De Lucid Sound LS15P: Sobere gameheadset met uitstekende draadloze verbinding
Reviews

De Lucid Sound LS15P: Sobere gameheadset met uitstekende draadloze verbinding

LucidSound ontwikkelt gameheadsets die het moeten hebben van hun doeltreffendheid. Geen schreeuwende ledverlichting en felle kleuren, maar strakke, zilveren en zwarte ontwerpen die compatibel zijn met de nieuwste consoles.

De LS15P is met zijn 82 euro op prijsgebied een middenmoter in het assortiment van Lucid Sound. Deze draadloze headset wil niet alleen voorzien in gebruik met de Playstation 4 en 5, maar dankzij een tweede microfoon ingebouwd in de headset zelf ook een handigheid bieden voor onderweg.

Sober en zeer efficiënt

De Lucid Sound LS15P voelt degelijk en licht aan. Zowel de schelpen als de hoofdband van deze draadloze headset zijn gemaakt van hard plastic. De hoofdband en de ruime oorschelpen zijn bekleed met memory foam, dat op zijn beurt is bedekt met een synthetische leervariant. Ondanks de synthetische bekleding is de LS15P behoorlijk comfortabel en valt het alleszins mee met de warmteopbouw. Mocht de bekleding toch niet in de smaak vallen, kun je voor een kleine 20 euro vervangende oorkussens bestellen die zijn voorzien van een speciale, met gel gevulde koelingsring en stoffen bekleding.

De LS15P is verder een vrij sobere headset. Er is - in lijn met het andere assortiment van LucidSound - geen flitsende belichting of een overdaad een knoppen. Je vindt op de schelpen een ingang voor een oplaadkabel, een loskoppelbare microfoon en een minijack-ingang die je zou kunnen gebruiken voor het verbinden met handheld devices en smartphones.

©GMRimport

De minijackkabel die nodig is voor het maken van een bekabelde verbinding wordt echter niet standaard meegeleverd en moet je dus los aanschaffen. Buiten het feit dat de minijackkabel niet wordt meegeleverd is het een vreemde keuze om alleen in smartphonecompatilbiliteit te voorzien middels een minijackverbinding, aangezien de meeste telefoons tegenwoordig niet eens meer een minijackingang hebben.

De buitenkant van beide oorschelpen doet dienst als zowel draai- én drukknop. De linkeroorschelp bedient het volume van de headset en kan worden ingedrukt om het geluid volledig te dempen. De rechteroorschelp bedient bij pc-gebruik de balans tussen game- en chatgeluid en kan worden ingedrukt om die microfoon in- of uit te schakelen. Er is een ingebouwde equalizer die je kunt bedienen middels een knop onderop de rechterschelp. Dat de equalizer zit ingebouwd in de headset zelf, resulteert erin dat je zowel op Windows en Mac-pc’s als Playstation 4 en 5 door de drie verschillende equalizerpresets kunt schakelen.

Vooralsnog is er voor de LS15P-headset geen extra software beschikbaar. Afgaand op de andere (draadloze) headsets die LucidSound op de markt heeft gebracht, komt er op termijn wel een firmware updater beschikbaar. Als de updater op dezelfde manier werkt als bij de andere draadloze headsets, moet je de meegeleverde usb-dongle hiervoor inpluggen in een Windows-pc. Dit terwijl je met een paperclip de pairing-button ingedrukt houdt tot het lampje op de dongle sneller begint te knipperen, om zo vervolgens de update te draaien. Het is geen uitzonderlijk gestroomlijnd systeem, maar het is dan ook geen handeling die je wekelijks hoeft uit te voeren.

©GMRimport

In de praktijk

Zoals gezegd is de LS15P een draadloze headset specifiek geschikt voor gebruik in combinatie met de Playstation 4 én 5. Het eerste dat opvalt bij het verbinden met een console is hoe vlot en gestroomlijnd dit verloopt. Dongle inprikken, headset inschakelen en het werkt. Ook op zowel Windows als Mac-pc’s is het een fluitje van een cent om de headset middels de dongle te verbinden – er komt hier ook geen speciale software aan te pas. De verbinding is daarnaast zeer stabiel en reikt behoorlijk ver: een meter of tien met een muur ertussen zonder haperingen in het geluid blijkt geen probleem.

Naast de uitstekende verbinding valt ook de klank van de LS15P positief op. Er is in de klank van deze headset veel ruimte voor het middenlaaggebied. Dat resulteert in een verassend warme klank die je niet direct verwacht bij een gameheadset. Luister je muziek met de LS15P, dan merk je echter wel dat deze warmte en het bijbehorende sublaag snel de overhand nemen. Dat is voor zachtere, akoestische muziek geen probleem, maar het zorgt af en toe voor een ietwat ongebalanceerde luisterervaring bij elektronische muziek.

In-game resulteert deze nadruk op een groot gevoel van immersie. Vooral omgevingsgeluiden klinken diep en open op deze headset. Het zorgt voor een meeslepende ervaring. Het hoog is daarnaast gedefinieerd genoeg om efficiënt te lokaliseren zonder dat het schel of scherp klinkt. Het ontbreekt hier wel aan echte definitie, waardoor echte, aanraakbare texturen in de klank wegblijven. Daarnaast voelt vanwege de focus op het middenlaaggebied lokaliseren enigszins traag aan. Dit is geen probleem bij verhalende games, maar kan bij snellere shooters wel eens tegenwerken. De eerder genoemde equalizer presets kunnen je hier een klein beetje bij helpen: de Signature Sound geeft iets meer focus in de hogere frequentieregionen.

©GMRimport

Concluderend

Er zit geen grammetje teveel aan de LS15P van LucidSound, en dat is een interessante insteek voor een gameheadset. Als je je niet verschuilt achter een overvloed aan instelopties en kekke verlichting, is het natuurlijk wel zaak dat het in de kern goed zit. Gelukkig is dat het geval: de LS15P biedt een no nonsense, goed gebalanceerde luisterervaring die in verhouding is met de prijs. De headset is daarnaast aangenaam eenvoudig in gebruik en blijft tot zeker een aantal uur achterelkaar behoorlijk gemakkelijk zitten. Verbinding maken met de draadloze dongle gaat daarnaast niet alleen razendsnel - deze verbinding draagt ver en is zeer stabiel.

Naast de uitstekend klinkende, loskoppelbare microfoon zit er ook nog een microfoon in de headset gebouwd. Deze ingebouwde mircofoon zou de LS15P eenvoudiger multi-inzetbaar moeten maken, maar het ontbreken van de minijackkabel - benodigd voor het verbinden met smartphones of handheld devices - doet deze insteek teniet. Het niet standaard meeleveren van deze kabel is een vreemde keuze voor een headset die zichzelf aanprijst vanwege zijn compatibiliteit met telefoons. Daar komt ook nog eens bij dat een minijackverbinding steeds minder gangbaar is op de gemiddelde smartphone. Een flinke schoonheidsfout. Hou je van de gimmicks en ben je gebaat bij surround sound-opties, kun je deze beter overslaan. Ben je opzoek naar een degelijke, eenvoudige, maar doeltreffende gameheadset die voor zijn prijspunt prima klinkt, dan is de LS15P zeker het overwegen waard.

6,565

  • Pluspunten

  • Degelijke, comfortabele headset

  • Eenvoudig in gebruik

  • Goede, verreikende draadloze verbinding

  • Minpunten

  • Ontbrekende minijackkabel

  • Compatibiliteit met smartphones alleen via minijack

Lees andere headset-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!