Dead or Alive 6 komt zijn beloftes niet na
Reviews

Dead or Alive 6 komt zijn beloftes niet na

Het imago van Dead or Alive heeft de kwaliteit van de serie ingehaald. De gemiddelde persoon zal bij het horen van de naam eerder denken aan borsten, bikini’s en volleybal dan aan een serieus vechtspel. Het is hoog tijd dat de serie weer serieus genomen wordt binnen het fightinggame-genre; aan Dead or Alive 6 om te bewijzen dat dit mogelijk is.

Seks verkoopt nu eenmaal, en dat weet Dead or Alive 6. Toch is er een en ander veranderd. De nadruk ligt meer op het spektakel van de gevechten dan op de borsten van de vrouwelijke vechters en de kleding die ze dragen is veelal een stuk bescheidener. Veelal, want met het verdienen van munten zijn outfits vrij te spelen die het geseksualiseerde karakter van de franchise gewoon weer bevestigen.

Ondanks dat een vos zijn streken niet verliest is Dead or Alive 6 op dit vlak nét wat minder opzichtig dan zijn voorgangers, al scheelt het weinig. De herziening van de outfits heeft namelijk weinig zin als daar personages zoals Marie Rose en Honoka tegenover staan. Zij bewandelen de lijn tussen acceptabel en verwerpelijk, en je mag je afvragen voor wat voor publiek deze personages zijn ontworpen. In ieder geval niet voor hun leeftijdsgenoten.

©GMRimport

Prachtige onzin

Fans van het vechtsegment van de franchise kunnen opgelucht ademhalen bij de gedachte dat er aan de kern van Dead or Alive nagenoeg niets is veranderd. De voornaamste trekpleister van de serie is altijd de visuele pracht en praal geweest en daaraan heeft dit zesde deel ook geen gebrek. De animaties zijn snel en vloeiend, de aanvallen knallen van het scherm dankzij hun visuele impact en de omgevingen zijn afwisselend en gedetailleerd. Naarmate een gevecht vordert worden de gevolgen van het geweld zichtbaar op de vechters en zijn er steeds meer blauwe plekken, kleerscheuren en zweetdruppels te zien.

Het gevoel voor realistische details gaat hand in hand met absurde dingen als arena’s met een agressieve Pteranodon, teleportatie-aanvallen van de ninja’s en personages die na een gebroken rug weer vrolijk opstaan. De mix van realisme en over-de-top fantasie werkt goed, vooral omdat Dead or Alive 6 zichzelf niet al te serieus neemt.

In de verhaalmodus vind je dezelfde flirt met absurditeit. Het flinterdunne verhaaltje hangt aan elkaar van onnodig ingewikkelde scenario’s. Zo is er een voorname plotlijn die je kan volgen, maarspeel je ook tijdens het voltooien van hoofdstukken nieuwe gevechten vrij die het perspectief van de nevenpersonages belichten. In welke volgorde deze gespeeld moeten worden wordt nooit echt duidelijk, maar omdat ze toch vooral dienen als humoristische intermezzo’s – en niet als logische aanleiding voor gevechten – maakt dat uiteindelijk niets uit.

Het is altijd prijzenswaardig wanneer het een vechtspel lukt om een goede balans te vinden tussen toegankelijkheid en diepgang, en Dead or Alive 6 slaagt hier met vlag en wimpel

-

Spelers die op zoek zijn naar een solo-ervaring kunnen er beter voor kiezen Quest te spelen; een net zo oppervlakkige modus, maar in ieder geval wat onderhoudender dan het hoofdverhaal. In de Quest-modus kun je door opdrachten te voltooien nieuwe kledingstukken of haarstijlen voor je personages ontgrendelen. Tenminste, voor de vrouwelijke personages: hun virtuele klerenkast kan makkelijk worden gevuld met een tiental nieuwe outfits, terwijl ninja Hayate het moet doen met een nieuwe muts.

©GMRimport

IJzersterke gameplay

Wat het spel in solomogelijkheden ontbeert, wordt voor een groot deel goedgemaakt door het goed uitgedachte vechtsysteem. De klassieke gameplay met slagen, worpen en houdgrepen keert terug, aangevuld met het nieuwe Break-systeem. Met één druk op een knop voer je een combinatie van krachtige aanvallen uit die behalve visueel indrukwekkend ook effectief zijn. Heb je genoeg kracht verzameld om je Break-balk te vullen, dan kun je redelijk eenvoudig een superaanval activeren die veel schade doet.

Door deze toevoeging wordt Dead or Alive nog toegankelijker dan het al was. Het gebruik van het Break-systeem spreekt namelijk redelijk voor zich en stelt beginners in staat om gevaarlijk uit de hoek te komen – zónder dat het spel oneerlijk wordt. Verder zijn bijna alle aanvallen uit te voeren met simpele knoppencombinaties, waardoor vooral je inschattingsvermogen van belang is voor een effectieve speelstijl.

Het Break-systeem is er sowieso niet alleen voor de beginners. Het biedt tal van mogelijkheden voor het onderbreken en verlengen van aanvalscombinaties, zodat ook doorgewinterde spelers meer variatie in hun vechtstijl kunnen krijgen. Het is altijd prijzenswaardig wanneer het een vechtspel lukt om een goede balans te vinden tussen toegankelijkheid en diepgang, en Dead or Alive 6 slaagt hier met vlag en wimpel.

©GMRimport

Achteruitgang

Om van dat solide vechtsysteem gebruik te maken ben je wel aangewezen op het beperkte onlinegedeelte van Dead or Alive 6. Hoewel onlinesessies voor deze review stabiel verliepen en er genoeg tegenstanders te vinden waren, kent de game (op moment van schrijven) alleen maar ranked matches. Dat wil zeggen dat je hoe dan ook tegen vreemden moet spelen én altijd voor ranking points. Een simpel potje voor de lol tegen een van je vrienden is er niet bij.

Gelukkig is er een offline versus-modus, maar ook die laat te wensen over. Dead or Alive kwam altijd met een Tag-modus, waarbij vier spelers het in teams van twee tegen elkaar opnemen. In dit deel is deze spoorloos verdwenen, en ligt de focus op één-tegen-ééngevechten. De afwezigheid van de Tag-optie is door de ontwikkelaars uitgelegd als een beperking omwille van de grafische kracht, maar die verklaring voelt niet bevredigend. Offline Dead or Alive was altijd op z’n leukst was met vier man, waardoor dit voelt als een enorme achteruitgang.

In combinatie met de nietszeggende singleplayermogelijkheden en te beperkte online-opties blijft er uiteindelijk inhoudelijk weinig over om van te genieten. En voor een spel met zo’n ijzersterk vechtsysteem is dat doodzonde. Team Ninja had de intentie om van Dead or Alive 6 een volwaardige esport-ervaring te maken. Ook werd spelers voorgespiegeld dat deze game minder seks en meer serieuze fighting-game zou worden, maar daar is uiteindelijk weinig van terecht gekomen.

©GMRimport

Dead or Alive 6 is op dit moment beschikbaar voor Playstation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game gespeeld op een Playstation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Aan de gevechten zelf ligt het niet. Dankzij de toevoeging van een nieuw Break-systeem is Dead or Alive 6 een even toegankelijke als diepe fighter waar je tientallen uren zoet mee kunt zijn. Het beperkte onlinegedeelte, de uitgeklede offline multiplayer en de onveranderde hyperseksualisering van vrouwelijke vechters zorgen er helaas voor dat dit zesde deel eerder een stap terug dan vooruit is voor de serie.

Plus- en minpunten
  • Prachtige vormgeving, solide vechtsysteem, Break-systeem is een uitstekende toevoeging
  • Ontbreken van Tag-modus, gebrek aan onlinemogelijkheden, stiekem nog even oversekst als voorheen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
CD Projekt Red werkt samen met Pokémon Go-eigenaar aan nieuwe game
Nieuws

CD Projekt Red werkt samen met Pokémon Go-eigenaar aan nieuwe game

Een mobiel spel gebaseerd op The Witcher of Cyberpunk?

Het Poolse CD Projekt Red - bekend van The Witcher en Cyberpunk 2077 - is een samenwerking met Scopely aangegaan voor de ontwikkeling van een game.

Dat heeft het bedrijf laten weten tijdens het delen van zijn fiscale jaarcijfers. De samenwerking met Scopely is voor een game gebaseerd op een IP van CD Projekt Red, maar verder zijn er nog geen details aangekondigd.

Scopely is vooral bekend van mobiele games als Monopoly Go, Stumble Guys en Marvel Strike Force. Onlangs bleek nog dat het de gamedivisie van Niantic en games als Pokémon Go en Monster Hunter Now had opgekocht. Scopely maakt sinds 2023 onderdeel uit van Savvy Games Group. Dat is weer een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

Gezien de ervaring van Scopely is het een goede mogelijkheid dat het bedrijf aan een mobiele game werkt gebaseerd op een van CD Projekts franchises, zoals The Witcher of Cyberpunk. Dit is op moment van schrijven echter niet bevestigd.

Overigens bevestigde CD Projekt Red tijdens de bekendmaking van zijn jaarcijfers ook dat The Witcher 4 niet voor 2027 uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Clair Obscur: Expedition 33 is 'goud gegaan'
Nieuws

Clair Obscur: Expedition 33 is 'goud gegaan'

De game verschijnt op 24 april voor Xbox Series, PS5, pc en Game Pass

Clair Obscur: Expedition 33 is onlangs 'goud gegaan'. Dat betekent dat de ontwikkeling zo goed als afgerond is.

Dat liet ontwikkelaar Sandfall Interactive weten op social media en in een nieuw artikel. De term 'goud gaan' houdt in dat er een nagenoeg afgewerkte versie van de game klaarligt om gedrukt en/of gedistribueerd te worden. Tegenwoordig is het echter geen garantie dat het werk van ontwikkelaars er helemaal op zit; vaak wordt er nog gewerkt aan diverse patches.

Dat de ontwikkeling ver afgerond is, maakt het zo goed als zeker dat de game de geplande releasedatum van 24 april haalt. Dan verschijnt de game op Xbox Series-consoles, PlayStation 5 en pc, zo werd eerder dit jaar tijdens de Xbox Developer Direct aangekondigd. Het spel komt ook meteen op Xbox Game Pass te staan.

Aan Eurogamer heeft de ontwikkelaar overigens laten weten dat er geen minimaps in de game zitten. "We willen dat spelers de spelwereld op dezelfde manier als de personages ontdekken." Wel is er een kompas, zodat spelers in combinatie met de overkoepelende wereldkaart een idee krijgen van waar ze naartoe reizen.

Clair Obscur: Expedition 33 is de debuutgame van Sandfall Interactive en speelt zich af in een wereld waar een mysterieuze entiteit genaamd de Paintress de wereld elk jaar opnieuw 'schildert'. Ze plaatst daarbij een vervloekt cijfer op een monoliet waardoor iedereen van die leeftijd in één keer verdwijnt. Het nummer gaat elk jaar omlaag, waardoor steeds jongere mensen verdwijnen.

Vlak voor de jaarlijkse sessie waarbij de Paintress het nummer '33' gaat schilderen, trekt een groep er op uit om haar te stoppen. Deze groep wordt geleid door een man genaamd Gustave. De game biedt turn-based gevechten in een wereld geïnspireerd door de Belle époque-periode. De menu's van de turn-based gevechten worden daarbij op flitsende wijze in beeld gebracht. De spelwereld stelt een fantasievolle en soms haast surrealistische versie van Frankrijk voor.

Overigens wordt er een live-actionfilm gemaakt gebaseerd op de game, zo kwam begin februari naar buiten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!