Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered strandt op het belangrijkste punt
Reviews

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered strandt op het belangrijkste punt

Final Fantasy Crystal Chronicles is dankzij de remaster eindelijk te spelen zonder meerdere Game Boys, kabels en andere heisa. Maar helaas heeft de multiplayermodus in deze nieuwe versie andere problemen.

Met Crystal Chronicles keerde Final Fantasy in 2003 na jarenlange afwezigheid terug op een Nintendo-spelcomputer. In de spin-off speel je als een groep reizigers die ieder jaar speciale dauwdruppels moet verzamelen om het kristal van hun dorp van kracht te voorzien, zodat de dodelijke miasma in de wereld niet door het schild kan dringen.

©GMRimport

Er zijn weinig games waar zo'n mystiek omheen bestond als Crystal Chronicles. De Final Fantasy-spinoff was gemaakt om samen met vrienden te spelen, maar dat kon alleen als iedereen een eigen Game Boy Advance met een bijbehorende linkkabel aansloot op de GameCube. Die setup bracht veel gaafs mee: iedere speler heeft unieke informatie op het GBA-scherm, waardoor je tijdens gevechten goed moet communiceren. Om dat mogelijk te maken had je echter prijzige hardware of toevallig nabije vrienden met Game Boys nodig, waardoor velen het spel voornamelijk in de solostand hebben uitgespeeld.

Met de remaster belooft ontwikkelaar Square Enix de multiplayermodus toegankelijker te maken. De vernieuwde versie is gemaakt om zo makkelijk mogelijk met elkaar te spelen: het spel werkt online en cross-platform, waardoor je vanaf bijvoorbeeld een PlayStation 4 met Switch-vrienden kunt spelen.

Een demoversie is ook beschikbaar. Verbind je die met iemand die het volle spel heeft, dan kun je de eerste 13 levels spelen. Een significant deel van het spel, dat bestaat uit nagenoeg de gehele GameCube-titel. De game is daarnaast zelfs voor smartphones verschenen, om een zo groot mogelijke groep potentiële spelers te bereiken.

©GMRimport

Lastig met vrienden

Bovenstaande is prijzenswaardig, maar helaas strandt de multiplayer op één fundamenteel punt: het is verdomd lastig gemaakt om de gehele game samen met vrienden te spelen. In het originele spel op de GameCube speelde je samen op één console als een groep reizigers. Alles wat je deed was gedeeld: je ging samen van dorp naar dorp, verdeelde de buit en vulde de groepskaraf met dauwdruppels.

Bij Crystal Chronicles Remastered is gekozen voor een totaal andere structuur. Je reist zelfstandig de wereld over en kunt aan het begin van een level een groep vormen om samen online op avontuur te gaan. Is de baas op het einde verslagen? Dan gaat iedereen weer zijn of haar eigen kant op. Op papier een goed idee, maar het zorgt voor een groot pijnpunt voor groepen die de gehele game samen willen uitspelen: je moet ieder level vier keer achter elkaar doen, zodat iedereen een stapje verder komt.

En zelfs als je bereid bent viermaal hetzelfde te doen, is een deel van de originele magie verdwenen. Je maakt niet langer samen mee hoe je karavaan andere avonturiers ontmoet en over de wereld reist, waardoor het samen spelen van Crystal Chronicles niet langer aanvoelt als een gedeeld avontuur. Het maakt daarvan een versimpeld alternatief op bijvoorbeeld Diablo, in het jasje van een ooit bijzonder spel.

Je maakt niet langer samen mee hoe je karavaan andere avonturiers ontmoet en over de wereld reist, waardoor het samen spelen van Crystal Chronicles niet langer aanvoelt als een gedeeld avontuur.

-

Meer naar eigen smaak

Zonde, want technisch is er weinig mis met deze remaster. Het spel is visueel met beleid opgepoetst, zonder dat er gekke visuele uitstapjes zijn gemaakt. Iedere speelbare klasse heeft een extra skin gekregen om uit te kiezen, plus de mogelijkheid om je te transformeren in andere personages uit het verhaal. Daardoor heb je meer opties om je karavaanreiziger naar eigen smaak aan te passen.

Na het uitspelen van de game ontgrendel je bovendien een reeks nieuwe, moeilijkere kerkers die als een soort endgame dienen. Een welkome en logische toevoeging, gezien het origineel niet gigantisch lang duurde. De game was immers gemaakt om in een weekendje met vrienden op GBA's uit te spelen, terwijl deze online variant door zijn online karakter compleet andere verwachtingen kweekt.

©GMRimport

Tenietgedaan

Maar geen van die toevoegingen weten de multiplayerfrustraties weg te nemen. Het is vanaf het eerste moment glashelder dat Crystal Chronicles ooit gemaakt is om samen met vrienden van begin tot eind te spelen. Een intieme ervaring die compleet tenietgedaan is, waardoor je nu met veel gedoe slechts stukjes met je vrienden kunt beleven.

Het is daarom nog steeds een beter idee om een GameCube, vier GBA's en vier bijbehorende kabels te kopen, om samen met vrienden thuis door Crystal Chronicles heen te werken. En zolang dat gevoel overheerst, voelt dit als een gefaalde remaster.

Final Fantasy Crystal Chronicles is nu beschikbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Android en iOS.

Lees meer reviews:

Conclusie

Final Fantasy Crystal Chronicles is dankzij de remaster eindelijk te spelen zonder meerdere Game Boys, kabels en andere heisa. Maar helaas heeft de multiplayermodus in deze nieuwe versie andere problemen.

Plus- en minpunten
  • Meer kerkers, personage beter naar eigen smaak aan te passen, trouw gebleven aan oude visuele stijl
  • Gedoe om met vrienden te spelen, en zelfs dan mis je nog de intieme momenten uit het origineel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch
Nieuws

Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch

Op avontuur in de Exclusion Zone te Chernobyl

De Complete Edition van Chernobylite komt op 13 december uit voor Nintendo Switch.

Het was al bekend dat de game naar Nintendo's hybride console kwam, maar nu is er een precieze releasedatum bekend. Daarbij is er een nieuwe trailer uitgekomen die hieronder kan worden bekeken.

In Chernobylite verkennen spelers een zo accuraat mogelijk ingescande versie van de Exclusion Zone in Chernobyl, het stadje waar de kernramp in de jaren tachtig plaatsvond. Spelers nemen het niet alleen op tegen natuurlijke en bovennatuurlijke bedreigingen, maar ook tegen andere stalkers.

Chernobylite verscheen in 2019 als Early Access-titel op pc, gevolgd door de volledige release in 2021. Later dat jaar kwam de game ook naar PS4 en Xbox One, en in 2022 naar PS5 en Xbox Series-consoles. De Complete Edition bevat alle content die na de release voor de game is verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld
Nieuws

Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld

Game maakt gebruik van de GPS-technologie in smartphones

Het mobiele spel Kingdom Hearts Missing-Link had eigenlijk dit jaar moeten verschijnen, maar is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

"Terwijl we ons voorbereidden voor de release van Kingdom Hearts Missing-Link hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om het spel uit te stellen", zo wordt verteld via een tweet op het officiële account van de game. "We verontschuldigen ons naar de spelers die uitkeken naar de release en stellen jullie geduld op prijs. Kijk uit naar meer informatie."

Kingdom Hearts Missing-Link wordt een mobiele actie-rpg die gebruikmaakt van de GPS in de smartphone van de gebruiker. De game lijkt in tegenstelling tot andere mobiele games met hetzelfde concept, zoals Pokémon Go, het echter wel iets anders aan te pakken: een eerdere trailer suggereerde dat spelers niet naar locaties in het echt hoeven te reizen om die toch in de game te bezoeken.

Diverse Disney-personages maken onderdeel uit van de game, waaronder Simba, Ariël, Winnie de Poeh en Mickey Mouse. Zij zullen echter niet direct in de spelwereld voorkomen, maar kunnen via icoontjes tijdens gevechten worden ingezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!