Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd
Reviews

Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd

Zodra een nieuwe generatie spelcomputers zijn intrede doet, brengt EA meestal alleen nog maar ‘Legacy Editions’ van Fifa uit, waarin enkel de nieuwste transfers worden doorgevoerd. Fifa 21 zou daarmee zomaar eens de laatste volwaardige Fifa kunnen zijn op PlayStation 4 en Xbox One. Een flitsende afscheidswedstrijd is het echter niet geworden.

Numeriek gezien heeft Fifa 21 voldoende vernieuwingen onder de motorkap. Met onder andere de mogelijkheid om FUT in co-op te spelen en behoorlijke aanpassingen aan de carrièremodus zou je zeggen dat EA naar de achterban luistert. Maar uiteindelijk bepaalt de gameplay hoe leuk Fifa is en juist de vernieuwingen op dat vlak komen totaal niet uit de verf.

©GMRimport

Hollywood-voetbal

Neem nou de mogelijkheid om spelers zonder bal aan te sturen. Op papier een geweldig middel om prachtige een-tweetjes mee op te zetten. Maar zoals de oude voetbalwijsheid luidt: we spelen niet op papier, maar op gras. In de praktijk blijkt het vrijwel onmogelijk om een fatsoenlijke loopactie zonder bal te maken. Dat is geen kwestie van gewenning: het afspelen naar een computergestuurde medespeler maakt het voor de tegenstander veel te makkelijk om druk te zetten en de bal af te pakken. Het tempo van Fifa ligt gewoon te hoog voor zulke tactische hoogstandjes.

Fifa 21 vervalt daardoor in oude gewoontes. Pure snelheid is nog altijd veel te belangrijk en het spel voltrekt zich vooral rond de twee doelgebieden, met exorbitante uitslagen als gevolg. Fifa 21 is sensatie, glamour en ”boem koekoek confetti”, om met de woorden van Sierd de Vos te spreken. Het is Messi en Ronaldo, maar het is zelden Luuk de Jong of Wout Weghorst.

Die Hollywood-variant van voetbal heeft geen bal te maken met ‘echt’ voetbal. Echt voetbal is immers opbouwen van achteruit, vechten op het middenveld en een bal binnen frommelen in een wedstrijd die je eigenlijk nooit had mogen winnen. Echt voetbal is nou eenmaal soms lelijk. Laten we eerlijk zijn: juist lelijke overwinningen proeven in het echte voetbal oneindig veel zoeter dan een zoveelste doelpuntenfestijn.

©GMRimport

Je zou bijna begrip opbrengen voor alle kleuters die online ‘ragequitten’. Wat heb je nog te zoeken in een wedstrijd als je binnen 20 minuten 3-0 achterstaat? Helemaal niets; daar valt geen eer meer te behalen. Kun je net zo goed je verlies nemen en het in een volgende wedstrijd opnieuw proberen.

Carrièremodus als onverwachts lichtpunt

Of je heil zoeken in een andere gamemodus waarbij er meer buiten het veld gebeurt, want dat is misschien wel onderhoudender dan de virtuele grasmat te betreden – een constatering die toch te denken geeft bij een voetbalgame. In Fifa Ultimate Team kun je nu bijvoorbeeld bouwen en klussen aan een eigen stadion, maar de voornaamste verandering vinden we dit jaar tegen alle verwachtingen in bij de carrièremodus.

Normaliter is de carrièremodus altijd een beetje het ondergeschoven kindje, maar de mogelijkheid om wedstrijden interactief te simuleren geeft de modus in deze editie eindelijk weer de broodnodige schwung. In de praktijk blijkt het heerlijk om de minder boeiende wedstrijden in een seizoen op deze manier af te wikkelen. Het geeft de mogelijkheid om tegen alle laagvliegers in de competitie wel een oogje in het zeil te houden, zonder meteen de hele wedstrijd te moeten spelen.

©GMRimport

Ook de toevoeging van ‘scherpte’ als extra statistiek per speler zorgt voor een extra laag. Spelers die veel scherpte hebben krijgen bonuspunten en presteren dus beter. Een langdurige blessure heeft daardoor veel meer impact, omdat zo’n speler echt zichzelf terug moet knokken in het eerste elftal. Zijn vervanger heeft immers waarschijnlijk meer wedstrijdscherpte en is daardoor op dat moment beter. Trainingen om die scherpte te verbeteren zijn, anders dan in de bèta, nu bovendien sneller te simuleren, waardoor de carrièremodus minder rompslomp kent.

Helemaal perfect is de carrièremodus nog niet. Het voelt bijvoorbeeld erg onnodig aan dat wedstrijden alsnog gepauzeerd worden wanneer je vanuit de interactieve simulatie je opstelling wilt wijzigen. Je zou toch zeggen dat het spel dan gewoon door kan gaan voor een nog soepeler verloop. Ook is merkwaardig dat in de jeugdopleiding van een Nederlandse club geen één Nederlander zit. Die punten mogen dus alvast op de to do-lijst voor Fifa 22.

Watch on YouTube

Hopen op de nieuwe generatie

De volwassenere carrièremodus, FUT en natuurlijk de immense hoeveelheid teams en competities hebben voldoende om het lijf om het uit te zingen tot de nieuwe generatie spelcomputers in de winkels ligt en dus ook de nieuwe generatie Fifa. Het valt toch te hopen dat EA aan die versie meer aandacht schenkt en kijkt naar waar voetbal ook alweer om draait. In de woorden van Johan Cruijff is dat ”Salid y disfrutad”, oftewel “Ga naar buiten en geniet”. Dat genieten komt niet door keer op keer 90 minuten lang hoog octaangehalte-voetbal te spelen, maar met vreugde en verdriet te winnen of te verliezen.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Nintendo Switch. De Switch-versie betreft een Legacy Edition zonder gameplayvernieuwingen. Fifa 21 verschijnt later ook op de PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

©GMRimport

Oké
Conclusie

Ze zeggen weleens dat winnen nooit went, maar dan heb je Fifa 21 nog niet gespeeld. Fifa 21 is een en al Hollywood-voetbal: sensationeel om te zien, maar verveling ligt op de loer wanneer élke wedstrijd uitmondt in een doelpuntenfestijn. De aanpassingen buiten het veld in Fifa Ultimate Team en de carrièremodus vormen de voornaamste lichtpuntjes. Dat is veelzeggend bij een game die toch zou moeten draaien om de negentig minuten op het virtuele gras.

Plus- en minpunten
  • Carrièremodus eindelijk weer leuk dankzij interactieve simulatie en scherpte, aantal toffe toevoegingen aan Fifa Ultimate Team
  • Gameplaytoevoegingen komen niet uit de verf, als alles een hoogtepunt is, is niets meer een hoogtepunt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remaster van Onimusha 2 onthuld, details over Onimusha: Way of the Sword gedeeld
Nieuws

Remaster van Onimusha 2 onthuld, details over Onimusha: Way of the Sword gedeeld

De remaster verschijnt dit jaar, de nieuwe game in 2026

Capcom heeft aangekondigd dat er een remaster van Onimusha 2: Samurai’s Destiny in ontwikkeling is. Ook werden er meer details gegeven van de nieuwe game Onimusha: Way of the Sword.

Dat gebeurde tijdens een livestream van Capcom gisteravond. Onimusha 2: Samurai’s Destiny kwam oorspronkelijk in 2002 uit op PlayStation 2. De remaster zal in de loop van dit jaar naar PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en Steam komen. Veel verdere details buiten onderstaande trailer zijn er nog niet.

Daarnaast werden er meer details gegeven over de vorig jaar aangekondigde nieuwe game uit de reeks, Onimusha: Way of the Sword. De producent van de game liet weten dat de game zich op drie belangrijke elementen gaat richten: boeiende personages (waaronder de nieuwe hoofdrolspeler), de setting van Kyoto en "ultieme zwaardvechtactie". Daarnaast gaf regisseut Satoru Nihei aan dat spelers in de game historische locaties in en rondom Kyoto gaan verkennen, zoals de Kiyomizu-dera-tempel.

Spelers kunnen in Onimusha: Way of the Sword zoals gezegd intense zwaardgevechten en veel bloedvergieten verwachten, terwijl men het tegen monsterlijke wezens afkomstig uit de onderwereld opneemt. Spelers kruipen in de huid van een samoerai die de Oni Gauntlet met zich meedraagt, een mythisch artefact dat hem de kracht geeft om de monsters te doden. De game verschijnt in 2026 op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc (Steam).

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Monster Hunter Wilds-trailer en info over tweede bèta uitgebracht
Nieuws

Nieuwe Monster Hunter Wilds-trailer en info over tweede bèta uitgebracht

De game verschijnt op 28 februari voor PS5, Xbox Series en pc

Capcom heeft tijdens een presentatie gisteravond een nieuwe trailer van Monster Hunter Wilds getoond. Ook is er informatie over de aankomende tweede bètaperiode van de game naar buiten gebracht.

De trailer toont voor het eerst de locatie Iceshard Cliffs, nadat fans eerder al blikken kregen op Windward Plains, Oilwell Basin en Scarlet Forest. Ook werd het nieuwe ijsmonster Hirabami getoond en keren Nerscylla en Gore Magala terug - beide monsters kwamen voor het eerst in Monster hunter 4 voor.

Verder werden er meer opties voor customisatie getoond, waaronder de mogelijkheid om het pop-up-kamp aan te passen qua layout, aanwezige meubels en tentkleuren. Guild Cards zijn daarnaast vervangen met Hunter Profile, en er werd een fotomodus getoond.

Er volgen binnenkort twee open bètaperiodes voor iedereen die daar zin in heeft op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. De eerste periode is van 7 tot 10 februari en de tweede van 13 tot 16 februari. Daarin werkt cross-platform multiplayer en kunnen spelers jagen op het nieuwe monster Arkveld. Geboekte progressie in de bèta kan niet meegenomen worden naar de uiteindelijke game, maar personages en opgedane ervaring worden wel meegenomen.

Tot slot is er een benchmarktool voor de game voor pc-gamers uitgebracht op Steam om te kijken of de game gespeeld kan worden op een systeem. De systeemeisen zijn daarbij verlaagd ten opzichte van de eerder aangekondigde eisen. Op die eerdere eisen was veel kritiek vanwege de hoogte van de systeemeisen.

Monster Hunter Wilds bevat volgens Capcom meer details qua monsters en ecosystemen dan ooit tevoren. Het is daarbij voor het eerst mogelijk om een extra wapen mee te nemen op de mount tijdens een jacht. Ook kunnen met een speciale Focus-modus de zwakke plekken van monsters worden gespot. De game komt op 28 februari uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!