Dangerous Driving stuurt je vol gas vijftien jaar terug
Reviews

Dangerous Driving stuurt je vol gas vijftien jaar terug

Stel je even voor dat Burnout Revenge, Dominator en vooral Paradise nooit gemaakt zouden zijn. En dat Burnout 3: Takedown – in mijn ogen nog altijd de beste in de reeks – een rechtstreeks vervolg zou krijgen. Zowaar: vijftien jaar na de release van dat derde deel is die opvolger er nu in de vorm van Dangerous Driving!

Om rechtentechnische redenen heet deze game Dangerous Driving (de rechten op Burnout liggen immers nog steeds bij Electronic Arts), maar wie zich verdiept in de makers, weet waar deze nieuwe, pure arcaderacer volgens de oude vertrouwde opzet écht vandaan komt. Ontwikkelaar Three Fields Entertainment is immers opgericht door dezelfde mensen die in 2000 begonnen met Criterion, de studio die vooral in het PlayStation 2-tijdperk faam vergaarde met de Burnout-franchise.

Three Fields Entertainment produceerde eerder al Dangerous Golf en Danger Zone – feitelijk een doorontwikkeling van het crash-speltype uit Burnout – en heeft zich met Dangerous Driving volledig gestort op belachelijk snel door het verkeer racen op brede openbare wegen met veel hoogteverschillen en doordraaiende bochten. Daarbij mogen natuurlijk de met gevaarlijk rijgedrag te vullen boostmeter en het genadeloos van de weg rammen van tegenstanders (die nog harder rondom jouw auto blijven plakken dan vers uitgespuwde kauwgom onder je schoenen) niet ontbreken. Let wel: ditmaal is het beuken van rustig rijdende medeweggebruikers (bekend uit Burnout Revenge) er niet bij, om nog maar te zwijgen van een open spelwereld.

©GMRimport

Van Burnout tot Need for Speed

Wel kun je rekenen op een scala aan speltypes dat de eerste drie Burnouts en later werk zoals Need for Speed: Hot Pursuit zo sterk maakte. Naast gewone races zijn er onder meer tijdritten, uitdagingen om zo lang mogelijk achter elkaar je boostmeter leeg te krijgen en zelfs een achtervolgingsstand om met loeiende sirenes op je wagen wegpiraten van het asfalt te drukken.

Daarbij bevat Dangerous Driving zowaar nog een stel nieuwe features om de diverse events interessanter te maken. Zo blijven autowrakken na crashes liggen, waarmee ze vooral in de laatste ronde van een langere race serieuze hindernissen kunnen vormen. Ook vuurt het spel op bepaalde momenten differentiaties op je af tijdens de illustere road rage-races (waarin je zoveel mogelijk tegenstanders tot schroot moet reduceren), door je bijvoorbeeld alleen op bepaalde creatieve wijzen slachtoffers te laten maken. Een online-multiplayerstand ontbreekt vooralsnog jammer genoeg, maar volgt volgens de ontwikkelaars binnen een maand na de lancering. Wel is er al slimme Spotify-integratie om je favoriete gelicenseerde afspeellijst tijdens het rijden te kunnen bedienen met de controller.

Los van de identieke opzet en uitstraling – de interface in zowel de menu’s als in-game is haast een directe kopie van Burnout 3: Takedown – is wel aan diverse facetten te merken dat Dangerous Driving met een aanzienlijk lager budget en veel kleiner team gemaakt is. Zo kent elke autoklasse eigenlijk maar één voertuig (evenals enkele variaties daarop met subtiele technische verschillen) en maken omgevingen als High Dunes Desert en Cool Water Valley een ongeïnspireerde indruk.

©GMRimport

Boter in de koekenpan

Relevanter is overigens het relatieve gebrek aan verfijning in de physics. De auto’s laten zich – zoals het een échte arcaderacer betaamt – vliegensvlug besturen en driften net zo gemakkelijk door de bochten als een boterklontje in een in een gloeiend hete koekenpan, maar gaan daardoor zo eigenlijk iets té gemakkelijk de hoek om. Ook lijken je tegenstanders vaak weinig tegenstand te bieden aan je pogingen om ze van de weg te rammen.

Voor een ontwikkelingsteam van acht mensen heeft Three Fields Entertainment wel een knappe technische prestatie afgeleverd: op de PlayStation 4 Pro wordt een strakke framerate van zestig beeldjes per seconden gehaald bij een resolutie van 1080p. De gewone PS4 moet het met dertig fames doen, net als de Xbox One – al kan de Xbox One zelfs 1440p aan. Op wat kleine haperingen in tunnels (die soms fungeren als overgang tussen twee parkoersen) na is de game grafisch zeker niet onaardig te noemen.

Bovenal is Dangerous Driving een heerlijk eerbetoon aan de pure snelheid en sensatie die z’n spirituele voorganger uit 2004 met succes wist over te brengen. Ook hier voelde ik een beetje kippenvel toen ik voor het eerst een Formule 1-achtige bolide met krankzinnige snelheden door het verkeer mocht jagen, onder begeleiding van intens motorgehuil en poprock uit het vorige decennium.

Dangerous Driving is getest op PlayStation 4 Pro en vanaf 9 april tevens verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Xbox One X.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Dangerous Driving is in alle opzichten - behalve de naam - een waardige nieuwe Burnout-game, hetzij met een veel goedkopere afwerking dan je misschien gewend bent. Kun je dat voor lief nemen, dan is dit een heerlijke arcaderacer zoals ze nauwelijks meer gemaakt worden.

Plus- en minpunten
  • Bloedsnelle actie, toffe nieuwe features naast vertrouwde opzet, vriendelijk arcade rijgedrag
  • Low-budget uitstraling, rijgedrag en crashes voelen soms te zweverig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error