Good Job! is de werksimulator die de wereld nu nodig heeft
Reviews

Good Job! is de werksimulator die de wereld nu nodig heeft

Wie de werkvloer door de afgelopen weken is gaan missen, is bij Good Job! aan het juiste adres. In deze baansimulator van het Haagse Paladin Studios speel je als de zoon van een machtige CEO. Als de voor de hand liggende opvolger begin je in dit spel helemaal onderaan de ladder van het bedrijf en moet je jezelf langzaam omhoog zien te werken.

Iedere verdieping van het imperium van je pa is een specifiek onderdeel van het bedrijf. Zo begin je als loopjongen in een kantoortuin, maar kom je later ook te werken in een magazijn, een zwembad, de afdeling robotica en uiteindelijk zelfs direct onder je grootse vader

©GMRimport

Kluns gezocht

Dat klinkt misschien net zo saai als iedere andere baan, maar Good Job! heeft een grappige insteek. De naamloze speelbare zoon is een gigantische kluns die – als hij geen familie van de opperbaas was geweest – na zijn eerste dag al lang op straat was gezet.

Neem bijvoorbeeld de taak waarin specifiek gekleurd meubilair naar de juiste plek gesleept moet worden. Bureaus passen niet altijd door deuren, waardoor het niet anders kan dan dat er een ruitje ingetikt moet worden om daar vervolgens het meubelstuk doorheen te duwen. Waarom zou je bovendien de moeite nemen om eerst alle spullen van het bureau te ruimen als je het met inboedel en al een paar meter kan verslepen?

De chaos die geheel onvermijdelijk bij iedere nieuwe taak ontstaat is onderdeel van de lol in Good Job!. Het spel telt na het behalen van de opdracht de schade bij elkaar op. Natuurlijk word je afgerekend om het omvergooien van een kostbare vaas, of het slopen van een beeldscherm, maar uiteindelijk draait het vooral om hoe snel de klus geklaard is. Tijd is tenslotte geld.

©GMRimport

Gegarandeerde chaos

Met negen verdiepingen aan opdrachten is Good Job! geen gigantisch lange game. In de vijf uur die het kost om naar de top te klimmen, is de variatie tussen de verschillende baantjes gelukkig wel groot. De ene keer moet de internetverbinding op kantoor hersteld worden en een paar opdrachten later moeten er drie batterijen met zorgvuldig afgestelde laserstralen opgeladen worden. In een andere missie sleep je slapende werknemers naar een vergadering, terwijl je een level later een warenhuis opnieuw indeelt.

De opdrachten zijn telkens anders, maar iedere taak in Good Job! loopt gegarandeerd uit de hand. Overstromende fonteinen, heftrucks die per ongeluk door muren heen rijden en kunstwerken die in de verkeerde handen sloopkogels worden, zijn nog maar het begin van de chaos. Het wordt helemaal een zooitje wanneer een tweede speler ook een handje helpt. De puinhoop en lol die een extra onbenul toevoegt, maken dit een uitstekende manier om Good Job! te spelen.

Buiten de kaders denken werkt in Good Job!.

-

Geen precisiewerk

Te midden van al die instortende stellingkasten en vernielde kantoortuinen is enige planning zeker vereist. Het plezier van Good Job! zit hem niet alleen maar in het creëren van een zooitje om je werk toch gedaan te krijgen. Bij vlagen heeft het spel ook puzzels die met aardig wat creatief denken en vrijheid opgelost kunnen worden. In een kamer vol lasers en verplaatsbare spiegels is het bijvoorbeeld best mogelijk om wat extra spiegels naar binnen te slepen. Buiten de kaders denken werkt in Good Job!.

©GMRimport

Wanneer het spel tijdens sommige opdrachten ineens om precisie vraagt, wordt het al snel een stuk minder leuk. Good Job! is daar door de opzettelijk wat onhandige besturing niet voor gemaakt, met irritatie als gevolg. Tijdens een level waarin veiligheidsinspecteurs van de ene kant van het warenhuis naar de andere kant begeleid moeten worden, kan dat zonder verklaarbare reden ineens fout gaan. Overgelaten aan de onvoorspelbaarheid van de computergestuurde personages wordt een brug bouwen ineens enorm priegelwerk. De kieskeurige inspecteurs weigeren soms wel en soms niet over een zelfgemaakte brug van pallets en containers te lopen om naar hun bestemming te komen.

Dit soort momenten zijn gelukkig zeldzaam, waardoor Good Job! in de halve werkdag die het spel inneemt om uit te spelen nooit lang weet te irriteren. Terugkeren naar al uitgespeelde missies is alleen leuk voor wie hogere score wil halen of geïnteresseerd is in alle gekke optionele outfits die in de kantoren en warenhuizen verstopt zijn. Deze originele, geestige en gevarieerde invulling van het leven van een loonslaaf is daarom met 19,99 euro net iets te hoog geprijsd.

Good Job! is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Ieder klusje in Good Job! loopt gegarandeerd uit de hand en daarin schuilt ook precies de lol van deze grappige werksimulator. Je taak ondanks je eigen klunzigheid en een compleet geruïneerd kantoor toch volbrengen gaat in dit spel gepaard met verrassend veel afwisseling en originele puzzels. Alleen op de momenten dat Good Job! om hele precieze bewegingen vraagt, verdwijnt het werkplezier.

Plus- en minpunten
  • Erg grappig, veel afwisseling in missies, eigen invulling bij puzzels
  • Soms wel heel erg priegelig, aan de korte kant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!