DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes
Reviews

DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes

De DualShock 4 Back Button Attachment voegt twee knoppen toe aan de achterkant van de PlayStation 4-controller. Dit klinkt aan de ene kant als een wel heel specifieke behoefte, maar misschien is dit wel precies wat er miste aan je PlayStation 4-gameervaring…

Extra knoppen op de achterkant van je controller is niets nieuws: de prachtige Elite-controllers van Xbox hebben het al sinds hun eerste uitvoering en er zijn legio andere merken die ermee aan de haal zijn gegaan. Scuf Gaming bijvoorbeeld heeft er praktisch haar paradepaardje van gemaakt, de Elite-controller van Mojo kent middelvingerknoppen, Thrustmaster experimenteerde her en der wat met back buttons en dan zijn er nog de hulpstukken, zoals de Strike Pack FPS Dominator van Collectiveminds. Maar nu Sony er eentje op de markt heeft gebracht moeten we natuurlijk wel even opletten, want het Japanse bedrijf heeft door het succes van de PS4 het imago dat ze precies weten wat gamers willen.

©GMRimport

Erop klikken en klikken maar

De DualShock 4 Back Button Attachment is een vrij eenvoudig hulpstukje dat je misschien niet metéén succesvol op je controller klikt (je bent niet de eerste die aanvankelijk probeert hem in de micro-USB uitgang te stoppen), maar desalniettemin met een minimum aan ruimtelijk inzicht te bevestigen is. Je hebt twee ‘klikkers’ onder je middelvingers als je de met Back Button Attachment uitgeruste DualShock 4 beetpakt, waar je bijna alle functionaliteiten onder kunt programmeren die de PS4-controller rijk is.

Dit programmeren doe je met een indrukwekkend ogende display op de accessoire zelf waar een enkele knop onder schuilgaat, plus de back buttons zelf, en biedt de mogelijkheid drie verschillende profielen in te stellen. Je scrollt door de verschillende knoppen met de klikkers, drukt nogmaals op de displayknop voor bevestiging en binnen seconden heb je de attachment ingesteld Eenvoudig in gebruik dus, maar het nut ervan is een ander verhaal.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben

-

Bedenkelijk in z’n nut

Ik noem de knoppen van de DualShock 4 Back Button Attachment niet voor niets ‘klikkers’, want ze voelen niet aan als de normale actieknoppen en hebben evenmin de variabele weerstand van de R2- en L2-triggers. Het is dan ook niet aan te raden ze te gebruiken als gasknop in een racegame of als trekker van je vuurwapen in een schietspel. Ze doen echter prima dienst als vervanger voor bijvoorbeeld de L3 in Call of Duty, want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die moeite hebben met het indrukken van een analoge stick om te kunnen rennen.

Het leek mij ook handig om de DualShock 4 Back Button Attachment te gebruiken in Assassin’s Creed: Odyssey. Ik wilde de Option- en Touchpad-knoppen op de nieuwe knoppen programmeren, zodat ik een snellere manier had om de map en quests te bekijken. Het vervangen van Option was geen probleem, en het is best fijn om geen onhandige beweging met m’n duim meer te hoeven maken om die in te drukken, maar in plaats daarvan simpelweg een tikje met m’n middelvinger te geven. De Touchpad-knop daarentegen kan niet worden ingesteld op de DualShock 4 Back Button Attachment. Dat is op zich logisch, want het vlak dat oorspronkelijk bedoeld was om functies toe te bedelen aan ‘swipe’-bewegingen met de duim, is natuurlijk meer dan alleen een knop. Toch is het een beperking van een hulpstuk dat al vrij bedenkelijk is in z’n nut.

©GMRimport

Wennen aan de toekomst

De DualShock 4 Back Button Attachment is vast een oplossing voor een probleem, maar ik vraag me af hoeveel mensen met iets dergelijks worstelen. Natuurlijk, er zijn e-sporters die dit vast fijn vinden, maar hebben die niet allang een andere controller gekocht met back buttons? En mocht je je echt zo ergeren aan de L3-sprint in Call of Duty, heb je vast ook allang naar alternatieven gekeken.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben. Maar je moet wel 30 euro neertellen voor de Back Button Attachment, waardoor de totale kosten van een PS4-controller al rond de 90 euro komt te liggen. Voor dat geld heb je bijvoorbeeld ook een Nacon Revolution Pro Controller 2, die zelfs vier back buttons heeft. Eigenlijk is de DualShock 4 Back Button Attachment een tijdelijke oplossing voor een gebrek dat de DualShock 5 hoogstwaarschijnlijk niet meer heeft. Wanneer je hier 30 euro voor neerlegt ben je in feite alvast aan de toekomst aan het wennen, iets dat in de algemene zin geen slecht idee is, maar wat dit geval betreft misschien wat te voorbarig.

Conclusie

©GMRimport

Pluspunten:

  • Voegt twee prima klikkers toe aan de DualShock 4

  • Makkelijk op de controller te bevestigen

  • Makkelijk te programmeren

Min:

  • Bedenkelijk in z’n nut

  • Niet alle knoppen zijn programmeerbaar

  • Genoeg interessantere alternatieven

  • Lang niet zo fijn in gebruik als de pedaaltjes van bijvoorbeeld een Xbox Elite controller

  • Mogelijk een tijdelijke oplossing totdat de DualShock 5 er is

Door Wouter Brugge

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!