Good Job! is de werksimulator die de wereld nu nodig heeft
Gamer.nl
Reviews

Good Job! is de werksimulator die de wereld nu nodig heeft

Wie de werkvloer door de afgelopen weken is gaan missen, is bij Good Job! aan het juiste adres. In deze baansimulator van het Haagse Paladin Studios speel je als de zoon van een machtige CEO. Als de voor de hand liggende opvolger begin je in dit spel helemaal onderaan de ladder van het bedrijf en moet je jezelf langzaam omhoog zien te werken.

Iedere verdieping van het imperium van je pa is een specifiek onderdeel van het bedrijf. Zo begin je als loopjongen in een kantoortuin, maar kom je later ook te werken in een magazijn, een zwembad, de afdeling robotica en uiteindelijk zelfs direct onder je grootse vader

©GMRimport

Kluns gezocht

Dat klinkt misschien net zo saai als iedere andere baan, maar Good Job! heeft een grappige insteek. De naamloze speelbare zoon is een gigantische kluns die – als hij geen familie van de opperbaas was geweest – na zijn eerste dag al lang op straat was gezet.

Neem bijvoorbeeld de taak waarin specifiek gekleurd meubilair naar de juiste plek gesleept moet worden. Bureaus passen niet altijd door deuren, waardoor het niet anders kan dan dat er een ruitje ingetikt moet worden om daar vervolgens het meubelstuk doorheen te duwen. Waarom zou je bovendien de moeite nemen om eerst alle spullen van het bureau te ruimen als je het met inboedel en al een paar meter kan verslepen?

De chaos die geheel onvermijdelijk bij iedere nieuwe taak ontstaat is onderdeel van de lol in Good Job!. Het spel telt na het behalen van de opdracht de schade bij elkaar op. Natuurlijk word je afgerekend om het omvergooien van een kostbare vaas, of het slopen van een beeldscherm, maar uiteindelijk draait het vooral om hoe snel de klus geklaard is. Tijd is tenslotte geld.

©GMRimport

Gegarandeerde chaos

Met negen verdiepingen aan opdrachten is Good Job! geen gigantisch lange game. In de vijf uur die het kost om naar de top te klimmen, is de variatie tussen de verschillende baantjes gelukkig wel groot. De ene keer moet de internetverbinding op kantoor hersteld worden en een paar opdrachten later moeten er drie batterijen met zorgvuldig afgestelde laserstralen opgeladen worden. In een andere missie sleep je slapende werknemers naar een vergadering, terwijl je een level later een warenhuis opnieuw indeelt.

De opdrachten zijn telkens anders, maar iedere taak in Good Job! loopt gegarandeerd uit de hand. Overstromende fonteinen, heftrucks die per ongeluk door muren heen rijden en kunstwerken die in de verkeerde handen sloopkogels worden, zijn nog maar het begin van de chaos. Het wordt helemaal een zooitje wanneer een tweede speler ook een handje helpt. De puinhoop en lol die een extra onbenul toevoegt, maken dit een uitstekende manier om Good Job! te spelen.

Buiten de kaders denken werkt in Good Job!.

-

Geen precisiewerk

Te midden van al die instortende stellingkasten en vernielde kantoortuinen is enige planning zeker vereist. Het plezier van Good Job! zit hem niet alleen maar in het creëren van een zooitje om je werk toch gedaan te krijgen. Bij vlagen heeft het spel ook puzzels die met aardig wat creatief denken en vrijheid opgelost kunnen worden. In een kamer vol lasers en verplaatsbare spiegels is het bijvoorbeeld best mogelijk om wat extra spiegels naar binnen te slepen. Buiten de kaders denken werkt in Good Job!.

©GMRimport

Wanneer het spel tijdens sommige opdrachten ineens om precisie vraagt, wordt het al snel een stuk minder leuk. Good Job! is daar door de opzettelijk wat onhandige besturing niet voor gemaakt, met irritatie als gevolg. Tijdens een level waarin veiligheidsinspecteurs van de ene kant van het warenhuis naar de andere kant begeleid moeten worden, kan dat zonder verklaarbare reden ineens fout gaan. Overgelaten aan de onvoorspelbaarheid van de computergestuurde personages wordt een brug bouwen ineens enorm priegelwerk. De kieskeurige inspecteurs weigeren soms wel en soms niet over een zelfgemaakte brug van pallets en containers te lopen om naar hun bestemming te komen.

Dit soort momenten zijn gelukkig zeldzaam, waardoor Good Job! in de halve werkdag die het spel inneemt om uit te spelen nooit lang weet te irriteren. Terugkeren naar al uitgespeelde missies is alleen leuk voor wie hogere score wil halen of geïnteresseerd is in alle gekke optionele outfits die in de kantoren en warenhuizen verstopt zijn. Deze originele, geestige en gevarieerde invulling van het leven van een loonslaaf is daarom met 19,99 euro net iets te hoog geprijsd.

Good Job! is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Ieder klusje in Good Job! loopt gegarandeerd uit de hand en daarin schuilt ook precies de lol van deze grappige werksimulator. Je taak ondanks je eigen klunzigheid en een compleet geruïneerd kantoor toch volbrengen gaat in dit spel gepaard met verrassend veel afwisseling en originele puzzels. Alleen op de momenten dat Good Job! om hele precieze bewegingen vraagt, verdwijnt het werkplezier.

Plus- en minpunten
  • Erg grappig, veel afwisseling in missies, eigen invulling bij puzzels
  • Soms wel heel erg priegelig, aan de korte kant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!