De Lucid Sound LS15P: Sobere gameheadset met uitstekende draadloze verbinding
Gamer.nl
Reviews

De Lucid Sound LS15P: Sobere gameheadset met uitstekende draadloze verbinding

LucidSound ontwikkelt gameheadsets die het moeten hebben van hun doeltreffendheid. Geen schreeuwende ledverlichting en felle kleuren, maar strakke, zilveren en zwarte ontwerpen die compatibel zijn met de nieuwste consoles.

De LS15P is met zijn 82 euro op prijsgebied een middenmoter in het assortiment van Lucid Sound. Deze draadloze headset wil niet alleen voorzien in gebruik met de Playstation 4 en 5, maar dankzij een tweede microfoon ingebouwd in de headset zelf ook een handigheid bieden voor onderweg.

Sober en zeer efficiënt

De Lucid Sound LS15P voelt degelijk en licht aan. Zowel de schelpen als de hoofdband van deze draadloze headset zijn gemaakt van hard plastic. De hoofdband en de ruime oorschelpen zijn bekleed met memory foam, dat op zijn beurt is bedekt met een synthetische leervariant. Ondanks de synthetische bekleding is de LS15P behoorlijk comfortabel en valt het alleszins mee met de warmteopbouw. Mocht de bekleding toch niet in de smaak vallen, kun je voor een kleine 20 euro vervangende oorkussens bestellen die zijn voorzien van een speciale, met gel gevulde koelingsring en stoffen bekleding.

De LS15P is verder een vrij sobere headset. Er is - in lijn met het andere assortiment van LucidSound - geen flitsende belichting of een overdaad een knoppen. Je vindt op de schelpen een ingang voor een oplaadkabel, een loskoppelbare microfoon en een minijack-ingang die je zou kunnen gebruiken voor het verbinden met handheld devices en smartphones.

©GMRimport

De minijackkabel die nodig is voor het maken van een bekabelde verbinding wordt echter niet standaard meegeleverd en moet je dus los aanschaffen. Buiten het feit dat de minijackkabel niet wordt meegeleverd is het een vreemde keuze om alleen in smartphonecompatilbiliteit te voorzien middels een minijackverbinding, aangezien de meeste telefoons tegenwoordig niet eens meer een minijackingang hebben.

De buitenkant van beide oorschelpen doet dienst als zowel draai- én drukknop. De linkeroorschelp bedient het volume van de headset en kan worden ingedrukt om het geluid volledig te dempen. De rechteroorschelp bedient bij pc-gebruik de balans tussen game- en chatgeluid en kan worden ingedrukt om die microfoon in- of uit te schakelen. Er is een ingebouwde equalizer die je kunt bedienen middels een knop onderop de rechterschelp. Dat de equalizer zit ingebouwd in de headset zelf, resulteert erin dat je zowel op Windows en Mac-pc’s als Playstation 4 en 5 door de drie verschillende equalizerpresets kunt schakelen.

Vooralsnog is er voor de LS15P-headset geen extra software beschikbaar. Afgaand op de andere (draadloze) headsets die LucidSound op de markt heeft gebracht, komt er op termijn wel een firmware updater beschikbaar. Als de updater op dezelfde manier werkt als bij de andere draadloze headsets, moet je de meegeleverde usb-dongle hiervoor inpluggen in een Windows-pc. Dit terwijl je met een paperclip de pairing-button ingedrukt houdt tot het lampje op de dongle sneller begint te knipperen, om zo vervolgens de update te draaien. Het is geen uitzonderlijk gestroomlijnd systeem, maar het is dan ook geen handeling die je wekelijks hoeft uit te voeren.

©GMRimport

In de praktijk

Zoals gezegd is de LS15P een draadloze headset specifiek geschikt voor gebruik in combinatie met de Playstation 4 én 5. Het eerste dat opvalt bij het verbinden met een console is hoe vlot en gestroomlijnd dit verloopt. Dongle inprikken, headset inschakelen en het werkt. Ook op zowel Windows als Mac-pc’s is het een fluitje van een cent om de headset middels de dongle te verbinden – er komt hier ook geen speciale software aan te pas. De verbinding is daarnaast zeer stabiel en reikt behoorlijk ver: een meter of tien met een muur ertussen zonder haperingen in het geluid blijkt geen probleem.

Naast de uitstekende verbinding valt ook de klank van de LS15P positief op. Er is in de klank van deze headset veel ruimte voor het middenlaaggebied. Dat resulteert in een verassend warme klank die je niet direct verwacht bij een gameheadset. Luister je muziek met de LS15P, dan merk je echter wel dat deze warmte en het bijbehorende sublaag snel de overhand nemen. Dat is voor zachtere, akoestische muziek geen probleem, maar het zorgt af en toe voor een ietwat ongebalanceerde luisterervaring bij elektronische muziek.

In-game resulteert deze nadruk op een groot gevoel van immersie. Vooral omgevingsgeluiden klinken diep en open op deze headset. Het zorgt voor een meeslepende ervaring. Het hoog is daarnaast gedefinieerd genoeg om efficiënt te lokaliseren zonder dat het schel of scherp klinkt. Het ontbreekt hier wel aan echte definitie, waardoor echte, aanraakbare texturen in de klank wegblijven. Daarnaast voelt vanwege de focus op het middenlaaggebied lokaliseren enigszins traag aan. Dit is geen probleem bij verhalende games, maar kan bij snellere shooters wel eens tegenwerken. De eerder genoemde equalizer presets kunnen je hier een klein beetje bij helpen: de Signature Sound geeft iets meer focus in de hogere frequentieregionen.

©GMRimport

Concluderend

Er zit geen grammetje teveel aan de LS15P van LucidSound, en dat is een interessante insteek voor een gameheadset. Als je je niet verschuilt achter een overvloed aan instelopties en kekke verlichting, is het natuurlijk wel zaak dat het in de kern goed zit. Gelukkig is dat het geval: de LS15P biedt een no nonsense, goed gebalanceerde luisterervaring die in verhouding is met de prijs. De headset is daarnaast aangenaam eenvoudig in gebruik en blijft tot zeker een aantal uur achterelkaar behoorlijk gemakkelijk zitten. Verbinding maken met de draadloze dongle gaat daarnaast niet alleen razendsnel - deze verbinding draagt ver en is zeer stabiel.

Naast de uitstekend klinkende, loskoppelbare microfoon zit er ook nog een microfoon in de headset gebouwd. Deze ingebouwde mircofoon zou de LS15P eenvoudiger multi-inzetbaar moeten maken, maar het ontbreken van de minijackkabel - benodigd voor het verbinden met smartphones of handheld devices - doet deze insteek teniet. Het niet standaard meeleveren van deze kabel is een vreemde keuze voor een headset die zichzelf aanprijst vanwege zijn compatibiliteit met telefoons. Daar komt ook nog eens bij dat een minijackverbinding steeds minder gangbaar is op de gemiddelde smartphone. Een flinke schoonheidsfout. Hou je van de gimmicks en ben je gebaat bij surround sound-opties, kun je deze beter overslaan. Ben je opzoek naar een degelijke, eenvoudige, maar doeltreffende gameheadset die voor zijn prijspunt prima klinkt, dan is de LS15P zeker het overwegen waard.

6,565

  • Pluspunten

  • Degelijke, comfortabele headset

  • Eenvoudig in gebruik

  • Goede, verreikende draadloze verbinding

  • Minpunten

  • Ontbrekende minijackkabel

  • Compatibiliteit met smartphones alleen via minijack

Lees andere headset-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!