Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered strandt op het belangrijkste punt
Reviews

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered strandt op het belangrijkste punt

Final Fantasy Crystal Chronicles is dankzij de remaster eindelijk te spelen zonder meerdere Game Boys, kabels en andere heisa. Maar helaas heeft de multiplayermodus in deze nieuwe versie andere problemen.

Met Crystal Chronicles keerde Final Fantasy in 2003 na jarenlange afwezigheid terug op een Nintendo-spelcomputer. In de spin-off speel je als een groep reizigers die ieder jaar speciale dauwdruppels moet verzamelen om het kristal van hun dorp van kracht te voorzien, zodat de dodelijke miasma in de wereld niet door het schild kan dringen.

©GMRimport

Er zijn weinig games waar zo'n mystiek omheen bestond als Crystal Chronicles. De Final Fantasy-spinoff was gemaakt om samen met vrienden te spelen, maar dat kon alleen als iedereen een eigen Game Boy Advance met een bijbehorende linkkabel aansloot op de GameCube. Die setup bracht veel gaafs mee: iedere speler heeft unieke informatie op het GBA-scherm, waardoor je tijdens gevechten goed moet communiceren. Om dat mogelijk te maken had je echter prijzige hardware of toevallig nabije vrienden met Game Boys nodig, waardoor velen het spel voornamelijk in de solostand hebben uitgespeeld.

Met de remaster belooft ontwikkelaar Square Enix de multiplayermodus toegankelijker te maken. De vernieuwde versie is gemaakt om zo makkelijk mogelijk met elkaar te spelen: het spel werkt online en cross-platform, waardoor je vanaf bijvoorbeeld een PlayStation 4 met Switch-vrienden kunt spelen.

Een demoversie is ook beschikbaar. Verbind je die met iemand die het volle spel heeft, dan kun je de eerste 13 levels spelen. Een significant deel van het spel, dat bestaat uit nagenoeg de gehele GameCube-titel. De game is daarnaast zelfs voor smartphones verschenen, om een zo groot mogelijke groep potentiële spelers te bereiken.

©GMRimport

Lastig met vrienden

Bovenstaande is prijzenswaardig, maar helaas strandt de multiplayer op één fundamenteel punt: het is verdomd lastig gemaakt om de gehele game samen met vrienden te spelen. In het originele spel op de GameCube speelde je samen op één console als een groep reizigers. Alles wat je deed was gedeeld: je ging samen van dorp naar dorp, verdeelde de buit en vulde de groepskaraf met dauwdruppels.

Bij Crystal Chronicles Remastered is gekozen voor een totaal andere structuur. Je reist zelfstandig de wereld over en kunt aan het begin van een level een groep vormen om samen online op avontuur te gaan. Is de baas op het einde verslagen? Dan gaat iedereen weer zijn of haar eigen kant op. Op papier een goed idee, maar het zorgt voor een groot pijnpunt voor groepen die de gehele game samen willen uitspelen: je moet ieder level vier keer achter elkaar doen, zodat iedereen een stapje verder komt.

En zelfs als je bereid bent viermaal hetzelfde te doen, is een deel van de originele magie verdwenen. Je maakt niet langer samen mee hoe je karavaan andere avonturiers ontmoet en over de wereld reist, waardoor het samen spelen van Crystal Chronicles niet langer aanvoelt als een gedeeld avontuur. Het maakt daarvan een versimpeld alternatief op bijvoorbeeld Diablo, in het jasje van een ooit bijzonder spel.

Je maakt niet langer samen mee hoe je karavaan andere avonturiers ontmoet en over de wereld reist, waardoor het samen spelen van Crystal Chronicles niet langer aanvoelt als een gedeeld avontuur.

-

Meer naar eigen smaak

Zonde, want technisch is er weinig mis met deze remaster. Het spel is visueel met beleid opgepoetst, zonder dat er gekke visuele uitstapjes zijn gemaakt. Iedere speelbare klasse heeft een extra skin gekregen om uit te kiezen, plus de mogelijkheid om je te transformeren in andere personages uit het verhaal. Daardoor heb je meer opties om je karavaanreiziger naar eigen smaak aan te passen.

Na het uitspelen van de game ontgrendel je bovendien een reeks nieuwe, moeilijkere kerkers die als een soort endgame dienen. Een welkome en logische toevoeging, gezien het origineel niet gigantisch lang duurde. De game was immers gemaakt om in een weekendje met vrienden op GBA's uit te spelen, terwijl deze online variant door zijn online karakter compleet andere verwachtingen kweekt.

©GMRimport

Tenietgedaan

Maar geen van die toevoegingen weten de multiplayerfrustraties weg te nemen. Het is vanaf het eerste moment glashelder dat Crystal Chronicles ooit gemaakt is om samen met vrienden van begin tot eind te spelen. Een intieme ervaring die compleet tenietgedaan is, waardoor je nu met veel gedoe slechts stukjes met je vrienden kunt beleven.

Het is daarom nog steeds een beter idee om een GameCube, vier GBA's en vier bijbehorende kabels te kopen, om samen met vrienden thuis door Crystal Chronicles heen te werken. En zolang dat gevoel overheerst, voelt dit als een gefaalde remaster.

Final Fantasy Crystal Chronicles is nu beschikbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Android en iOS.

Lees meer reviews:

Conclusie

Final Fantasy Crystal Chronicles is dankzij de remaster eindelijk te spelen zonder meerdere Game Boys, kabels en andere heisa. Maar helaas heeft de multiplayermodus in deze nieuwe versie andere problemen.

Plus- en minpunten
  • Meer kerkers, personage beter naar eigen smaak aan te passen, trouw gebleven aan oude visuele stijl
  • Gedoe om met vrienden te spelen, en zelfs dan mis je nog de intieme momenten uit het origineel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!