Gears Tactics is eigenlijk gewoon Gears
Gamer.nl
Reviews

Gears Tactics is eigenlijk gewoon Gears

Het is wellicht wat kort door de bocht om te stellen dat ontwikkelaar Splash Damage bij Gears Tactics alleen maar het camerastandpunt heeft veranderd, maar er zit een kern van waarheid in. Hoewel het hier gaat om een echt turn-based tactics-spel, voelt Gears Tactics al vanaf de eerste seconde vertrouwd aan.

Verhalenderwijs speelt het spel zich 12 jaar af voor de eerste Gears-game, tijdens de begindagen van de oorlog met de Locust. Die sprong in de tijd wordt enigszins slim gebruikt om te verantwoorden waarom je in dit spel zelf je soldaten moet rekruteren, maar erg anders is de setting niet.

Sera, de planeet waar iedere Gears zich op afspeelt, doet met zijn gotische architectuur direct bekend aan, evenals de wapens, de vijanden, en, nou ja, eigenlijk alles wel zo’n beetje. De hoofdrol is voor nieuwkomer Gabe Diaz. Inderdaad, de vader van Kait uit Gears 5. Zijn rol is echter kleiner dan die van zijn eigen dochter of bijvoorbeeld Marcus Fenix. Je speelt immers niet alleen met Gabe, maar met een heel team.

©GMRimport

Op je beurt wachten

Gabe wordt eropuit gestuurd om een hooggeplaatste Locust om te legen: Ukkon. Ukkon kan zowaar meer dan alleen maar een beetje grommen en schieten, en is verantwoordelijk voor creaties als de Brumak, Corpser en de Reaver. Een tegenstander van formaat dus, vandaar dat Gabe gaandeweg nieuwe Gears rekruteert om zo een eigen legertje te bouwen.

Tijdens een missie krijg je telkens maximaal vier Gears onder de knoppen. Elke handeling, zoals lopen, schieten, maar ook herladen, kost je een actiepunt, waarvan elke personage er standaard drie heeft. Dat is er eentje meer dan in de voornaamste concurrent en genre-benchmark Xcom, met als gevolg dat Gears Tactics wat meer pit heeft. Gears Tactics heeft bovendien veel minder een traditionele bordspel-uitstraling, omdat je niet vast zit aan een grid van vierkantjes. Hoewel je dus nog steeds om beurten zetten doet, oogt de actie heel organisch en dat past perfect bij de serie.

Hoewel de Xcom-invloeden heus wel duidelijk zichtbaar zijn, is het ‘t typische Gears-DNA dat Gears Tactics tot meer dan een eenvoudige kloon verheft. Zo ben je moeilijker te raken als je dekking zoekt, kun je Emergence Holes (waar iedere beurt nieuwe vijanden uit kruipen) alleen sluiten met een welgemikte granaat, en kun je een vijand bruut executeren met de karakteristieke kettingzaag van je geweer. Dat ziet er niet alleen bruut uit, maar geeft je ook een flink voordeel. Als je een Locust executeert, krijgen al je andere Gears namelijk een extra actiepunt.

Hoewel de Xcom-invloeden heus wel duidelijk zichtbaar zijn, is het ‘t typische Gears-DNA dat Gears Tactics tot meer dan een eenvoudige kloon verheft.

-

©GMRimport

K.O. Boomer

Zo zijn er nog wel een aantal slimme tactische details te benoemen. Granaten richten bijvoorbeeld enorm veel schade aan, maar hebben een ‘cooldown’ van een aantal beurten. Het is aantrekkelijk om een granaat precies tussen een groepje Wretcher te mikken, simpelweg om snel van ze af te zijn, maar als zich dán een E-hole voordoet, ben je behoorlijk de klos. Weet je echter een Boomer uit te schakelen, dan kunnen jouw Gears zijn Boomshot oppakken en met de resterende granaten in het wapen flink wat schade aanrichten.

Ook Tickers zijn een leuke vijand: deze kruipende mormels exploderen als ze in je buurt komen, maar met een speciale aanval trap je ze weg. Als je ‘m nou richting een andere Locust trapt en daarná een schot lost, regent het stukjes vijand. Dan snap je gelijk waarom dat derde actiepunt in Gears zo belangrijk is, laat staan de bonusactiepunten die je verdient door vijanden te executeren.

©GMRimport

Het moge duidelijk zijn: Gears Tactics is ontzettend trouw aan het bronmateriaal en is juist daardoor ook interessant als strategiespel. Toch is niet alles perfect. Waar je Gears 5 bijvoorbeeld in zo’n tien uur uitspeelt, doe je er bij Gears Tactics al snel het drievoudige over. Het verhaal van Tactics is echter niet drie keer zo diep of uitgebreid. Missies worden na een tijdje zonder al te veel geleuter aan elkaar gerijgd en beginnen vanaf dat moment ook wat meer generiek te voelen.

Uiteindelijk heeft de game maar een paar typen missies, waarin je bijvoorbeeld vooruit moet bewegen om een bombardement voor te blijven, of binnen een aantal beurten gevangenen uit zo’n nare martelcocon moet bevrijden. De eindbaasgevechten zijn een welkome afwisseling waarin de formule even flink wordt opgeschud, maar ze zijn op één hand te tellen.

©GMRimport

Geen meta

Gears Tactics heeft ook geen metagame, waarin je bijvoorbeeld op een wereldkaart ziet hoe je steden van Sera verovert, of aan een basis bouwt. Er zijn ook geen soldaten die je op een missie buiten beeld kan sturen zodat ze wat XP verdienen, met als gevolg dat je al snel vasthoudt aan dezelfde soldaten - of je zwakste broeders zonder blikken of blozen inruilt voor nieuwe rekruten die standaard een hoger level hebben. Je bouwt dus niet echt een band op met je soldaten, hooguit met Gabe en de paar andere ‘vaste’ personages.

Het is wel mogelijk je eigen legertje aan te passen, met nieuwe wapens en uitrusting die je tijdens missies vindt. Dat gebeurt echter via statische menuutjes en is niet het spannendste onderdeel van de game. Al zijn de verschillende skills weldegelijk handig. Je kunt gaandeweg soldaten specialiseren, waardoor het ook ineens nuttiger is om meerdere soldaten uit dezelfde klasse (maar met andere specialiteiten) in je legertje te hebben.

Bovendien kan het slim zijn om de verschillende klassen met kleuren te coderen. Het kleurenpalet van Gears Tactics is traditiegetrouw vooral grijs en bruin, waardoor je in het gepriegel al snel het verschil tussen je eigen Gears niet meer ziet. En als je dan per ongeluk je sniper recht op de vijand afstuurt en je Heavy juist zorgvuldig naar een hoger gelegen uitkijkpunt stuurt, kan je hele strategische plan al heel snel de shredder in. Het praktische nut van het aanpassen daargelaten, mis je het gevoel onderdeel te zijn van iets groters. Enige vorm van metagame had de nodige afleiding en net wat meer diepgang kunnen bieden.

©GMRimport

Allemaal Carmines

Er valt wat voor deze aanpak te zeggen: Gears Tactics neemt door deze opzet een bescheiden en gepaste rol binnen het universum in, iets dat ondergetekende als fan van de lore wel kan waarderen. Het zou immers een beetje scheef zijn als nieuwkomer Gabe Diaz een betekenisvollere held bleek dan Marcus Fenix, laat staan een triviaal personages met minder inhoud dan de gemiddelde Carmine. Onder de streep komt dat Gears Tactics, zeker op de langere termijn, niet helemaal ten goede.

Dat betekent dus dat er ruimte voor verbetering is bij een Gears Tactics 2, want als het aan ons ligt mag die er gerust komen. Het is haast alsof Gears of War gemáákt is voor een strategische aanpak, en Gears Tactics is met gevoel voor detail uitgevoerd. Een prima eerste zet.

Gears Tactics is nu verkrijgbaar voor pc op Steam, de Xbox Store en Xbox Game Pass.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Gears Tactics is een prima strategiespel, maar dat is eigenlijk ook niet zo verrassend. Juist het Gears-DNA – het dekking zoeken, de schaarse granaten optimaal gebruiken, de kettingzaagexecuties – passen perfect bij het genre en geeft Gears Tactics een eigen smoelwerk. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar dat is niet de voornaamste reden om nu al aan een vervolg te denken. Die gedachte wordt vooral gevoed door de met deze game bewezen potentie van een tactische Gears.

Plus- en minpunten
  • Gears-DNA komt perfect tot zijn recht, zit vol tactische slimmigheden, speelt vlot
  • Missies vallen een beetje in herhaling, geen overkoepelende metagame

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!