Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is bekende koek
Gamer.nl
Reviews

Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is bekende koek

Januari is de maand van verandering en het goede voornemen om aan jezelf te werken. Een computerspel spelen lijkt daar op het eerste gezicht niet goed bij te passen, maar er is een reeks van Nintendo die al bijna vijftien jaar wat zelfverbetering bij zijn spelers probeert te bewerkstelligen.

Dr. Kawashima’s Brain Training is al lang en breed wetenschappelijk onderuitgehaald als het aankomt op het verbeteren van je denkvermogen en geheugen. De oefeningen uit deze games zorgen er vooral voor dat je handiger wordt in de oefeningen zelf. Verbeteringen in het geheugen buiten de minigames van de Japanse hoogleraar zijn nooit aangetoond. Maar dat mag de pret niet drukken: de trainingssessies uit deze serie zijn voor het merendeel gewoon leuk.

Dat heeft alles te maken met het feit dat dat je door regelmatig te trainen ook echt vooruitgang boekt. Simpele rekensommen oplossen gaat steeds sneller, hardop voorlezen gaat iedere dag met net wat minder fouten en zelfs in op hoog tempo steen-papier-schaar spelen kun je uiteindelijk goed worden. Het plezier zit hem ook bij Brain Training voor de Switch in de repetitie en de merkbare verbetering die bij dagelijks gebruik optreedt.

©GMRimport

Gemaakt voor de Switch

Het spel moedigt beter worden op allerlei manieren aan. Je zogenaamde hersenleeftijd wordt net zoals in de vorige delen berekend aan de hand van je prestaties in een aantal oefeningen. Het is deze keer niet meer nodig om deze leeftijd dagelijks te meten. De nadruk ligt veel meer op het oefenen met specifieke spelletjes. In rap tempo 25 rekensommen maken bijvoorbeeld, of een klassiek deuntje meespelen op een virtuele piano.

Geen van deze trainingen zouden goed kunnen werken zonder de unieke mogelijkheden van de Switch. Het grootste gedeelte van deze Brain Training is alleen te spelen door de Switch uit de dock te halen en een kwartslag te draaien. Een stylus is bovendien ook een aanrader – en toevallig ook meegeleverd met de fysieke versie – want er moet ook geschreven worden op het touchscherm.

Wie wordt er in 2020 nog warm van sudoku?

-

Korte sessies

Best indrukwekkend zijn de oefeningen die gebruikmaken van de infraroodcamera die is ingebouwd in de rechter Joy-Con. Door deze controller los te koppelen van de Switch kan er onder andere een training gespeeld worden waarin er zo snel mogelijk allerlei handgebaren voor de camera gemaakt moeten worden. Deze vaak vergeten functionaliteit van de Switch werkt verrassend goed en is ook een fijne afwisseling tussen de rest van de trainingen.

Brain Training is uiteindelijk geen game in de traditionele zin van het woord. Niet alle oefeningen zijn even leuk zijn en enig doorzettingsvermogen is nodig om iedere dag het programma weer op te starten. Niet dat het veel tijd kost – binnen tien minuten en drie trainingen adviseert de beste dokter alweer om het voor gezien te houden – maar de eentonigheid slaat vrij snel toe. Het helpt daarbij niet dat het vrijspelen van nieuwe trainingen erg langzaam gaat. Meer dan twee weken lang dagelijks trainen is nodig om alles vrij te spelen.

©GMRimport

Gemiste kans

Dat trage tempo, gecombineerd met veel oude bekende trainingen en een aantal ongeïnspireerde keuzes in het aanbod (wie wordt er in 2020 nog warm van sudoku?), maakt deze Brain Training een bijzonder droge ervaring. De korte lezingen van de virtuele Dr. Kawashima voor en na de training zijn nog een aardige toevoeging die de trainingen een beetje aangetoonde wetenschappelijke waarde proberen te geven. Voor zover wij weten is dit een zeldzame game met bronvermelding in de monologen (Barnhard & Gamer.nl, 2020).

De wel heel erg beperkte multiplayer - die overigens wel op de tv gespeeld kan worden – maakt het totaalpakket helaas niet veel beter. Van de in totaal zes minigames zijn er drie ook al in je eentje te spelen. De andere drie komen neer op het maken van handgebaren en het tellen van zoveel mogelijk dingen. In het ene spel zijn het vogels, in de andere blokken. Een gemiste kans, helemaal omdat de Switch zo’n fijne console voor samen op de bank spelen is.

Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is vooral een bekend trainingsprogramma. Veel oefeningen zijn herhalingen uit eerdere games uit de reeks en een deel daarvan is toch al niet zo spannend. De hoogtepunten zijn de compleet nieuwe trainingen die op originele wijze van de ingebouwde infraroodcamera in de Joy-Con gebruikmaken. Wie consequent blijft oefenen ziet ongetwijfeld verbetering, maar nog steeds word je er niet echt slim van.

Plus- en minpunten
  • Leuk gebruik IR-camera, verbetering zien blijft leuk
  • Weinig nieuws, beperkte functionaliteit op tv, trage voortgang

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!