Gears 5 is een van de beste Xbox One-exclusives
Reviews

Gears 5 is een van de beste Xbox One-exclusives

Na de release van Gears of War: Judgment in 2013 leek het erop dat de Gears-reeks op zijn retour was. Judgment was een prima game, maar wist niet de hoogtes van de originele trilogie te bereiken. Na de onthulling van Gears of War 4 rees dan ook de vraag of er in het huidige shooterlandschap nog wel plek was voor de eens zo invloedrijke third-person shooter. Waar The Coalition met Gears of War 4 vooral veilig in de voetstappen trad van Epic Games, neemt het nu grote sprongen voorwaarts met Gears 5.

Het is natuurlijk een zware taak om een zeer geliefde franchise over te nemen en nieuwe personages, verhalen en gameplay-elementen te introduceren, terwijl de oude garde nog steeds het gros van de community beslaat. Velen vonden bijvoorbeeld dat de nieuwe protagonisten uit Gears of War 4 het oude Delta Squad niet konden evenaren. Gears 5 laat echter zien dat Kait, Del en JD wel degelijk waardige opvolgers zijn van de helden uit de originele trilogie. Het spel hoeft het dit keer niet te hebben van een set nieuwe wapens en vijanden, maar juist van een verhaal dat ons van begin tot eind in z’n greep houdt.

©GMRimport

Zo vader, zo zoon

Dit komt voornamelijk door de hoofdpersonages die in Gears 5 veel beter tot hun recht komen dan in deel vier. De stuwende kracht achter dit verhaal is Kait, die aan het eind van het vorige deel een schokkende ontdekking deed, waardoor ze in Gears 5 met zichzelf in de knoop zit. Nog voordat we aan de slag mogen met de heldin, kruipen we even in de huid van JD Fenix, die nog steeds een eerbiedige bewondering koestert voor papa Marcus. Die bewondering manifesteert zich in een enorme geldingsdrang. JD is zich maar al te bewust van het feit dat zijn vader veel heeft betekend voor de mensheid en dat maakt dat hij zich constant probeert te bewijzen op het slagveld, tot ergernis van Marcus. Deze heroïsche houding mondt uit in een catastrofale gebeurtenis, wat helaas resulteert in strubbelingen binnen Delta Squad.

Deze gebeurtenis brengt ons bij het moment waarbij we eindelijk Kait onder de knoppen krijgen. Dat is tevens het moment waarop Gears 5 voor het eerst breekt met de lineaire gameplay van weleer en ons in sfeervolle openwereldgebieden plaatst waarin we zelf op zoek mogen gaan naar missies. We voeren dus niet langer statische gevechten om door te mogen naar de volgende checkpoint, maar doorkruisen schitterende omgevingen zoals het besneeuwde gebied rondom Mount Kadar en een woestijnachtig gebied in de UIR op onze skiff, een soort slee-achtig voertuig. Deze kleine open werelden beperken zich tot de twee middelste acts. Los van een handjevol hoofdmissies en optionele zijmissies waarbij je upgrades verdient voor oudgediende Jack, valt er niet bijzonder veel te doen in deze gebieden, maar de ervaring van het reizen van missie naar missie op zich siert Gears 5 voornamelijk vanwege het feit dat de interactie tussen de verschillende personages tijdens deze trektochten wordt uitgediept.

Het zit hem nu dus vooral in die gesprekken tussen hoofdpersonages, wat het verhaal meer dan ooit tevoren in de reeks een zekere impact geeft. Zo reflecteren Kait en Del op de geschiedenis die (niet) verteld wordt door de COG, hun vriendschap met JD en of zij zelf wel het juiste pad bewandelen. Ook proberen ze recente gebeurtenissen in perspectief te plaatsen. Een van deze recente gebeurtenissen is de toegenomen intelligentie van The Swarm. Niet alleen verhaaltechnisch wordt hiernaar gerefereerd, ook tijdens vuurgevechten zien we dat The Swarm veel behendiger is geworden, de confrontatie opzoekt en het de speler steeds moeilijker maakt om zich achter een afgebrokkeld muurtje schuil te houden. Kortom, de kunstmatige intelligentie is merkbaar verbeterd sinds deel vier en vergt meer tactisch inzicht dan voorheen, wat de gameplay zeer ten goede komt.

Waar Gears of War 4 vooral zo dicht mogelijk bij de essentie van de reeks bleef, voert de ontwikkelaar in Gears 5 de nodige vernieuwingen door die Gears weer interessant maken voor zowel fans als nieuwkomers

-

©GMRimport

Jack of all trades

Die tactische mogelijkheden krijgen we in de vorm van Jack, want dankzij een aantal gewiekste aanpassingen aan onze mechanische handlanger worden vuurgevechten een stuk dynamischer. Jack kan nu bijvoorbeeld de omgeving scannen om vijanden te spotten, valt regelmatig vijanden aan, pikt op commando wapens en munitie op of genereert tijdelijk een energieschild voor de speler om kogels te weren. Het zijn dit soort kleine aanpassingen die voor het eerst in jaren weer een frisse wind doen waaien door de franchise.

Zo zijn er vooral in de eerste en de laatste act bepaalde setpieces die je qua intense gevechten omverblazen. Gears 5 geeft al vrij vroeg in de game vol gas en laat je niet meer los tot het abrupte einde. Zonder al te veel weg te geven over het verhaal, leek het alsof het verslaan van de eindbaas nog maar net het begin was van een volgende act. Ondanks dat de singleplayer van Gears 5 aanzienlijk langer is dan die van Gears 4, voelt het alsnog of het verhaal te snel ten einde loopt. Het neemt echter niet weg dat we er alsnog enorm van hebben genoten.

Dat de singleplayercampagne zo weet te imponeren, betekent niet dat de multiplayer hieraan ondergeschikt is. Ook de multiplayer is wederom ijzersterk en is grotendeels onveranderd gebleven. De lancering van het spel bracht helaas wat serverproblemen met zich mee, maar in de dagen erna hebben we hier vrijwel niets meer van gemerkt. Versus bestaat wederom uit een arcademodus waarin twee teams van vijf het tegen elkaar opnemen in verschillende speltypen. Nieuw in deze modus is de mogelijkheid om tijdens het spelen punten te verdienen om wapens te ontgrendelen. Een belangrijk verschil met de ranked modus is dat de Gnasher-shotgun achterwege is gelaten. Bovendien ontgrendel je spelenderwijs bepaalde vaardigheden, zoals de mogelijkheid om iets sneller te rennen of extra health. Dit maakt het vooral voor nieuwkomers makkelijker om het spel onder de knie te krijgen, alvorens ze het in de Ranked-modus tegen elkaar opnemen.

©GMRimport

Escape

Het nieuwste paradepaardje van de multiplayer is de Escape-modus, waarin een team van drie spelers zich moet vrijvechten uit een door de Swarm bezette basis, die langzaamaan volloopt met gifgas. Het gevoel dat je opgejaagd wordt door dit gifgas zorgt ervoor dat de spanning er tijdens een potje Escape goed in zit. Het is dus zaak om zo snel mogelijk korte metten te maken met alsmaar uitdagendere golven aan vijanden, terwijl munitie schaars is. Vooral op hogere moeilijkheidsgraden blinkt Escape uit. Doordat munitie schaars is, is het belangrijk om hier zuinig op te zijn en zo dichtbij je teammaten te blijven. De truc in Escape is vooral om samen gericht vijanden uit te schakelen alvorens je voorwaarts trekt. Wel is het aan te raden om deze modus met een vast kliekje te spelen, aangezien spelers vaak de neiging hebben om het spel te verlaten naarmate het moeilijker wordt.

Alles wijst erop dat The Coalition zijn stempel durft te drukken op de serie. Waar Gears of War 4 vooral zo dicht mogelijk bij de essentie van de reeks bleef, voert de ontwikkelaar in Gears 5 de nodige vernieuwingen door die Gears weer interessant maakt voor zowel fans als nieuwkomers. De iconische gameplay is nog steeds intact gebleven, maar is nu extra gelaagd dankzij de tactische mogelijkheden die Jack met zich meebrengt. In combinatie met het sterke verhaal levert dit soms memorabele momenten op die we sinds de originele trilogie niet meer hebben meegemaakt in een Gears-titel. Tel daar de sublieme multiplayer bij op en je vindt in Gears 5 een van de beste Xbox One-exclusives van de afgelopen jaren.

Gears 5 is nu beschikbaar voor Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een Xbox One S.

Laatste reviews op Gamer.nl

Fantastisch
Conclusie

Met Gears of War 4 toonde The Coalition aan de essentie van Gears te snappen, maar met Gears 5 durft de ontwikkelaar eindelijk stappen voorwaarts te zetten. Waar in het verleden vooral de multiplayer de show stal, is het nu de impactvolle campagne die Gears 5 zo sterk maakt. Dat doet verder niets af aan de ijzersterke multiplayer, die met de toevoeging van de Escape-modus nog leuker is geworden.

Plus- en minpunten
  • Personages kennen meer diepgang, meeslepend verhaal, minder lineair, dynamische vuurgevechten, uitgebreide multiplayermodi
  • Abrupt einde, weinig zijmissies, serverproblemen gedurende lancering

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!