Gato Roboto is een snelle, zwart-witte Miauwtroidvania
Reviews

Gato Roboto is een snelle, zwart-witte Miauwtroidvania

Er zijn al meer dan genoeg Metroid-achtige games, zou je misschien denken. Toch heb je er nog nooit eentje zoals Gato Roboto gespeeld. In deze game ben je niet een intergalactische premiejager of vampierverdelger, maar een schattig katje in een robotpak.

De kat is eigenlijk niet de bedoelde bestuurder van deze gepantserde outfit. De eigenlijke piloot zit vast onder het puin van zijn gecrashte ruimteschip en stuurt er daarom zijn vriendelijke huiskat erop uit. Iemand moet natuurlijk het gangenstelsel onder de korst van de buitenaardse planeet verkennen.

Kattengimmick

Gato Roboto volgt de Metroid-formule tot in de puntjes en laat het Castlevania-gedeelte grotendeels achterwege. Nieuwe vaardigheden zijn er in de vorm van een extra sprong, een raketlanceerder en een dash-move. Het is allemaal redelijk voorspelbaar. Gato Roboto moet het echt hebben van zijn unieke gimmick en dat is de kat.

Deze pluizenbol kan op ieder moment namelijk uit de mech stappen en op vier pootjes de wereld verkennen. De kat kan tegen muren oprennen en ook kleine openingen zijn op deze manier toegankelijk. Als kat ben je alleen wel heel erg kwetsbaar. Eén keer geraakt worden en het avontuur is voorbij.

©GMRimport

Mini Metroid

Een andere handige bijkomstigheid is dat er op deze manier ook gewisseld kan worden tussen voertuigen. Een duikboot en een turret kunnen op dezelfde manier bestuurd worden. Het geeft Gato Roboto net die ene nodige, unieke draai waardoor het spel boven de gemiddelde Metroidvania uit weet te stijgen.

In ongeveer drie uur worden zo’n beetje alle gameplaymogelijkheden met deze spelprincipes uitgevoerd. Daarna loopt het verhaal van Gato Roboto wel op zijn einde en zijn er alleen nog wat extra, optionele upgrades te vinden. Dat klinkt misschien als een flink kritiekpunt, maar Gato Roboto gaat simpelweg niet langer door dan nodig. Het is de Metroid-ervaring gecondenseerd in een spel die je in een avond uitspeelt.

Niet simpel

Bij zo’n minimalistische aanpak hoort natuurlijk ook een bijpassende soundtrack. Bij het verkennen van de wereld hoor je vooral het robotpak rammelen en veel atmosferische omgevingsgeluiden. Het idee dat de kat zich op een vreemde planeet begeeft waar zich iets heel raars heeft afgespeeld, wordt hierdoor alleen maar versterkt. De muziek is alleen nadrukkelijk aanwezig wanneer een eindbaas de weg blokkeert.

©GMRimport

Het is te makkelijk om de grafische stijl van Gato Roboto te omschrijven als simpel. Met enkel zwart en wit en veel flitsende pixels weet het spel prima het gevoel te geven dat het hier om een flink opgevoerde Game Boy-game gaat. Verstopt in het doolhof zijn daarnaast filters te vinden die de wereld twee andere kleuren geven. Dat heeft geen verder effect op de gameplay, maar wel op je ogen wanneer je het spel bijvoorbeeld in Virtual Boy-rood en zwart speelt.

Gato Roboto is misschien wel snel voorbij, het wordt tegen het einde ook duidelijk dat de game weinig nieuws meer hoeft toe te voegen. Alleen de eindbazen rekken de boel nog een beetje op. Dat valt vooral op omdat de moeilijkheidsgraad bij deze momenten ineens gigantisch omhoog schiet. Onmogelijk wordt het nooit – helemaal niet als je even rechtsomkeert maakt en naar wat nieuwe gezondheidsupgrades zoekt – maar uiteindelijk voelen deze gevechten als onnatuurlijk grote drempels voor de rest van het spel.

Gato Roboto is voor 7,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch en op Steam.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Gato Roboto is verre van een wereldschokkende Metroidvania. Deze game doet bijzonder weinig fout zonder zelf veel nieuws te doen. De ster van de show is uiteindelijk de veelzijdige kat die een even capabele als aaibare vervanging voor Samus is

Plus- en minpunten
  • Korte, compacte Metroidvania, lief katje
  • Moeilijkheidsgraad schiet iets teveel omhoog bij eindbazen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix belooft aankomende 'Chrono Trigger-projecten'
Nieuws

Square Enix belooft aankomende 'Chrono Trigger-projecten'

De rpg kwam dertig jaar geleden uit

Square Enix heeft laten weten dat het aan "verschillende projecten" werkt rondom Chrono Trigger. Dit ter ere van het dertigjarige jubileum van de game.

"Nu we het dertigste jubileumviering naderen, zullen we gedurende het jaar verschillende projecten uitbrengen die verder gaan dan de wereld van de game", zo schrijft het bedrijf in het Japans op X. Daarmee willen we onze dankbaarheid uiten naar iedereen die tot nu toe Chrono Trigger heeft gespeeld."

Wat deze projecten inhouden is niet bekend, maar fans hopen al jaren op een remake van de klassieke rpg die in 1995 uitkwam op de SNES. Gezien de woordkeuze heeft Square Enix het echter niet per se over gamereleases.

Chrono Trigger wordt gezien als een van de beste klassieke rpg's die ooit is uitgebracht. Zoals gezegd kwam de game in 1995 uit op de SNES, al verscheen de game niet in Europa. Uiteindelijk kwam het spel naar Europa toen de game later op Nintendo DS, smartphones en pc verscheen. Final Fantasy-bedenker Hironobu Sakaguchi, Dragon Quest-bedenker Yuji Horri, en wijlen Dragon Ball-bedenker Akira Toriyama maakten onderdeel uit van het ontwikkelteam.

Vervolg Chrono Cross verscheen in 1999 op PlayStation. In 2022 kwam er een nieuwe versie van de game uit genaamd Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition.

Square Enix zendt in de nacht van 14 op 15 maart een livestream met muziek uit de Chrono Trigger-soundtrack uit via YouTube.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Disco Elysium-studio onthult nieuwe game Project C4
Nieuws

Disco Elysium-studio onthult nieuwe game Project C4

Eerste teaser trailer te zien

ZA/UM Studio, de ontwikkelaar van Disco Elysium, heeft zijn nieuwe game aangekondigd: Project C4.

Het gaat volgens de studio om een "nieuwe, geestverruimende spionage-rpg dat introspectie, diepe door personages aangedreven dialogen en gevechten met hoge inzet mengt, aangestuurd met worpen van dobbelstelen".

Spelers krijgen als zogeheten Operant, die in dienst is van een "twijfelachtige wereldmacht", een "wanhopige opdracht" die hen het leven kan kosten, "of erger - ze kan blootstellen aan wat ze echt zijn".

Spelers kunnen in-game psychiatrische drugs innemen om de hersenen van het hoofdpersonage te veranderen en zo "het gewelddadige canvas van het echte leven te overleven". De gedachten van het hoofdpersonage kunnen dan ook gewist en aangepast worden. Hieronder is een eerste teaser trailer te zien, maar verdere details zijn schaars. Zo is niet bekend wanneer en op welke systemen de game uitkomt.

ZA/UM heeft dan wel het geprezen Disco Elysium ontwikkeld en de rechten op de game in handen, maar veel sleutelfiguren binnen de ontwikkeling zijn inmiddels vertrokken en hebben eigen studio's opgericht naar aanleiding van claims over giftig werkgedrag en ontslagrondes. Zo zijn studio's als Dark Math Games, Summer Eternal en Longdue ontstaan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!