Dicey Dungeons dobbelt zich regelrecht je hart in
Reviews

Dicey Dungeons dobbelt zich regelrecht je hart in

Wie heeft er nog tijd voor een roguelike? Uren dezelfde, steeds verschuivende gangen van een labyrint doorkruisen gaat op den duur vervelen. Een expert worden in een game is leuk, maar al die roguelikes maken het zo moeilijk voor beginners om alleen al de basisprincipes onder de knie te krijgen. Dicey Dungeons doet dat gelukkig anders.

Een eerste run door de kerker kan in Dicey Dungeons met een klein beetje geluk meteen al succesvol zijn. Het einde bereiken hoeft ook niet langer dan dertig minuten te duren. Het is maar net hoe de dobbelsteen valt.

Werp de teerling

Op iedere verdieping van de constant veranderende kerker huizen monsters die de weg blokkeren. In beurten moet er een weg door deze monsters gevochten worden. Iedere ronde van een gevecht opent met een lading vers geworpen dobbelstenen. Deze stenen kunnen ingewisseld worden voor allerlei acties die of uniek zijn voor je personage, of die je door je reis door de kerker hebt opgepikt. Hoge ogen gooien is daarbij niet altijd even handig. Sommige vaardigheden vereisen bijvoorbeeld een getal onder de drie. Anderen hebben meer dan twee dobbelstenen of juist een specifiek nummer nodig.

Met dobbelen om aan te vallen weet Dicey Dungeons verrassend veel te doen. Dat zit hem onder andere in de enorme afwisseling in de uitrusting en de verschillen tussen de speelbare personages. Bekende archetypes uit rpg’s, zoals een warrior, dief en heks, zijn speciaal voor deze game getransformeerd in dobbelstenen met ieder hun unieke vaardigheden. Afhankelijk van welke je meeneemt in de kerker moet je tactiek aangepast worden.

©GMRimport

Episodes

De warrior is het meest rechttoe rechtaan en daarmee de beste keuze om de beginselen van het spel onder de knie te krijgen. Het spel wordt al een stuk interessanter wanneer je als dief naast je zelf verzamelde uitrusting ook iedere keer een actie steelt van je tegenstander. De sneeuwballen die de yeti gooit zitten dan plotseling ook in jouw arsenaal. Het spel gooit de regels nog meer op de kop met de andere personages. Zo genereert de robot met een druk op de knop een extra dobbelsteen. Produceert hij in totaal meer dan elf ogen, dan ontstaat er kortsluiting en kunnen er helemaal geen acties worden uitgevoerd.

Met deze verschillende personages het einde van de kerker bereiken is verrassend goed te doen. Het spelshowformat van Dicey Dungeons garandeert vervolgens dat je terug blijft komen. Na een succesvolle run speel je nieuwe afleveringen vrij voor de deelnemers. Deze extra episodes bevatten allerlei variaties die iedere ronde door de kerker net een andere draai geven. De warrior moet bijvoorbeeld zien te overleven met een vloek op zijn uitrusting, waardoor in ieder gevecht een van zijn acties in rook opgaat en niet meer te gebruiken is.

Zo’n nieuwe draai aan een personage waarmee je al bekend bent zorgt er voor dat je steeds net even anders moet spelen. De gevechten zijn daardoor ook steeds net even anders. Helemaal omdat sommige vijanden lastige statuseffecten je kant opslingeren. Hierdoor worden vaardigheden afgezwakt of dobbelstenen in de fik gezet, of zelfs bevroren. Het navigeren door de kerker mag dan niet zoveel om het lijf hebben, de gevechten en de lastige keuzes die je moet maken tijdens het inzetten van je dobbelstenen maken het helemaal goed.

©GMRimport

Dice Builder

Met iedere nieuwe run of episode blijkt ook weer hoe verrassend veel diepgang de game heeft. Werkelijk iedere mogelijke variatie wordt toegepast. Het samenstellen van je uitrusting doet ondertussen niet onder voor de gemiddelde deckbuilder. Dicey Dungeons weet heel knap steeds meer variaties en opties aan een run toe te voegen.

De aanvallen en spreuken die je oppikt in de kerker kunnen allerlei onverwachte effecten hebben. Een skill waarmee een dobbelsteen opgesplitst wordt in twee kan bijvoorbeeld een fantastische uitkomst zijn voor een uitrusting met genoeg aanvallen, maar een beperkt aantal dobbelstenen. Niet iedere combinatie werkt even goed en zoals dat hoort bij een goede roguelike is falen een belangrijk onderdeel van het leerproces. Even snel een poging doen om levend de kerker door te komen is juist daardoor zo leuk. Je hoeft niet het einde te behalen om over een succesvolle run te kunnen spreken.

©GMRimport

Krijsende vogel

Minstens zo leuk is de presentatie van Dicey Dungeons. De hele game is een soort geflipt televisieprogramma onder begeleiding van lekker opzwepende chiptune deuntjes. De vijanden die de kerkers bewonen zijn niet je typische tegenstanders. Een boombox, een vervloekte pot en een extreem luide vogel maken je het leven zuur. Vooral die laatste vijand levert een gegarandeerde mislukte run op, met zijn constante aanvallen-blokkerende gekrijs. Het voelt niet altijd even eerlijk en geluk lijkt met name in de latere episodes veel meer een rol te spelen. Uiteindelijk ben je altijd overgeleverd aan de rol van de dobbelsteen.

Watch on YouTube

Dicey Dungeons is voor 12,49 euro verkrijgbaar op Steam

Uitstekend
Conclusie

Dicey Dungeons is een charmante, snelle en vrolijke roguelike die meer in zijn mars heeft dan je aanvankelijk denkt. De verschillende personages, de lastige keuzes bij het inzetten van je dobbelstenen en de enorme hoeveelheid mogelijke combinaties van aanvallen en buffs, zorgt dat geen twee runs op elkaar lijken. Dicey Dungeons respecteert bovendien je tijd. In een klein halfuur dobbel je je een weg naar het einde.

Plus- en minpunten
  • Vrolijke stijl, veel variatie tussen personages en episodes
  • Voelt soms wel heel erg oneerlijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!