De gamereleases van januari
Reviews

De gamereleases van januari

In januari steken twee games met kop en schouders boven de rest uit: Hitman 3 en The Medium. Eerstgenoemde is het langverwachte slotstuk van de ‘World of Assassination’-trilogie en het andere spel is een horrorgame die goed gebruik lijkt te maken van de kracht van de Xbox Series X en S. Dit zijn de gamereleases van januari 2021!

Hitman 3

20 januari – PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc

Het is opvallend dat we nog weinig weten over de grootste game van januari. IO Interactive houdt de details rondom dit laatste en ”meest persoonlijke” avontuur van Agent 47 graag geheim, en gezien de verwachtingen voor de game komt de studio daar goed mee weg. De eerste gameplaybeelden onthullen dat Hitman 3 vooral groter en complexer is, met grootschalige levels als een wolkenkrabber in Dubai en meer opties om doelwitten op creatieve manieren om te leggen. Echt vernieuwend is de optie om de game volledig in virtual reality vanuit het eerstepersoonsperspectief te spelen. De ontwikkelaar gaf eerder aan dat npc’s in de wereld zelfs anders op de speler reageren, bijvoorbeeld wanneer je ze op de schouder tikt. Hopelijk trapt Hitman 3 het jaar goed af.

©GMRimport

Cyber Shadow

26 januari – Switch en pc

Na het ontwikkelen van Shovel Knight en bijbehorende uitbreidingen geeft Yacht Club Games nu haar eerste titel uit: Cyber Shadow. Deze 8-bit platformer van Mechanical Head Studios viel vooral op wegens de gelijkenissen met The Messenger, een andere retroplatformer met een ninja in de hoofdrol. In de ruïnes van de stad Mekacity springen en hakken spelers zich een weg door hordes robots en bevechten imposante eindbazen. Ook lijkt de game zich te richten op het upgraden van voorwerpen en ninjutsuvaardigheden, al is het niet helemaal duidelijk of het metroidvania-elementen bevat. De gameplay ziet er in ieder geval aantrekkelijk uit, toch zeker in combinatie met de door Jake Kaufman (Shovel Knight) geproduceerde soundtrack, waardoor Cyber Shadow wellicht een van de eerste parels van 2021 wordt.

©GMRimport

Olija

28 januari – PS4, Xbox One, Switch en pc

Een andere interessante platformer is Olija van Skeleton Crew Studio. In Olija speel je als een gestrande zeeman in het vreemde land Terraphage. Gewapend met een magische harpoen probeer je aan de zijde van het meisje Oljia te ontsnappen. Die harpoen staat daarbij centraal: het is mogelijk het voorwerp te gooien en jezelf erachteraan te slingeren, je af te zetten van de grond en de omgeving te gebruiken om grote sprongen te maken. Hoewel de platformgameplay er goed uitziet en duidelijk de boventoon voert, benadrukt de ontwikkelaar dat Olija een hoop elementen leent van klassieke adventuregames. Verwacht dus een zeemansverhaal, gebaseerd op Aziatische folklore.

©GMRimport

The Medium

28 januari – Xbox Series X en S en pc

Hoewel de PlayStation 5 en Xbox Series X ‘beschikbaar’ zijn, verschijnen er nog maar weinig échte next-gen games. The Medium lijkt een uitzondering op die regel te zijn, want het concept dan de horrorgame vergt een grafische kracht die voorheen nog niet beschikbaar was op consoles. Als het titulaire medium reizen spelers namelijk af naar een verlaten, communistisch resort om een mysterie omtrent een andere dimensie op te lossen. Die dimensies verken je tegelijk: beide zijn constant in beeld en leveren volgens ontwikkelaar Bloober Team daarom interessante puzzels en confrontaties met duistere geesten op. De soundtrack is overigens een andere reden dat horrorfanaten uitkijken naar The Medium. Die wordt gecomponeerd door Silent Hill-componist Akira Yamaoka en Layers of Fear-componist Arkadiusz Reikowski.

©GMRimport

Sword of the Necromancer

28 januari – PS4, Xbox One, Switch en pc

Er verschijnen jaarlijks talloze dungeon crawlers, waarvan het gros weinig tot niets doet om het concept te vernieuwen. Sword of the Necromancer heeft mogelijk wel een leuke twist te pakken. Als het personage Tama beschik je namelijk over het Sword of the Necromancer, een zwaard dat anderen tot leven kan wekken. Daarmee is het dus niet alleen mogelijk om groepen monsters neer te sabelen, maar ook om ze weer tot leven te wekken en ze aan je zijde te laten vechten. Sword of the Necromancer kent daarnaast een roguelite-systeem, dat spelers elke ronde willekeurig gegenereerde wapens geeft en levelprogressie bijhoudt. Of dat genoeg is voor een verfrissende nieuwe dungeon crawler moet nog blijken, maar het is in ieder geval een game om in januari in de gaten te houden.

©GMRimport

In januari verschijnen ook: Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest (7 januari, Switch), Blacksmith of the Sand Kingdom (7 januari, Xbox One, pc), Iris.Fall (8 januari, PS4, Xbox One, Switch), King Arthur: Knight’s Tale (12 januari, pc Early Access) Fire Nights at Freddy’s: Core Collection (12 januari, PS4, Xbox One, Switch), Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Collection (14 januari, PS4, Xbox One, Switch, pc), MXGP 2020 (14 januari, PS5), Rhythm Fighter ( 14 januari, Switch), Ride 4 (21 januari, PS5, Series X en S), Gravity Heroes (22 januari, PS4, Xbox One, Switch, pc), Redout: Space Assault (22 januari, PS4, Xbox One, Switch en pc), Stronghold: Warlords (26 januari, Switch en pc), Yakuza: The Remastered Collection (28 januari, Xbox One en pc), Heaven’s Vault (28 januari, Switch) en The Pedestrian (januari, PS4).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!