De gamereleases van januari
Reviews

De gamereleases van januari

In januari steken twee games met kop en schouders boven de rest uit: Hitman 3 en The Medium. Eerstgenoemde is het langverwachte slotstuk van de ‘World of Assassination’-trilogie en het andere spel is een horrorgame die goed gebruik lijkt te maken van de kracht van de Xbox Series X en S. Dit zijn de gamereleases van januari 2021!

Hitman 3

20 januari – PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc

Het is opvallend dat we nog weinig weten over de grootste game van januari. IO Interactive houdt de details rondom dit laatste en ”meest persoonlijke” avontuur van Agent 47 graag geheim, en gezien de verwachtingen voor de game komt de studio daar goed mee weg. De eerste gameplaybeelden onthullen dat Hitman 3 vooral groter en complexer is, met grootschalige levels als een wolkenkrabber in Dubai en meer opties om doelwitten op creatieve manieren om te leggen. Echt vernieuwend is de optie om de game volledig in virtual reality vanuit het eerstepersoonsperspectief te spelen. De ontwikkelaar gaf eerder aan dat npc’s in de wereld zelfs anders op de speler reageren, bijvoorbeeld wanneer je ze op de schouder tikt. Hopelijk trapt Hitman 3 het jaar goed af.

©GMRimport

Cyber Shadow

26 januari – Switch en pc

Na het ontwikkelen van Shovel Knight en bijbehorende uitbreidingen geeft Yacht Club Games nu haar eerste titel uit: Cyber Shadow. Deze 8-bit platformer van Mechanical Head Studios viel vooral op wegens de gelijkenissen met The Messenger, een andere retroplatformer met een ninja in de hoofdrol. In de ruïnes van de stad Mekacity springen en hakken spelers zich een weg door hordes robots en bevechten imposante eindbazen. Ook lijkt de game zich te richten op het upgraden van voorwerpen en ninjutsuvaardigheden, al is het niet helemaal duidelijk of het metroidvania-elementen bevat. De gameplay ziet er in ieder geval aantrekkelijk uit, toch zeker in combinatie met de door Jake Kaufman (Shovel Knight) geproduceerde soundtrack, waardoor Cyber Shadow wellicht een van de eerste parels van 2021 wordt.

©GMRimport

Olija

28 januari – PS4, Xbox One, Switch en pc

Een andere interessante platformer is Olija van Skeleton Crew Studio. In Olija speel je als een gestrande zeeman in het vreemde land Terraphage. Gewapend met een magische harpoen probeer je aan de zijde van het meisje Oljia te ontsnappen. Die harpoen staat daarbij centraal: het is mogelijk het voorwerp te gooien en jezelf erachteraan te slingeren, je af te zetten van de grond en de omgeving te gebruiken om grote sprongen te maken. Hoewel de platformgameplay er goed uitziet en duidelijk de boventoon voert, benadrukt de ontwikkelaar dat Olija een hoop elementen leent van klassieke adventuregames. Verwacht dus een zeemansverhaal, gebaseerd op Aziatische folklore.

©GMRimport

The Medium

28 januari – Xbox Series X en S en pc

Hoewel de PlayStation 5 en Xbox Series X ‘beschikbaar’ zijn, verschijnen er nog maar weinig échte next-gen games. The Medium lijkt een uitzondering op die regel te zijn, want het concept dan de horrorgame vergt een grafische kracht die voorheen nog niet beschikbaar was op consoles. Als het titulaire medium reizen spelers namelijk af naar een verlaten, communistisch resort om een mysterie omtrent een andere dimensie op te lossen. Die dimensies verken je tegelijk: beide zijn constant in beeld en leveren volgens ontwikkelaar Bloober Team daarom interessante puzzels en confrontaties met duistere geesten op. De soundtrack is overigens een andere reden dat horrorfanaten uitkijken naar The Medium. Die wordt gecomponeerd door Silent Hill-componist Akira Yamaoka en Layers of Fear-componist Arkadiusz Reikowski.

©GMRimport

Sword of the Necromancer

28 januari – PS4, Xbox One, Switch en pc

Er verschijnen jaarlijks talloze dungeon crawlers, waarvan het gros weinig tot niets doet om het concept te vernieuwen. Sword of the Necromancer heeft mogelijk wel een leuke twist te pakken. Als het personage Tama beschik je namelijk over het Sword of the Necromancer, een zwaard dat anderen tot leven kan wekken. Daarmee is het dus niet alleen mogelijk om groepen monsters neer te sabelen, maar ook om ze weer tot leven te wekken en ze aan je zijde te laten vechten. Sword of the Necromancer kent daarnaast een roguelite-systeem, dat spelers elke ronde willekeurig gegenereerde wapens geeft en levelprogressie bijhoudt. Of dat genoeg is voor een verfrissende nieuwe dungeon crawler moet nog blijken, maar het is in ieder geval een game om in januari in de gaten te houden.

©GMRimport

In januari verschijnen ook: Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest (7 januari, Switch), Blacksmith of the Sand Kingdom (7 januari, Xbox One, pc), Iris.Fall (8 januari, PS4, Xbox One, Switch), King Arthur: Knight’s Tale (12 januari, pc Early Access) Fire Nights at Freddy’s: Core Collection (12 januari, PS4, Xbox One, Switch), Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Collection (14 januari, PS4, Xbox One, Switch, pc), MXGP 2020 (14 januari, PS5), Rhythm Fighter ( 14 januari, Switch), Ride 4 (21 januari, PS5, Series X en S), Gravity Heroes (22 januari, PS4, Xbox One, Switch, pc), Redout: Space Assault (22 januari, PS4, Xbox One, Switch en pc), Stronghold: Warlords (26 januari, Switch en pc), Yakuza: The Remastered Collection (28 januari, Xbox One en pc), Heaven’s Vault (28 januari, Switch) en The Pedestrian (januari, PS4).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error