Destiny 2: Shadowkeep is niet het beste aan Destiny 2
Reviews

Destiny 2: Shadowkeep is niet het beste aan Destiny 2

Nu Destiny is losgeweekt van Activision zijn het spannende tijden voor de franchise. Destiny 2 is zoals verwacht enorm op de schop gegaan met de lancering van de jongste uitbreiding, Shadowkeep. Maar eigenlijk is Shadowkeep zelf niet zo heel erg boeiend. Het zijn vooral die wijzingen aan de game zelf die Destiny 2 opeens veel perspectief geven.

Maar weinig games voelen beter aan dan Destiny 2, een heerlijk spelend schietspel dat zijn gameplay verrijkt met interessante lore en prachtige spelwerelden om in rond te dolen. Het grootste kritiekpunt op de Destiny-games is normaliter alles wat het schieten, de lore en de spelwerelden valideert: de eeuwige zoektocht naar betere loot. Destiny 2 voelde vaak als werk, werk dat snel in herhaling viel. Bungie heeft in Destiny 2 de afgelopen twee jaar van alles geprobeerd om dat tegen te gaan. Door al dat sleutelen is Destiny 2 gestaag beter geworden, maar niet eerder kwamen de wijzigingen zo goed uit de verf als nu.

Destiny 2: New Light, zoals de volledige free-to-play-versie voortaan heet, voelt als een coherent totaalpakket dat uit zijn voegen barst van de content. Er zijn enorm veel verschillende manieren om gear te verzamelen. De simpelere wijze waarop gear naar eigen smaak is aan te passen (modificaties van je uitrusting kosten in-game geld in de vorm van Glimmer, meer niet) is bovendien een grote stap in de goede richting. De game voelt daarnaast meer als een rpg: er zijn meer balkjes, meer statistieken, meer nuttige manieren om jezelf te upgraden. Destiny 2 luistert daarmee naar wat de doorgewinterde speler wil. Soit, voor nieuwkomers is het effect nogal overdonderend, maar ook zij krijgen er uiteindelijk een veel betere Destiny voor terug.

Waarom dan ‘maar’ een 7, vraag je je wellicht af? Hoewel Destiny 2 nu beter is dan ooit, is dat geen verdienste van Shadowkeep zelf. Shadowkeep staat los van New Light, en is een relatief korte uitbreiding zoals Destiny 1 en 2 die al vaker hebben gehad.

©GMRimport

Nieuw instapmoment

Aan de opzet van Destiny (2) is met Shadowkeep niets veranderd. Ook Shadowkeep is een verhalende reis naar de end-game, waarna je in een eeuwige end-game-loot-cyclus belandt. Omdat de game free-to-play is geworden heeft Bungie met de start van ‘Year 3’ besloten alle statistieken van spelers gelijk te trekken: iedere speler start op light level 750. Dat betekent op papier dat Shadowkeep een ideaal instapmoment introduceert. Er zijn drie verhaallijnen (twee uitbreidingen en de hoofdverhaallijn van Destiny 2) om je als niet-betalende speler aan te wagen: mocht je daar willen instappen, dan loop je niet enorm achter op spelers die alles al afgerond hebben. Iedere speler, ook al spelen ze al jaren, start in Destiny 2: New Light immers op level 750.

Helaas geldt dat instapmoment vooral op papier. In de praktijk is Destiny 2 ongekend overweldigend voor nieuwe spelers. Er zijn talloze opdrachten, personen om tegen te praten, bounties, social zones, buffs en debuffs. Zowel voor, tijdens én na het schieten is Destiny 2 voor nieuwkomers een onwennig mysterie. Vandaar het volgende devies aan nieuwe spelers: begin aan de verhaallijn van de Red War (de oorspronkelijke verhaalmissies van Destiny 2), laat jezelf door het verhaal van de originele game leiden en probeer niet te letten op de belachelijke hoeveelheid quests en opdrachten die je al spelende vergaart. Mocht je het na die verhaallijn nog leuk vinden, ga je dan verdiepen in ‘wat er nog meer is’.

Het mooie is namelijk dat de uitbreidingen een soort van à la carte-systeem hanteren: het spel is prima zonder Forsaken en Shadowkeep te spelen. Als je het free-to-play-gedeelte leuk vindt, kun je altijd nog tot aanschaf van de betaalde content overgaan. Wil je dat niet, dan mis je alleen die specifieke content. Verder word je niet geheel buitengesloten, bijvoorbeeld door een levelcap. De vraag is echter vooral: moet je in dat geval Shadowkeep kopen? Niet per se. De eerdere uitbreiding, Forsaken, is maar een klein beetje duurder, maar biedt in mijn optiek een completere, interessantere spelervaring.

Veel in Shadowkeep is bovendien herkenbaar, want deze uitbreiding leunt op nostalgie

-

©GMRimport

Shadowkeep

Shadowkeep is klein in opzet, iets wat Bungie zelf al meermaals voorafgaand aan de lancering heeft aangegeven. In de uitbreiding vlieg je naar een oude bekende, de Maan, alwaar een andere oude bekende, Eris Morn, kennis heeft gemaakt met een nieuw doch herkenbaar kwaad. In vermakelijke missies rond je de verhaallijn na een paar uur spelen af. Dat is kort, wat vooral wringt omdat Shadowkeep zoveel vragen oproept. Na het spelen van de laatste verhaalmissie ben je niet alleen niets wijzer geworden, je krijgt ook heel erg het gevoel dat Shadowkeep een tussenstapje is. Of beter gezegd: het is een opstapje naar de onvermijdelijke volgende uitbreiding, waarin je garant wél de gezochte antwoorden krijgt.

Veel in Shadowkeep is bovendien herkenbaar, want deze uitbreiding leunt op nostalgie. De maan is bekend terrein en veel oude vijanden keren terug in de vorm van ‘Nightmares’. Dat wil ik niet per se afdoen als lui: het is oprecht leuk om herkenbare locaties opnieuw aan te doen, zeker omdat de Maan een fikse grafische update heeft gehad en iets groter is geworden. Bungies skyboxen zijn bovendien nog steeds adembenemend en de muziek is even grandioos als altijd. Er is veel om naar te kijken en veel om in je op te nemen, al voelt de game op momenten wel een beetje als een herhalingsoefening. Je vecht opnieuw tegen de Hive, zij het Hive met een iets ander kleurtje. Ook de eindbazen ken je allemaal uit eerdere uitbreidingen en verhaallijnen. De Public Events doen evenmin veel nieuws.

Naast de verhaallijn en ‘nieuwe’ locatie voegt Shadowkeep een nieuwe raid en de (in opzet vrij simplistische) Nightmare Hunts toe, waarna volgens de contentkalender nog twee exotic quests, een nieuwe PvP-modus, moeilijkere Nightmare Hunts en een Dungeon volgen. Daarnaast introduceert ‘Year 3’ een Battle Pass zoals in bijvoorbeeld Fortnite, maar daar betaal je 25 euro extra voor. Lang verhaal kort: Destiny 2 is nu nóg meer een servicegame die leunt op de bekende season-elementen uit het battle royale-genre. Daar krijg je de nodige extra content voor terug, maar let wel: die content vergt dat je gehecht raakt aan de game, iets wat alleen voor bestaande Destiny 2-spelers geen probleem zal zijn.

©GMRimport

Nieuwe (?) opzet

Destiny 2: Shadowkeep is enorm te lastig te recenseren, want de uitbreiding is moeilijk los te zien van de wijzigingen die Bungie in zijn geheel heeft doorgevoerd. We zijn oprecht fan van dit nieuwe Destiny 2. Een nieuw upgradesysteem voor je uitrusting, het resetten van de light levels, een nieuwe indeling van quests en het kunnen overzetten van personages maken van ‘Year 3’ het beste Destiny tot nu toe. Dankzij New Light hebben we ons twee weken lang met vol plezier op Destiny 2 gestort - niets wijst erop dat dit de komende tijd zal veranderen.

Aan de andere kant heb je Shadowkeep niet nodig om van dit geüpdatete Destiny 2 te profiteren. Het cijfer boven deze recensie is in die zin een beetje verwaarloosbaar. Mijn advies is als volgt: koop Shadowkeep alleen als je Forsaken al gespeeld hebt. Dan is er genoeg te genieten, want de Maan is een prachtige locatie, de muziek is weergaloos, de missies zijn opnieuw vermakelijk en de end-game-content, met name de raid en Nightmare Hunts, zijn echt de moeite van de eeuwige lootgrind waard. Nieuwkomers doen er waarschijnlijk beter aan zich eerst te wagen aan Forsaken; een uitbreiding die niet veel duurder, maar wel veel completer is.

Destiny 2: Shadowkeep is een digitale uitbreiding voor Destiny 2 en is op dit moment verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Goed
Conclusie

Met de start van dit nieuwe Destiny-seizoen is zo’n beetje de hele game op de schop gegaan. Dat resulteert in het meest veelbelovende Destiny in jaren. Shadowkeep zelf, dat losstaat van al die wijzigingen, is vooral een contentinjectie. Helaas leunt die content iets te vaak op herkenbare Destiny-missies en –vijanden. Destiny 2 is een enorme aanrader, maar Forsaken is nog altijd een veel betere uitbreiding dan Shadowkeep.

Plus- en minpunten
  • Maan is prachtig, nieuwe raid, wijzigingen in Year 3 zijn top
  • Weinig nieuws en weinig variatie in Shadowkeep zelf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling
Nieuws

Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling

Wordt ontwikkeld door de studio achter Terminator Resistance

Het lijkt er op dat er in de toekomst een game genaamd Terminator 2D: No Fate uitkomt.

Die naam is namelijk gespot op de Australische classificeringswebsite. Daarbij wordt gemeld dat de game verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Meer details over het spel zijn er nog niet, maar gezien de naam ligt het in de lijn der verwachting dat het een tweedimensionaal actiespel is. Daarbij valt te lezen dat het spel wordt uitgegeven en ontwikkeld door Reef Entertainment, dat in 2019 ook de firstpersonshooter Terminator Resistance afleverde. Het is niet bekend wanneer het spel officieel wordt aangekondigd.

Thijs Barnhard gaf een 5,5 aan Termninator Resistance: "Terminator Resistance is een B-game zoals ze tegenwoordig nog maar nauwelijks gemaakt worden. Veel van de ambitieuze ideeën komen niet uit de verf, maar ondanks dat is de game gewoon prima speelbaar en vermakelijk. Dat Resistance de Terminator-lore zo serieus neemt is vooral fijn voor de fans, maar het is vooral de liefhebber van de echte B-game die met dit spel zijn lol op kan."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!