
Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.
Opdrachten in Free Running bestaan met name uit het afleggenvan een bepaald parcours (een parkour parcours), soms tegen de tijd, soms tegeneen andere renner. Slechts een enkele keer krijg je de kans om zelf een routeuit te stippelen, maar dan nog moet je meestal her en der bepaalde markers oprapen. Opdrachten waarin jenaar eigen inzicht binnen de tijd een bepaald aantal punten moet halen,doorgaans de leukste en leerzaamste opdrachten, zijn schaars. Wel is er de Crash Test, waarin je met een testdummyzoveel mogelijk letsel moet zien te ontvangen. Het idee klinkt leuk, maar hetkomt erop neer dat je zoveel mogelijk TNT-kratjes en andere explosieven opraaptin de omgeving. Er komt nauwelijks strategie bij kijken. Het afleggen van routes tegen de tijd had leuk kunnen zijn,ware het niet dat de besturing van Free Running verschrikkelijk is. De indelingvan de verschillende acties met de knoppen voelt verre van natuurlijk. Zo wordthet vierkantje gebruikt om te sprinten, een val te landen en om los te latenvan relingen. Het kruisje wordt gebruikt om je op te trekken aan relingen,langs muren te rennen, een achterwaartse salto tegen een muur te maken en ookweer om sprongen te landen. Het rondje is er om te springen. De diversiteit aanacties voor elk knopje en het gebrek aan overeenkomst tu en de acties die bijelk knopje horen, zorgt ervoor dat je steevast de verkeerde knoppen indrukt.Springen is de meest prominente actie, maar daarvoor is niet de meestprominente knop, het kruisje, gebruikt. En floep, je loopt weer in een afgrond.Ook niet leuk trouwens: in de handleiding staat de besturing van deverschillende tricks, zelfs debasistruukjes, niet uitgelegd. Om ze na te slaan moet je je via het menu naarje hangout navigeren. Want na deuitgebreide, zeer tekstuele tutorial (met Sébastien Foucan én zijn Franse accent)ben je bijna meteen alles wat je is uitgelegd vergeten. Nu went elke besturing op den duur wel, ook als het compleetachterlijk is. Maar die van Free Running is ook nog eens enorm stug. Je draaitbij het minste of geringste direct een kwartslag en staat subiet stil wanneerje de besturing loslaat. Springen gaat automatisch naar voren, ook als je geenrichting aangeeft en de afstand die je springt voelt niet evenredig met jesnelheid waardoor het moeilijk is sprongen in te schatten. Al bij het kleinstesprongetje moet je een knop indrukken om je val te breken, anders zakt jepersonage even ineen en duurt het een halve seconde voor je verder kunt lopen. Overhekjes klimmen kan alleen als je óf precies ervoor staat, óf precies op de plekin je loop bent waar de animatie goed uitkomt. Anders reageert het spel niet opje actie en sta je stil tegen het hek tot je nog een keer op het kruisje drukt.Hang je aan een richeltje en wil je opzij bewegen, dan begint soms de animatie,maar stopt hij ineens halverwege alsof er een onzichtbare barrière tu en zit. Aldit soort dingen werken op den duur behoorlijk op de zenuwen en zorgen ervoordat nooit lekker door de omgeving zult bewegen, maar vooral aan het ruziën bentmet de besturing. Maar niet alleen de besturing laat te wensen over. De geheleaankleding van het spel is niet meer van deze tijd. De menu’s zijn onoverzichtelijken door het trage knipperen van de geselecteerde menuoptie, is het lastig tezien waar je aan het navigeren bent. De mi ies zijn ook allemaal van hetzelfdelaken een pak; wat creatievere dingen zoals je in Tony Hawk nog wel eens zag,zijn niet aanwezig. De omgevingen zien er ook allemaal blauwgeel uit en zijn watongeïnspireerd, al kan het er voor de PSP nog wel meer door. Ook de muziek isniet om over naar huis te schrijven, wat minimale beats en gepingel is hetvoornaamst wat je hoort.