eFootball PES 2020 is een dribbelfestijn
Reviews

eFootball PES 2020 is een dribbelfestijn

Wacht… ik hoef niet meer handmatig alle zomertransfers bij te werken? Welke game is dit ook alweer? En waar komen die orchidee-paarstinten vandaan? Snapt Konami opeens dat vormgeving ertoe doet?

Mijn eerste Pro Evo was deeltje drie, uit 2003. Sommige jaren stak ik meer uren in Fifa en Football Manager, maar PES bleef mijn grote voetballiefde. Dat was niet altijd vanwege de kwaliteit. De overgang van PlayStation 2 naar 3 verliep bijvoorbeeld niet zonder slag of stoot, met een paar sfeerloze, karige en zwakke games tot gevolg. Met PES 2015 herpakte Konami zich. De FOX Engine wierp eindelijk z’n vruchten af, het veldspel was heerlijk en teams speelden zoals hun echte evenknieën.

De daaropvolgende delen waren goed, maar hadden elk zo hun problemen. Het afgelopen deel, PES 2019, kende bijvoorbeeld een besturing die niet altijd even responsief was – wat vooral online tot veel onbedoelde passjes leidde. Speel je eFootball PES 2020, dan valt vooral op dat de game over de hele linie kwalitatief hoogstaand is. Of het nu gaat om MyClub, de hernieuwde menustructuur of het fenomenale dribbelsysteem: dit is een voetbalgame van de bovenste plank.

©GMRimport

Hielen in het gras

Dit komt vooral door het oog voor detail. Er zijn dusdanig veel dribbel- en schietanimaties dat spelers uiterst nauwkeurig kunnen anticiperen op een afvallende bal of geblokte pass. Dit levert de leukste, gekste en spannendste situaties op. Probeer je een steekbal voor de achterlijn binnen te houden maar stuitert ‘ie weg van de cornervlag, dan zet je speler z’n hielen in het gras in een uiterste poging om bij te sturen. Dribbel je met Lionel Messi of David Neres voorbij een verdediger, dan zie je de teleurstelling in z’n gezicht – terwijl ‘ie met alle macht aan je shirtje trekt. En een laatste waarschuwing van een scheids betekent nu daadwerkelijk dat je bij de volgende overtreding een gele prent krijgt.

Dit soort finesse vind je ook terug in de Master League, nog steeds de voornaamste en uitgebreidste (carrière)modus in PES. De transferbedragen zijn nu eindelijk een stuk realistischer, het is nu werkelijk billenknijpen om bij het sluiten van de markt een nieuwe linksback aan te trekken en je hebt meer vrijheid dan ooit om je carrière naar wens vorm te geven. Wil je met het kleinst mogelijke budget in LaLiga aan de slag in een markt waarin iedereen continu de duurste spelers aantrekt, dan kan dat. En de Master League is dit keer ook enigszins acceptabel aangekleed, met een nieuwe menustructuur, aardige tussenfilmpjes en (minimale) interviews.

©GMRimport

Representatie doet ertoe

Bij vlagen is dit de leukste en meest dynamische voetbalgame tot nu toe. Maar dat betekent niet dat PES 2020 een tien met een gouden griffel verdient. Ten eerste is het simpelweg onacceptabel dat Konami geen vrouwenteams in de game heeft verwerkt (en daarmee wegkomt), maar wel groots inzet op licenties van de kleinste competities ter wereld. Ja, het is goed dat we kritisch zijn op de Westerse hegemonie van voetbal en de sport in andere geografische delen ondersteunen. Maar genderrepresentatie is eveneens cruciaal en schittert hier door afwezigheid.

Daarnaast zit er een vreemde, maar oh-zo frustrerende fout in PES 2020. Soms laten verdedigers een dieptepass zonder reden aan zich voorbijgaan en lijkt het onmogelijk om daar iets aan te doen, hoe vaak je ook probeert de goedbedoelende man in beweging te krijgen. Omdat spelers verder zo precies inspelen en anticiperen op de talloze variabelen, lijkt dit niet meer dan een vergissing of bug – en wordt dit met een patch verholpen. Zeker omdat de game meer dan ooit inzet op e-sports (vandaar de gruwelijke nieuwe naam) is dit een dooddoener: hoe kun je competitief zijn als je op willekeurige momenten actief wordt tegengewerkt door je eigen verdediging?

Een optie: veel vrije trappen uitlokken. In tegenstelling tot PES 2019 is het namelijk behoorlijk eenvoudig om de (heerlijk gewichtige) bal van een meter of dertig in de kruising te krullen. Iets meer uitdaging is hier op z’n plaats. Maar dat je bij de gameplay van PES 2020 eigenlijk enkel dit soort relatief kleine kanttekeningen kunt plaatsen, is tekenend voor de algehele kwaliteit van de game. Het is weliswaar nog even afwachten hoe Fifa 20 het gaat doen, maar Konami’s voetbalserie is sowieso een uitstekende keuze.

eFootball PES 2020 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Uitstekend
Conclusie

eFootball PES 2020 is het resultaat van jarenlang experimenteren, de mist ingaan en bijschaven. Zowel op als buiten het veld is dit een fenomenale voetbalgame zonder poespas. De voornaamste wensen voor PES 2021 zijn vrouwenvoetbal en een verdediging die ietsjes betrouwbaarder is.

Plus- en minpunten
  • Animaties, veldspel, dribbelen, modernere presentatie
  • Verdedigers maken soms onbegrijpelijke keuzes, geen vrouwenvoetbal

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!