Header

Fallout 4: Nuka World

No sympathy for the devil

Zoals gebruikelijk met Fallout-dlc, komt er na installatie van de uitbreiding een radiobericht binnen. ‘Kom naar Nuka World voor een leuk dagje uit!’, piept een parodie op Mickey Mouse’s stem over de radio. Klinkt als een mooie afwisseling, dus al snel zitten we in de trein naar het pretpark. Van grote afstand herkennen we de toppen van Disney World-attracties, maar dan flink gecondenseerd op de typische Fallout-wijze en overgoten met een laag Nuka Cola. Er zijn een irritant themanummer en een vrolijke mascotte te ontdekken, overal liggen kleurrijke routekaarten van het park en de sfeer lijkt er goed in te zitten.

Schijn bedriegt en je uitnodiging blijkt een valstrik te zijn van een hobbyloze Raider-baas. Na het overleven van een behoorlijk tof gemaakt doolhof, maak je hem een kopje kleiner en roepen de aanwezige Raiders je uit tot de nieuwe Overbo . Ze hebben je hulp nodig om de rest van het park te veroveren. Er zijn zes subparken met ieder een eigen thema en andere vijanden. Na verovering moet je deze verdelen onder de drie aanwezige facties: de Operators, Pack en Disciples. Later zul je ook je eigen Settlements in Boston kunnen aanvallen met deze groepen.

De groepen concurreren met elkaar en je zult dus moeten kiezen welke je het sympathiekst vindt. Operators zijn de wat zakelijkere Raiders, de Pack heeft een dierlijk thema en zijn gek op kleurtjes, en de Disciples zijn bloeddorstige seriemoordenaars. Op papier klinkt dit nog enigszins intere ant, maar in uitvoering vormen ze drie tinten grijs. Het zijn allemaal slavendrijvers, het zijn allemaal eikels en allemaal 100% evil zonder dubbele laag of diepgang om te ontdekken of unlocken.

Daarmee komen we meteen tot het grootste probleem van de Nuka World-dlc: de makers verwachten dat de speler het automatisch leuk vindt om de ‘bad guy’ te spelen. Nu kan dat ook wel eens grappig zijn als dat boeiend is uitgewerkt, maar dat is niet het geval hier. De Raiders doen simpelweg niets intere ants of grappigs, het kiezen voor het een of het ander heeft geen intere ante effecten. Niet in gesprekken, niet in dingen die gebeuren. Je kunt de complete Commonwealth veroveren en het enige resultaat is dat je alles wat je in de afgelopen 300 uur hebt opgebouwd aan toffe gemeenschappen wordt verrot geschoten en vervangen door minder sympathieke npc’s met een Raider-kloffie aan.

Oh ja, en Preston en de Minutemen zullen je terecht haten. Het is simpelweg te oppervlakkig, een probleem waar Fallout 4 al te veel mee worstelt. Er zit één optie voor een ‘good ending’ in die je vanaf het begin al kunt uitvoeren: simpelweg iedere Raider in het park overhoop knallen en het park teruggeven aan de Traders (die nu slaven zijn). Daarmee sluit je wel alle verdere mi ies, opties en Achievements van deze dlc uit, dus niet alleen is het slecht uitgewerkt, het is ook nog eens weggegooid geld.

Zoveel potentie

Nuka Worlds verhaal is daarmee een tegenvaller, maar dit betekent niet dat de dlc niet vermakelijk is. Het grootste deel van de tijd houd je je tenslotte niet bezig met de achterliggende Raider-politiek, maar ben je gewoon aan het knallen in een apocalyptisch pretpark. De verschillende subparken zien en voelen echt anders aan en je hebt overal andere vijanden. Vooral de Galactic Zone en Kiddie Kingdom zijn tof uitgewerkt, omdat ze een aantal mi ies bevatten waarbij je echt even het gevoel krijgt in een pretpark te lopen.

Bijvoorbeeld The Funhouse in het Kiddie Kingdom bevat een werkend spiegelpaleis en perspectieftrucs waarbij we een aantal keer serieus voor de gek werden gehouden en als een idioot tegen spiegels stonden te knallen. Dat is de gekkigheid waar we naar zoeken. Als Bethesda de dlc had volgestopt met dit soort pretparkspecifieke grappen had het serieus veel hoger kunnen scoren, maar het blijft helaas bij te spaarzame momenten. Een deel van de attracties werkt ook, maar pas aan het einde van het verhaal, dus wanneer de lol er alweer een beetje vanaf is en er niets meer mee te doen valt.

Bethesda laat hier een aantal flinke kansen liggen. Een schietpartij in een actieve achtbaan of vanuit het reuzenrad mi en nu. Er zit uiteraard een arcadehal in waarin je bijvoorbeeld Duck Hunt kunt spelen met je eigen volautomatische wapens en andere creatieve opties om je naar een high-score te cheaten, maar de eenzame zoemende arcadekasten in de stille ruimte herinneren je er weer aan dat dit pretpark eigenlijk veel te leeg is. Met een andere insteek en meer creativiteit had de verovering van dit pretpark en Boston een veel toffer geheel kunnen opleveren.

Nuka World is uiteindelijk een dlc gemaakt voor mensen die als kind het liefst zandkastelen maakten en deze aan het eind van de dag verrot schopten en nooit meer ernaar omkeken. Niet voor mensen die een zo sterk mogelijk kasteel maakten en keken hoe lang dit bleef staan wanneer de vloedgolven opkwamen. En dat laatste, echte survival van je vestigingen tegen de elementen, is wat Fallout 4 nodig heeft. Nuka World is voorlopig de laatste geplande dlc, dus we hopen dat Bethesda nu de tijd neemt om dat gemis echt eens aan te pakken.

Fallout 4: Nuka World is beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One en kost 19,99 euro.

Aanbevolen voor jou