Disc Room is een bullet hell-nirwana
Reviews

Disc Room is een bullet hell-nirwana

In 2089 begeeft een gigantisch schijfvormig object zich plotseling vlak boven Jupiter. Het buitenaardse object hangt dreigend boven de planeet, maar twee wetenschappers zijn dapper genoeg om de schijf te verkennen. Wat ze in het binnenste van deze ufo te wachten staat is een reeks van levensgevaarlijke kamers die enkel bevolkt worden door rondzwevende en vlijmscherpe discs.

Disc Room heeft na het introductiefilmpje eigenlijk geen verrassingen meer. Dit is een game waarin je in ieder level voor ongeveer dezelfde uitdaging komt te staan. Ontwijk de rond stuiterende schijven zo lang mogelijk en je verkrijgt toegang tot de volgende ruimte. Daar staat weer een soortgelijke uitdaging op je te wachten.

Dat klinkt simpel en eentonig, maar Disc Room weet werkelijk alles uit dit simpele concept te halen. Het doel is in iedere kamer hetzelfde: weet X-aantal seconden te overleven. Maar in geen twee uitdagingen gaat dat precies hetzelfde. De patronen waarin de schijven zich door het scherm bewegen zijn bijvoorbeeld steeds anders. Of de schijven zelf schieten vanuit het midden alle kanten op terwijl ze zich opsplitsen in nog meer dodelijke cirkels.

Creatieve kamers

Tien seconden ongeschonden doorbrengen in een kamer is vaak een eerste eis om de deur naar de volgende uitdaging te openen, maar het spel is geregeld creatiever dan dat. Zo is er een uitdaging waarbij vier verschillende soorten discs in een ruimte de speler een kopje kleiner moeten maken. Precies door de juiste schijf gedood worden klinkt makkelijker dan het lijkt.

Om de absolute en overweldigende chaos van tientallen ronddraaiende discs in een krappe ruimte nog enigszins behapbaar te maken, zijn er power-ups. In het heetst van de strijd maken een dash – voor een snelle ontsnapping – of een gadget om de tijd te vertragen het verschil. Ze zijn op sommige momenten cruciaal, maar de timer die bijhoudt hoe lang je in leven bent wordt bij gebruik tijdelijk gestopt.

In Disc Room voelt een tel soms al als een minuut

-

Perfecte opbouw

Niet alleen power-ups geven een unieke draai aan de gameplay, verschillende kamers zijn ook aan elkaar verbonden met een bepaald thema. Zo is er een gedeelte van het schip waarin de timer alleen doorloopt in een cirkel die strategisch in het midden van de ruimte is geplaatst. In een ander gebied tellen pellets die op willekeurige plekken verschijnen als de kostbare seconden. Alleen door ze op te pakken tikt de tijd verder. Disc Room sluit elk gebied af met een eindbaas die geheel in stijl ook een grote en gevaarlijke schijf is.

Disc Room weet je steeds naar het volgende onmogelijk lijkende doel te sturen. Aanvankelijk is het de bedoeling om tien seconden te overleven, daarna twintig en als dat eenmaal gelukt is zijn er de tijdrecords van de ontwikkelaars zelf. Tel daarbij de opties op om de gameplay wat te vertragen voor wie het allemaal niet bij kan houden en je hebt een bijna perfecte opbouw van uitdaging.

Disc-nirwana

De opzet is dus steeds even anders, maar het uiteindelijk doel blijft in Disc Room hetzelfde: overleven. Tien seconden klinkt misschien niet als een lange tijd, maar in Disc Room voelt een tel soms al als een minuut. Er wordt namelijk zo overdonderend veel gevaar op je afgevuurd dat opperste concentratie nodig is. Wanneer je dat stadium van verlichting eindelijk bereikt hebt is bewegen door Disc Room hemels. De hitboxes zijn perfect, het personage beweegt precies zoals je wilt en je ogen zien ieder risico vanuit elke hoek al van mijlen ver aankomen.

Het hoofdgerecht in Disc Room zijn de korte en bijzonder intense kamers vol ronddraaiende schijven en het spel weet dat concept tot de meest creatieve uitersten uit te rekken. Zo zijn er mysterieuze gouden puzzelkamers, een heel fijne hogere moeilijkheidsgraad waarin je hetzelfde schip vanuit de andere richting verkent en een boel optionele uitdagingen. Sneuvelen door alle mogelijke soorten discs bijvoorbeeld, of het spel binnen 15 minuten uitspelen. Dat is al niet voor iedereen weggelegd, maar van sommige raadsels zijn de oplossingen wel erg obscuur.

Disc Room is voor 14,99 euro verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Life is Strange: Double Exposure-trailer heeft een true crime-sfeertje
Nieuws

Life is Strange: Double Exposure-trailer heeft een true crime-sfeertje

Game komt op 29 oktober naar PS5, Xbox Series en pc

Een nieuwe trailer van het aankomende Life is Strange: Double Exposure geeft de game een true crime-achtig sfeertje mee.

Max - bekend uit het origineel - keert in deze nieuwe Life is Strange-game terug. Inmiddels studeert ze aan Caledon University en heeft ze aan haarzelf beloofd nooit meer haar speciale krachten waarmee ze de tijd kan terugspoelen te gebruiken.

Ondanks dat komt ze in Double Exposure in een parallelle tijdlijn terecht terwijl ze de dood van haar vriendin Safi onderzoekt. In deze andere tijdlijn leeft ze nog. Het feit dat Max de dood van haar vriendin onderzoekt, is natuurlijk een perfect recept voor een trailer die inspeelt op het populaire true crime-genre.

Life is Strange: Double Exposure verschijnt op 29 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en op een later moment ook op Nintendo Switch.

Jacco Peek ging onlangs al aan de slag met de game en schreef een preview: "Het is echter vooral de sfeer die Double Exposure zo prettig maakt. Life is Strange waardeert de kalme momenten van het leven als geen ander, en de stem van Hannah Telle die terugblikt op Max’ recente herinneringen doet behoorlijk terugdenken aan het eerste deel. Bovendien vraagt de game aan spelers welk einde ze in het eerste deel kozen (het opofferen van Chloe of Arcadia Bay) en neemt dat gedurende de rest van de game in acht."

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Arkane Studios-artwork toont illustratie van Blade
Nieuws

Nieuwe Arkane Studios-artwork toont illustratie van Blade

Arkane werkt al enkele jaren aan de game rondom het comic-personage

Arkane Studios heeft iets meer informatie en artwork van de aankomende Blade-game waar de studio aan werkt gedeeld.

Dat deed de studio in een blogpost waarin wordt gevierd dat Arkane vijfentwintig jaar bestaat. Daarin vertelt co-creative director Sébastien Mitton het volgende over eerder verschenen en toekomstig werk van de studio:

"Deze projecten bewijzen dat verhaalvertelling, gameplay en kunst samen adembenemende magie kunnen creëren - een belangrijk onderdeel van het DNA van onze studio." Hij laat daarbij weten dat hij niet kan wachten om "niet in kaart gebrachte dimensies van onze kunst" te verkennen met Blade. Hij belooft dat Arkane "de grenzen van innovatie en creativiteit blijft verleggen".

Onderaan de blogpost is artwork te zien waarop allerlei games van Arkane samenkomen. Linksboven in de artwork is ook een schets van Blade te zien. Dat is meteen de beste blik die fans tot nu hebben gekregen van Arkane's versie van het comic-personage, aangezien eerder uitgekomen artwork alleen de achterkant van het personage toonde en Blade niet te zien was in de aankondigingstrailer.

Blade werd afgelopen december aangekondigd. De third-person actiegame gaat zich afspelen in een gedeelte van Parijs dat onder quarantaine valt tijdens een bovennatuurlijk noodgeval. Vampiers zijn namelijk ten tonele verschenen en het is aan Blade om inwoners van Parijs veilig te stellen.

Het is nog niet bekend wanneer en op welke systemen Blade verschijnt, al is het waarschijnlijk dat hier in ieder geval Xbox Series X en S en pc onder vallen. Arkane maakt tegenwoordig onderdeel uit van Microsoft, maar dat bedrijf geeft steeds vaker games uit op andere platforms - waaronder Indiana Jones and the Great Circle, net als Blade een game gebaseerd op een licentie die eigendom is van Disney.

Eerder dit jaar vond er een grootschalige ontslagronde binnen Xbox plaats, waarbij ook Arkane Austin - de ontwikkelaar van Redfall en Prey - werd gesloten. Blade is in ontwikkeling bij het team van de studio die nog wel in dienst is - Arkane Lyon.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Xbox Cloud Gaming laat je straks al je gekochte Xbox-games streamen'
Nieuws

'Xbox Cloud Gaming laat je straks al je gekochte Xbox-games streamen'

De feature zou in november voor Xbox Insiders worden uitgerold

Microsoft zou van plan zijn om de optie te introduceren alle gekochte Xbox-games via Xbox Cloud Gaming te streamen.

Dat claimt The Verge te hebben vernomen van bronnen die bekend zijn met Microsofts plannen. Xbox Cloud Gaming bestaat al geruime tijd en geeft Game Pass Ultimate-leden de mogelijkheid om een selectie aan games die daar op staan te streamen. Microsoft zou dit concept echter willen uitbrengen.

Het bedrijf zou hier aan werken onder de noemer 'Project Lapland', en het zou de bedoeling zijn dat er straks "duizenden" Xbox-games gestreamd kunnen worden via Xbox Cloud Gaming - zolang mensen deze games maar hebben aangeschaft.

In november zou men deze feature al beschikbaar willen stellen voor mensen die in het Xbox Insider-programma zitten, om na een testperiode dit volledig uit te rollen. Officieel heeft Microsoft op moment van schrijven deze feature nog niet officieel bevestigd.

Microsoft liet deze week ook al weten dat Amerikanen vanaf november direct via Android-toestellen Xbox-games kunnen kopen en spelen via de Xbox App. Dit na de uitspraak van de rechter in de rechtszaak tussen Epic Games en Google.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!