De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2-headset klinkt uitzonderlijk gebalanceerd
Reviews

De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2-headset klinkt uitzonderlijk gebalanceerd

Het Amerikaanse Turtle Beach Corporation is een van de grootste gameheadset ontwikkelaars van het moment. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een stevige aanwezigheid opgebouwd in de game-industrie met een uitgebreide bedrade en draadloze collectie hoofdtelefoons. href="https://www.kieskeurig.nl/product-clickout/12652033?affId=00000000000000000000000001284168" rel="noopener noreferrer" target="_blank">De Stealth 600 Gen 2</a> is het nieuwste model in deze collectie en richt zich voornamelijk op Playstation 4 én PlayStation 5 gebruikers.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Voordat The Turtle Beach Company zichzelf in 2005 herpositioneerde als gameheadsetontwikkelaar, was het een behoorlijk innovatieve speler op de muziekhardwaremarkt. Aan het eind van de jaren zeventig ontwikkelde het bedrijf - toen nog Turtle Beach Softworks - een grafisch editsysteem voor een van de eerste, voor de consument betaalbare sampling synthesizers: de Ensoniq Mirage. Het grafische editsysteem werd opgevolgd door een digitaal editsysteem voor pc’s. Dit systeem - het 56K Digital Recording System - werd verpakt in een dsp van 4000 dollar en was in 1990 een van de weinige beschikbare editsystemen voor multimedia.

Dat Turtle Beach zich vervolgens heeft ontpopt tot een van de grotere gameheadsetontwikkelaars is dus eigenlijk geen verassing. Nu richt Turtle Beach zich wellicht niet meer op studiogebruik en multimedia-editing, maar heeft het met de Stealth Gen 2 een headset die zich focust op Playstation-gebruikers. De Gen 2-toevoeging in de naamgeving duidt de compatibiliteit met de aankomende Playstation 5. Desalniettemin is deze headset, middels de meegeleverde 2.4Ghz Wireless dongle, ook te verbinden met zowel Windows als Mac. Omdat het zwaartepunt voornamelijk ligt op consolegebruikers is er geen uitgebreide software, maar alleen een eenvoudige applicatie voor firmware updates.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De Stealth Gen 2 is volledig gemaakt van plastic. Desondanks voelt de headset verbazingwekkend degelijk en stevig aan. De met leer beklede hoofdband is in eerste instantie wat stijf en er gaat een aantal uur overheen voordat deze wat vergeeflijker is geworden. Op de oorkussens is gelukkig gekozen voor een stoffen bekleding. Dit komt de warmteopbouw ten goede, maar zorgt er wel voor dat deze headset wat minder omgevingsgeluid dempt dan je misschien zou willen.

Na een aantal uur indragen - wanneer de headset iets minder agressief klemt - kan de Stealth 600 Gen 2 zelfs comfortabel genoemd worden. Wat wel opvalt is dat de oorschelpen krap zijn opgezet. Omdat de bekleding en kussens van de schelpen zacht is, zorgt het niet direct voor oncomfortabele situaties. Toch is de kans aannemelijk dat de bovenkant van je oor onder het kussen verdwijnt.

De linkerschelp is voorzien van een aantal knoppen en herbergt ook een uitstekend klinkende flip-to-mute microfoon. De Stealth 600 Gen 2 heeft een viertal ingebouwde equalizer-presets waar doorheen te schakelen is middels de modus-knop. Ook vind je twee aparte wieltjes voor het gamevolume en het chatvolume. Omdat deze wielknoppen direct onder elkaar zijn gepositioneerd, grijp je in de praktijk soms naar de verkeerde. Daardoor schroef je soms ongewild het chatvolume op, terwijl je liever meer in-game actie hoort.

©GMRimport

In-game geluid

Veel gameheadsets zijn geneigd de nadruk te leggen op de actiegebieden in de klank: het sublaag en het absolute hoog wordt vaak overdreven. Turtle Beach kiest voor een iets andere insteek en dat resulteert in een headset die ongelofelijk rustig klinkt. De frequentieweergave van de Stealth 600 Gen 2 laat zich voornamelijk kenmerken door balans. Geen overdreven nadrukken, maar een klank die open is en zowel games als muziek op een natuurlijke wijze weet te vertalen.

In-game mis je de extra nadruk op het sublaag absoluut niet - mocht dit wel het geval zijn dan kun je een van de vier equalizer-presets uittesten. De gedegen balans zorgt voor een goede in-game ervaring die niet snel vermoeit en waarbij de lokalisatie prima op orde is. Een gebalanceerde klankervaring staat echter niet direct gelijk aan uitstekende definitie. Hoewel de headset uitstekend, gebalanceerd en open klinkt, mis je af en toe iets van scherpte in het mid-hooggebied. Desalniettemin heb je bij deze headset het gevoel dat je meer naar de keuzes van de geluidsontwerpers van de game aan het luisteren bent, dan naar de keuzes van de ontwikkelaar van de headset. Het is een zeer welkome insteek.

Zoals gezegd vertaalt de Stealth 600 Gen 2 muziek goed, maar is het de vraag of je deze headset in de praktijk wilt gebruiken om op je gemak een nieuw album te beluisteren. De headset is zeker comfortabel, maar het blijft een gesloten model, wat resulteert in iets meer druk dan wenselijk is bij een ontspannende luistersessie. Wat hierbij ook een rol speelt is dat de 2.4Ghz dongle voor de draadloze verbinding tussen console of computer en headset een redelijk beperkt bereik heeft. Ben je vier meter verder en de hoek om, is het beste er wel af en begint de verbinding te haperen. Voor gaming is dit uiteraard absoluut geen probleem, maar een podcast of stream aanzetten en even naar de keuken lopen voor wat te drinken is er helaas niet bij.

Superhuman Hearing

Waar de Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 afwijkt van andere gameheadsets als het aankomt op klankbalans, lopen ze wel in de pas als het aankomt op technologie die in-game lokalisatie manipuleert. Superhuman Hearing moet er volgens Turtle Beach voor zorgen dat in-game details in zulke mate worden versterkt dat je een voordeel krijgt ten opzichte van andere spelers. Luidere voetstappen, het herladen van wapens en een verbeterde waarneming van geluidsrichting moeten hier aan bijdragen.

Superhuman Hearing klinkt in de praktijk voornamelijk behoorlijk agressief en doet de uitstekende klankbalans van deze headset geen goed. De klank van de headset in Superhuman Hearing-modus valt het beste te omschrijven als dun en puntig. Een zeer onnatuurlijke klank die desalniettemin zeer effectief is als aankomt op lokalisatie. Dit lijkt dan ook geen toevoeging voor de casual gamer, maar echt een tool voor de serieuze competitiespeler die gamegeluid gebruikt als controlemiddel.

©GMRimport

Concluderend

De Turtle Beach 600 Gen 2 is een uitstekende gameheadset. De klank is gebalanceerd en dat zorgt ervoor dat de vertaling van gamegeluid gebalanceerd, precies en kalm overkomt. Turtle Beach laat zien dat het heeft nagedacht vanuit een pro-audio perspectief en niet meegaat met de overdreven klank die gangbaar is in de gamingwereld. Het ontwerp en bouwkwaliteit van de headset zijn daarnaast prima op orde met een goed klinkende microfoon en een stevige, met leer beklede hoofdband.

Er zijn een aantal kleinigheidjes als het aankomt op draagcomfort, zoals de kleine oorschelpen en het redelijk stevige klemmen. In de praktijk blijken deze minpunten niet zo groot dat het comfort van de headset daarmee volledig in het water valt: je kunt de Turtle Beach gerust een aantal uur achter elkaar dragen.

Met Superhuman Hearing biedt Turtle Beach daarnaast een leuke gimmick die voornamelijk geschikt lijkt voor de serieuze competitiegamer. De klank wordt met het inschakelen van deze techniek dunner en puntiger, waardoor lokalisatie inderdaad eenvoudiger wordt, maar de luisterervaring erop achteruit gaat. De kleinigheidjes op comfortgebied zijn verwaarloosbaar en de klank van deze headset is uitzonderlijk goed. Turtle Beach levert met de Stealth 600 Gen 2 een uitstekende, multi-inzetbare headset voor zowel console- als pc-gamers.

+ Uitstekende, neutrale klankbalans

+ Soepel werkende compatibiliteit

+ Superhuman Hearing interessante toevoeging voor professionele gamers

- Oorschelpen aan de kleine kant

Lees de laatste reviews in de Gamer.nl Headset Round-up:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
      Nieuws

      Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

      Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

      Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

      De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

      Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

      "We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

      De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
      Nieuws

      Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

      'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

      Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

      In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

      Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

      Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

      De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

      Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!