Half-Life: Alyx is een triomf
Reviews

Half-Life: Alyx is een triomf

Half Life: Alyx is de eerste nieuwe game in de franchise sinds Episode 2 in 2007 verscheen. Na eindeloze hoeveelheden, steeds flauwer wordende Half-Life 3-memes, leek het doek voor de franchise gevallen, tot Valve opeens Alyx aankondigde. Met als grote verrassing: de game is puur voor virtual reality ontworpen. Dat blijkt een briljante keuze.

Wanneer je je eerste stappen als Alyx zet, is het makkelijk om overdonderd te raken van het uitzicht op de stad, de Walkers, het geluid… Dan loop je naar de tafel met de radio, waar ook een luciferdoosje ligt. Je pakt die op en schudt. Je voelt de lucifers in het doosje. En als je het doosje dichter bij je oor houdt en weer schudt, hoor je ze ook. Het is in een notendop waarom deze game zo geweldig is: van gigantische set pieces wiens schaal dankzij vr je kaak op de grond laat zakken, tot de allerkleinste details die nagenoeg perfect zijn uitgewerkt.

In alles voelt en speelt dit als een volwaardige Half Life-game. In plaats van stille protagonist Gordon Freeman kruip je nu in de huid van Alyx. Er zit enige ironie in de keuze om Alyx een stem te geven in dit spel, wat in eerste instantie vreemd werkt. Want jij verricht alle handelingen, terwijl Alyx er op los kletst met ene Russel. Juist in vr zou je denken dat dit een vergissing is, omdat je in principe ‘als jezelf’ in de wereld staat. Dat gevoel van disconnect is na een minuut verdwenen, niet alleen omdat het uiteindelijk gewoon niet uitmaakt, maar vooral omdat de gesprekken tussen Alyx en de ergens veilig verstopte Russel briljant zijn geschreven en geacteerd.

Prequel

Half-Life: Alyx is een prequel op Half-Life 2 en begint met een op het oog simpele opdracht: Alyx wil haar vader redden uit de handen van de Combine. Ze heeft hiervoor niet alleen de beschikking over enkele wapens, maar ook over ‘zwaartekrachthandschoenen’, de voorlopers van de Gravity Gun uit Half-Life 2.

Hier wordt meteen duidelijk wat vr toevoegt aan de gameplay. De handschoenen laten je op afstand contact maken met een voorwerp en met een snelle polsbeweging trek je ze naar je toe, waarna je ze opvangt. Zo kun je voorwerpen in de omgeving oppakken zonder steeds te moeten bukken, maar het helpt vooral bij een aantal puzzels en moeilijk bereikbare buit.

©GMRimport

Half-Life: Alyx speelt als een traditionele Half-Life-game, in de zin dat je door de levels beweegt, puzzels oplost en vijanden neerschiet. Het voortbewegen kan op de comfortabele ‘teleport-manier’, maar wiens maag het aankan, heeft de optie om ook vrij rond te bewegen.

Welke manier je ook kiest, je beweegt je behoedzaam door de levels die absurd gedetailleerd zijn. Dit is een bijna fotorealistische wereld zoals we nog niet eerder in vr hebben gezien. Dat uit zich niet alleen in een uiterst beklemmende (en voor fans zeer herkenbare) wereld, maar ook in de unieke gameplay.

Barnacles

Zo heb je in duistere delen de beschikking over een zaklamp. Duisternis is een zeer belangrijk aspect van de game, met gebieden die zo donker zijn dat je trillend als een rietje stap voor stap probeert om met je smalle lichtbundel een weg te vinden tussen de Barnacles en Head Crabs. Op deze momenten neigt Half-Life: Alyx sterker naar het survival-horrorgenre dan zijn voorgangers, met beperkte hoeveelheden kogels en hier en daar flinke schrikeffecten.

©GMRimport

Maar Valve blijft niet hangen in het idee van een spookhuis. Op andere momenten loop je door weidse omgevingen met vol zonlicht en een overschot aan kogels en zit je in intense vuurgevechten met de Combine en andere tegenstanders. En weer even later los je puzzels op, waarbij je niet alleen goed ruimtelijk inzicht moet hebben, maar ook aanwijzingen in de omgeving moet zoeken.

Ook is er een upgradesysteem waarmee je je wapens van nieuwe functies kan voorzien. Hiervoor moet je ‘resin’ verzamelen dat her en der in de levels verstopt ligt. Een deel ligt gewoon in het zicht. Voor anderen moet je echt in elk hoekje kijken. Het zoeken van resin voelt nooit aan als werk, het geeft hooguit extra diepgang aan een game waar toch al zoveel in gebeurt.

Meesterlijk

Meesterlijk is de manier waarop het spel je stapje voor stapje alle elementen van de game leert kennen, en ook hoe het de schaarste van kogels en health points doseert voor een maximaal effect. Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop. De game moet het in de kern hebben van de unieke manieren van spelen die vr brengt. Dat betekent ook dat het na het spelen van dit spel volkomen duidelijk is dat Half-Life: Alyx niet werkt op een plat scherm. De vrijheid om je handen te gebruiken, de mogelijkheid om vrij te richten en het navigeren van de wereld: het is mechanisch gezien gewoon niet mogelijk om diezelfde beleving naar een ouderwets scherm te vertalen. Half-Life: Alyx is in alles een vr-game, en is daar ook beter door geworden.

Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop.

-

Dat wil niet zeggen dat er niets op aan te merken valt. Er zitten hele kleine bugs in het spel die de game niet breken, maar toch opvallen. Zo is er een moment dat je in een put zit en er elk moment vijanden door een muur kunnen breken. Met teleport blijkt het mogelijk om via een aantal randen uit de put te klimmen voordat de muren breken, waarna het daarop volgende vuurgevecht zijn impact verliest. Het is een kleinigheidje, maar juist in een spel met zoveel aandacht voor detail vallen dit soort moment extra op.

Irritant zijn de net te lange laadtijden. Wanneer je het einde van het level bereikt, bevriest de wereld en wordt deze grauw. Er verschijnt een holografische landkaart en je staat dertig tot zestig seconden duimen te draaien voor alles weer verdergaat. Ook als je dood gaat duurt herladen lang.

Evolutie

En hoewel Half-Life: Alyx een fantastische game is, is het in bijna alle opzichten een evolutie van bekende vr-spelelementen. Het schieten, voortbewegen en verzamelen van kogels en upgradematerialen: we kennen dit uit spellen als Arizona Sunshine, Wilson’s Heart en From Other Suns. Ook is het spel heel lineair. De levels zelf geven soms de illusie dat er veel te verkennen valt, maar meestal is het toch vooral immer gerade aus. Dat is uiteraard niet anders dan in voorgaande delen van de franchise.

©GMRimport

Toch is dit in bijna alle opzichten een triomf. Dit is de meest gedetailleerde, diepste en best uitgewerkte vr-game tot nu toe. Geen enkele andere vr-game heeft tegelijk zoveel variatie en zoveel diepgang, gecombineerd met zo’n perfect tempo. Steeds wanneer je het gevoel krijgt dat je weet wat je te wachten staat, gooit de game weer wat nieuws op je af en krijgt het verhaal een totaal andere wending. En je hoeft je nu ook eens geen zorgen te maken dat je hier in een paar uur doorheen fietst. Dit is een game waar je vijftien tot twintig uur mee bezig bent voordat je het geweldige einde bereikt.

Half-Life: Alyx is een emotionele achtbaan vol spektakel en betekenisvolle stille momenten, in een tot in detail uitgewerkte, beklemmende spelwereld. Een echte Half-Life-game dus.

Half-Life: Alyx is nu te koop op Steam. Wij testten de game met een Oculus Rift S.

Fantastisch
Conclusie

Half-Life: Alyx is een fenomenale game die niet alleen excelleert als vr-ervaring, maar ook qua gameplay toont hoe meesterlijk Valve als ontwikkelaar is. Van begin tot (overdonderend) eind is de game een waar genot om te spelen. Nee, het is niet altijd even origineel en af en toe zijn er kleine bugs te vinden. Ook de laadtijden halen de vaart er soms uit. Toch is dit zonder enige reserve de nieuwe Half-Life-game waar we jaren op hebben gewacht.

Plus- en minpunten
  • Fantastische gameplay, grafisch overdonderend, geweldig verhaal
  • Laadtijden, kleine bugs, lineair

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!