Epos Sennheiser GSP 670
Reviews

Epos Sennheiser GSP 670

Epos is een nieuw merk met flinke ambities: marktleider worden op het gebied van hoogwaardige audioproducten voor gaming. Power of Audio, zo luidt de slogan. Epos komt niet onbeslagen ten ijs: zo nemen ze niet alleen een hoop kennis mee van het bedrijf Demant - een specialistische firma op het gebied van gezondheidszorg en geluid - ze werken ook nog eens samen met Sennheiser.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Sterker nog: de bestaande gamingportfolio van Sennheiser Communications gaat voortaan verder onder de noemer Epos | Sennheiser. Epos is dus effectief gezien een afsplitsing van Sennheiser, maar gaat op termijn ook volledig alleenstaande producten ontwikkelen.

Het eerste wapenfeit, en daarmee de lancering van Epos, is echter ontwikkeld in samenwerking met Sennheiser: de Epos | Sennheiser GSP 670-headset. Als je bekend bent met de gamingcollectie van Sennheiser, zie je direct dat dit een continuering is van de bekende GSP-lijn. De Epos-naam lijkt hier dan ook vooral te dienen voor het uitdragen van de nieuwe ambities en het verleggen van de focus van de marketing naar de audiofiele insteek. Een insteek die de headset ook direct in een hogere prijscategorie doet vallen: met 319 euro is de GSP 670 niet bepaald goedkoop.

©GMRimport

Connectiviteit

De GSP 670 is een volledig draadloze headset die je middels bluetooth kunt verbinden met je pc, PS4, smartphone of tablet. Voor het verbinden met een pc en PS4 moet je gebruikmaken van de meegeleverde dongle. Bluetooth kan vanwege de latency effect hebben op de spelervaring, maar Epos heeft de snelheid van deze verbinding uitstekend voor elkaar.

Voor de bijbehorende firmware heeft Epos de Gaming Suite (voorheen Sennheiser Gaming Suite) applicatie. Deze applicatie - die alleen beschikbaar is voor Windows 10 - installeert niet alleen updates, het biedt ook een overzicht van de verschillende audio-presets die de klank van de headset beïnvloeden, alsmede de optie om een functie toe te wijzen aan de smart-button. De smart-button onderop de rechter schelp kan dienen voor het wisselen tussen de audio-presets óf om de 7.1-surround sound in te schakelen. Voor de PS4 is er geen applicatie beschikbaar en blijft de controle beperkt tot het harder of zachter zetten van het chatvolume.

De headset gedraagt zich af en toe temperamentvol bij het maken van bluetoothverbindingen: het kost soms meerdere pogingen om te verbinden met een smartphone en ook de dongle raakt meermaals de verbinding met de GP670 kwijt. Het helpt hierbij niet mee dat elke keer dat er een verbinding wordt gemaakt of verbroken wordt, er een vriendelijke doch indringend klinkende robotvrouw je dit luidkeels meedeelt.

©GMRimport

Luxegevoel en een analytische klank

De verbindingsproblemen breken met de rest van de feel van deze headset. De bouwkwaliteit is uitstekend en er is duidelijk ingezet op het luxegevoel om de marktleiderambities kracht bij te zetten. Dat resulteert in knoppen die goed aanvoelen (waarbij de geribbelde draaiknop achterop de rechter schelp ietwat uit de toon valt), oorkussens afgewerkt met suède en gewicht. Heel veel gewicht. Met 398 gram is de GSP 670 een tientonner in de headsetwereld. Desondanks zit de GSP 670 aangenaam, waarbij de schelpen stevig maar niet overdreven drukken en erg goed afsluiten.

De GSP 670 is erg precies in zijn weergave. Hierbij is het vooral de lokalisatie die in positieve zin opvalt. Het stereobeeld wordt extreem gedetailleerd weergegeven en dat zorgt voor een intensere beleving. De klank beschikt over eenzelfde soort detail en dat resulteert in een ietwat klinische ondertoon die bij oudere games de charme doet verdwijnen. Bij de nieuwere titels, en dan voornamelijk de grote open werelden die je helemaal opslokken, pakt deze analytische klank een stuk beter uit en resulteert het in het waarnemen van meer details en een groter gevoel van immersie.

Watch on YouTube

Verbind je de GSP 670 met je telefoon om muziek te streamen, dan is de analytische klank misschien even wennen. Deze uitgesproken keuze voor detail en de neutrale weergave valt perfect binnen de audiofiele invalshoek van Epos | Sennheiser en zorgt ervoor dat je meer textuur en diepte in muziek waar kunt nemen dan bij de gemiddelde gesloten headset. Waar het bij het luisteren van muziek wel echt aan ontbreekt is dynamiek. Dit is vaker een probleem is bij gesloten hoofdtelefoons, maar het valt bij de GSP 670 erg op dat uitgesproken, dynamische muzikale momenten niet altijd goed vertalen.

Praktisch

De eerder genoemde audio-presets zijn een prima toevoeging voor eenieder die controle wil over zijn geluidservaring. Deze headset klinkt wel het beste in de neutrale-modus. Ook de 7.1-surround optie is goed uitgewerkt en geeft je oren wat meer ademruimte en rust tijdens drukke games.

Al deze audiopracht en het feit dat de GSP 670 via bluetooth werkt, resulteert in een vrij korte batterijduur: twintig uur. Dit is voor pc-gamers geen probleem, aangezien er gewoon doorgespeeld kan worden terwijl de headset oplaadt, maar voor PS4-gamers is de korte batterijduur zeker iets om rekening mee te houden.

Tot slot zit er een microfoon op de GSP 670, waarbij er gekozen is voor een vrij gelimiteerd frequentiebereik: tot 7000Hz. Dat is genoeg om een stem via de chat bij een tegenspeler te krijgen, maar verwacht geen wonderen. Wil je streams of vlogs maken en ben je op zoek naar hoogwaardige stemopnames, is het noodzaak een externe microfoon aan te sluiten. Desalniettemin is de integratie van de microfoon praktisch en subtiel: je hoort een lichte klik als je hem naar beneden trekt, ter bevestiging van het inschakelen.

Gamer.nl wordt ondersteund door affiliate-opbrengsten. Als je op bepaalde links klikt via onze site, kunnen we daar aan verdienen om deze website te kunnen verbeteren.

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
      Nieuws

      Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

      Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

      De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

      De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

      De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

      Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
      Nieuws

      Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

      Meer bescherming voor de consument

      Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

      Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

      Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

      "Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

      Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      Internal server error