Dead or Alive 6 komt zijn beloftes niet na
Reviews

Dead or Alive 6 komt zijn beloftes niet na

Het imago van Dead or Alive heeft de kwaliteit van de serie ingehaald. De gemiddelde persoon zal bij het horen van de naam eerder denken aan borsten, bikini’s en volleybal dan aan een serieus vechtspel. Het is hoog tijd dat de serie weer serieus genomen wordt binnen het fightinggame-genre; aan Dead or Alive 6 om te bewijzen dat dit mogelijk is.

Seks verkoopt nu eenmaal, en dat weet Dead or Alive 6. Toch is er een en ander veranderd. De nadruk ligt meer op het spektakel van de gevechten dan op de borsten van de vrouwelijke vechters en de kleding die ze dragen is veelal een stuk bescheidener. Veelal, want met het verdienen van munten zijn outfits vrij te spelen die het geseksualiseerde karakter van de franchise gewoon weer bevestigen.

Ondanks dat een vos zijn streken niet verliest is Dead or Alive 6 op dit vlak nét wat minder opzichtig dan zijn voorgangers, al scheelt het weinig. De herziening van de outfits heeft namelijk weinig zin als daar personages zoals Marie Rose en Honoka tegenover staan. Zij bewandelen de lijn tussen acceptabel en verwerpelijk, en je mag je afvragen voor wat voor publiek deze personages zijn ontworpen. In ieder geval niet voor hun leeftijdsgenoten.

©GMRimport

Prachtige onzin

Fans van het vechtsegment van de franchise kunnen opgelucht ademhalen bij de gedachte dat er aan de kern van Dead or Alive nagenoeg niets is veranderd. De voornaamste trekpleister van de serie is altijd de visuele pracht en praal geweest en daaraan heeft dit zesde deel ook geen gebrek. De animaties zijn snel en vloeiend, de aanvallen knallen van het scherm dankzij hun visuele impact en de omgevingen zijn afwisselend en gedetailleerd. Naarmate een gevecht vordert worden de gevolgen van het geweld zichtbaar op de vechters en zijn er steeds meer blauwe plekken, kleerscheuren en zweetdruppels te zien.

Het gevoel voor realistische details gaat hand in hand met absurde dingen als arena’s met een agressieve Pteranodon, teleportatie-aanvallen van de ninja’s en personages die na een gebroken rug weer vrolijk opstaan. De mix van realisme en over-de-top fantasie werkt goed, vooral omdat Dead or Alive 6 zichzelf niet al te serieus neemt.

In de verhaalmodus vind je dezelfde flirt met absurditeit. Het flinterdunne verhaaltje hangt aan elkaar van onnodig ingewikkelde scenario’s. Zo is er een voorname plotlijn die je kan volgen, maarspeel je ook tijdens het voltooien van hoofdstukken nieuwe gevechten vrij die het perspectief van de nevenpersonages belichten. In welke volgorde deze gespeeld moeten worden wordt nooit echt duidelijk, maar omdat ze toch vooral dienen als humoristische intermezzo’s – en niet als logische aanleiding voor gevechten – maakt dat uiteindelijk niets uit.

Het is altijd prijzenswaardig wanneer het een vechtspel lukt om een goede balans te vinden tussen toegankelijkheid en diepgang, en Dead or Alive 6 slaagt hier met vlag en wimpel

-

Spelers die op zoek zijn naar een solo-ervaring kunnen er beter voor kiezen Quest te spelen; een net zo oppervlakkige modus, maar in ieder geval wat onderhoudender dan het hoofdverhaal. In de Quest-modus kun je door opdrachten te voltooien nieuwe kledingstukken of haarstijlen voor je personages ontgrendelen. Tenminste, voor de vrouwelijke personages: hun virtuele klerenkast kan makkelijk worden gevuld met een tiental nieuwe outfits, terwijl ninja Hayate het moet doen met een nieuwe muts.

©GMRimport

IJzersterke gameplay

Wat het spel in solomogelijkheden ontbeert, wordt voor een groot deel goedgemaakt door het goed uitgedachte vechtsysteem. De klassieke gameplay met slagen, worpen en houdgrepen keert terug, aangevuld met het nieuwe Break-systeem. Met één druk op een knop voer je een combinatie van krachtige aanvallen uit die behalve visueel indrukwekkend ook effectief zijn. Heb je genoeg kracht verzameld om je Break-balk te vullen, dan kun je redelijk eenvoudig een superaanval activeren die veel schade doet.

Door deze toevoeging wordt Dead or Alive nog toegankelijker dan het al was. Het gebruik van het Break-systeem spreekt namelijk redelijk voor zich en stelt beginners in staat om gevaarlijk uit de hoek te komen – zónder dat het spel oneerlijk wordt. Verder zijn bijna alle aanvallen uit te voeren met simpele knoppencombinaties, waardoor vooral je inschattingsvermogen van belang is voor een effectieve speelstijl.

Het Break-systeem is er sowieso niet alleen voor de beginners. Het biedt tal van mogelijkheden voor het onderbreken en verlengen van aanvalscombinaties, zodat ook doorgewinterde spelers meer variatie in hun vechtstijl kunnen krijgen. Het is altijd prijzenswaardig wanneer het een vechtspel lukt om een goede balans te vinden tussen toegankelijkheid en diepgang, en Dead or Alive 6 slaagt hier met vlag en wimpel.

©GMRimport

Achteruitgang

Om van dat solide vechtsysteem gebruik te maken ben je wel aangewezen op het beperkte onlinegedeelte van Dead or Alive 6. Hoewel onlinesessies voor deze review stabiel verliepen en er genoeg tegenstanders te vinden waren, kent de game (op moment van schrijven) alleen maar ranked matches. Dat wil zeggen dat je hoe dan ook tegen vreemden moet spelen én altijd voor ranking points. Een simpel potje voor de lol tegen een van je vrienden is er niet bij.

Gelukkig is er een offline versus-modus, maar ook die laat te wensen over. Dead or Alive kwam altijd met een Tag-modus, waarbij vier spelers het in teams van twee tegen elkaar opnemen. In dit deel is deze spoorloos verdwenen, en ligt de focus op één-tegen-ééngevechten. De afwezigheid van de Tag-optie is door de ontwikkelaars uitgelegd als een beperking omwille van de grafische kracht, maar die verklaring voelt niet bevredigend. Offline Dead or Alive was altijd op z’n leukst was met vier man, waardoor dit voelt als een enorme achteruitgang.

In combinatie met de nietszeggende singleplayermogelijkheden en te beperkte online-opties blijft er uiteindelijk inhoudelijk weinig over om van te genieten. En voor een spel met zo’n ijzersterk vechtsysteem is dat doodzonde. Team Ninja had de intentie om van Dead or Alive 6 een volwaardige esport-ervaring te maken. Ook werd spelers voorgespiegeld dat deze game minder seks en meer serieuze fighting-game zou worden, maar daar is uiteindelijk weinig van terecht gekomen.

©GMRimport

Dead or Alive 6 is op dit moment beschikbaar voor Playstation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game gespeeld op een Playstation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Aan de gevechten zelf ligt het niet. Dankzij de toevoeging van een nieuw Break-systeem is Dead or Alive 6 een even toegankelijke als diepe fighter waar je tientallen uren zoet mee kunt zijn. Het beperkte onlinegedeelte, de uitgeklede offline multiplayer en de onveranderde hyperseksualisering van vrouwelijke vechters zorgen er helaas voor dat dit zesde deel eerder een stap terug dan vooruit is voor de serie.

Plus- en minpunten
  • Prachtige vormgeving, solide vechtsysteem, Break-systeem is een uitstekende toevoeging
  • Ontbreken van Tag-modus, gebrek aan onlinemogelijkheden, stiekem nog even oversekst als voorheen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!