Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit
Reviews

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit

In de afgelopen decennia zijn talloze platformhelden ten onder gegaan. Slechts enkelen zijn fier overeind blijven staan en dankzij de geweldige remake van de originele trilogie die Activision een paar jaar geleden uitbracht, is Crash Bandicoot daar één van. Een compleet nieuwe game rondom de sukkelige buideldas creëren is echter een heel ander verhaal. Crash Bandicoot 4: It’s About Time flikt het, en hoe!

Wie wist dat de ontwikkelaar van de Skylanders-games zo’n goede platformer kon maken? Natuurlijk, Toys for Bob heeft kunnen oefenen met de Switch-versie van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en ook Spyro Reignited Trilogy was puik werk. Maar It’s About Time staat fier op eigen poten en is in één klap een van de leukste mascotteplatformers in jaren.

©GMRimport

De fundering voor een ijzersterk platformavontuur is jaren geleden door Naughty Dog gelegd in de oorspronkelijke trilogie. Zorg voor supersoepele besturing en gefocust leveldesign, schroef de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op en verander zo nu en dan in één en hetzelfde level het camerastandpunt om het geheel dynamisch aan te laten voelen. Hey presto, je hebt een goede Crash Bandicoot-game! Zowel fans van deze specifieke reeks als platformliefhebbers an sich hebben geen duizelingwekkende vernieuwingen nodig; ze willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden. Exact wat Crash 4 biedt.

Nieuw…

Dat wil niet zeggen dat It’s About Time geen nieuwe elementen introduceert. Omdat Crash en zijn zusje Coco zoals gewoonlijk achter Dr. Neo Cortex aan zitten en dankzij het flinterdunne plot dit keer door verschillende dimensies reizen, maken we kennis met vier zogeheten Quantum Masks. Deze maskers verschijnen op verschillende vooraf bepaalde plekken in levels en geven je speciale krachten, zoals het vertragen van de tijd of het laten verdwijnen en weer laten verschijnen van bepaalde platforms en items.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Natuurlijk maakt de ontwikkelaar qua leveldesign gretig gebruik van de krachten die deze maskers bieden – zeker in latere gebieden vraagt dat het uiterste van je reactievermogen. De krachten worden in eerste instantie tijdens vrij simpele uitdagingen geïntroduceerd, maar tegen het einde van de game wissel je soms zelfs tijdens dezelfde sprong tussen masker. Het ene moment spring je door een obstakel heen, terwijl je enkele tellen later de zwaartekracht verandert en richting het plafond valt.

Alsof dat de variatie in gameplay en uitdagingen nog niet genoeg bevordert, zijn er dit keer ook verschillende personages om te besturen. Naast Crash en Coco ontgrendel je gedurende de game diverse bekende gezichten die hun eigen levels hebben. Nadat deze levels zijn geklaard, worden er variaties op eerdere levels aan de game toegevoegd die – met het ontgrendelde personage – een nieuwe kijk op eerder beleefde avonturen geven. Vooral leuk is hoe anders deze personages besturen. Zo kan Neo Cortex vijanden veranderen in springkussens en heeft Crash’ vriendinnetje Tawna een handige grijphaak. Er is zelfs een personage dat à la Luigi’s Mansion een soort stofzuiger heeft!

Platformfans willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden

-

Verder zijn er in levels geheime videobanden te vinden waarmee bonuslevels worden geopend. Deze levels tonen hoe Crash ooit door Neo Cortex als proefdier werd gebruikt en zijn extra pittig. Ook kunnen reguliere levels na het uitspelen gespiegeld doorlopen worden. De levels krijgen dan een unieke grafische filter, wat ze nog uitdagender maken. Dat vult het al aanzienlijk grote levelaanbod aan met meer dan genoeg bezigheden, waardoor It’s About Time een fors totaalpakket is. Misschien nog wel belangrijker is dat alle bovengenoemde toevoegingen leuk genoeg zijn om niet te storen – de pure Crash-gameplay blijft intact.

©GMRimport

…maar enorm vertrouwd

Verder voelt It’s About Time als een ‘best of’ van Crash Bandicoot, maar dan met compleet nieuwe levels. Van muzikale steden waar je over gigantische piano’s loopt tot de traditionele stranden en jungles: de omgevingen van Crash Bandicoot 4 zijn gevarieerd en met veel oog voor detail afgewerkt. De vele kleuren en details die op elk willekeurig moment van het scherm spatten, zijn een overduidelijke upgrade ten opzichte van de remasters. Toch waan je je regelmatig in de oorspronkelijke trilogie wanneer je op de rug van een ijsbeer over een ijsbaan glijdt, of met een jetski drijvende bommen probeert te ontwijken. Het zijn vaak ook nog eens erg lange levels met wisselende perspectieven, omgevingen en bezigheden, waardoor geen level als niemendalletje aanvoelt.

Ook het progressiesysteem is aangepast. In de oorspronkelijke games moet je uitkijken dat je niet zonder levens komt te zitten, omdat je anders wordt teruggeworpen naar je laatste savepoint. Crash 4 heeft een moderne modus waarin je altijd bij de meest recente checkpoint begint. Dat past veel beter bij het hedendaagse platformgenre en eigenlijk ook bij de Crash-reeks an sich: doodgaan doe je na verloop van tijd immers toch vele tientallen keren. Door de oneindige hoeveelheid levens en de riante hoeveelheid checkpoints voelt dat nooit erg frustrerend, terwijl het overkomen van een pittige platformsectie dezelfde voldoening blijft geven. En ja, er is ook een klassieke modus met levens beschikbaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De beste Crash

Crash Bandicoot 4: It’s About Time doet dus nagenoeg niets fout. Zelfs de eindbaasgevechten storen door enkele originele insteken minder dan in het origineel, al hadden die wat ons betreft ook weggelaten mogen worden zodat de flow van het heerlijke platformen niet doorbroken wordt. De game balanceert net zoals zijn voorgangers op de grens tussen 2D- en 3D-platformer, en is daardoor uniek in zijn soort. Gecombineerd met het goed doordachte leveldesign, nieuwe elementen die iets toevoegen in plaats van storen en de werkelijk prachtige graphics, levert Toys for Bob de beste Crash Bandicoot-game ooit af.

Watch on YouTube

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is vanaf aanstaande vrijdag te koop voor PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld.

Fantastisch
Conclusie

De kern van de Crash-franchise blijft in Crash Bandicoot 4: It’s About Time intact. Daarbovenop komen erg goed doordacht leveldesign, prachtige graphics en enkele vernieuwingen die de reeks naar het heden brengen. Hulde voor deze comeback waar het plezier op elk moment van afspat!

Plus- en minpunten
  • Veel lange en goed ontworpen levels, nieuwe personages en moves waardevolle toevoeging, graphics zijn heerlijk kleurrijk, blijft in de kern trouw aan oorspronkelijke trilogie.
  • Eindbaasgevechten zijn niet zo irritant als in de oude games, maar hadden ook weg mogen blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november
Nieuws

Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november

Game komt op PlayStation 5 en pc uit

De openwereldbouwgame Towers of Aghasba is vanaf 19 november verkrijgbaar op PlayStation 5 en Steam. Het gaat daarbij wel om een Early Access-versie van het spel.

Volgens de makers bevat deze vroege versie van de game drie unieke ecosystemen, die soorten stadjes om te bouwen, meer dan veertig wezens om te ontgrendelen, meer dan 120 planten om te kweken en de mogelijkheid om een grote open spelwereld te verkennen.

Towers of Aghasba werd vorig jaar tijdens een PlayStation Showcase onthuld en tijdens de meest recente State of Play nogmaals getoond. Het spel van ontwikkelaar Dreamlit Inc. moet spelers hun creativiteit laten uiten door zelf een eigen eiland te laten ontwerpen. Spelers moeten helpen met het herbouwen van een stam, waardoor een leeg eiland langzaam maar zeker uitgroeit tot een leefbare omgeving voor de groep.

Daarbij moet de game leunen op een "surreële atmosfeer" en interessante lore. De spelwereld moet dan ook vol zitten met vreemde wezens en mysteries om op te lossen. Games als Animal Crossing, Stardew Valley en Zelda: Breath of the Wild dienden ter inspiratie.

Mensen die de game op PlayStation 5 reserveren ontvangen kosteloos vijf unieke decoraties, drie exclusieve maskers en een Harelope Mount-ontwerp. Hieronder kan uitgebreide nieuwe gameplay van het spel worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning
Nieuws

Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning

De batterijduur is ook verbeterd, maar de prijs gaat ook omhoog

Microsoft heeft een nieuwe versie van de officiële Xbox Wireless Headset uit de doeken gedaan.

De grootste wijziging is dat de headset nu Dolby Atmos-surround sound biedt. Ook is de batterijduur verbeterd: de headset kan nu maximaal twintig uur mee. De microfoon is volgens Microsoft ook verbeterd met auto-mute en een manier om de stem van de gebruiker van achtergrond te scheiden. De ondersteuning van bluetooth gaat van 4.2 naar 5.3.

Al deze verbeteringen zorgen er wel voor dat het prijskaartje omhoog gaat. De vernieuwde Xbox Wireless Headset is per direct verkrijgbaar voor 109,99 euro. De oude versie van de headset was op release drie jaar geleden nog 99,99 euro, al is er in de tussentijd ook een bedrade variant voor 59,99 euro verschenen. Bestellen kan hier.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!