Gato Roboto is een snelle, zwart-witte Miauwtroidvania
Gamer.nl
Reviews

Gato Roboto is een snelle, zwart-witte Miauwtroidvania

Er zijn al meer dan genoeg Metroid-achtige games, zou je misschien denken. Toch heb je er nog nooit eentje zoals Gato Roboto gespeeld. In deze game ben je niet een intergalactische premiejager of vampierverdelger, maar een schattig katje in een robotpak.

De kat is eigenlijk niet de bedoelde bestuurder van deze gepantserde outfit. De eigenlijke piloot zit vast onder het puin van zijn gecrashte ruimteschip en stuurt er daarom zijn vriendelijke huiskat erop uit. Iemand moet natuurlijk het gangenstelsel onder de korst van de buitenaardse planeet verkennen.

Kattengimmick

Gato Roboto volgt de Metroid-formule tot in de puntjes en laat het Castlevania-gedeelte grotendeels achterwege. Nieuwe vaardigheden zijn er in de vorm van een extra sprong, een raketlanceerder en een dash-move. Het is allemaal redelijk voorspelbaar. Gato Roboto moet het echt hebben van zijn unieke gimmick en dat is de kat.

Deze pluizenbol kan op ieder moment namelijk uit de mech stappen en op vier pootjes de wereld verkennen. De kat kan tegen muren oprennen en ook kleine openingen zijn op deze manier toegankelijk. Als kat ben je alleen wel heel erg kwetsbaar. Eén keer geraakt worden en het avontuur is voorbij.

©GMRimport

Mini Metroid

Een andere handige bijkomstigheid is dat er op deze manier ook gewisseld kan worden tussen voertuigen. Een duikboot en een turret kunnen op dezelfde manier bestuurd worden. Het geeft Gato Roboto net die ene nodige, unieke draai waardoor het spel boven de gemiddelde Metroidvania uit weet te stijgen.

In ongeveer drie uur worden zo’n beetje alle gameplaymogelijkheden met deze spelprincipes uitgevoerd. Daarna loopt het verhaal van Gato Roboto wel op zijn einde en zijn er alleen nog wat extra, optionele upgrades te vinden. Dat klinkt misschien als een flink kritiekpunt, maar Gato Roboto gaat simpelweg niet langer door dan nodig. Het is de Metroid-ervaring gecondenseerd in een spel die je in een avond uitspeelt.

Niet simpel

Bij zo’n minimalistische aanpak hoort natuurlijk ook een bijpassende soundtrack. Bij het verkennen van de wereld hoor je vooral het robotpak rammelen en veel atmosferische omgevingsgeluiden. Het idee dat de kat zich op een vreemde planeet begeeft waar zich iets heel raars heeft afgespeeld, wordt hierdoor alleen maar versterkt. De muziek is alleen nadrukkelijk aanwezig wanneer een eindbaas de weg blokkeert.

©GMRimport

Het is te makkelijk om de grafische stijl van Gato Roboto te omschrijven als simpel. Met enkel zwart en wit en veel flitsende pixels weet het spel prima het gevoel te geven dat het hier om een flink opgevoerde Game Boy-game gaat. Verstopt in het doolhof zijn daarnaast filters te vinden die de wereld twee andere kleuren geven. Dat heeft geen verder effect op de gameplay, maar wel op je ogen wanneer je het spel bijvoorbeeld in Virtual Boy-rood en zwart speelt.

Gato Roboto is misschien wel snel voorbij, het wordt tegen het einde ook duidelijk dat de game weinig nieuws meer hoeft toe te voegen. Alleen de eindbazen rekken de boel nog een beetje op. Dat valt vooral op omdat de moeilijkheidsgraad bij deze momenten ineens gigantisch omhoog schiet. Onmogelijk wordt het nooit – helemaal niet als je even rechtsomkeert maakt en naar wat nieuwe gezondheidsupgrades zoekt – maar uiteindelijk voelen deze gevechten als onnatuurlijk grote drempels voor de rest van het spel.

Gato Roboto is voor 7,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch en op Steam.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Gato Roboto is verre van een wereldschokkende Metroidvania. Deze game doet bijzonder weinig fout zonder zelf veel nieuws te doen. De ster van de show is uiteindelijk de veelzijdige kat die een even capabele als aaibare vervanging voor Samus is

Plus- en minpunten
  • Korte, compacte Metroidvania, lief katje
  • Moeilijkheidsgraad schiet iets teveel omhoog bij eindbazen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!