Devolo Magic 2: Is internet via powerline-adapters geschikt voor gamers?
Reviews

Devolo Magic 2: Is internet via powerline-adapters geschikt voor gamers?

Powerline-adapers bestaan al jaren en worden steeds populairder, maar lang niet iedereen is even enthousiast over deze simpele oplossing. Tegenwoordig is het installeren een eitje en wordt de functionaliteit steeds uitgebreider, maar heb je er ook iets aan als gamer? Vandaag bespreken we de powerline-adapters van Devolo en kijken we hoeveel vertraging die toevoegen aan je internet.

Devolo Magic 2 LAN Triple

  • Aansluitingen: 3x ethernet, geïntegreerd stopcontact

  • WiFi-punt: Nee

  • Opgegeven snelheid: 2400 Mbps (Max 1 Gbps per ethernet poort)

  • Prijs: €115,-

Installatie en eerste indruk

Het uitbreiden van je thuisnetwerk met nieuwe apparaten zoals routers en switches kan soms een heel gedoe zijn, maar gelukkig is de installatie van de Devolo powerline-adapters doodeenvoudig: stop de adapter aan de kant van je computer in het stopcontact en verbindt hem met de computer. Steek vervolgens de andere adapter in het stopcontact en verbindt hem met een netwerkkabel aan je router. Dan wacht je een paar seconden tot de lampjes stoppen met knipperen en klaar is Kees. De twee adapters zijn nu via het lichtnet in je huis verbonden en worden door het netwerk gezien als een reguliere internetkabel.

©GMRimport

De handleiding stelt wel een aantal eisen aan de gebruikte stopcontacten. Zo werken de apparaten het best als je ze direct in het stopcontact steekt - dus niet in een stekkerdoos - en vraagt Devolo je het naastgelegen stopcontact niet te gebruiken. Gezien de adapters behoorlijk grote apparaten zijn, kunnen dat vervelende eisen zijn. Het liefst verstop je ze in een hoekje en in de meeste huizen is er een continue gebrek aan stopcontacten, waardoor je ze zo optimaal mogelijk wil benutten.

De eerste indrukken van de snelheden zijn in ieder geval goed. YouTube en Netflix spelen moeiteloos af op de hoogste kwaliteit en ook normaal browsen geeft geen opvallende vertragingen. Dat betekent echter niet dat het snel genoeg is voor games en downloads.

Prestaties

De sticker op de doos draait er niet omheen: dit zou de snelste powerline-adapter ter wereld moeten zijn. Toch kun je beter niet direct je LAN-kabels de deur uit doen. De geclaimde maximale snelheid van 1 Gbps wordt bij lange na niet gehaald, maar slecht is het zeker niet. Bij de overdracht van een 10 GB-bestand halen we 490 Mbps zolang de twee adapters zich in dezelfde ruimte en dezelfde groep bevinden. Dat is voor de meeste toepassingen ruim voldoende, maar er zullen maar weinig mensen zijn die de powerline-adapters in dezelfde ruimte gebruiken.

©GMRimport

Wanneer we een kamer (en een stroomgroep) verder gaan, wordt duidelijk dat dit niet de ideale vervanger is voor een ethernetkabel. De gemiddelde overdrachtssnelheid zakt hard naar ongeveer 71 Mbps, maar met pieken en dalen die hier ver van afwijken. Opvallend genoeg doet de 2.4 GHz WiFi-verbinding het beter, ondanks de betonnen muur.

In games speelt de bandbreedte slechts een kleine rol en is het dus belangrijker om te kijken naar de vertraging die de powerline-adapters toevoegen. Omdat Windows’ eigen ping-test niet erg accuraat is, gebruiken we de tool hrPing. Hiermee kan de ping in microsecondes (1/1000e ms) gemeten worden. In de onderstaande tabel vergelijken we de vertraging in de verbinding tussen de computer en de router. Test 1 beschrijft de situatie waarbij de router en de computer zich in dezelfde ruimte en stroomgroep bevinden. Test 2 beschrijft de situatie waar de router en de computer zich in verschillende ruimtes en stroomgroepen bevinden.

©GMRimport

Het is duidelijk dat de powerline-adapter van Devolo een extra vertraging toevoegt aan de verbinding, maar is het teveel? Dat hangt af van de spellen die je speelt en hoe fanatiek je bent: op een competitieve gamer na, merkt vrijwel niemand iets van een extra 10 ms. Vanaf ongeveer 25 ms wordt het ook voor ons ‘amateurs’ merkbaar in spellen waar snelle reacties belangrijk zijn, zoals een shooter, terwijl voor de meeste andere games een ping van 50 ms geen probleem hoeft te zijn.

In alle scenario’s is de extra vertraging gemiddeld niet meer dan 12.27 ms, maar het is ook belangrijk om te kijken naar de variatie en maximale tijd. Pieken in de vertragingstijd zijn namelijk het duidelijkst merkbaar, dus die wil je zoveel mogelijk voorkomen. Dat een ethernetkabel daar het beste op scoort mag geen verrassing heten, maar ook de WiFi-verbinding doet het opvallend beter dan de Devolo Magic 2. Zitten er meer muren of vloeren tussen jou en de router? Dan presteert de Devolo Magic 2 LAN hoogstwaarschijnlijk wel beter.

©GMRimport

Al deze testresultaten zijn echter niet direct toepasbaar op jouw thuissituatie. De prestaties van powerline-adapters worden namelijk sterk beïnvloed door de kwaliteit van de stroomkabels in je huis en de andere apparaten die op het net zijn aangesloten. Zo gaan er veel verhalen rond op het internet dat de audiosystemen van Sonos een grote invloed hebben op de prestaties.

Conclusie

Hoewel de Devolo Magic 2 powerline-adapters zeer hoge snelheden kunnen halen, is dat in de praktijk niet altijd het geval. Vooral wanneer er grote afstanden of meerdere groepen overbrugd moeten worden neemt de bandbreedte sterk af. Toch is het niet allemaal slecht nieuws. Vooral als jouw WiFi-signaal niet sterk genoeg is voor een goede verbinding, kunnen de powerline-adapters een uitstekend alternatief zijn. Het trekken van een ethernetkabel blijft echter altijd de beste optie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!