Destroy All Humans! is zwaar gemoderniseerd en toch licht achterhaald
Reviews

Destroy All Humans! is zwaar gemoderniseerd en toch licht achterhaald

Er zijn weinig games die je snel cultklassiekers zult noemen, maar het originele Destroy All Humans! verdient die kwalificatie absoluut. Niet alleen omdat de game destijds overduidelijk naar deze status streefde, maar ook omdat het een uniek, wijsneuzig soort plezier bood. Het is de vraag of dit 15 jaar later ook nog geldt voor de remake.

Furon Furie

Ergens, onder alle opsmuk van originele ideeën en unieke stijlkeuzes in Destroy All Humans!, schuilt het skelet van een derdepersoons actieavontuur. Spelers nemen het ruimtewezen Cryptosporidium (Crypto-137 om precies te zijn) onder de knoppen om de aarde te onderzoeken en uit te vinden wat er gebeurd is met zijn voorganger, Crypto-136. Tijdens zijn missies ga je schietend en vernietigend te werk, zowel te voet als vliegend in Crypto’s vliegende schotel, met een keur aan upgradebare wapens. Maar er is ook sluipachtige gameplay, waarbij je de gedaante van aardbewoners aanneemt om de geheimen van Majestic, een in mysterie gehulde overheidsinstantie, te ontwaren.

Destroy All Humans! speelt verrassend vermakelijk. Zelfs de stealth-stukken worden niet heel snel vervelend. Dat is deels te danken aan de afwisseling tussen verschillende soorten gameplay. Je schakelt tussen knalwerk in Crypto’s ruimteschip en het laten gelden van zijn schietgerei te voet en te jetpack. Het isometrische gezichtspunt van de ‘UFO’(eigenlijk klopt dit niet wat dit vliegende object is al geïdentificeerd, maar goed) doet lichtelijk denken aan klassiekers als Desert Strike, terwijl de derdepersoons schietpartijen door de tekenfilmachtige, humoristische wapens wat weghebben van Ratchet & Clank. De sluipmomenten lijken op hun beurt op de bloederige superheldengame Prototype.

©GMRimport

Cryptosporidium Chaos

Destroy All Humans! biedt een fijne gameplaymix, waarbij nieuwe elementen met een aangenaam tempo worden geïntroduceerd. Als Crypto niet op clandestiene wijze een basis binnendringt, dan verandert de game al vrij snel in een aangename chaos van in groene smurrie exploderende hoofden, rondvliegende ragdolls en flitsende of in brand staande skeletten. Er komen ongetwijfeld momenten dat je een dubbel gevoel krijgt van het sadistisch ver werpen en tot het bot verbranden van tientallen mannetjes, maar dan ben je zeker al een paar uur verder.

De game houdt je bovendien scherp met her en der een pittige missie vol tegenstand, terwijl je tegelijkertijd probeert bepaalde subdoelen te behalen. Een van de grappigere voorbeelden daarvan is je telekinese gebruiken om een ‘cop’ dood te gooien met een ‘agent’ en andersom een ‘agent’ te vermoorden door een ‘cop’ op hem te lanceren. Om de missiestructuur aan te vullen zijn er bovendien een aantal uitdagingen per level vrij te spelen, die Saints Row-achtig gestoord zijn en waarin al Crypto’s vaardigheden getest worden. Wil je voor elk van deze Challenges drie sterren halen, dan zul je je wapens en vaardigheden flink moeten upgraden en heb je aardig wat geduld nodig.

De knipogende stijl van Destroy All Humans! was hoe dan ook wat de game in 2005 zo bijzonder maakte, en dat hebben de makers van deze remake zich goed beseft.

-

Behalve de toevoeging van een extra missie die uit het origineel is gelaten, is de gameplay de grootste verandering van de Destroy All Humans!-remake. Het gebruik van PK, oftewel psychokinese, en alle physics die daarbij komen kijken, gaat een stuk vloeiender en makkelijker, evenals het besturen van Crypto’s jetpack en vliegende schotel. Er zijn ook nog wat aanpassingen gedaan aan de gebruikersinterface en bepaalde elementen die de speeltijd onnodig rekten zijn eruit gehaald. Daarnaast zijn er meer upgrades en zaken zoals te ontgrendelen skins toegevoegd.

©GMRimport

Crypto Uncurrent

Het bijzondere van Destroy All Humans! zit hem echter niet zozeer in de gameplay, maar in de stijl en humor van de game. Toenmalige ontwikkelaar Pandemic ging voor een 50’s scifi-aanpak, maar dan een foute die associaties met schlock-regisseur Ed Woods Plan 9 From Outer Space en andere B-films oproept. Het moet overkomen als een belachelijk, slecht geregisseerd en uiterst theatraal geacteerd 50’s reclame- of propagandafilmpje. Hoewel er vaak grappen zijn die doodslaan of tussenfilmpjes die nergens naar toe lijken te gaan, lukt dat aardig.

De stijl wordt mede vastgehouden door artwork dat gebaseerd is op klassieke filmposters. Schreeuwerige krantenkoppen gedrenkt in Koude Oorlog-angstige kreten helpen ook mee. En dan zijn er nog de stereotypen personages die de tijdsgeest versterken, zij het op een wat minder subtiele manier. Crypto kan de gedachten lezen van deze archetypische figuren, iets dat af en toe een grinnik oplevert. Het weet de tijdsgeest van de game te versterken, maar slaat ook wel eens de plank mis.

Helaas blijft het niet alleen bij slechte smaak, want er komen regelmatig opmerkingen langs in Destroy All Humans! die in 2005 nog getolereerd werden, maar tegenwoordig ronduit aanstotelijk zijn. Het denigrerend gebruik van woorden zoals “pussy” en “midget” wordt niet geschuwd en sommige oneliners zijn homofobisch en/of racistisch. Natuurlijk kun je zeggen dat dit allemaal in de context van satire en de tijdsperiode gezien moet worden, maar misschien had er toch iets meer gesneden en geredigeerd moeten worden. Het is per slot van rekening een remake, met als doel de game te moderniseren.

Watch on YouTube

Crisp Crypto

De knipogende stijl van Destroy All Humans! was hoe dan ook wat de game in 2005 zo bijzonder maakte, en dat hebben de makers van deze remake zich goed beseft. Een van de vele dingen die ontwikkelaar Black Forest aangepast heeft is de algehele look van de personages. Die zien er nu veel meer uit als karikaturen gebaseerd op bekende figuren uit de jaren ’50, terwijl ze in het origineel wat karakterloos waren en amper mimiek kenden. In sommige personages kun je, met een beetje fantasie, het cartoony gezicht van een Marilyn Monroe of John F. Kennedy herkennen.

De game is er grafisch flink op vooruit gegaan, met hulp van de Unreal 4 Engine. Alles is kleurrijker en er zijn veel meer details zichtbaar, zoals vallende bladeren en lichtinval van bijvoorbeeld zonnestralen. Daarnaast zijn de bewegingen van menselijke vijanden verbeterd met performance capture en zijn de speelgebieden dichter bevolkt. Wat vooral opvalt is hoeveel beter het design van Crypto geworden is. Zijn animaties (in de tussenfilmpjes) zien er veel natuurlijker en soepeler uit, er is meer expressie van z’n gezicht te lezen en als je goed kijkt, zie je zelfs dat z’n hoofd licht doorzichtig is en kun je de pulserende hersenen door zijn huid kan waarnemen.

©GMRimport

De benaming remake zeker waard

Deze remake van Destroy All Humans! is dus zeker geen half werk. Het verhoudt zich in het midden tussen een complete remake als Resident Evil 2 en een wat gemakkelijke remaster als die van Burnout Paradise. Het is soms nog steeds overduidelijk een vijftien jaar oude game, maar die hoge leeftijd is niet altijd een nadeel. Want zoiets bizars, origineels en verrassends als Crypto-137’s avontuur kan alleen gevangen worden in een tijdscapsule. Maar gelukkig blijft Destroy All Humans! een cultklassieker.

Destroy All Humans! is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game getest op een Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Destroy All Humans! is een integrale remake van een zeer unieke game, die 15 jaar na de oorspronkelijke release nog steeds aardig wat charme en flink wat plezier biedt. De satirische toon is helaas niet altijd even in goede smaak, helemaal niet anno 2020, en de sadistische gameplay wordt na een paar uur al een beetje slof.

Plus- en minpunten
  • Goed gemoderniseerde cultklassieker, unieke stijl, humoristisch, gekke chaos
  • Banale humor niet altijd goed oud geworden, gameplay wordt wat saai, extra schaafwerk had het niet geschaad

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!