Destiny 2: Beyond Light – IJskoude contentmoord
Reviews

Destiny 2: Beyond Light – IJskoude contentmoord

De ontwikkelingen omtrent Destiny 2 staan niet stil, maar het is ook niet echt alsof ze in sneltreinvaart op spelers afstormen. De vraag bij elke uitbreiding van de online shooter is dan ook niet zozeer wat er allemaal bijkomt aan content, maar wat er veranderd is en soms zelfs wat Bungie heeft verwijderd. Zo ook in het geval van Beyond Light.

Voor de Guardians in de Destiny-serie is een nieuwe antagonist dat het universum dreigt te vernietigen inmiddels ongeveer hetzelfde als een nieuwe maandag: onvermijdelijk. Dit keer is het een goddelijke, buitenaardse kracht dat simpelweg de Darkness wordt genoemd. In Beyond Light vertrekt de speler naar een bevroren maan van Jupiter - Europa - om de geheimen achter deze nieuwe dreiging bloot te stellen.

©GMRimport

De waarheid achter Destiny

Maar de waarheid achter de Darkness en het feit dat deze kracht de Guardians niet wil vernietigen, maar bezítten, is niet de enige waarheid die aan het licht komt in Beyond Light. In een geslaagde poging om het achtergrondverhaal van Destiny 2 uit te diepen, biedt deze uitbreiding een aantal antwoorden op vragen die al een tijdje in de lucht hangen. De oorsprong van het robotras de Exos bijvoorbeeld, of de reden waaraan de Fallen hun naam te danken hebben. Zelfs de seizoenscontent, dat normaal gesproken weinig narratieve waarde heeft, haakt in op de gebeurtenissen die eerder in Destiny plaatsvonden. Dat zorgt voor extra coherentie.

Beyond Light haalt daarnaast elementen van stal die we al sinds de eerste Destiny niet meer gezien hebben. Variks bijvoorbeeld is een belangrijke spil in het Beyond Light-verhaal en je krijgt meerdere keren met hem te maken. Maar ook de Cosmodrome en namen als Clovis Bray en de Exo Stranger keren terug, waardoor er opeens wat helderheid in de verwarrende geschiedenis van Destiny geschept wordt. Plotseling lijkt het alsof Bungie altijd al een rode lijn in gedachten had voor hun shared world shooter-franchise, terwijl ze een aantal plotgaten vullen en loshangende verhaaldraadjes aanknopen. Daar moet je overigens wel voor opletten, iets dat je als Destiny 2-speler misschien allang niet meer gewend bent tijdens de narratieve momenten van de game.

©GMRimport

IJs, ijs, Destiny

Nieuwe locatie Europa betreft een ijsplaneet en bestaat voornamelijk uit bevroren vlaktes, maar je kunt er ook futuristische fabrieken en vernikkelde ruïnes vinden. Om de kou te benadrukken is er een dynamisch weersysteem aan de maan toegevoegd. Hoewel dat er voornamelijk voor zorgt dat vergezichten verhuld worden, is het ook erg sfeervol. Er was nooit een gebrek aan stijl en sfeer in Destiny en dat is met Europa niet anders. Vreemd is wel dat de planeet maar één fast travel-punt kent, precies in het midden, waardoor je de twee routes die hiervandaan naar het noorden en het zuiden lopen wel héél vaak aflegt.

Om in het ijsthema te blijven: ook de nieuwe krachten in Beyond Light hebben daar alles mee te maken. Statis, zoals de kracht van de Darkness genoemd wordt, geeft je Guardian de macht over bevroren water in een bijzondere reeks nieuwe vaardigheden. Anders dan Solar, Void en Arc, heeft Statis de bijzondere eigenschap dat de speler met het plaatsen van ijskristallen het hele landschap van Destiny 2 kan veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld vijanden achter een muur plaatsen om hun dreiging te verminderen, ze bevriezen voor extra schade, of ze langzamer maken en andere debuffs veroorzaken.

Statis is daarmee een erg tactische kracht, waardoor je drastisch je speelwijze moet veranderen om het succesvol te implementeren. Dat zou verder geen probleem zijn, als het niet af en toe wat onvoorspelbaar en moeilijk te controleren was. Zo gebeurt het bijzonder vaak dat je mist met je Shiver Strike, omdat het alleen op een bepaalde afstand van de vijand werkt en die afstand zonder meetlint lastig is in te schatten. Sowieso geeft Statis minder het gevoel van macht dan dat sommige andere krachten dat wel doen, hoewel het ook een kwestie van oefening en gewenning is.

©GMRimport

Op naar Deep Stone Crypt

Hoewel Destiny bij release een shared world shooter werd genoemd, lijkt het inmiddels meer dan ooit op een shooter-mmo. Dat betekent dat de grind, het behalen van beloningen door een herhaling van zetten, een wezenlijk onderdeel is van de gameplay. Ook in Beyond Light doe je meer dan eens dezelfde plekken aan (zelfs tijdens de verhaalmissies), herhaal je taken meermaals (waarbij nu ook de Lost Sectors een oneindig speelbare activiteit zijn geworden) en zoek je veel uit aan de hand van het internet (veel quests bestaan uit het vinden van verstopte plekken of objecten). Zo krijg je uiteindelijk een hoog genoeg level om de Raid te kunnen doen.

Gelukkig is de Raid in Beyond Light weer van vertrouwde Destiny-kwaliteit. Deep Stone Crypt is bijna een kunststukje te noemen, met originele ideeën zoals een race tegen de kou en een gevecht in een ruimtestation dat als een vuurbal neerstort op de aarde. Na de crash gaat de strijd verder in het wrak ervan op de oppervlakte van de planeet. En natuurlijk is de laatste eindbaas weer een immense uitdaging. Na het klaren van deze spannende missie ontgrendelt de laatste fase van Beyond Light, waarna er zelfs nog een verrassend verhaalelement onthuld wordt. Je kunt veel zeggen over Bungie, maar zoveel content wegstoppen voor een miniem gedeelte van je community is een dappere beslissing.

Voor een game die al zoveel leunt op herhaling en grinden, is het gemis van al die content wel degelijk een pijnpunt.

-

Maar is er is minder

Gek genoeg is Beyond Light niet alleen een uitbreiding, maar tegelijkertijd ook een afbraak van Destiny 2. Er is namelijk flink wat content geschrapt: Mars, Titan, Io, The Farm, Leviathan en Mercury zijn verdwenen van je Destinations-tab en kunnen dus niet meer bezocht worden. Niet minder dan vijf Raids zijn weg, een heleboel maps zijn van de Crucible PvP-modus verwijderd, het aantal Strikes is drastisch verminderd en driekwart van de legendary gear zit in de ‘vault’ gestopt. Dat betekent dat Bungie die content mogelijk in de toekomst terugbrengt, maar voor nu is het weg om de laadtijden van de game te verbeteren, ook op last-gen consoles.

Voor een game die al zoveel leunt op herhaling en grinden, is het gemis van al die content wel degelijk een pijnpunt. Vooral het gebrek aan variatie in Strike en Crucible Playlists is erg jammer, waarbij het verlies van de nog niet eens zo lang geleden geïmplementeerde Heroic Strikes voor veel spelers niet minder dan een schande is. Destiny 2 leek een tijdje zijn perfecte vorm te vinden; een ideale samenstelling van content, systemen en beloningen. Maar nu het een minder grote game is geworden dan zelfs vlak na de release, lijkt de franchise terug in de tijd te gaan. Gelukkig is er nog steeds de bijna perfecte gunplay dat van Destiny 2 voor eeuwig een leuke game maakt, maar het is allang niet meer de potentievolle franchise waarmee alles mogelijk leek. Is het nog wel terecht om grootse dingen van Bungie te verwachten, nu ze onder het juk van Activision zijn ontsnapt?

Destiny 2: Beyond Light is eerst gespeeld op PlayStation 4, daarna op Xbox Series X en is nu verkrijgbaar op pc, Stadia, Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4 en PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!