Flight Simulator 2020 is de ultieme openwereldgame
Reviews

Flight Simulator 2020 is de ultieme openwereldgame

Burgerluchtvaartsimulators zijn in principe geen spellen. Er is geen doel. Geen winst. Geen high score. Tot nu toe draaide het bij dit soort ‘producten’ vooral om een realistische simulatie van het gedrag van vliegtuigen en tuurde je vooral naar de instrumenten. Flight Simulator 2020 overstijgt dat oude beeld en geeft je de wereld.

De lucht boven London Heathrow is grauw. Regen stroomt over de ramen. Bliksem flitst, donder rolt, de motor van de Cessna gromt steeds luider. Handrem eraf en het toestel komt in beweging. Snelheid neemt toe. Neus omhoog en de kist kiest het luchtruim. Flappen intrekken, landingsgestel omhoog en terwijl de wind trekt en duwt, klimt de Cessna verder. Flits. Donder. Een klein gat in de wolken toont de blauwe lucht erboven. Hoger en hoger, en het toestel breekt door de eerste laag. Bliksem schiet langs de hemel. Hoger. De regen stopt. Hoger. Het toestel boort door nog een wolkenlaag die haast tastbaar lijkt. En dan de blauwe lucht, de rust erboven. Zon.

©GMRimport

De details!

Er is al veel geschreven over de omvang van Flight Simulator 2020. De hele aarde is nagebootst, dankzij satellietbeelden van Bing Maps. Dat roept wellicht het beeld op van platte mooie plaatjes, maar elk heuveltje is aanwezig. En alle details in de wereld zijn dankzij machine-learning volledig driedimensionaal. Dat betekent dat de computer de foto’s heeft geanalyseerd en ‘gokt’ hoe de huizen en andere zaken eruitzien. Die gokjes zijn behoorlijk goed geslaagd, waardoor je continu tijdens je vlucht een nagenoeg fotorealistisch en accuraat uitzicht hebt. Datzelfde kun je zeggen over de vele vliegtuigen die je kan besturen. Van een simpele Cessna tot een passagiersjet. Elk detail is nagebootst, alle instrumenten werken zoals in het echt.

Dan is er het weer. Als je de game online speelt (en dat is zeker aan te raden) put Flight Simulator uit real-time weerdata. Dat betekent dus dat wanneer het regent in het echte Londen, het ook regent in de game. Naast die weerdata is zelfs de positie van echt luchtverkeer vertaald naar virtuele toestellen die de lucht in Flight Simulator doorkruisen.

©GMRimport

Sim

Dat alles zou misschien een leuke demo opleveren, als het vluchtmodel niet zo fantastisch was. De toestellen gedragen zich zoals hun echte gelijkenissen. Tenminste, als je daarvoor kiest. Flight Simulator 2020 geeft je enorm veel opties om de moeilijkheid van de simulatie aan te passen. Heb je zin om gewoon even een rondje te vliegen om, bijvoorbeeld, even Big Ben of de Piramides te bekijken, dan ben je binnen de kortste keren onderweg. Vliegen is dan bijna alleen sturen en gas geven. Denk niet dat dit een loze ervaring is: het is een geweldige manier om een nieuw toestel te leren kennen en om even gewoon op virtuele vakantie te gaan.

Op de meest realistische setting, zijn de handschoentjes uit. Iedere luchtstroom, ieder instrument, iedere beweging en iedere kracht is nagebootst. Het verschil tussen een Cessna landen met mooi weer en alle assists aan en het landen van een Boeing 737 in zwaar weer op ultra-realistisch is alsof het twee totaal andere games zijn. Maar ook een Cessna veilig aan de grond zetten met flinke zijwind op de middelste moeilijkheid zorgt voor heel wat zweetdruppels.

©GMRimport

Grafisch

Het is onmogelijk om Microsoft Flight Simulator te spelen zonder af en toe verbijsterd naar het scherm te staren. De wereld, het weer, de belichting, de toestellen, ze zien er zo ontzettend goed uit. En dat is niet alleen mooi om het mooi zijn. Je ziet aan de wolken hoe luchtstromen bewegen. Het zicht speelt een rol bij de navigatie. En - dit was iets wat kippenvel opleverde - de sim zorgt ervoor dat belangrijke lampjes (zoals van een landingsbaan) al op grote afstand zichtbaar zijn, net als in het echt. In bijna alle andere games zijn lampjes (zoals fakkels) onderhevig aan dezelfde pop-in als de rest van de omgeving, wat betekent dat je ze pas laat ziet. In het echt zijn juist dat soort lichtbronnen veel verder zichtbaar. Flight Simulator 2020 simuleert dit zo realistisch dat het je niet eens opvalt hoe knap dit is. Oké, het is een saillant detail, maar op het moment dat dit doordrong steeg de achting voor de ontwerpers verder.

Het is een fenomenale prestatie van het team achter Flight Simulator 2020. De hoeveelheid details in de wereld en in de vliegtuigen zelf is soms op het absurde af. Kijk je over je linkerschouder door het raampje, dan zie je een veiligheidssticker op het glas. Die leesbaar is. Waarom zit die daar? Wie denkt aan zoiets? Het antwoord is natuurlijk: omdat dat in het echt ook zo is, en elk denkbaar detail liefdevol is nagebootst.

Uiteindelijk is het leren beheersen en leren kennen van een toestel toch wel het grootste plezier van je eerste honderd uur met Flight Simulator

-

Uitdaging

De uitdagingen houden daar overigens niet op. De game maakt nog een aardige geste naar mensen die toch ergens een spelelement missen, door middel van Landing Challenges. Wie de uitdaging - onder specifieke omstandigheden op een specifieke landingsbaan - het beste uitvoert krijgt de hoogste score, met uiteraard wereldwijde leaderboards. Maar hoe leuk dat ook is, is het een bijgerecht en zeker niet de hoofdmaaltijd. Uiteindelijk is het leren beheersen en leren kennen van een toestel toch wel het grootste plezier van je eerste honderd uur met Flight Simulator. Waarna het onvermijdelijk wordt dat je in real time passagiersvluchten tussen grote Europese steden wil vliegen. Of zelfs trans-Atlantisch.

©GMRimport

Uw vlucht is vertraagd

Al deze fraaie simulatiemogelijkheden hebben wel een prijs. Op twee fronten. Om te beginnen heb je echt een stevige pc nodig om alles op de mooiste instellingen te kunnen draaien. Op de minimumsettings is de game zeker niet afzichtelijk, maar je mist toch die fotorealistische virtuele vakantie als je met een tien jaar oude bak probeert te simmen.

Maar zelfs met een beest van een machine (in dit geval een GTX 2080, i7, 16 GB geheugen) moet je soms letterlijk vier, vijf minuten wachten voor je de lucht in kan. Vooral de grote, handgemaakte luchthavens duren eindeloos lang om in te laden. Dat is gelukkig eenmalig: als alles er eenmaal is, draait de game als een zonnetje en er zijn geen laadschermen of wachttijden tijdens de vlucht. De game streamt alles naadloos.

©GMRimport

Schiphol

Wat wel een beetje jammer is, is hoe Microsoft de simulator in drie edities verkoopt. Hoewel de standaardeditie op alle fronten compleet is met genoeg vliegtuigen om, zonder te overdrijven, duizend uur mee aan de slag te kunnen, zijn een aantal handgemaakte luchthavens niet beschikbaar. Met handgemaakt bedoelt Microsoft dat ontwerpers deze luchthavens zelf heeft nagebouwd, in plaats van de machine-learning zijn ding te laten doen. En laat nou uitgerekend ons eigen Schiphol niet in de standaardeditie zitten, maar in de Deluxe Edition. Het eerder genoemde London Heathrow zit dan weer in de alles omvattende Supreme Deluxe edition.

Hoewel Schiphol en Heathrow dus ook in de standaardeditie aanwezig zijn,zoals eigenlijk alle luchthavens ter wereld, is het verschil in detail dag en nacht.

Toch moet je dat niet als een enorm minpunt zien. De ervaring is er echt niet minder om. Flight Simulator 2020 levert een ervaring die een paar jaar geleden ondenkbaar was. Het is de meest complete, meest realistische sim die je op dit moment kunt kopen, met haast oneindige speelbaarheid.

Flight Simulator 2020 is nu verkrijgbaar op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met een letterlijk volledige simulatie van de aarde is het onmogelijk om alles te zien wat dit ‘spel’ te bieden heeft. Flight Simulator 2020 is, net als eerdere edities, een hobby op zich. Maar ook beginners en zondagspiloten kunnen er enorm veel voldoening uithalen. Je leert echte vaardigheden die een-op-een kloppen met de werkelijkheid en de uitdaging is zo groot als je zelf wil. Lange laadtijden en een wat vreemd onderscheid tussen de standaard-, premium- en deluxe-edities zijn eigenlijk de enige echte grote minpunten in een verder sublieme simulatie.

Plus- en minpunten
  • Geweldige simulatie, de hele wereld aan je voeten, grafisch overdonderend
  • Laadtijden, Gedetailleerde versie van Schiphol niet in standaard editie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond
Nieuws

Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond

Actie-rpg komt naar PlayStation 5 en pc

S-Game heeft een bijna zes minuten durende gameplaytrailer van het aankomende Phantom Blade Zero uitgebracht.

In de 'Year of the Snake'-trailer worden diverse wapens getoond met het slangenthema die voor enorm snelle en precieze aanvallen zorgen.

De actie-rpg Phantom Blade Zero biedt third-person combat met zwaarden. Spelers kruipen in de huid van een sluipmoordenaar genaamd Soul die voor een mysterieuze, machtige organisatie genaamd The Order werkt. Wanneer hij wordt beschuldigd van de moord op de patriarch van deze organisatie, begint de jacht op hem.

Aan het begin van het spel raakt Soul ernstig gewond. Hij wordt gered door iemand met speciale krachten, maar het gevolg is dat dit medicijn maar 66 dagen werkt. Hij moet het opnemen tegen machtige vijanden en het complot te zien ontrafelen voordat zijn dagen geteld zijn.

Phantom Blade Zero wordt zoals gezegd ontwikkeld door S-Game. in 2010 brachten ze het spel Rainblood: Town of Death uit in China, en deze nieuwe game is daar op gebaseerd. Het wordt een "spirituele hergeboorte" genoemd en "de game die we altijd al wilden maken".

Phantom Blade Zero komt op een nog onbekend moment naar PlayStation 5 en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!