Final Fantasy 8 Remastered is de beste versie van een polariserende game
Reviews

Final Fantasy 8 Remastered is de beste versie van een polariserende game

Square Enix heeft in het verleden flinke problemen gehad met het remasteren of porten van de klassieke Final Fantasy-games. Gelukkig is de remaster van Final Fantasy 8 precies waar we op hoopten.

Wie herinnert zich de remaster van Final Fantasy 6 nog? Toen Square Enix één van de meest geprezen delen in de gamereeks opnieuw uitbracht, ging dat gepaard met een aantal opmerkelijke keuzes. Zo werd besloten om de pixelstijl van het origineel om te ruilen voor een compleet nieuw ontwerp, waarin al het complexe schaduw- en kleurwerk werd verruild voor een soort Playmobil-design.

Hetzelfde gebeurde bij Final Fantasy 5. En toen Final Fantasy 7 en 8 naar Steam werden gebracht, betrof het de ondermaatse ports met slechte muziek en compatibiliteitsproblemen. Het begon er op te lijken dat Square Enix geen idee had hoe ze hun oude klassiekers op een waardige manier speelbaar konden maken op moderne apparaten.

©GMRimport

Lesje geleerd

Gelukkig leek het bedrijf zijn lesje te hebben geleerd bij de port van Final Fantasy 9 - en zijn die lessen ook toegepast op de recente remaster van Final Fantasy 8. Bij deze heruitgave van de oude PlayStation-game heeft de ontwikkelaar het spel op bijna iedere plek op de juiste manier opgepoetst, waardoor dit de beste manier is om de oude klassieker in 2019 te spelen.

Alle 3D-modellen in de game hebben een flinke oppoetsbeurt gehad. Hoofdrolspeler Squall is ineens een volledig identificeerbaar persoon, in plaats van wat ruwe pixels die bovenop elkaar zijn gestapeld. Personages hebben in sommige situaties ineens gezichtsuitdrukkingen, die in de originele game niet te zien waren. Ook monsters en aanvallen zijn opnieuw ontworpen, om de game er uit te laten zien zoals je anno 2019 zou verwachten.

Hetzelfde kan overigens niet worden gezegd van de gebieden. Final Fantasy 8 gebruikt screenshots van vooraf gerenderde beelden om de spelwereld in kaart te brengen. Het was in de jaren 90 een slimme truc om een prachtige gamewereld te maken zonder dat de PlayStation-disc bomvol stond met 3D-modellen en shaders. Omdat de camera nooit bewoog, zag je niet dat het ging om slim geplaatste plaatjes.

Die afbeeldingen zijn alleen onmogelijk om in een remaster compleet opnieuw te maken, waardoor Square Enix ervoor heeft gekozen om het originele werk opnieuw te gebruiken. Het betekent dat de game in bepaalde gebieden ook nog steeds een 4:3-beeldverhouding gebruikt. Je kunt immers de wereld uit het origineel niet uitvergroten zonder dat je het beeld rekt of stukken van de boven- en onderkant moet hakken.

Het maakt van Final Fantasy 8 soms een beetje wat gekke game.

-

©GMRimport

Oud en nieuw

Het maakt van Final Fantasy 8 soms een beetje wat gekke game. De perfecte HD-versies van Squall, Rinoa en Zell staan vroeg in de game bijvoorbeeld middenin een trein die bestaat uit een hoop ruwe korrels. Het lijkt alsof je twee delen van twee verschillende games bovenop elkaar geplakt ziet. Dat is overigens beter dan het alternatief. Wil je immers dat alles uit dezelfde tijd lijkt te stammen, dan zou je de spelpersonages weer lelijk moeten maken.

De remaster bevat wat handigheidjes die helpen om makkelijker door de game te komen. Je kunt gevechten tot drie keer versnellen, waardoor je een stuk gemakkelijker door de soms wat extreme grind van de game heen komt. Je kunt er zelfs voor kiezen om je personages supersterk te maken en alle random encounters uit te schakelen, zodat je al je aandacht op het verhaal kunt richten. Handig als je de game al eens hebt uitgespeeld en er snel weer doorheen wil gaan.

Daarnaast bevat deze nieuwe versie een paar kleine verbeterpunten ten opzichte van eerdere heruitgaven. Ten eerste is Chocobo World volledig uit de game gehaald. Dit was een minigame die je op de PocketStation kon spelen. Het apparaat verscheen nooit buiten Japan, waardoor velen dat deel van de game nooit zagen - en de speciale voorwerpen hieruit nooit konden bemachtigen. Gelukkig kun je die speciale dingen nu via een andere route in de game vinden.

©GMRimport

Goed nieuws voor pc-spelers

Daarnaast is dit voor pc-bezitters de eerste keer dat ze de game met de originele muziek kunnen spelen. Goed nieuws, want de midi-deuntjes uit de originele pc-port waren niet om aan te horen. Het spel zit nu sowieso hetzelfde in elkaar op alle platformen waarvoor hij beschikbaar is, waardoor de keuze voor de juiste versie ineens een stuk gemakkelijker is geworden.

Dat haalt overigens niet weg dat dit nog steeds één van de meest polariserende Final Fantasy-games ooit is. Het verhaal maakt wat gekke zijsprongen die niet iedereen waardeert en het magiesysteem is zwaar te misbruiken, waardoor je binnen enkele uren al sterk genoeg kunt worden om de laatste baas te verslaan. Voor sommigen een afknapper, maar voor fans juist de charme van dit wat gekke spel. We zouden Final Fantasy 8 niet zomaar aan een nieuwkomer aanraden, maar voor de oude fans is de remaster de beste manier om hem nog eens te spelen.

Final Fantasy 8 Remastered is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Uitstekend
Conclusie

Verbeterde 3D-modellen en een versneloptie maken van Remastered de beste manier om Final Fantasy 8 opnieuw te spelen - maar dan moet je dit oude, wat polariserende spel wel al leuk vinden.

Plus- en minpunten
  • Personages zien er veel beter uit, beste muziek op alle platformen, eindelijk de spullen uit MogStation halen
  • Achtergronden zijn nog steeds onscherp, je kan het magiesysteem misbruiken om de game absurd simpel te maken, polariserend verhaal

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!