Drown Audio Tactile Earphones bieden extreme immersie tijdens games
Reviews

Drown Audio Tactile Earphones bieden extreme immersie tijdens games

Drown Audio is een intrigerende, Britse start-up die met haar eerste product direct kiest voor innovatie en authenticiteit. De nieuwe in-ear headset van het bedrijf maakt - naast de gangbare luchtverplaatsingen - namelijk gebruik van het kraakbeen en botstructuur rondom het oor. Daarmee creëert het een unieke geluidservaring.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Drown Audio is het geesteskind van filmmaker en audio engineer Mark O’Callaghan en tech-designer en oprichter van beschermhoes- en accessoire-gigant Speck, David Law. Ongeveer een jaar geleden begon Mark een Indiegogo-campagne, met als doel het ontwikkelen van een in-ear headset gericht op absolute immersie in de geluidswereld van games.

©GMRimport

Vibratie

Mark’s motivatie om een nieuwe en unieke manier te vinden om geluid naar de gebruiker te vertalen, komt voort uit een ontevredenheid over bestaande producten. Om je volledig te verliezen in het geluidsontwerp van games, is er meer nodig is dan een ’eenvoudige’ headset, aldus Mark. Zodoende ontwikkelde hij, middels een hoop 3d-print-prototypes, een oordop die vrijwel volledig contact maakt met de oorschelp. Ook bezit het een speciaal gevormde wave guide dat het geluid van de drivers zeer precies de gehoorgang instuurt.

Contactgeluid is natuurlijk een bekend fenomeen - de meeste oordoppen die ver in je oren verdwijnen, gebruiken een vorm van contactgeluid om laagfrequente informatie weer te geven - en ook wave guides zijn niet nieuw. De manier waarop Drown Audio contactgeluid op verschillende plekken van het oor combineert met een precieze sturing van de geluidsgolven, is echter met recht uniek te noemen. Drown Audio heeft dan ook een patent op deze 3-traptechniek: Tactile Audio.

Niet alleen bij de vorm van het ontwerp is nagedacht over de audiokwaliteit: de drivers die in de oordoppen verwerkt zijn, zijn gemaakt van grafeen. Grafeen is niet alleen ongelofelijk sterk - tot wel honderd keer sterker dan het sterkste staal - maar ook nog eens heel erg licht. Dit zorgt ervoor dat luidsprekers gemaakt van dit materiaal snel kunnen bewegen en erg stijf zijn. Dat resulteert in geluid met weinig vervorming en veel precisie in de weergave van frequenties. Hoewel de Indiegogo-campagne net geen succes werd, is het product sinds twee maanden een feit en hebben inmiddels alle backers hun oordoppen ontvangen.

Net als bij veel andere audiotechnologie, wordt je brein een beetje voor de gek gehouden.

-

Theorie in de praktijk

Die backers zullen niet ontevreden zijn met hun investering. De Drown Audio Tactile Earphones zien er gelikt uit en de bouwkwaliteit is uitstekend. De oordoppen worden geleverd met een klein, hardcover opbergtasje waarin je de kabel, microfoon en de oordoppen zelf kwijt kunt. Ook zitten er vier verschillende maten in-ear opzetstukken bij, zodat deze oordoppen altijd perfect passend kunnen worden gemaakt.

De pasvorm is essentieel voor de gebruikservaring. Als de oordop namelijk niet op de juiste manier contact maakt met het oor, worden de effecten van het contactgeluid niet goed vertaald. Neem dus even de tijd om de juiste maat te zoeken. Omdat alle technologie in deze oordoppen volledige gebaseerd is op natuurkundige effecten en fysieke techniek, is er geen bijbehorende software. Zodra je het juiste opzetstuk gevonden hebt, kun je direct beginnen met gebruik.

©GMRimport

Uniek en raak

Drown Audio raadt aan om op laag volume te starten met het luisteren en langzaamaan het volume op te schroeven tot een hoog, maar comfortabel niveau. Vanwege het gebruik van het contactgeluid, is het op hogere volumes namelijk lastiger om kleine volumeveranderingen te horen. Dat kan resulteren in het onbewust op een te hoog volume gebruiken van de oordoppen met, op de lange termijn, schade als gevolg. Neem dit advies dus ter harte. Er is minder dynamische informatie bij een hogere geluidsdruk dus, maar hoe zit het met het belangrijkste aspect van deze Tactile Earphones: de immersie?

Gamen met de Tactile Earphones is een unieke ervaring. Net als bij veel andere audiotechnologie, wordt je brein een beetje voor de gek gehouden. Dat zorgt ervoor dat het even duurt voordat de Tactile Earphones hun ware capaciteit laten horen. Na een halfuur gamen merk je echter dat dit echt een meerwaarde biedt voor de ervaring. De lokalisatie is extreem goed, tot het punt dat je in-game preciezere beslissingen maakt. Wat vooral tot de verbeelding spreekt, is de manier waarop geluiden die ruimtelijke informatie bezitten worden vertaald naar deze oordoppen.

De gamewereld komt nog meer tot leven en de Tactile Earphones geven je het gevoel dat je er middenin zit. Bij het spelen van games met veel dialoog, zoals bijvoorbeeld openwereld-rpg’s, is het wel even wennen als je voor het eerst een interactie hebt met een npc. Omdat er over het algemeen weinig ruimtelijkheid op stemopnames te horen is, kan het zo zijn dat een kurkdroge, in het midden geplaatste stem wat ruw door de ruimtelijke ervaring breekt. Desalniettemin is dit een unieke stereo-ervaring die een stuk rustiger en aangenamer klinkt dan de meeste surroundsoftware die erop gericht is eenzelfde soort resultaat te bereiken.

Watch on YouTube

Samenvattend

Deze oordoppen zijn voor een gameproduct behoorlijk atypisch in klank. Er is geen overdreven laag, het hoog is niet geboost en er is juist extra nadruk op het middengebied. Dat middengebied is de plek waarop jouw brein de meeste ruimtelijke informatie waar kan nemen. In combinatie met de unieke Tactile Audio technologie zorgt dat voor een extreem gevoel van immersie.

Op praktisch gebied is het verder prima voor elkaar. Het enige wat tot op heden ontbreekt is een kabel met een volumeknop zodat het ook op consoles makkelijk wordt om het geluidsniveau voor de Tactile Earphones goed te regelen. Daar wordt door Drown Audio op dit moment hard aan gewerkt. Daarvoor hoef je straks overigens geen nieuw setje oordoppen te kopen, want de kabel is nu al los te koppelen.

Je voelt aan alles dat deze oordoppen zijn ontworpen door iemand met verstand van zaken en een passie voor geluid. Geen poespas, geen onnodige software en geen kekke belichting op de buitenkant, maar een degelijk, goed doordacht ontwerp met een duidelijk doel. Ben je op zoek naar iets nieuws en wil je een product wat zich specialiseert in één aspect - immersie tijdens gaming - dan bieden de Drown Audio Tactile Audio-oordoppen een goede, unieke en leuke in-game ervaring. Wil je liever iets multi-inzetbaars dat ook in dagelijks gebruik voorziet, moet je misschien nog even doorzoeken.

Prijs: 170 euro

Pluspunten

- Unieke ervaring van immersie
- Gebruiksgemak en doeltreffendheid
- Ontwerp

Minpunten

- Niet multi-inzetbaar

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
      Nieuws

      Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

      Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

      De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

      De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

      De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

      Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
      Nieuws

      Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

      Meer bescherming voor de consument

      Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

      Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

      Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

      "Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

      Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      Internal server error