De Quantum 200 en 600: een greep uit het grote aanbod gameheadsets van Jbl
Reviews

De Quantum 200 en 600: een greep uit het grote aanbod gameheadsets van Jbl

Jbl is een vrij nieuwe speler als het aankomt op audiohardware voor gamers. Sinds het begin van dit jaar is de Quantum-serie een feit. De serie biedt niet alleen zeven headsets in verschillende prijsklassen, er is ook een door Jbl zelf ontwikkelde surround sound-codec en een hoop ledverlichting.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Een aantal weken geleden keken we al naar het duurste model uit de Quantum-serie: de Jbl Quantum One. Bij dit model vielen de actieve noise cancelling en de gebruiksvriendelijke software positief op. Daar tegenover stond dat de headset behoorlijk doorspekt is van de nodige gimmicks, zoals een overdaad aan ledverlichting en de headtrackingfunctionaliteit. Ook is de Quantum One vanwege zijn klemdruk niet optimaal geschikt voor lange sessies.

De Quantum One is zoals gezegd zeker niet alles wat Jbl op gamegebied te bieden heeft. Om een vollediger beeld te geven van de Quantum-serie, hebben we een greep gedaan uit de overige zes headsets. De Quantum 200 en 600 zijn met respectievelijk 59,99 en 149,00 euro een stuk lager geprijsd dan de Quantum One. Daarmee bedienen ze niet alleen de gamers met een iets kleinere portemonnee, maar ook degenen die wat minder gebaat zijn bij de excentrieke features van het duurste model.

©GMRimport

Jbl Quantum 200

De Jbl Quantum 200 is de op-een-na-goedkoopste headset uit de Quantum-serie, maar voelt desondanks behoorlijk stevig aan. De schelpen zijn bekleed met iets wat lijkt op een gesynthetiseerde leervariant die redelijk zacht is, maar wel zorgt voor de nodige warmteopbouw. De Quantum 200 klemt behoorlijk stevig, maar blijft dankzij de grote, zachte oorkussens tot een uur of twee achter elkaar redelijk comfortabel. De oorschelpen zijn daarnaast ruim en volledig plat te vouwen, waardoor de headset gemakkelijk om je nek hangt.

Er is een eenvoudige, acceptabel klinkende flip-to-mute microfoon en achterop de linkerschelp vind je een volumeknop. Deze volumeknop bedient een versterker in de headset zelf en dat maakt het eenvoudig om het volume aan te passen tijdens console- of handheldgebruik. De minijackkabel waarmee de Quantum 200 verbonden wordt, is aan de dunne en ietwat korte kant. Voor pc-gebruikers die een desktopmachine op de grond hebben staan, is er een verlengkabel met splitter aanwezig. Deze verlengkabel is in zo’n situatie essentieel, omdat de 120 centimeter lange kabel je bewegingsvrijheid anders behoorlijk beperkt. De geringe kabellengte blijkt voor console- en handheldgebruikers in de praktijk echter een pluspunt, omdat deze een opgeruimd gevoel geeft.

Omdat de headset alleen middels minijack verbonden kan worden, is de Jbl Quantum-software - die we uitgebreid besproken hebben in de Jbl Quantum One review - niet in te zetten in combinatie met de Quantum 200. Dat betekent geen extra opties voor surround sound of het aanpassen van de frequentierespons. De Quantum 200 wil dus duidelijk voorzien in een eenvoudige en praktische oplossing die compatibel is met zoveel mogelijk platformen.

©GMRimport

Onnatuurlijk

Tegenover het comfort en het gebruiksgemak van de Jbl Quantum 200 staat helaas een behoorlijk tegenvallende luisterervaring. De headset laat zich voornamelijk kenmerken door een overdreven nadruk op de hogere frequentieregionen, een flinke hoeveelheid laag en een ondervertegenwoordigd middengebied. Deze balans uit zich in-game bijvoorbeeld in een gemis aan agressiviteit in schietgeluiden, terwijl deze tegelijkertijd erg scherp aanvoelen. Dat klinkt ogenschijnlijk tegenstrijdig, maar de frequentiebalans van deze headset is dan ook behoorlijk extreem te noemen.

Jbl lijkt bij de Quantum 200 gekozen te hebben voor het maken van impact doormiddel van overdrijvingen in de klank, maar is in deze ontwerpkeuze doorgeschoten. Dit resulteert niet alleen in een onaangename schelheid, het zorgt ook voor het ontbreken van echte definitie in de klank. Dat maakt het lastig om in-game snel de richting van geluid te bepalen en je daarmee te verliezen in de gameplay. Een gemiste kans, want er zijn maar weinig headsets die voor deze prijs het comfort bieden dat de Jbl Quantum 200 weet te overleggen.

©GMRimport

Jbl Quantum 600

De Quantum 600 is bijna 100 euro duurder en dat voel je direct als je de headset vastpakt. Er is een stuk meer gewicht en voornamelijk de stevige flexibiliteit van de hoofdband zet de degelijkheid van deze headset kracht bij. De bekleding van de oorschelpen is een stapje minder synthetisch dan die van de Quantum 200, maar daar tegenover staat dat de oorkussens - verassend genoeg - een stuk harder zijn. Daarbij zijn ze ook nog eens minder diep, waardoor het draagcomfort ten opzichte van de goedkopere Quantum 200 eigenlijk iets tekort schiet.

Naast de flip-to-mute microfoon vind je op de linkerschelp van de Quantum 600 ook twee volumewieltjes. Een hiervan dient voor het totale volume en de andere balanceert het chat- en gamegeluid. De headset is hoofdzakelijk draadloos en kan met pc’s worden verbonden middels de meegeleverde 2.4Ghz Wireless dongle. Desondanks vind je op linkerschelp ook een minijackingang die de headset compatibel maakt met diverse consoles en handheldapparaten. De headset moet - volgens Jbl - gemiddeld genomen elke veertien uur worden opgeladen. Gelukkig is dit binnen een ruime twee uur gebeurd, want je kunt de headset niet draadloos gebruiken tijdens het opladen.

©GMRimport

De software

De Jbl Quantum 600 werkt in combinatie met de Jbl Quantum Engine. De ervaring met deze hub voor Jbl producten is en blijft in gebruik behoorlijk positief. De software is overzichtelijk, toont geen onnodige popups en vereist geen login. Een kanttekening hierbij is echter wel dat, na het afronden van de Jbl Quantum One review, het onmogelijk bleek om de Jbl Quantum Engine volledig van het testsysteem te de-installeren. Zelfs na overleg met de Jbl-helpdesk - die doorverwezen naar Microsoft in plaats van een oplossing aan te dragen - bleven er restanten van de Quantum Engine achter. Nou betreft het behoorlijk nieuwe software en wordt dit probleem wellicht mettertijd verholpen, maar vooralsnog is het niet bepaald chic.

De Jbl Quantum Engine software bevat niet alleen instellingen voor het aanpassen van de frequentierespons, maar geeft ook toegang tot twee verschillende surround sound codecs: Jbl Quantum Surround en Dts Headphone:x 2.0. Voor de equalizer zijn verschillende presets beschikbaar en je kunt ook je eigen, gepersonaliseerde equalizercurves opslaan in een gebruikersprofiel. De software voorziet daarnaast in de benodigde firmware updates - de eerste keer verbinden gaat gepaard met een update die bijna twintig minuten in beslag neemt - en krijg je controle over de rgb-ledverlichting die het Jbl-logo op de schelpen van de Quantum 600 doet oplichten.

©GMRimport

De klank

Met de klankbalans van de Quantum 600 is het gelukkig een stuk beter gesteld dan met die van de Quantum 200. Er is - zoals bij veel Jbl-producten - een behoorlijke hoeveelheid bas in de klank. Dit zorgt voor veel nadruk op de impact van ontploffingen en vergroot de immersie tijdens tussenfilmpjes. De Quantum 600 luistert een stuk minder schel dan de Quantum 200. Dat zorgt ervoor dat de algehele klankbalans natuurlijker aanvoelt. Dit zorgt in-game voor een betere en aangenamere vertaling tijdens actiemomenten.

Wat daarnaast opvalt is het gebrek aan echte definitie in de actiegebieden van de klank. Herladen, ronkende motoren, op je af stormende vijanden: het ontbreekt allemaal een klein beetje aan urgentie en echte scherpte in de lokalisatie. Ook zorgt de klankbalans - met zijn uitgesproken focuspunt op het laag - in combinatie met de toch wat harde oorkussens snel voor vermoeidheid. Na een uurtje ben je toch wel toe aan pauze van de Quantum 600.

Surround sound

Waar de Jbl Quantum Surround in combinatie met de Jbl Quantum One en bijbehorende microfoon volledig te personaliseren was, moet je het bij de Quantum 600 doen met de gestandaardiseerde head related transfer functions. Desalniettemin werkt de Quantum Surround Sound redelijk goed. Wel opvallend is dat de volumebalans van in-game geluid drastisch verandert zodra deze surround sound wordt ingeschakeld. Dit resulteert soms in ongewenste resultaten, zoals het wegvallen van de geluiden van het herladen van een wapen. Ook versterkt het ingeschakelde surround sound de laagfrequente informatie nog verder - iets wat de immersie op sommige punten vergroot, maar ook een bepaalde traagheid in de klank brengt die voor gaming niet optimaal is.

Dts Headphone:x 2.0 - de andere surround sound codec - presteert op de Quantum 600 iets overtuigender. De nadruk van deze surround sound lijkt te liggen op het toevoegen van extra diepte en ruimtelijke beleving. Dat maakt dat beide surround sound-codecs niet direct een toevoeging zijn voor de in-game lokalisatie. Ze blinken eerder uit tijdens het kijken van films of het spelen van tragere, verhalende games. Het is overigens wel erg jammer dat er op de schelpen van de headset geen knop te vinden is voor het inschakelen van de surround sound.

©GMRimport

Samenvattend

De Jbl Quantum 200 valt behoorlijk tegen. Uiteraard zijn er een aantal goede punten te vinden aan deze headset. Zo is het met het comfort uitstekend gesteld, is de headset compatibel met zo’n beetje ieder gaming platform en is hij in gebruik doeltreffend en aangenaam. Daar staat helaas een behoorlijk excentrieke klankbalans tegenover. De headset klinkt overdreven, schel en het ontbreekt aan definitie. Dat zorgt er niet alleen voor dat het lastig is om je te verliezen in de gameplay, ook de richtingsgevoeligheid van in-game geluid komt niet goed tot zijn recht op deze headset.

+ Comfort

+ Gebruiksgemak

+ Compatibel met veel platformen

- Klank is schel

- Goede lokalisatie

©GMRimport

De luisterervaring van de Jbl Quantum 600 is een stuk meer gebalanceerd. De headset heeft - zoals veel Jbl-producten - een flinke nadruk op de laagfrequente informatie. Dat zorgt in-game voor een aangename zwaarte en een nadruk op spektakel. De twee surround sound-opties zijn daarnaast redelijk geslaagd en zorgen - voornamelijk bij film of trage, verhalende games - voor een subtiele uitdieping van de omgeving. Wel ontbreekt het, ook tijdens het gebruik van de surround sound, aan urgentie en echte precisie als het aankomt op lokalisatie. Dat zorgt ervoor dat je je tijdens het gamen met de Quantum 600 nooit écht verliest in de digitale wereld.

+ Nadruk op in-game spektakel

+ Goede, snelle draadloze verbinding met groot bereik

- Niet te gebruiken tijdens opladen

- Ontbreekt aan echte precisie in de klank

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!