Final Fantasy 8 Remastered is de beste versie van een polariserende game
Gamer.nl
Reviews

Final Fantasy 8 Remastered is de beste versie van een polariserende game

Square Enix heeft in het verleden flinke problemen gehad met het remasteren of porten van de klassieke Final Fantasy-games. Gelukkig is de remaster van Final Fantasy 8 precies waar we op hoopten.

Wie herinnert zich de remaster van Final Fantasy 6 nog? Toen Square Enix één van de meest geprezen delen in de gamereeks opnieuw uitbracht, ging dat gepaard met een aantal opmerkelijke keuzes. Zo werd besloten om de pixelstijl van het origineel om te ruilen voor een compleet nieuw ontwerp, waarin al het complexe schaduw- en kleurwerk werd verruild voor een soort Playmobil-design.

Hetzelfde gebeurde bij Final Fantasy 5. En toen Final Fantasy 7 en 8 naar Steam werden gebracht, betrof het de ondermaatse ports met slechte muziek en compatibiliteitsproblemen. Het begon er op te lijken dat Square Enix geen idee had hoe ze hun oude klassiekers op een waardige manier speelbaar konden maken op moderne apparaten.

©GMRimport

Lesje geleerd

Gelukkig leek het bedrijf zijn lesje te hebben geleerd bij de port van Final Fantasy 9 - en zijn die lessen ook toegepast op de recente remaster van Final Fantasy 8. Bij deze heruitgave van de oude PlayStation-game heeft de ontwikkelaar het spel op bijna iedere plek op de juiste manier opgepoetst, waardoor dit de beste manier is om de oude klassieker in 2019 te spelen.

Alle 3D-modellen in de game hebben een flinke oppoetsbeurt gehad. Hoofdrolspeler Squall is ineens een volledig identificeerbaar persoon, in plaats van wat ruwe pixels die bovenop elkaar zijn gestapeld. Personages hebben in sommige situaties ineens gezichtsuitdrukkingen, die in de originele game niet te zien waren. Ook monsters en aanvallen zijn opnieuw ontworpen, om de game er uit te laten zien zoals je anno 2019 zou verwachten.

Hetzelfde kan overigens niet worden gezegd van de gebieden. Final Fantasy 8 gebruikt screenshots van vooraf gerenderde beelden om de spelwereld in kaart te brengen. Het was in de jaren 90 een slimme truc om een prachtige gamewereld te maken zonder dat de PlayStation-disc bomvol stond met 3D-modellen en shaders. Omdat de camera nooit bewoog, zag je niet dat het ging om slim geplaatste plaatjes.

Die afbeeldingen zijn alleen onmogelijk om in een remaster compleet opnieuw te maken, waardoor Square Enix ervoor heeft gekozen om het originele werk opnieuw te gebruiken. Het betekent dat de game in bepaalde gebieden ook nog steeds een 4:3-beeldverhouding gebruikt. Je kunt immers de wereld uit het origineel niet uitvergroten zonder dat je het beeld rekt of stukken van de boven- en onderkant moet hakken.

Het maakt van Final Fantasy 8 soms een beetje wat gekke game.

-

©GMRimport

Oud en nieuw

Het maakt van Final Fantasy 8 soms een beetje wat gekke game. De perfecte HD-versies van Squall, Rinoa en Zell staan vroeg in de game bijvoorbeeld middenin een trein die bestaat uit een hoop ruwe korrels. Het lijkt alsof je twee delen van twee verschillende games bovenop elkaar geplakt ziet. Dat is overigens beter dan het alternatief. Wil je immers dat alles uit dezelfde tijd lijkt te stammen, dan zou je de spelpersonages weer lelijk moeten maken.

De remaster bevat wat handigheidjes die helpen om makkelijker door de game te komen. Je kunt gevechten tot drie keer versnellen, waardoor je een stuk gemakkelijker door de soms wat extreme grind van de game heen komt. Je kunt er zelfs voor kiezen om je personages supersterk te maken en alle random encounters uit te schakelen, zodat je al je aandacht op het verhaal kunt richten. Handig als je de game al eens hebt uitgespeeld en er snel weer doorheen wil gaan.

Daarnaast bevat deze nieuwe versie een paar kleine verbeterpunten ten opzichte van eerdere heruitgaven. Ten eerste is Chocobo World volledig uit de game gehaald. Dit was een minigame die je op de PocketStation kon spelen. Het apparaat verscheen nooit buiten Japan, waardoor velen dat deel van de game nooit zagen - en de speciale voorwerpen hieruit nooit konden bemachtigen. Gelukkig kun je die speciale dingen nu via een andere route in de game vinden.

©GMRimport

Goed nieuws voor pc-spelers

Daarnaast is dit voor pc-bezitters de eerste keer dat ze de game met de originele muziek kunnen spelen. Goed nieuws, want de midi-deuntjes uit de originele pc-port waren niet om aan te horen. Het spel zit nu sowieso hetzelfde in elkaar op alle platformen waarvoor hij beschikbaar is, waardoor de keuze voor de juiste versie ineens een stuk gemakkelijker is geworden.

Dat haalt overigens niet weg dat dit nog steeds één van de meest polariserende Final Fantasy-games ooit is. Het verhaal maakt wat gekke zijsprongen die niet iedereen waardeert en het magiesysteem is zwaar te misbruiken, waardoor je binnen enkele uren al sterk genoeg kunt worden om de laatste baas te verslaan. Voor sommigen een afknapper, maar voor fans juist de charme van dit wat gekke spel. We zouden Final Fantasy 8 niet zomaar aan een nieuwkomer aanraden, maar voor de oude fans is de remaster de beste manier om hem nog eens te spelen.

Final Fantasy 8 Remastered is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Uitstekend
Conclusie

Verbeterde 3D-modellen en een versneloptie maken van Remastered de beste manier om Final Fantasy 8 opnieuw te spelen - maar dan moet je dit oude, wat polariserende spel wel al leuk vinden.

Plus- en minpunten
  • Personages zien er veel beter uit, beste muziek op alle platformen, eindelijk de spullen uit MogStation halen
  • Achtergronden zijn nog steeds onscherp, je kan het magiesysteem misbruiken om de game absurd simpel te maken, polariserend verhaal

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!