Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten
Reviews

Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten

Godfall voldoet aan alle vooroordelen van een lanceringsgame. Visueel prachtig, maar met gameplay die vooral aan spellen van afgelopen generaties doet denken. Het is een titel die je in huis haalt om even te laten zien waar je nieuwe hardware toe in staat is en die je vervolgens plichtmatig blijft spelen.

Dat terwijl de belofte achter het spel best gaaf is. Godfall is een actie-rpg met een gevechtssysteem dat doet denken aan de nieuwste God of War, maar met het lootsysteem van Destiny. Naarmate je verder door het verhaal ploetert vind je nieuwe wapens die net iets anders spelen. De ontgrendelbare pantsers dienen als klassen die je speelstijl ietwat aanpassen. De één is bijvoorbeeld een tank, terwijl de ander kwetsbaar doch dodelijk is.

©GMRimport

Iedere klap in Godfall geeft een gevoel van impact. Grote wapens voelen log en zwaar aan en een enkele klap kan een flink deel van je levensbalk wegvagen. Gedachteloos op vijanden inhakken is daarom vaak geen optie: je moet goed nadenken over je aanpak, vooral bij baasgevechten. Het zorgt ervoor dat gevechten iets weghebben van lastigere actiegames zoals Monster Hunter, al wordt de tergend hoge moeilijkheidsgraad van een Souls-game nooit bereikt.

Extra nuances moeten het gevechtssysteem meer kleur geven. Je wisselt bijvoorbeeld af tussen klappen die snijden in de ziel of het lichaam van de vijand, waarvan combinaties extra veel schade doen - een verwijzing naar de Stormlight Archive-boekenreeks waar de game door is geïnspireerd. Het wapen dat je niet gebruikt laadt langzaam op, waarmee de game je aanspoort vaak tussen vechtstijlen te wisselen.

©GMRimport

Geen spannend verhaal

Het verhaal achter Godfall maakt een minder grote impact. Aan het begin krijg je een filmpje te zien over twee oorlogvoerende broers, waarvan één een god wil worden, waarna je als de ander hem moet stoppen. Dit doe je door al zijn generaals te verslaan in een lange strooptocht door open gebieden en kerkers. Het is een basislijn die een beetje context geeft aan wat je doet, zonder dat je ooit wordt verrast door gekke twists of ontwikkelingen.

Dat zou te excuseren moeten zijn als andere elementen van de game sterk genoeg waren om het geheel te dragen. Destiny 2 leunt ook op soms wat wazig geschreven lore en achtergronden, maar komt daarmee weg omdat het multiplayersegment ijzersterk in elkaar zit. Het is hartstikke leuk om samen die wereld in te trekken.

©GMRimport

Geen matchmaking

Samen spelen is in Godfall ook best leuk: je kunt met vier spelers tegelijk de semi-open wereld intrekken en opdrachten voltooien, zoals ook in recente lootshooters mogelijk is. Maar Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in. Het enige dat je kunt doen is met vrienden afspreken om op een vast moment de game in te duiken.

Dat ene feit haalt Godfall gigantisch onderuit. Natuurlijk: je kunt best proberen om met een clubje vrienden door de game heen te razen. Maar in deze huidige, drukke tijd is het lastig om de agenda's naast elkaar te leggen en consequent momentjes te vinden. Het is waarom andere online games leunen op matchmaking, waardoor je ze op ieder gewenst moment kunt spelen.

Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in.

-

Als sologame voelt Godfall dan weer net iets te mager. En omdat het spel vooral tot zijn recht komt in de slecht toegankelijke multiplayer, merkten we dat Godfall al snel onze minst gespeelde lanceringsgame werd. Dat is jammer, want met een beetje extra werk had dit spel de lootslasher op de kaart kunnen zetten.

Godfall is nu beschikbaar op de Epic Games Store en komt op 19 november op PlayStation 5 uit. Voor deze recensie speelden we de game op PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november
Nieuws

Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november

Game komt op PlayStation 5 en pc uit

De openwereldbouwgame Towers of Aghasba is vanaf 19 november verkrijgbaar op PlayStation 5 en Steam. Het gaat daarbij wel om een Early Access-versie van het spel.

Volgens de makers bevat deze vroege versie van de game drie unieke ecosystemen, die soorten stadjes om te bouwen, meer dan veertig wezens om te ontgrendelen, meer dan 120 planten om te kweken en de mogelijkheid om een grote open spelwereld te verkennen.

Towers of Aghasba werd vorig jaar tijdens een PlayStation Showcase onthuld en tijdens de meest recente State of Play nogmaals getoond. Het spel van ontwikkelaar Dreamlit Inc. moet spelers hun creativiteit laten uiten door zelf een eigen eiland te laten ontwerpen. Spelers moeten helpen met het herbouwen van een stam, waardoor een leeg eiland langzaam maar zeker uitgroeit tot een leefbare omgeving voor de groep.

Daarbij moet de game leunen op een "surreële atmosfeer" en interessante lore. De spelwereld moet dan ook vol zitten met vreemde wezens en mysteries om op te lossen. Games als Animal Crossing, Stardew Valley en Zelda: Breath of the Wild dienden ter inspiratie.

Mensen die de game op PlayStation 5 reserveren ontvangen kosteloos vijf unieke decoraties, drie exclusieve maskers en een Harelope Mount-ontwerp. Hieronder kan uitgebreide nieuwe gameplay van het spel worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning
Nieuws

Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning

De batterijduur is ook verbeterd, maar de prijs gaat ook omhoog

Microsoft heeft een nieuwe versie van de officiële Xbox Wireless Headset uit de doeken gedaan.

De grootste wijziging is dat de headset nu Dolby Atmos-surround sound biedt. Ook is de batterijduur verbeterd: de headset kan nu maximaal twintig uur mee. De microfoon is volgens Microsoft ook verbeterd met auto-mute en een manier om de stem van de gebruiker van achtergrond te scheiden. De ondersteuning van bluetooth gaat van 4.2 naar 5.3.

Al deze verbeteringen zorgen er wel voor dat het prijskaartje omhoog gaat. De vernieuwde Xbox Wireless Headset is per direct verkrijgbaar voor 109,99 euro. De oude versie van de headset was op release drie jaar geleden nog 99,99 euro, al is er in de tussentijd ook een bedrade variant voor 59,99 euro verschenen. Bestellen kan hier.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!