FAR: Lone Sails is een esthetisch meesterwerk
Reviews

FAR: Lone Sails is een esthetisch meesterwerk

In FAR: Lone Sails ga je als een klein, potig mannetje op reis in een complexe machine die zich het best laat omschrijven als een treinzeilboot. Waar je precies heengaat of waarom je bent vertrokken komt aanvankelijk niet aan bod. Sterker nog: de game bevat geen tekst of dialoog. Je bent continu in je uppie en je bent hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor je zeilboottrein.

Je hijst de zeilen, houdt de motor draaiende en stapt af en toe uit om een puzzeltje op te lossen. Recht-zo-die-gaat is de enige juiste weg. Veel complexer dan dat wil FAR: Lone Sails niet zijn, al leent dit spel zich prima voor complexe analyses.

©GMRimport

Zeil achterover

Na drie uur stopt de motor met draaien. Terwijl ik dit typ staar ik naar de melancholische aftiteling en voel ik zoveel warmte vanbinnen dat ik er een beetje van begin te walgen. Het concept van FAR: Lone Sails heeft iets prachtigs. Je bent steeds alleen in een grote machine in een grote desolate, ogenschijnlijk post-apocalyptische wereld. En hoewel je steeds bezig bent om die machine draaiende te houden, heeft FAR: Lone Sails uiteindelijk meer gemeen met mediteren dan met gamen.

Je raakt in een heerlijke flow, in een wonderschone wereld, in een onverklaarbaar rare machine. Dat is echt een kwaliteit. Zeker omdat de game niets doet waarvan je zeil achteroverslaat. Je legt een zeer rechtlijnige reis af en moet heel af en toe een puzzel oplossen, maar écht nadenken is niet aan de orde. Toch prikkelt de game je continu, juist door je alle tijd te geven de audiovisuele pracht en praal op je gemak te absorberen.

FAR: Lone Sails voelt geen moment als werk

-

Jij, je machine, het landschap: alles voelt op zijn plek. FAR: Lone Sails is een eenzaam avontuur, maar heeft een heel romantisch randje. Het is een game vol emotie, al zegt de game eigenlijk weinig. Om ‘m maar even in te koppen: het draait om de reis, niet de bestemming.

Hoewel de spelvariabelen zelden veranderen, veranderen de omstandigheden continu. Over ijs, in een storm, in de lucht of op het water: steeds maar weer dwing je je treinzeilboot tot presteren. En presteren zul je. De zeilen van je vaartuig zorgen ervoor dat je altijd een beetje vaart maakt, maar als je die zeilen niet kunt gebruiken (of als je zo snel mogelijk wilt gaan), dien je de motor draaiende te houden. In de machinekamer stook je brandstof op die je bijna overal in de spelwereld vinden kunt.

©GMRimport

Reilen en zeilen

Maar vrees niet, FAR: Lone Sails voelt geen moment als werk. Er is geen game-over-scherm. Er is geeneens prestatiedruk. Nee, je hoeft enkel die machine draaiende te houden. Die loop is vermakelijk genoeg.

Er kan brand uitbreken en er kunnen onderdelen van je zeiltrein kapotgaan, maar zulke problemen zijn in een handomdraai gefikst. Soms blokkeert iets de weg of moet er een brug worden geopend. Dan word je gedwongen uit te stappen. Toch mogen die puzzelmomenten het woord ‘puzzel’ niet dragen. Dergelijke passages dienen vooral ter afwisseling. Het gebrek aan uitdaging maakt sommige (lange) wandeltochten wel een beetje saai, maar ze horen er wel een beetje bij. Ze benadrukken hoe eenzaam deze reis is.

Het benodigde management tijdens je reis is intensief genoeg om je spelende te houden, maar nooit zo complex dat je zaken uit het oog verliest. Dat rijmt met de sfeer. De weergaloze soundtrack, de mooie stijl, het getik en geratel van je machine en de luchtige spelmechanieken maken van FAR: Lone Sails een esthetisch meesterwerk. Al na een minuut spelen wil je graag van deze game houden. Het is zo fijn dat vervolgens niets die liefde in de weg staat. FAR: Lone Sails is veel meer dan bezigheidstherapie.

Ik weet het, ik ben vaag. Ik snap dat je wilt weten met welke game FAR: Lone Sails zich het best laat vergelijken. Maar dan ben je hier aan het foute adres. Ik wil FAR: Lone Sails niet naast een andere game leggen. Dat is de vibe van deze game onwaardig. Als het dan toch zou moeten, zou ik de game vergelijken met een integere knuffel of omhelzing. Of met het drinken van een warme kop chocomel voor de open haard. Of met het geluid van tikkende regen op het dak van een bestelbusje of strak tentzeil.

Ik weet het ook niet. Laat je eens verrassen. Het is maar 15 euro.

FAR: Lone Sails kost 15 euro en is sinds deze week uit op PlayStation 4 en Xbox One. Daarnaast is de game al een tijdje verkrijgbaar op pc.

Laatste reviews:

Uitstekend
Conclusie

FAR: Lone Sails presteert ontzettend veel met ontzettend weinig. Deze drie uur durende reis met louter simpele maar boeiende spelmechanieken veroverde mijn hart in zeiltreinvaart.

Plus- en minpunten
  • De zeiltrein wordt een thuis, serene stijl, geweldige audio en soundtrack, perfecte lengte
  • Heeft uiteindelijke niet veel te zeggen, weinig enerverende wandelingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!