Half-Life: Alyx is alles dat virtual reality dit jaar nodig had
Reviews

Half-Life: Alyx is alles dat virtual reality dit jaar nodig had

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Bastiaan Vroegop met Half-Life: Alyx.

Hoewel virtual reality in de afgelopen vier jaar flink op stoom kwam, zijn we nog lang niet op het punt waar ik nu graag wilde zijn. De technologie werkt fantastisch, maar het aanbod qua games - hoewel inmiddels vrij groot - rust nog grotendeels op experimentele titels en kleine indies. Spellen als Astro Bot: Rescue Mission en Beat Saber zijn vooral gevestigde namen onder vr-gamers, die mensen zelden weten te overtuigen om een eigen headset te kopen.

Met Asgard's Wrath probeerde Oculus in 2019 een triple-A-ervaring in vr neer te zetten: een geweldig spel dat ook goed werd ontvangen. Het werd echter nooit de blikvanger die virtual reality op dit moment echt nodig heeft: een game die hordes mensen met een PlayStation of Xbox overtuigt deze technologie toch eens een kans te geven. Maar dat was 2019 - inmiddels hebben we Half-Life: Alyx om dat gat mee te vullen.

©GMRimport

Eindelijk een ‘vervolg’

Ik hoef de gemiddelde Gamer.nl-bezoeker waarschijnlijk niet uit te leggen waarom een nieuwe Half-Life zoveel koppen kan keren. Er zijn weinig franchises waarbij zo lang op een vervolg is gewacht. En hoewel Half-Life: Alyx strikt gezien een prequel is, nemen velen inmiddels genoegen met zelfs het kleinste beetje informatie om het verhaal verder te duiden. Het is een game met een einde dat zowat alles dat we over Half-Life dachten op zijn kop zet, en daarmee voor velen onder ons verplichte kost.

Het is inmiddels de perfecte game om naar te wijzen als iemand een volgende keer vraagt "of er nou wat in vr te spelen is". Dat doet mij als vr-evangelist goed - in de jaren hiervoor ging het al snel over games in nieuwe franchises of met experimentele ideeën, die alleen de meest fanatieke gamers over de streep trekken. Maar er is nóg een reden waarom de game dit jaar bovenaan mijn lijst staat. Hij is, heel lomp gezegd, gewoon heel erg goed. Het is niet alleen een goede vr-game, maar slaat ook alles op spelcomputers uit het veld.

©GMRimport

Lekker graaien

Want wie had gedacht dat Half-Life zo ontzettend logisch in virtual reality aanvoelt? Het lagere tempo van schietpartijen, de rustige momenten voor puzzels en de stealthsegmenten worden allemaal perfect geaccentueerd door de technologie. Het is een game die volledige concentratie van je verlangt, wat in vr perfect bijdraagt aan het gevoel van (excuseer de cliché) immersie. Iedere stap die je zet en kogel die je lost doet ertoe, en je staat er perfect bij stil. Je bent er immers 'echt'.

Het is inmiddels de perfecte game om naar te wijzen als iemand een volgende keer vraagt "of er nou wat in vr te spelen is".

-

Het zwaartekrachtpistool uit Half-Life 2 is ingeruild voor een paar handschoenen, die meteen een probleem oplossen waar veel vr-games last van hebben. Ze laten je objecten van ver weg naar je toe trekken. Hierdoor graai je net zo gretig als in gewone 2D-games, zonder door je rug te gaan tijdens het constante bukken richting de grond. En omdat deze mechanic is verpakt in speciale zwaartekrachtgadgets, voelt het nooit alsof je een onnatuurlijk systeem bedacht door een gameontwerper gebruikt. Half-Life: Alyx speelt zo natuurlijk als een 'gewoon' spel, zonder dat je ooit je handen omruilt voor een archaïsch voelende gamecontroller.

Tegelijkertijd smelt Alyx subgenres samen met een elegantie die we de afgelopen jaren slechts spaarzaam bij andere games zagen. Het ene moment schiet je vol zelfvertrouwen in het rond, om iets later bang rond te sluipen om vijanden in een duister riool te vermijden. Het is nooit puur een actie- of stealthgame, maar pakt onderdelen hieruit op momenten dat ze het verhaal dienen.

©GMRimport

Verplichte kost

Dat maakt het bijna jammer dat Alyx zo'n dure set-up vereist - het is één van de weinige grote vr-games die een flinke game-pc en daarvoor bedoelde bril vereist. In voorgaande jaren had ik iedereen geadviseerd een headset te halen voor een game als deze, maar het wordt eind 2020 steeds duidelijker dat vr meer richting zelfstandige brillen zoals de Oculus Quest beweegt. Dit jaar verscheen ook een nieuwe Medal of Honor voor vr op pc, maar mijn eerste ervaringen daarmee zijn lang niet zo positief.

Maar wie de pc al in huis heeft, kan gelukkig de recente Quest-brillen aansluiten om deze game alsnog te ervaren. En dat ben je jezelf dan eigenlijk ook verplicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!