Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd
Gamer.nl
Reviews

Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd

Zodra een nieuwe generatie spelcomputers zijn intrede doet, brengt EA meestal alleen nog maar ‘Legacy Editions’ van Fifa uit, waarin enkel de nieuwste transfers worden doorgevoerd. Fifa 21 zou daarmee zomaar eens de laatste volwaardige Fifa kunnen zijn op PlayStation 4 en Xbox One. Een flitsende afscheidswedstrijd is het echter niet geworden.

Numeriek gezien heeft Fifa 21 voldoende vernieuwingen onder de motorkap. Met onder andere de mogelijkheid om FUT in co-op te spelen en behoorlijke aanpassingen aan de carrièremodus zou je zeggen dat EA naar de achterban luistert. Maar uiteindelijk bepaalt de gameplay hoe leuk Fifa is en juist de vernieuwingen op dat vlak komen totaal niet uit de verf.

©GMRimport

Hollywood-voetbal

Neem nou de mogelijkheid om spelers zonder bal aan te sturen. Op papier een geweldig middel om prachtige een-tweetjes mee op te zetten. Maar zoals de oude voetbalwijsheid luidt: we spelen niet op papier, maar op gras. In de praktijk blijkt het vrijwel onmogelijk om een fatsoenlijke loopactie zonder bal te maken. Dat is geen kwestie van gewenning: het afspelen naar een computergestuurde medespeler maakt het voor de tegenstander veel te makkelijk om druk te zetten en de bal af te pakken. Het tempo van Fifa ligt gewoon te hoog voor zulke tactische hoogstandjes.

Fifa 21 vervalt daardoor in oude gewoontes. Pure snelheid is nog altijd veel te belangrijk en het spel voltrekt zich vooral rond de twee doelgebieden, met exorbitante uitslagen als gevolg. Fifa 21 is sensatie, glamour en ”boem koekoek confetti”, om met de woorden van Sierd de Vos te spreken. Het is Messi en Ronaldo, maar het is zelden Luuk de Jong of Wout Weghorst.

Die Hollywood-variant van voetbal heeft geen bal te maken met ‘echt’ voetbal. Echt voetbal is immers opbouwen van achteruit, vechten op het middenveld en een bal binnen frommelen in een wedstrijd die je eigenlijk nooit had mogen winnen. Echt voetbal is nou eenmaal soms lelijk. Laten we eerlijk zijn: juist lelijke overwinningen proeven in het echte voetbal oneindig veel zoeter dan een zoveelste doelpuntenfestijn.

©GMRimport

Je zou bijna begrip opbrengen voor alle kleuters die online ‘ragequitten’. Wat heb je nog te zoeken in een wedstrijd als je binnen 20 minuten 3-0 achterstaat? Helemaal niets; daar valt geen eer meer te behalen. Kun je net zo goed je verlies nemen en het in een volgende wedstrijd opnieuw proberen.

Carrièremodus als onverwachts lichtpunt

Of je heil zoeken in een andere gamemodus waarbij er meer buiten het veld gebeurt, want dat is misschien wel onderhoudender dan de virtuele grasmat te betreden – een constatering die toch te denken geeft bij een voetbalgame. In Fifa Ultimate Team kun je nu bijvoorbeeld bouwen en klussen aan een eigen stadion, maar de voornaamste verandering vinden we dit jaar tegen alle verwachtingen in bij de carrièremodus.

Normaliter is de carrièremodus altijd een beetje het ondergeschoven kindje, maar de mogelijkheid om wedstrijden interactief te simuleren geeft de modus in deze editie eindelijk weer de broodnodige schwung. In de praktijk blijkt het heerlijk om de minder boeiende wedstrijden in een seizoen op deze manier af te wikkelen. Het geeft de mogelijkheid om tegen alle laagvliegers in de competitie wel een oogje in het zeil te houden, zonder meteen de hele wedstrijd te moeten spelen.

©GMRimport

Ook de toevoeging van ‘scherpte’ als extra statistiek per speler zorgt voor een extra laag. Spelers die veel scherpte hebben krijgen bonuspunten en presteren dus beter. Een langdurige blessure heeft daardoor veel meer impact, omdat zo’n speler echt zichzelf terug moet knokken in het eerste elftal. Zijn vervanger heeft immers waarschijnlijk meer wedstrijdscherpte en is daardoor op dat moment beter. Trainingen om die scherpte te verbeteren zijn, anders dan in de bèta, nu bovendien sneller te simuleren, waardoor de carrièremodus minder rompslomp kent.

Helemaal perfect is de carrièremodus nog niet. Het voelt bijvoorbeeld erg onnodig aan dat wedstrijden alsnog gepauzeerd worden wanneer je vanuit de interactieve simulatie je opstelling wilt wijzigen. Je zou toch zeggen dat het spel dan gewoon door kan gaan voor een nog soepeler verloop. Ook is merkwaardig dat in de jeugdopleiding van een Nederlandse club geen één Nederlander zit. Die punten mogen dus alvast op de to do-lijst voor Fifa 22.

Watch on YouTube

Hopen op de nieuwe generatie

De volwassenere carrièremodus, FUT en natuurlijk de immense hoeveelheid teams en competities hebben voldoende om het lijf om het uit te zingen tot de nieuwe generatie spelcomputers in de winkels ligt en dus ook de nieuwe generatie Fifa. Het valt toch te hopen dat EA aan die versie meer aandacht schenkt en kijkt naar waar voetbal ook alweer om draait. In de woorden van Johan Cruijff is dat ”Salid y disfrutad”, oftewel “Ga naar buiten en geniet”. Dat genieten komt niet door keer op keer 90 minuten lang hoog octaangehalte-voetbal te spelen, maar met vreugde en verdriet te winnen of te verliezen.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Nintendo Switch. De Switch-versie betreft een Legacy Edition zonder gameplayvernieuwingen. Fifa 21 verschijnt later ook op de PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

©GMRimport

Oké
Conclusie

Ze zeggen weleens dat winnen nooit went, maar dan heb je Fifa 21 nog niet gespeeld. Fifa 21 is een en al Hollywood-voetbal: sensationeel om te zien, maar verveling ligt op de loer wanneer élke wedstrijd uitmondt in een doelpuntenfestijn. De aanpassingen buiten het veld in Fifa Ultimate Team en de carrièremodus vormen de voornaamste lichtpuntjes. Dat is veelzeggend bij een game die toch zou moeten draaien om de negentig minuten op het virtuele gras.

Plus- en minpunten
  • Carrièremodus eindelijk weer leuk dankzij interactieve simulatie en scherpte, aantal toffe toevoegingen aan Fifa Ultimate Team
  • Gameplaytoevoegingen komen niet uit de verf, als alles een hoogtepunt is, is niets meer een hoogtepunt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!