De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2-headset klinkt uitzonderlijk gebalanceerd
Reviews

De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2-headset klinkt uitzonderlijk gebalanceerd

Het Amerikaanse Turtle Beach Corporation is een van de grootste gameheadset ontwikkelaars van het moment. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een stevige aanwezigheid opgebouwd in de game-industrie met een uitgebreide bedrade en draadloze collectie hoofdtelefoons. href="https://www.kieskeurig.nl/product-clickout/12652033?affId=00000000000000000000000001284168" rel="noopener noreferrer" target="_blank">De Stealth 600 Gen 2</a> is het nieuwste model in deze collectie en richt zich voornamelijk op Playstation 4 én PlayStation 5 gebruikers.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Voordat The Turtle Beach Company zichzelf in 2005 herpositioneerde als gameheadsetontwikkelaar, was het een behoorlijk innovatieve speler op de muziekhardwaremarkt. Aan het eind van de jaren zeventig ontwikkelde het bedrijf - toen nog Turtle Beach Softworks - een grafisch editsysteem voor een van de eerste, voor de consument betaalbare sampling synthesizers: de Ensoniq Mirage. Het grafische editsysteem werd opgevolgd door een digitaal editsysteem voor pc’s. Dit systeem - het 56K Digital Recording System - werd verpakt in een dsp van 4000 dollar en was in 1990 een van de weinige beschikbare editsystemen voor multimedia.

Dat Turtle Beach zich vervolgens heeft ontpopt tot een van de grotere gameheadsetontwikkelaars is dus eigenlijk geen verassing. Nu richt Turtle Beach zich wellicht niet meer op studiogebruik en multimedia-editing, maar heeft het met de Stealth Gen 2 een headset die zich focust op Playstation-gebruikers. De Gen 2-toevoeging in de naamgeving duidt de compatibiliteit met de aankomende Playstation 5. Desalniettemin is deze headset, middels de meegeleverde 2.4Ghz Wireless dongle, ook te verbinden met zowel Windows als Mac. Omdat het zwaartepunt voornamelijk ligt op consolegebruikers is er geen uitgebreide software, maar alleen een eenvoudige applicatie voor firmware updates.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De Stealth Gen 2 is volledig gemaakt van plastic. Desondanks voelt de headset verbazingwekkend degelijk en stevig aan. De met leer beklede hoofdband is in eerste instantie wat stijf en er gaat een aantal uur overheen voordat deze wat vergeeflijker is geworden. Op de oorkussens is gelukkig gekozen voor een stoffen bekleding. Dit komt de warmteopbouw ten goede, maar zorgt er wel voor dat deze headset wat minder omgevingsgeluid dempt dan je misschien zou willen.

Na een aantal uur indragen - wanneer de headset iets minder agressief klemt - kan de Stealth 600 Gen 2 zelfs comfortabel genoemd worden. Wat wel opvalt is dat de oorschelpen krap zijn opgezet. Omdat de bekleding en kussens van de schelpen zacht is, zorgt het niet direct voor oncomfortabele situaties. Toch is de kans aannemelijk dat de bovenkant van je oor onder het kussen verdwijnt.

De linkerschelp is voorzien van een aantal knoppen en herbergt ook een uitstekend klinkende flip-to-mute microfoon. De Stealth 600 Gen 2 heeft een viertal ingebouwde equalizer-presets waar doorheen te schakelen is middels de modus-knop. Ook vind je twee aparte wieltjes voor het gamevolume en het chatvolume. Omdat deze wielknoppen direct onder elkaar zijn gepositioneerd, grijp je in de praktijk soms naar de verkeerde. Daardoor schroef je soms ongewild het chatvolume op, terwijl je liever meer in-game actie hoort.

©GMRimport

In-game geluid

Veel gameheadsets zijn geneigd de nadruk te leggen op de actiegebieden in de klank: het sublaag en het absolute hoog wordt vaak overdreven. Turtle Beach kiest voor een iets andere insteek en dat resulteert in een headset die ongelofelijk rustig klinkt. De frequentieweergave van de Stealth 600 Gen 2 laat zich voornamelijk kenmerken door balans. Geen overdreven nadrukken, maar een klank die open is en zowel games als muziek op een natuurlijke wijze weet te vertalen.

In-game mis je de extra nadruk op het sublaag absoluut niet - mocht dit wel het geval zijn dan kun je een van de vier equalizer-presets uittesten. De gedegen balans zorgt voor een goede in-game ervaring die niet snel vermoeit en waarbij de lokalisatie prima op orde is. Een gebalanceerde klankervaring staat echter niet direct gelijk aan uitstekende definitie. Hoewel de headset uitstekend, gebalanceerd en open klinkt, mis je af en toe iets van scherpte in het mid-hooggebied. Desalniettemin heb je bij deze headset het gevoel dat je meer naar de keuzes van de geluidsontwerpers van de game aan het luisteren bent, dan naar de keuzes van de ontwikkelaar van de headset. Het is een zeer welkome insteek.

Zoals gezegd vertaalt de Stealth 600 Gen 2 muziek goed, maar is het de vraag of je deze headset in de praktijk wilt gebruiken om op je gemak een nieuw album te beluisteren. De headset is zeker comfortabel, maar het blijft een gesloten model, wat resulteert in iets meer druk dan wenselijk is bij een ontspannende luistersessie. Wat hierbij ook een rol speelt is dat de 2.4Ghz dongle voor de draadloze verbinding tussen console of computer en headset een redelijk beperkt bereik heeft. Ben je vier meter verder en de hoek om, is het beste er wel af en begint de verbinding te haperen. Voor gaming is dit uiteraard absoluut geen probleem, maar een podcast of stream aanzetten en even naar de keuken lopen voor wat te drinken is er helaas niet bij.

Superhuman Hearing

Waar de Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 afwijkt van andere gameheadsets als het aankomt op klankbalans, lopen ze wel in de pas als het aankomt op technologie die in-game lokalisatie manipuleert. Superhuman Hearing moet er volgens Turtle Beach voor zorgen dat in-game details in zulke mate worden versterkt dat je een voordeel krijgt ten opzichte van andere spelers. Luidere voetstappen, het herladen van wapens en een verbeterde waarneming van geluidsrichting moeten hier aan bijdragen.

Superhuman Hearing klinkt in de praktijk voornamelijk behoorlijk agressief en doet de uitstekende klankbalans van deze headset geen goed. De klank van de headset in Superhuman Hearing-modus valt het beste te omschrijven als dun en puntig. Een zeer onnatuurlijke klank die desalniettemin zeer effectief is als aankomt op lokalisatie. Dit lijkt dan ook geen toevoeging voor de casual gamer, maar echt een tool voor de serieuze competitiespeler die gamegeluid gebruikt als controlemiddel.

©GMRimport

Concluderend

De Turtle Beach 600 Gen 2 is een uitstekende gameheadset. De klank is gebalanceerd en dat zorgt ervoor dat de vertaling van gamegeluid gebalanceerd, precies en kalm overkomt. Turtle Beach laat zien dat het heeft nagedacht vanuit een pro-audio perspectief en niet meegaat met de overdreven klank die gangbaar is in de gamingwereld. Het ontwerp en bouwkwaliteit van de headset zijn daarnaast prima op orde met een goed klinkende microfoon en een stevige, met leer beklede hoofdband.

Er zijn een aantal kleinigheidjes als het aankomt op draagcomfort, zoals de kleine oorschelpen en het redelijk stevige klemmen. In de praktijk blijken deze minpunten niet zo groot dat het comfort van de headset daarmee volledig in het water valt: je kunt de Turtle Beach gerust een aantal uur achter elkaar dragen.

Met Superhuman Hearing biedt Turtle Beach daarnaast een leuke gimmick die voornamelijk geschikt lijkt voor de serieuze competitiegamer. De klank wordt met het inschakelen van deze techniek dunner en puntiger, waardoor lokalisatie inderdaad eenvoudiger wordt, maar de luisterervaring erop achteruit gaat. De kleinigheidjes op comfortgebied zijn verwaarloosbaar en de klank van deze headset is uitzonderlijk goed. Turtle Beach levert met de Stealth 600 Gen 2 een uitstekende, multi-inzetbare headset voor zowel console- als pc-gamers.

+ Uitstekende, neutrale klankbalans

+ Soepel werkende compatibiliteit

+ Superhuman Hearing interessante toevoeging voor professionele gamers

- Oorschelpen aan de kleine kant

Lees de laatste reviews in de Gamer.nl Headset Round-up:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
      Nieuws

      Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

      Grote update nog altijd in ontwikkeling

      De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

      Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

      In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

      Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

      View post on X

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
      Nieuws

      Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

      Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

      Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

      Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

      Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

      Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

      "De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

      Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

      De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

      View post on X
      View post on X

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!