Dangerous Driving stuurt je vol gas vijftien jaar terug
Reviews

Dangerous Driving stuurt je vol gas vijftien jaar terug

Stel je even voor dat Burnout Revenge, Dominator en vooral Paradise nooit gemaakt zouden zijn. En dat Burnout 3: Takedown – in mijn ogen nog altijd de beste in de reeks – een rechtstreeks vervolg zou krijgen. Zowaar: vijftien jaar na de release van dat derde deel is die opvolger er nu in de vorm van Dangerous Driving!

Om rechtentechnische redenen heet deze game Dangerous Driving (de rechten op Burnout liggen immers nog steeds bij Electronic Arts), maar wie zich verdiept in de makers, weet waar deze nieuwe, pure arcaderacer volgens de oude vertrouwde opzet écht vandaan komt. Ontwikkelaar Three Fields Entertainment is immers opgericht door dezelfde mensen die in 2000 begonnen met Criterion, de studio die vooral in het PlayStation 2-tijdperk faam vergaarde met de Burnout-franchise.

Three Fields Entertainment produceerde eerder al Dangerous Golf en Danger Zone – feitelijk een doorontwikkeling van het crash-speltype uit Burnout – en heeft zich met Dangerous Driving volledig gestort op belachelijk snel door het verkeer racen op brede openbare wegen met veel hoogteverschillen en doordraaiende bochten. Daarbij mogen natuurlijk de met gevaarlijk rijgedrag te vullen boostmeter en het genadeloos van de weg rammen van tegenstanders (die nog harder rondom jouw auto blijven plakken dan vers uitgespuwde kauwgom onder je schoenen) niet ontbreken. Let wel: ditmaal is het beuken van rustig rijdende medeweggebruikers (bekend uit Burnout Revenge) er niet bij, om nog maar te zwijgen van een open spelwereld.

©GMRimport

Van Burnout tot Need for Speed

Wel kun je rekenen op een scala aan speltypes dat de eerste drie Burnouts en later werk zoals Need for Speed: Hot Pursuit zo sterk maakte. Naast gewone races zijn er onder meer tijdritten, uitdagingen om zo lang mogelijk achter elkaar je boostmeter leeg te krijgen en zelfs een achtervolgingsstand om met loeiende sirenes op je wagen wegpiraten van het asfalt te drukken.

Daarbij bevat Dangerous Driving zowaar nog een stel nieuwe features om de diverse events interessanter te maken. Zo blijven autowrakken na crashes liggen, waarmee ze vooral in de laatste ronde van een langere race serieuze hindernissen kunnen vormen. Ook vuurt het spel op bepaalde momenten differentiaties op je af tijdens de illustere road rage-races (waarin je zoveel mogelijk tegenstanders tot schroot moet reduceren), door je bijvoorbeeld alleen op bepaalde creatieve wijzen slachtoffers te laten maken. Een online-multiplayerstand ontbreekt vooralsnog jammer genoeg, maar volgt volgens de ontwikkelaars binnen een maand na de lancering. Wel is er al slimme Spotify-integratie om je favoriete gelicenseerde afspeellijst tijdens het rijden te kunnen bedienen met de controller.

Los van de identieke opzet en uitstraling – de interface in zowel de menu’s als in-game is haast een directe kopie van Burnout 3: Takedown – is wel aan diverse facetten te merken dat Dangerous Driving met een aanzienlijk lager budget en veel kleiner team gemaakt is. Zo kent elke autoklasse eigenlijk maar één voertuig (evenals enkele variaties daarop met subtiele technische verschillen) en maken omgevingen als High Dunes Desert en Cool Water Valley een ongeïnspireerde indruk.

©GMRimport

Boter in de koekenpan

Relevanter is overigens het relatieve gebrek aan verfijning in de physics. De auto’s laten zich – zoals het een échte arcaderacer betaamt – vliegensvlug besturen en driften net zo gemakkelijk door de bochten als een boterklontje in een in een gloeiend hete koekenpan, maar gaan daardoor zo eigenlijk iets té gemakkelijk de hoek om. Ook lijken je tegenstanders vaak weinig tegenstand te bieden aan je pogingen om ze van de weg te rammen.

Voor een ontwikkelingsteam van acht mensen heeft Three Fields Entertainment wel een knappe technische prestatie afgeleverd: op de PlayStation 4 Pro wordt een strakke framerate van zestig beeldjes per seconden gehaald bij een resolutie van 1080p. De gewone PS4 moet het met dertig fames doen, net als de Xbox One – al kan de Xbox One zelfs 1440p aan. Op wat kleine haperingen in tunnels (die soms fungeren als overgang tussen twee parkoersen) na is de game grafisch zeker niet onaardig te noemen.

Bovenal is Dangerous Driving een heerlijk eerbetoon aan de pure snelheid en sensatie die z’n spirituele voorganger uit 2004 met succes wist over te brengen. Ook hier voelde ik een beetje kippenvel toen ik voor het eerst een Formule 1-achtige bolide met krankzinnige snelheden door het verkeer mocht jagen, onder begeleiding van intens motorgehuil en poprock uit het vorige decennium.

Dangerous Driving is getest op PlayStation 4 Pro en vanaf 9 april tevens verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Xbox One X.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Dangerous Driving is in alle opzichten - behalve de naam - een waardige nieuwe Burnout-game, hetzij met een veel goedkopere afwerking dan je misschien gewend bent. Kun je dat voor lief nemen, dan is dit een heerlijke arcaderacer zoals ze nauwelijks meer gemaakt worden.

Plus- en minpunten
  • Bloedsnelle actie, toffe nieuwe features naast vertrouwde opzet, vriendelijk arcade rijgedrag
  • Low-budget uitstraling, rijgedrag en crashes voelen soms te zweverig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!