Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit
Reviews

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit

In de afgelopen decennia zijn talloze platformhelden ten onder gegaan. Slechts enkelen zijn fier overeind blijven staan en dankzij de geweldige remake van de originele trilogie die Activision een paar jaar geleden uitbracht, is Crash Bandicoot daar één van. Een compleet nieuwe game rondom de sukkelige buideldas creëren is echter een heel ander verhaal. Crash Bandicoot 4: It’s About Time flikt het, en hoe!

Wie wist dat de ontwikkelaar van de Skylanders-games zo’n goede platformer kon maken? Natuurlijk, Toys for Bob heeft kunnen oefenen met de Switch-versie van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en ook Spyro Reignited Trilogy was puik werk. Maar It’s About Time staat fier op eigen poten en is in één klap een van de leukste mascotteplatformers in jaren.

©GMRimport

De fundering voor een ijzersterk platformavontuur is jaren geleden door Naughty Dog gelegd in de oorspronkelijke trilogie. Zorg voor supersoepele besturing en gefocust leveldesign, schroef de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op en verander zo nu en dan in één en hetzelfde level het camerastandpunt om het geheel dynamisch aan te laten voelen. Hey presto, je hebt een goede Crash Bandicoot-game! Zowel fans van deze specifieke reeks als platformliefhebbers an sich hebben geen duizelingwekkende vernieuwingen nodig; ze willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden. Exact wat Crash 4 biedt.

Nieuw…

Dat wil niet zeggen dat It’s About Time geen nieuwe elementen introduceert. Omdat Crash en zijn zusje Coco zoals gewoonlijk achter Dr. Neo Cortex aan zitten en dankzij het flinterdunne plot dit keer door verschillende dimensies reizen, maken we kennis met vier zogeheten Quantum Masks. Deze maskers verschijnen op verschillende vooraf bepaalde plekken in levels en geven je speciale krachten, zoals het vertragen van de tijd of het laten verdwijnen en weer laten verschijnen van bepaalde platforms en items.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Natuurlijk maakt de ontwikkelaar qua leveldesign gretig gebruik van de krachten die deze maskers bieden – zeker in latere gebieden vraagt dat het uiterste van je reactievermogen. De krachten worden in eerste instantie tijdens vrij simpele uitdagingen geïntroduceerd, maar tegen het einde van de game wissel je soms zelfs tijdens dezelfde sprong tussen masker. Het ene moment spring je door een obstakel heen, terwijl je enkele tellen later de zwaartekracht verandert en richting het plafond valt.

Alsof dat de variatie in gameplay en uitdagingen nog niet genoeg bevordert, zijn er dit keer ook verschillende personages om te besturen. Naast Crash en Coco ontgrendel je gedurende de game diverse bekende gezichten die hun eigen levels hebben. Nadat deze levels zijn geklaard, worden er variaties op eerdere levels aan de game toegevoegd die – met het ontgrendelde personage – een nieuwe kijk op eerder beleefde avonturen geven. Vooral leuk is hoe anders deze personages besturen. Zo kan Neo Cortex vijanden veranderen in springkussens en heeft Crash’ vriendinnetje Tawna een handige grijphaak. Er is zelfs een personage dat à la Luigi’s Mansion een soort stofzuiger heeft!

Platformfans willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden

-

Verder zijn er in levels geheime videobanden te vinden waarmee bonuslevels worden geopend. Deze levels tonen hoe Crash ooit door Neo Cortex als proefdier werd gebruikt en zijn extra pittig. Ook kunnen reguliere levels na het uitspelen gespiegeld doorlopen worden. De levels krijgen dan een unieke grafische filter, wat ze nog uitdagender maken. Dat vult het al aanzienlijk grote levelaanbod aan met meer dan genoeg bezigheden, waardoor It’s About Time een fors totaalpakket is. Misschien nog wel belangrijker is dat alle bovengenoemde toevoegingen leuk genoeg zijn om niet te storen – de pure Crash-gameplay blijft intact.

©GMRimport

…maar enorm vertrouwd

Verder voelt It’s About Time als een ‘best of’ van Crash Bandicoot, maar dan met compleet nieuwe levels. Van muzikale steden waar je over gigantische piano’s loopt tot de traditionele stranden en jungles: de omgevingen van Crash Bandicoot 4 zijn gevarieerd en met veel oog voor detail afgewerkt. De vele kleuren en details die op elk willekeurig moment van het scherm spatten, zijn een overduidelijke upgrade ten opzichte van de remasters. Toch waan je je regelmatig in de oorspronkelijke trilogie wanneer je op de rug van een ijsbeer over een ijsbaan glijdt, of met een jetski drijvende bommen probeert te ontwijken. Het zijn vaak ook nog eens erg lange levels met wisselende perspectieven, omgevingen en bezigheden, waardoor geen level als niemendalletje aanvoelt.

Ook het progressiesysteem is aangepast. In de oorspronkelijke games moet je uitkijken dat je niet zonder levens komt te zitten, omdat je anders wordt teruggeworpen naar je laatste savepoint. Crash 4 heeft een moderne modus waarin je altijd bij de meest recente checkpoint begint. Dat past veel beter bij het hedendaagse platformgenre en eigenlijk ook bij de Crash-reeks an sich: doodgaan doe je na verloop van tijd immers toch vele tientallen keren. Door de oneindige hoeveelheid levens en de riante hoeveelheid checkpoints voelt dat nooit erg frustrerend, terwijl het overkomen van een pittige platformsectie dezelfde voldoening blijft geven. En ja, er is ook een klassieke modus met levens beschikbaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De beste Crash

Crash Bandicoot 4: It’s About Time doet dus nagenoeg niets fout. Zelfs de eindbaasgevechten storen door enkele originele insteken minder dan in het origineel, al hadden die wat ons betreft ook weggelaten mogen worden zodat de flow van het heerlijke platformen niet doorbroken wordt. De game balanceert net zoals zijn voorgangers op de grens tussen 2D- en 3D-platformer, en is daardoor uniek in zijn soort. Gecombineerd met het goed doordachte leveldesign, nieuwe elementen die iets toevoegen in plaats van storen en de werkelijk prachtige graphics, levert Toys for Bob de beste Crash Bandicoot-game ooit af.

Watch on YouTube

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is vanaf aanstaande vrijdag te koop voor PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld.

Fantastisch
Conclusie

De kern van de Crash-franchise blijft in Crash Bandicoot 4: It’s About Time intact. Daarbovenop komen erg goed doordacht leveldesign, prachtige graphics en enkele vernieuwingen die de reeks naar het heden brengen. Hulde voor deze comeback waar het plezier op elk moment van afspat!

Plus- en minpunten
  • Veel lange en goed ontworpen levels, nieuwe personages en moves waardevolle toevoeging, graphics zijn heerlijk kleurrijk, blijft in de kern trouw aan oorspronkelijke trilogie.
  • Eindbaasgevechten zijn niet zo irritant als in de oude games, maar hadden ook weg mogen blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!