Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden
Gamer.nl
Reviews

Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden

Granblue Fantasy: Versus is misschien wel de mooiste fighter die we ooit speelden. Het is alleen jammer van de achterliggende gameplay.

Arc System Works leek even de onbetwiste koning van het vechtspelgenre. Met Dragon Ball FighterZ wist het Japanse bedrijf niet alleen een gevarieerde, toegankelijke game neer te zetten: ze maakten ook één van de mooiste games die deze generatie verscheen. Een potje FighterZ ziet eruit als een prachtig geanimeerd gevecht uit de originele tv-serie.

©GMRimport

Alle ogen waren daarom gericht op het nieuwe Granblue Fantasy: Versus. De studio beloofde het trucje van FighterZ nog eens te herhalen, maar ditmaal met één van de populairste mobiele games in Japan. Het gachaspelletje Granblue Fantasy moest een volwaardige Arc System Works-fighter worden, met ook nog eens een rpg-modus voor wie minder competitief is ingesteld.

Daarbij probeert de game zoveel tegelijkertijd, dat het resultaat alleen maar kan tegenvallen. Neem bijvoorbeeld het achterliggende gevechtssysteem, dat is versimpeld om fans van de smartphonegames tegemoet te komen. Speciale aanvallen tover je niet alleen uit de controller met een knoppencombo, maar ook met een simpele knopdruk. Iedere vaardigheid heeft namelijk een cooldown, zoals je ook in rollenspellen ziet. Dat zorgt er alleen voor dat je veel minder vrij het gevecht kunt aangaan zoals in een andere fighter. Je kunt de cooldown verlagen door alsnog een knoppencombo in te voeren, maar hij gaat nooit helemaal weg.

In de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen.

-

©GMRimport

Easy to master

Simpele combo’s zijn net als in FighterZ uit te voeren door meermaals op dezelfde knop te drukken, terwijl geavanceerdere aanvallen specifieke knopindrukken vereisen. In de Dragon Ball-voorganger was dat acceptabel, omdat daarachter alsnog diepgaande systemen schuilen. In Versus is dat echter niet het geval. Daarnaast zijn personages grotendeels gebonden aan de grond. Ze kunnen springen, maar van luchtcombo’s is in deze game geen sprake. De term "easy to learn, hard to master" is dan ook niet van toepassing op de game. Want hoewel het leren hier goed afgaat, is er niks om daarna je tanden in te zetten.

Bovendien is het aantal personages maar schaars. In totaal zitten er slechts elf personages in de game. Dat is binnen dit genre buitengewoon weinig, wat de aanwezigheid van een season pass ook zo gek maakt. Al vanaf dag één kun je extra geld neerleggen om dit magere aanbod uit te breiden met vier extra vechters. Dat terwijl het aanbod in andere Arc-games veel uitgebreider en gevarieerder is

Bovenstaande zou te vergeven zijn als er een sterke singleplayermodus tegenover stond. Granblue Fantasy: Versus moet het immers hebben van fans die de mobiele game spelen, die eerder hun heil zouden vinden in de rpg-modus. Deze is ook net als de smartphonetitel vormgegeven: power-ups krijg je door met in-game geld wapens te kopen via een gacha-systeem, waarbij je pas achteraf weet wat je hebt bemachtigd. De game zit vol willekeurige beloningen voor bijvoorbeeld dagelijks log-ins of het behalen van prestaties.

©GMRimport

Dodelijk saai

Het is alleen jammer dat de daadwerkelijke rpg hierachter dodelijk saai is. Arc System Works heeft geprobeerd om zijn vechtsysteem te transformeren in een beat-'em-up, maar in de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen. Er zijn geen kerkers, geen puzzels, geen paden die je kunt bewandelen. Je verslaat urenlang dezelfde zwakke vijanden, waarna je tussendoor arbitraire upgrades koopt. Het is dodelijk saai.

Granblue Fantasy: Versus ziet er wel fenomenaal uit. Arc System Works heeft dezelfde visuele trucs toegepast als bij Dragon Ball FighterZ, waardoor de hele game oogt als een prachtige anime - ditmaal over zwaardvechters in plaats van martial arts. Het is alleen jammer dat de game tussen al die geweldige filmpjes zo oppervlakkig en saai is.

Granblue Fantasy: Versus is beschikbaar voor pc en PlayStation 4. Wij hebben een recensie-exemplaar getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Granblue Fantasy: Versus ziet er mooi uit, maar daar houdt het eigenlijk ook mee op. Dit is een zouteloos vechtspel dat zowel in singleplayer- als multiplayermodus tegenvalt.

Plus- en minpunten
  • Prachtig vormgegeven, prima soundtrack
  • Oppervlakkig en saai, singleplayer is een domme grind

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!