Dicey Dungeons dobbelt zich regelrecht je hart in
Reviews

Dicey Dungeons dobbelt zich regelrecht je hart in

Wie heeft er nog tijd voor een roguelike? Uren dezelfde, steeds verschuivende gangen van een labyrint doorkruisen gaat op den duur vervelen. Een expert worden in een game is leuk, maar al die roguelikes maken het zo moeilijk voor beginners om alleen al de basisprincipes onder de knie te krijgen. Dicey Dungeons doet dat gelukkig anders.

Een eerste run door de kerker kan in Dicey Dungeons met een klein beetje geluk meteen al succesvol zijn. Het einde bereiken hoeft ook niet langer dan dertig minuten te duren. Het is maar net hoe de dobbelsteen valt.

Werp de teerling

Op iedere verdieping van de constant veranderende kerker huizen monsters die de weg blokkeren. In beurten moet er een weg door deze monsters gevochten worden. Iedere ronde van een gevecht opent met een lading vers geworpen dobbelstenen. Deze stenen kunnen ingewisseld worden voor allerlei acties die of uniek zijn voor je personage, of die je door je reis door de kerker hebt opgepikt. Hoge ogen gooien is daarbij niet altijd even handig. Sommige vaardigheden vereisen bijvoorbeeld een getal onder de drie. Anderen hebben meer dan twee dobbelstenen of juist een specifiek nummer nodig.

Met dobbelen om aan te vallen weet Dicey Dungeons verrassend veel te doen. Dat zit hem onder andere in de enorme afwisseling in de uitrusting en de verschillen tussen de speelbare personages. Bekende archetypes uit rpg’s, zoals een warrior, dief en heks, zijn speciaal voor deze game getransformeerd in dobbelstenen met ieder hun unieke vaardigheden. Afhankelijk van welke je meeneemt in de kerker moet je tactiek aangepast worden.

©GMRimport

Episodes

De warrior is het meest rechttoe rechtaan en daarmee de beste keuze om de beginselen van het spel onder de knie te krijgen. Het spel wordt al een stuk interessanter wanneer je als dief naast je zelf verzamelde uitrusting ook iedere keer een actie steelt van je tegenstander. De sneeuwballen die de yeti gooit zitten dan plotseling ook in jouw arsenaal. Het spel gooit de regels nog meer op de kop met de andere personages. Zo genereert de robot met een druk op de knop een extra dobbelsteen. Produceert hij in totaal meer dan elf ogen, dan ontstaat er kortsluiting en kunnen er helemaal geen acties worden uitgevoerd.

Met deze verschillende personages het einde van de kerker bereiken is verrassend goed te doen. Het spelshowformat van Dicey Dungeons garandeert vervolgens dat je terug blijft komen. Na een succesvolle run speel je nieuwe afleveringen vrij voor de deelnemers. Deze extra episodes bevatten allerlei variaties die iedere ronde door de kerker net een andere draai geven. De warrior moet bijvoorbeeld zien te overleven met een vloek op zijn uitrusting, waardoor in ieder gevecht een van zijn acties in rook opgaat en niet meer te gebruiken is.

Zo’n nieuwe draai aan een personage waarmee je al bekend bent zorgt er voor dat je steeds net even anders moet spelen. De gevechten zijn daardoor ook steeds net even anders. Helemaal omdat sommige vijanden lastige statuseffecten je kant opslingeren. Hierdoor worden vaardigheden afgezwakt of dobbelstenen in de fik gezet, of zelfs bevroren. Het navigeren door de kerker mag dan niet zoveel om het lijf hebben, de gevechten en de lastige keuzes die je moet maken tijdens het inzetten van je dobbelstenen maken het helemaal goed.

©GMRimport

Dice Builder

Met iedere nieuwe run of episode blijkt ook weer hoe verrassend veel diepgang de game heeft. Werkelijk iedere mogelijke variatie wordt toegepast. Het samenstellen van je uitrusting doet ondertussen niet onder voor de gemiddelde deckbuilder. Dicey Dungeons weet heel knap steeds meer variaties en opties aan een run toe te voegen.

De aanvallen en spreuken die je oppikt in de kerker kunnen allerlei onverwachte effecten hebben. Een skill waarmee een dobbelsteen opgesplitst wordt in twee kan bijvoorbeeld een fantastische uitkomst zijn voor een uitrusting met genoeg aanvallen, maar een beperkt aantal dobbelstenen. Niet iedere combinatie werkt even goed en zoals dat hoort bij een goede roguelike is falen een belangrijk onderdeel van het leerproces. Even snel een poging doen om levend de kerker door te komen is juist daardoor zo leuk. Je hoeft niet het einde te behalen om over een succesvolle run te kunnen spreken.

©GMRimport

Krijsende vogel

Minstens zo leuk is de presentatie van Dicey Dungeons. De hele game is een soort geflipt televisieprogramma onder begeleiding van lekker opzwepende chiptune deuntjes. De vijanden die de kerkers bewonen zijn niet je typische tegenstanders. Een boombox, een vervloekte pot en een extreem luide vogel maken je het leven zuur. Vooral die laatste vijand levert een gegarandeerde mislukte run op, met zijn constante aanvallen-blokkerende gekrijs. Het voelt niet altijd even eerlijk en geluk lijkt met name in de latere episodes veel meer een rol te spelen. Uiteindelijk ben je altijd overgeleverd aan de rol van de dobbelsteen.

Watch on YouTube

Dicey Dungeons is voor 12,49 euro verkrijgbaar op Steam

Uitstekend
Conclusie

Dicey Dungeons is een charmante, snelle en vrolijke roguelike die meer in zijn mars heeft dan je aanvankelijk denkt. De verschillende personages, de lastige keuzes bij het inzetten van je dobbelstenen en de enorme hoeveelheid mogelijke combinaties van aanvallen en buffs, zorgt dat geen twee runs op elkaar lijken. Dicey Dungeons respecteert bovendien je tijd. In een klein halfuur dobbel je je een weg naar het einde.

Plus- en minpunten
  • Vrolijke stijl, veel variatie tussen personages en episodes
  • Voelt soms wel heel erg oneerlijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar
Nieuws

Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar

Ontvangt de populaire actiegame een uitbreiding?

Black Myth: Wukong-fans kunnen zich klaarmaken voor een "aantal verrassingen" later dit jaar.

Dat heeft regisseur Feng Ji aangekondigd op de Golden Joystick Awards die eerder deze week werden uitgereikt. Daar won Black Myth: Wukong de award voor game van het jaar.

"Je hebt de game misschien al uitgespeeld", zo opperde Feng Ji. "Dat is prima. Blijf ons volgen en misschien komen er wat verrassingen voorbij later dit jaar." Hoewel de ontwikkelaar niet duidelijk maakte waar het precies om gaat, hopen fans dat hiermee downloadbare content voor de game wordt bedoeld.

Black Myth: Wukong verscheen in augustus voor PlayStation 5 en pc. Het op Unreal Engine 5 ontwikkelde spel is min of meer een vertolking van en een vervolg op het bekende Chinese verhaal Journey to the West. In dit verhaal is de Monkey King vijfhonderd jaar gevangen onder de Wy Zhi Shan-berg.

De game is een singleplayer actie-rpg waarin spelers als de 'Destined One' door een grote verscheidenheid aan gebieden reizen geïnspireerd door het hierboven genoemde verhaal, terwijl men in actievolle gevechten beland.

Marcel Vroegrijk beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-recensie: "Black Myth: Wukong doet meer dingen goed dan fout. Het begint wat eigenaardig, speelt soms stroef en de onophoudelijke stroom aan bazen komt je vroeg of laat de neus uit. Maar het zit verrassend slim in elkaar en voelt vooral erg verfrissend, ook al heb je ‘het verhaal’ van Journey to the West ongetwijfeld al een keer gehoord of gezien."

Zover bekend moet er ook nog altijd een Xbox Series-versie van het spel uitkomen, al is niet duidelijk wanneer. Op 12 december komt er in ieder geval een fysieke PlayStation 5-versie van de game uit.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!