Destroy All Humans! is zwaar gemoderniseerd en toch licht achterhaald
Reviews

Destroy All Humans! is zwaar gemoderniseerd en toch licht achterhaald

Er zijn weinig games die je snel cultklassiekers zult noemen, maar het originele Destroy All Humans! verdient die kwalificatie absoluut. Niet alleen omdat de game destijds overduidelijk naar deze status streefde, maar ook omdat het een uniek, wijsneuzig soort plezier bood. Het is de vraag of dit 15 jaar later ook nog geldt voor de remake.

Furon Furie

Ergens, onder alle opsmuk van originele ideeën en unieke stijlkeuzes in Destroy All Humans!, schuilt het skelet van een derdepersoons actieavontuur. Spelers nemen het ruimtewezen Cryptosporidium (Crypto-137 om precies te zijn) onder de knoppen om de aarde te onderzoeken en uit te vinden wat er gebeurd is met zijn voorganger, Crypto-136. Tijdens zijn missies ga je schietend en vernietigend te werk, zowel te voet als vliegend in Crypto’s vliegende schotel, met een keur aan upgradebare wapens. Maar er is ook sluipachtige gameplay, waarbij je de gedaante van aardbewoners aanneemt om de geheimen van Majestic, een in mysterie gehulde overheidsinstantie, te ontwaren.

Destroy All Humans! speelt verrassend vermakelijk. Zelfs de stealth-stukken worden niet heel snel vervelend. Dat is deels te danken aan de afwisseling tussen verschillende soorten gameplay. Je schakelt tussen knalwerk in Crypto’s ruimteschip en het laten gelden van zijn schietgerei te voet en te jetpack. Het isometrische gezichtspunt van de ‘UFO’(eigenlijk klopt dit niet wat dit vliegende object is al geïdentificeerd, maar goed) doet lichtelijk denken aan klassiekers als Desert Strike, terwijl de derdepersoons schietpartijen door de tekenfilmachtige, humoristische wapens wat weghebben van Ratchet & Clank. De sluipmomenten lijken op hun beurt op de bloederige superheldengame Prototype.

©GMRimport

Cryptosporidium Chaos

Destroy All Humans! biedt een fijne gameplaymix, waarbij nieuwe elementen met een aangenaam tempo worden geïntroduceerd. Als Crypto niet op clandestiene wijze een basis binnendringt, dan verandert de game al vrij snel in een aangename chaos van in groene smurrie exploderende hoofden, rondvliegende ragdolls en flitsende of in brand staande skeletten. Er komen ongetwijfeld momenten dat je een dubbel gevoel krijgt van het sadistisch ver werpen en tot het bot verbranden van tientallen mannetjes, maar dan ben je zeker al een paar uur verder.

De game houdt je bovendien scherp met her en der een pittige missie vol tegenstand, terwijl je tegelijkertijd probeert bepaalde subdoelen te behalen. Een van de grappigere voorbeelden daarvan is je telekinese gebruiken om een ‘cop’ dood te gooien met een ‘agent’ en andersom een ‘agent’ te vermoorden door een ‘cop’ op hem te lanceren. Om de missiestructuur aan te vullen zijn er bovendien een aantal uitdagingen per level vrij te spelen, die Saints Row-achtig gestoord zijn en waarin al Crypto’s vaardigheden getest worden. Wil je voor elk van deze Challenges drie sterren halen, dan zul je je wapens en vaardigheden flink moeten upgraden en heb je aardig wat geduld nodig.

De knipogende stijl van Destroy All Humans! was hoe dan ook wat de game in 2005 zo bijzonder maakte, en dat hebben de makers van deze remake zich goed beseft.

-

Behalve de toevoeging van een extra missie die uit het origineel is gelaten, is de gameplay de grootste verandering van de Destroy All Humans!-remake. Het gebruik van PK, oftewel psychokinese, en alle physics die daarbij komen kijken, gaat een stuk vloeiender en makkelijker, evenals het besturen van Crypto’s jetpack en vliegende schotel. Er zijn ook nog wat aanpassingen gedaan aan de gebruikersinterface en bepaalde elementen die de speeltijd onnodig rekten zijn eruit gehaald. Daarnaast zijn er meer upgrades en zaken zoals te ontgrendelen skins toegevoegd.

©GMRimport

Crypto Uncurrent

Het bijzondere van Destroy All Humans! zit hem echter niet zozeer in de gameplay, maar in de stijl en humor van de game. Toenmalige ontwikkelaar Pandemic ging voor een 50’s scifi-aanpak, maar dan een foute die associaties met schlock-regisseur Ed Woods Plan 9 From Outer Space en andere B-films oproept. Het moet overkomen als een belachelijk, slecht geregisseerd en uiterst theatraal geacteerd 50’s reclame- of propagandafilmpje. Hoewel er vaak grappen zijn die doodslaan of tussenfilmpjes die nergens naar toe lijken te gaan, lukt dat aardig.

De stijl wordt mede vastgehouden door artwork dat gebaseerd is op klassieke filmposters. Schreeuwerige krantenkoppen gedrenkt in Koude Oorlog-angstige kreten helpen ook mee. En dan zijn er nog de stereotypen personages die de tijdsgeest versterken, zij het op een wat minder subtiele manier. Crypto kan de gedachten lezen van deze archetypische figuren, iets dat af en toe een grinnik oplevert. Het weet de tijdsgeest van de game te versterken, maar slaat ook wel eens de plank mis.

Helaas blijft het niet alleen bij slechte smaak, want er komen regelmatig opmerkingen langs in Destroy All Humans! die in 2005 nog getolereerd werden, maar tegenwoordig ronduit aanstotelijk zijn. Het denigrerend gebruik van woorden zoals “pussy” en “midget” wordt niet geschuwd en sommige oneliners zijn homofobisch en/of racistisch. Natuurlijk kun je zeggen dat dit allemaal in de context van satire en de tijdsperiode gezien moet worden, maar misschien had er toch iets meer gesneden en geredigeerd moeten worden. Het is per slot van rekening een remake, met als doel de game te moderniseren.

Watch on YouTube

Crisp Crypto

De knipogende stijl van Destroy All Humans! was hoe dan ook wat de game in 2005 zo bijzonder maakte, en dat hebben de makers van deze remake zich goed beseft. Een van de vele dingen die ontwikkelaar Black Forest aangepast heeft is de algehele look van de personages. Die zien er nu veel meer uit als karikaturen gebaseerd op bekende figuren uit de jaren ’50, terwijl ze in het origineel wat karakterloos waren en amper mimiek kenden. In sommige personages kun je, met een beetje fantasie, het cartoony gezicht van een Marilyn Monroe of John F. Kennedy herkennen.

De game is er grafisch flink op vooruit gegaan, met hulp van de Unreal 4 Engine. Alles is kleurrijker en er zijn veel meer details zichtbaar, zoals vallende bladeren en lichtinval van bijvoorbeeld zonnestralen. Daarnaast zijn de bewegingen van menselijke vijanden verbeterd met performance capture en zijn de speelgebieden dichter bevolkt. Wat vooral opvalt is hoeveel beter het design van Crypto geworden is. Zijn animaties (in de tussenfilmpjes) zien er veel natuurlijker en soepeler uit, er is meer expressie van z’n gezicht te lezen en als je goed kijkt, zie je zelfs dat z’n hoofd licht doorzichtig is en kun je de pulserende hersenen door zijn huid kan waarnemen.

©GMRimport

De benaming remake zeker waard

Deze remake van Destroy All Humans! is dus zeker geen half werk. Het verhoudt zich in het midden tussen een complete remake als Resident Evil 2 en een wat gemakkelijke remaster als die van Burnout Paradise. Het is soms nog steeds overduidelijk een vijftien jaar oude game, maar die hoge leeftijd is niet altijd een nadeel. Want zoiets bizars, origineels en verrassends als Crypto-137’s avontuur kan alleen gevangen worden in een tijdscapsule. Maar gelukkig blijft Destroy All Humans! een cultklassieker.

Destroy All Humans! is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game getest op een Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Destroy All Humans! is een integrale remake van een zeer unieke game, die 15 jaar na de oorspronkelijke release nog steeds aardig wat charme en flink wat plezier biedt. De satirische toon is helaas niet altijd even in goede smaak, helemaal niet anno 2020, en de sadistische gameplay wordt na een paar uur al een beetje slof.

Plus- en minpunten
  • Goed gemoderniseerde cultklassieker, unieke stijl, humoristisch, gekke chaos
  • Banale humor niet altijd goed oud geworden, gameplay wordt wat saai, extra schaafwerk had het niet geschaad

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers
Nieuws

Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers

Werknemers en het bedrijf zijn het niet eens over de lonen

Zenimax Workers United, een vakbond bestaande uit quality assurance-werknemers van Zenimax Media, heeft goedkeuring gegeven voor een staking bij het bedrijf.

Zenimax Workers United representeert meer dan driehonderd werknemers van de quality assurance-afdeling van Zenimax in Maryland en Texas. Gisteren kondigde de vakbond aan dat er door meer dan 95 procent van de leden in het voordeel van een staking is gestemd bij de eigenaar van Bethesda en id Software, dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Microsoft.

Volgens een persbericht van de vakbond is er in het tweede jaar aan onderhandelingen met Zenimax en Microsoft te weinig progressie geboekt. Vooral de te lage lonen, in combinatie met de eis dat werknemers weer op kantoor moeten werken, is een belangrijk discussiepunt. "Velen van ons hebben ons leven moeten pauzeren omdat ons inkomen niet gelijk oploopt met de stijgende kosten van het dagelijks leven in de steden waar Zenimax wil dat we wonen en werken om onze baan te behouden."

De vakbond vervolgt: "Niemand van ons wil dit graag, maar als Microsoft en Zenimax tijdens de onderhandelingen blijven aantonen dat ze ons geen eerlijke lonen willen uitbetalen die in verhouding staan met wat onze werkzaamheden toevoegen aan de games, gaan we onze waarde op deze manier aantonen."

Een woordvoerder van Microsoft liet in een statement aan Insider Gaming weten dat ze het quality assurance-team als een belangrijk onderdeel van gameontwikkeling zien. "We respecteren het recht van het team om hun standpunten te uiten en willen graag een eerlijke en rechtvaardige oplossing vinden die de bijdrage van het team erkent."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
Nieuws

Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!