsveld van een camera. De microfoon kijkt als het ware naar de mond van de gebruiker en neemt, met het middelpunt naar de mond, in cardioidevorm geluid waar.

Het enige verschil wat Razer hier heeft doorgevoerd is dat ze een zogenaamde super-nierconstructie hebben gemaakt. Dat zorgt ervoor dat de microfoon nog minder gevoelig is voor geluid wat zich achter de microfoon afspeelt. Geen nieuwe techniek, maar een slimme marketingterm. Desalniettemin klinkt de loskoppelbare microfoon van de Blackshark V2 prima - maar wel wat dunnetjes - en zorgt de super-niervorm voor een minder vervuild signaal.

©GMRimport

Crossplatform, THX Spatial Audio

Razer voorziet in crossplatformgebruik in de eenvoudigste zin van het woord: je kunt de Blackshark V2 met mini-jack in je controller kwijt en er is ook een externe geluidskaart die de headset middels USB met je computer verbindt. Deze geluidskaart is als het ware een verlenging van je kabel met een klein doosje eraan waar je de mini-jack inprikt. Dit doosje zorgt voor extra versterking en communiceert met de bijbehorende software: Synapse. Binnen deze software is het mogelijk om frequentie-aanpassingen te maken aan de klank van de hoofdtelefoon en microfoon.

Ook krijg je binnen Synapse toegang tot THX Spatial Audio. Dit audiovernuft is speciaal ontwikkeld voor de Blackshark V2 en versterkt de ervaring van spatialisatie en ruimtelijkheid doormiddel van 7.1-simulatie met Head Related Transfer Functions (HRTS’s). Je kunt per applicatie aangeven in welke modus Synpase de Spatial Audio moet toepassen: Game, Movie of Music. De klank van de headset verandert aanzienlijk en in positieve zin als Spatial Audio wordt ingeschakeld: er is een betere in-game lokalisatie, muziek klinkt minder schel en voller en bij videomateriaal word je binnen no-time volledig meegevoerd.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark v2 zeker wat voor jou.

-

Gaming Profiles

THX zorgt dus voor de nodige balans in klank en ruimte, maar dat is niet de enige ingenieuze toevoeging. De Amerikaanse audiogigant heeft namelijk ook zogenaamde Gaming Profiles ontwikkelt. Deze profielen, onderverdeeld in de categorieën Environmental Mode en Competitive Mode, veranderen de audio-ervaring per game. De Environmental Mode richt zich op het versterken van omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van in-game audio, maar het is de Competitive Mode die echt in het oog springt: binnen deze modus worden essentiële in-game audiocues versterkt om je zo een voordeel te geven ten opzichte van je tegenstander.

Ten tijde van onze testperiode met de Blackshark V2 was deze modus helaas nog niet beschikbaar, dus echt aan de tand voelen konden we het niet. We hebben een demo gezien van Apex Legends waarin deze modus wordt gebruikt en hierin nemen we duidelijk waar dat het eenvoudiger is om vijanden te lokaliseren en dat de wapengeluiden een stuk overtuigender aankomen.

Dit is geen modus die automatisch voor elke game beschikbaar is: THX moet per game de audio analyseren en keuzes maken over welke elementen worden versterkt. Er is een aardige lijst games met day one-compatibiliteit, waaronder Call of Duty: Warzone, Half-Life: Alyx en Red Dead Redemption 2, en op termijn brengt THX meer Gaming Profiles uit.

©GMRimport

Waardig opvolger

De Blackshark V2 is een goede headset die uitblinkt in waar hij voor bedoelt is: gameaudio. Het is wel voor een groot deel aan de technologie van THX te danken dat deze headset zo in balans is. De THX Spatial Audio-features zijn een schot in de roos en een absolute meerwaarde - haast essentieel - voor deze headset. Dat betekent dat de pc-gebruiker een beter product krijgt dan de consolegamer. De Gaming Profiles die er aan zitten te komen lijken daarnaast een interessante toevoeging, maar de tijd zal leren of het de wereld van competitief gamen gaat veranderen.

Deze headset is erg licht en het memory foam in de oorkussens zorgt voor extra comfort. De lichtheid van de materialen zorgt er wel voor dat het verstelsysteem van de oorschelpen wat gammel aandoet. De loskoppelbare microfoon is een stuk minder gevoelig voor omgevingsgeluid dan bij de gemiddelde gameheadset, maar klinkt wel wat dunnetjes.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark V2 zeker wat voor jou. Ben je op zoek naar een multi-inzetbare hoofdtelefoon waar je ook aangenaam muziek op kunt luisteren, moet je misschien nog even doorzoeken.

Meer hands-on:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
      Nieuws

      Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

      Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

      De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

      Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

      Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

      Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

      In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

      Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
      Nieuws

      Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

      Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

      Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

      Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

      Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

      Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

      Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

      Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!