Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden
Reviews

Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden

Granblue Fantasy: Versus is misschien wel de mooiste fighter die we ooit speelden. Het is alleen jammer van de achterliggende gameplay.

Arc System Works leek even de onbetwiste koning van het vechtspelgenre. Met Dragon Ball FighterZ wist het Japanse bedrijf niet alleen een gevarieerde, toegankelijke game neer te zetten: ze maakten ook één van de mooiste games die deze generatie verscheen. Een potje FighterZ ziet eruit als een prachtig geanimeerd gevecht uit de originele tv-serie.

©GMRimport

Alle ogen waren daarom gericht op het nieuwe Granblue Fantasy: Versus. De studio beloofde het trucje van FighterZ nog eens te herhalen, maar ditmaal met één van de populairste mobiele games in Japan. Het gachaspelletje Granblue Fantasy moest een volwaardige Arc System Works-fighter worden, met ook nog eens een rpg-modus voor wie minder competitief is ingesteld.

Daarbij probeert de game zoveel tegelijkertijd, dat het resultaat alleen maar kan tegenvallen. Neem bijvoorbeeld het achterliggende gevechtssysteem, dat is versimpeld om fans van de smartphonegames tegemoet te komen. Speciale aanvallen tover je niet alleen uit de controller met een knoppencombo, maar ook met een simpele knopdruk. Iedere vaardigheid heeft namelijk een cooldown, zoals je ook in rollenspellen ziet. Dat zorgt er alleen voor dat je veel minder vrij het gevecht kunt aangaan zoals in een andere fighter. Je kunt de cooldown verlagen door alsnog een knoppencombo in te voeren, maar hij gaat nooit helemaal weg.

In de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen.

-

©GMRimport

Easy to master

Simpele combo’s zijn net als in FighterZ uit te voeren door meermaals op dezelfde knop te drukken, terwijl geavanceerdere aanvallen specifieke knopindrukken vereisen. In de Dragon Ball-voorganger was dat acceptabel, omdat daarachter alsnog diepgaande systemen schuilen. In Versus is dat echter niet het geval. Daarnaast zijn personages grotendeels gebonden aan de grond. Ze kunnen springen, maar van luchtcombo’s is in deze game geen sprake. De term "easy to learn, hard to master" is dan ook niet van toepassing op de game. Want hoewel het leren hier goed afgaat, is er niks om daarna je tanden in te zetten.

Bovendien is het aantal personages maar schaars. In totaal zitten er slechts elf personages in de game. Dat is binnen dit genre buitengewoon weinig, wat de aanwezigheid van een season pass ook zo gek maakt. Al vanaf dag één kun je extra geld neerleggen om dit magere aanbod uit te breiden met vier extra vechters. Dat terwijl het aanbod in andere Arc-games veel uitgebreider en gevarieerder is

Bovenstaande zou te vergeven zijn als er een sterke singleplayermodus tegenover stond. Granblue Fantasy: Versus moet het immers hebben van fans die de mobiele game spelen, die eerder hun heil zouden vinden in de rpg-modus. Deze is ook net als de smartphonetitel vormgegeven: power-ups krijg je door met in-game geld wapens te kopen via een gacha-systeem, waarbij je pas achteraf weet wat je hebt bemachtigd. De game zit vol willekeurige beloningen voor bijvoorbeeld dagelijks log-ins of het behalen van prestaties.

©GMRimport

Dodelijk saai

Het is alleen jammer dat de daadwerkelijke rpg hierachter dodelijk saai is. Arc System Works heeft geprobeerd om zijn vechtsysteem te transformeren in een beat-'em-up, maar in de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen. Er zijn geen kerkers, geen puzzels, geen paden die je kunt bewandelen. Je verslaat urenlang dezelfde zwakke vijanden, waarna je tussendoor arbitraire upgrades koopt. Het is dodelijk saai.

Granblue Fantasy: Versus ziet er wel fenomenaal uit. Arc System Works heeft dezelfde visuele trucs toegepast als bij Dragon Ball FighterZ, waardoor de hele game oogt als een prachtige anime - ditmaal over zwaardvechters in plaats van martial arts. Het is alleen jammer dat de game tussen al die geweldige filmpjes zo oppervlakkig en saai is.

Granblue Fantasy: Versus is beschikbaar voor pc en PlayStation 4. Wij hebben een recensie-exemplaar getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Granblue Fantasy: Versus ziet er mooi uit, maar daar houdt het eigenlijk ook mee op. Dit is een zouteloos vechtspel dat zowel in singleplayer- als multiplayermodus tegenvalt.

Plus- en minpunten
  • Prachtig vormgegeven, prima soundtrack
  • Oppervlakkig en saai, singleplayer is een domme grind

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!