Destiny 2: Beyond Light – IJskoude contentmoord
Reviews

Destiny 2: Beyond Light – IJskoude contentmoord

De ontwikkelingen omtrent Destiny 2 staan niet stil, maar het is ook niet echt alsof ze in sneltreinvaart op spelers afstormen. De vraag bij elke uitbreiding van de online shooter is dan ook niet zozeer wat er allemaal bijkomt aan content, maar wat er veranderd is en soms zelfs wat Bungie heeft verwijderd. Zo ook in het geval van Beyond Light.

Voor de Guardians in de Destiny-serie is een nieuwe antagonist dat het universum dreigt te vernietigen inmiddels ongeveer hetzelfde als een nieuwe maandag: onvermijdelijk. Dit keer is het een goddelijke, buitenaardse kracht dat simpelweg de Darkness wordt genoemd. In Beyond Light vertrekt de speler naar een bevroren maan van Jupiter - Europa - om de geheimen achter deze nieuwe dreiging bloot te stellen.

©GMRimport

De waarheid achter Destiny

Maar de waarheid achter de Darkness en het feit dat deze kracht de Guardians niet wil vernietigen, maar bezítten, is niet de enige waarheid die aan het licht komt in Beyond Light. In een geslaagde poging om het achtergrondverhaal van Destiny 2 uit te diepen, biedt deze uitbreiding een aantal antwoorden op vragen die al een tijdje in de lucht hangen. De oorsprong van het robotras de Exos bijvoorbeeld, of de reden waaraan de Fallen hun naam te danken hebben. Zelfs de seizoenscontent, dat normaal gesproken weinig narratieve waarde heeft, haakt in op de gebeurtenissen die eerder in Destiny plaatsvonden. Dat zorgt voor extra coherentie.

Beyond Light haalt daarnaast elementen van stal die we al sinds de eerste Destiny niet meer gezien hebben. Variks bijvoorbeeld is een belangrijke spil in het Beyond Light-verhaal en je krijgt meerdere keren met hem te maken. Maar ook de Cosmodrome en namen als Clovis Bray en de Exo Stranger keren terug, waardoor er opeens wat helderheid in de verwarrende geschiedenis van Destiny geschept wordt. Plotseling lijkt het alsof Bungie altijd al een rode lijn in gedachten had voor hun shared world shooter-franchise, terwijl ze een aantal plotgaten vullen en loshangende verhaaldraadjes aanknopen. Daar moet je overigens wel voor opletten, iets dat je als Destiny 2-speler misschien allang niet meer gewend bent tijdens de narratieve momenten van de game.

©GMRimport

IJs, ijs, Destiny

Nieuwe locatie Europa betreft een ijsplaneet en bestaat voornamelijk uit bevroren vlaktes, maar je kunt er ook futuristische fabrieken en vernikkelde ruïnes vinden. Om de kou te benadrukken is er een dynamisch weersysteem aan de maan toegevoegd. Hoewel dat er voornamelijk voor zorgt dat vergezichten verhuld worden, is het ook erg sfeervol. Er was nooit een gebrek aan stijl en sfeer in Destiny en dat is met Europa niet anders. Vreemd is wel dat de planeet maar één fast travel-punt kent, precies in het midden, waardoor je de twee routes die hiervandaan naar het noorden en het zuiden lopen wel héél vaak aflegt.

Om in het ijsthema te blijven: ook de nieuwe krachten in Beyond Light hebben daar alles mee te maken. Statis, zoals de kracht van de Darkness genoemd wordt, geeft je Guardian de macht over bevroren water in een bijzondere reeks nieuwe vaardigheden. Anders dan Solar, Void en Arc, heeft Statis de bijzondere eigenschap dat de speler met het plaatsen van ijskristallen het hele landschap van Destiny 2 kan veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld vijanden achter een muur plaatsen om hun dreiging te verminderen, ze bevriezen voor extra schade, of ze langzamer maken en andere debuffs veroorzaken.

Statis is daarmee een erg tactische kracht, waardoor je drastisch je speelwijze moet veranderen om het succesvol te implementeren. Dat zou verder geen probleem zijn, als het niet af en toe wat onvoorspelbaar en moeilijk te controleren was. Zo gebeurt het bijzonder vaak dat je mist met je Shiver Strike, omdat het alleen op een bepaalde afstand van de vijand werkt en die afstand zonder meetlint lastig is in te schatten. Sowieso geeft Statis minder het gevoel van macht dan dat sommige andere krachten dat wel doen, hoewel het ook een kwestie van oefening en gewenning is.

©GMRimport

Op naar Deep Stone Crypt

Hoewel Destiny bij release een shared world shooter werd genoemd, lijkt het inmiddels meer dan ooit op een shooter-mmo. Dat betekent dat de grind, het behalen van beloningen door een herhaling van zetten, een wezenlijk onderdeel is van de gameplay. Ook in Beyond Light doe je meer dan eens dezelfde plekken aan (zelfs tijdens de verhaalmissies), herhaal je taken meermaals (waarbij nu ook de Lost Sectors een oneindig speelbare activiteit zijn geworden) en zoek je veel uit aan de hand van het internet (veel quests bestaan uit het vinden van verstopte plekken of objecten). Zo krijg je uiteindelijk een hoog genoeg level om de Raid te kunnen doen.

Gelukkig is de Raid in Beyond Light weer van vertrouwde Destiny-kwaliteit. Deep Stone Crypt is bijna een kunststukje te noemen, met originele ideeën zoals een race tegen de kou en een gevecht in een ruimtestation dat als een vuurbal neerstort op de aarde. Na de crash gaat de strijd verder in het wrak ervan op de oppervlakte van de planeet. En natuurlijk is de laatste eindbaas weer een immense uitdaging. Na het klaren van deze spannende missie ontgrendelt de laatste fase van Beyond Light, waarna er zelfs nog een verrassend verhaalelement onthuld wordt. Je kunt veel zeggen over Bungie, maar zoveel content wegstoppen voor een miniem gedeelte van je community is een dappere beslissing.

Voor een game die al zoveel leunt op herhaling en grinden, is het gemis van al die content wel degelijk een pijnpunt.

-

Maar is er is minder

Gek genoeg is Beyond Light niet alleen een uitbreiding, maar tegelijkertijd ook een afbraak van Destiny 2. Er is namelijk flink wat content geschrapt: Mars, Titan, Io, The Farm, Leviathan en Mercury zijn verdwenen van je Destinations-tab en kunnen dus niet meer bezocht worden. Niet minder dan vijf Raids zijn weg, een heleboel maps zijn van de Crucible PvP-modus verwijderd, het aantal Strikes is drastisch verminderd en driekwart van de legendary gear zit in de ‘vault’ gestopt. Dat betekent dat Bungie die content mogelijk in de toekomst terugbrengt, maar voor nu is het weg om de laadtijden van de game te verbeteren, ook op last-gen consoles.

Voor een game die al zoveel leunt op herhaling en grinden, is het gemis van al die content wel degelijk een pijnpunt. Vooral het gebrek aan variatie in Strike en Crucible Playlists is erg jammer, waarbij het verlies van de nog niet eens zo lang geleden geïmplementeerde Heroic Strikes voor veel spelers niet minder dan een schande is. Destiny 2 leek een tijdje zijn perfecte vorm te vinden; een ideale samenstelling van content, systemen en beloningen. Maar nu het een minder grote game is geworden dan zelfs vlak na de release, lijkt de franchise terug in de tijd te gaan. Gelukkig is er nog steeds de bijna perfecte gunplay dat van Destiny 2 voor eeuwig een leuke game maakt, maar het is allang niet meer de potentievolle franchise waarmee alles mogelijk leek. Is het nog wel terecht om grootse dingen van Bungie te verwachten, nu ze onder het juk van Activision zijn ontsnapt?

Destiny 2: Beyond Light is eerst gespeeld op PlayStation 4, daarna op Xbox Series X en is nu verkrijgbaar op pc, Stadia, Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4 en PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!