Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered strandt op het belangrijkste punt
Reviews

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered strandt op het belangrijkste punt

Final Fantasy Crystal Chronicles is dankzij de remaster eindelijk te spelen zonder meerdere Game Boys, kabels en andere heisa. Maar helaas heeft de multiplayermodus in deze nieuwe versie andere problemen.

Met Crystal Chronicles keerde Final Fantasy in 2003 na jarenlange afwezigheid terug op een Nintendo-spelcomputer. In de spin-off speel je als een groep reizigers die ieder jaar speciale dauwdruppels moet verzamelen om het kristal van hun dorp van kracht te voorzien, zodat de dodelijke miasma in de wereld niet door het schild kan dringen.

©GMRimport

Er zijn weinig games waar zo'n mystiek omheen bestond als Crystal Chronicles. De Final Fantasy-spinoff was gemaakt om samen met vrienden te spelen, maar dat kon alleen als iedereen een eigen Game Boy Advance met een bijbehorende linkkabel aansloot op de GameCube. Die setup bracht veel gaafs mee: iedere speler heeft unieke informatie op het GBA-scherm, waardoor je tijdens gevechten goed moet communiceren. Om dat mogelijk te maken had je echter prijzige hardware of toevallig nabije vrienden met Game Boys nodig, waardoor velen het spel voornamelijk in de solostand hebben uitgespeeld.

Met de remaster belooft ontwikkelaar Square Enix de multiplayermodus toegankelijker te maken. De vernieuwde versie is gemaakt om zo makkelijk mogelijk met elkaar te spelen: het spel werkt online en cross-platform, waardoor je vanaf bijvoorbeeld een PlayStation 4 met Switch-vrienden kunt spelen.

Een demoversie is ook beschikbaar. Verbind je die met iemand die het volle spel heeft, dan kun je de eerste 13 levels spelen. Een significant deel van het spel, dat bestaat uit nagenoeg de gehele GameCube-titel. De game is daarnaast zelfs voor smartphones verschenen, om een zo groot mogelijke groep potentiële spelers te bereiken.

©GMRimport

Lastig met vrienden

Bovenstaande is prijzenswaardig, maar helaas strandt de multiplayer op één fundamenteel punt: het is verdomd lastig gemaakt om de gehele game samen met vrienden te spelen. In het originele spel op de GameCube speelde je samen op één console als een groep reizigers. Alles wat je deed was gedeeld: je ging samen van dorp naar dorp, verdeelde de buit en vulde de groepskaraf met dauwdruppels.

Bij Crystal Chronicles Remastered is gekozen voor een totaal andere structuur. Je reist zelfstandig de wereld over en kunt aan het begin van een level een groep vormen om samen online op avontuur te gaan. Is de baas op het einde verslagen? Dan gaat iedereen weer zijn of haar eigen kant op. Op papier een goed idee, maar het zorgt voor een groot pijnpunt voor groepen die de gehele game samen willen uitspelen: je moet ieder level vier keer achter elkaar doen, zodat iedereen een stapje verder komt.

En zelfs als je bereid bent viermaal hetzelfde te doen, is een deel van de originele magie verdwenen. Je maakt niet langer samen mee hoe je karavaan andere avonturiers ontmoet en over de wereld reist, waardoor het samen spelen van Crystal Chronicles niet langer aanvoelt als een gedeeld avontuur. Het maakt daarvan een versimpeld alternatief op bijvoorbeeld Diablo, in het jasje van een ooit bijzonder spel.

Je maakt niet langer samen mee hoe je karavaan andere avonturiers ontmoet en over de wereld reist, waardoor het samen spelen van Crystal Chronicles niet langer aanvoelt als een gedeeld avontuur.

-

Meer naar eigen smaak

Zonde, want technisch is er weinig mis met deze remaster. Het spel is visueel met beleid opgepoetst, zonder dat er gekke visuele uitstapjes zijn gemaakt. Iedere speelbare klasse heeft een extra skin gekregen om uit te kiezen, plus de mogelijkheid om je te transformeren in andere personages uit het verhaal. Daardoor heb je meer opties om je karavaanreiziger naar eigen smaak aan te passen.

Na het uitspelen van de game ontgrendel je bovendien een reeks nieuwe, moeilijkere kerkers die als een soort endgame dienen. Een welkome en logische toevoeging, gezien het origineel niet gigantisch lang duurde. De game was immers gemaakt om in een weekendje met vrienden op GBA's uit te spelen, terwijl deze online variant door zijn online karakter compleet andere verwachtingen kweekt.

©GMRimport

Tenietgedaan

Maar geen van die toevoegingen weten de multiplayerfrustraties weg te nemen. Het is vanaf het eerste moment glashelder dat Crystal Chronicles ooit gemaakt is om samen met vrienden van begin tot eind te spelen. Een intieme ervaring die compleet tenietgedaan is, waardoor je nu met veel gedoe slechts stukjes met je vrienden kunt beleven.

Het is daarom nog steeds een beter idee om een GameCube, vier GBA's en vier bijbehorende kabels te kopen, om samen met vrienden thuis door Crystal Chronicles heen te werken. En zolang dat gevoel overheerst, voelt dit als een gefaalde remaster.

Final Fantasy Crystal Chronicles is nu beschikbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Android en iOS.

Lees meer reviews:

Conclusie

Final Fantasy Crystal Chronicles is dankzij de remaster eindelijk te spelen zonder meerdere Game Boys, kabels en andere heisa. Maar helaas heeft de multiplayermodus in deze nieuwe versie andere problemen.

Plus- en minpunten
  • Meer kerkers, personage beter naar eigen smaak aan te passen, trouw gebleven aan oude visuele stijl
  • Gedoe om met vrienden te spelen, en zelfs dan mis je nog de intieme momenten uit het origineel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!