Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit
Reviews

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit

In de afgelopen decennia zijn talloze platformhelden ten onder gegaan. Slechts enkelen zijn fier overeind blijven staan en dankzij de geweldige remake van de originele trilogie die Activision een paar jaar geleden uitbracht, is Crash Bandicoot daar één van. Een compleet nieuwe game rondom de sukkelige buideldas creëren is echter een heel ander verhaal. Crash Bandicoot 4: It’s About Time flikt het, en hoe!

Wie wist dat de ontwikkelaar van de Skylanders-games zo’n goede platformer kon maken? Natuurlijk, Toys for Bob heeft kunnen oefenen met de Switch-versie van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en ook Spyro Reignited Trilogy was puik werk. Maar It’s About Time staat fier op eigen poten en is in één klap een van de leukste mascotteplatformers in jaren.

©GMRimport

De fundering voor een ijzersterk platformavontuur is jaren geleden door Naughty Dog gelegd in de oorspronkelijke trilogie. Zorg voor supersoepele besturing en gefocust leveldesign, schroef de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op en verander zo nu en dan in één en hetzelfde level het camerastandpunt om het geheel dynamisch aan te laten voelen. Hey presto, je hebt een goede Crash Bandicoot-game! Zowel fans van deze specifieke reeks als platformliefhebbers an sich hebben geen duizelingwekkende vernieuwingen nodig; ze willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden. Exact wat Crash 4 biedt.

Nieuw…

Dat wil niet zeggen dat It’s About Time geen nieuwe elementen introduceert. Omdat Crash en zijn zusje Coco zoals gewoonlijk achter Dr. Neo Cortex aan zitten en dankzij het flinterdunne plot dit keer door verschillende dimensies reizen, maken we kennis met vier zogeheten Quantum Masks. Deze maskers verschijnen op verschillende vooraf bepaalde plekken in levels en geven je speciale krachten, zoals het vertragen van de tijd of het laten verdwijnen en weer laten verschijnen van bepaalde platforms en items.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Natuurlijk maakt de ontwikkelaar qua leveldesign gretig gebruik van de krachten die deze maskers bieden – zeker in latere gebieden vraagt dat het uiterste van je reactievermogen. De krachten worden in eerste instantie tijdens vrij simpele uitdagingen geïntroduceerd, maar tegen het einde van de game wissel je soms zelfs tijdens dezelfde sprong tussen masker. Het ene moment spring je door een obstakel heen, terwijl je enkele tellen later de zwaartekracht verandert en richting het plafond valt.

Alsof dat de variatie in gameplay en uitdagingen nog niet genoeg bevordert, zijn er dit keer ook verschillende personages om te besturen. Naast Crash en Coco ontgrendel je gedurende de game diverse bekende gezichten die hun eigen levels hebben. Nadat deze levels zijn geklaard, worden er variaties op eerdere levels aan de game toegevoegd die – met het ontgrendelde personage – een nieuwe kijk op eerder beleefde avonturen geven. Vooral leuk is hoe anders deze personages besturen. Zo kan Neo Cortex vijanden veranderen in springkussens en heeft Crash’ vriendinnetje Tawna een handige grijphaak. Er is zelfs een personage dat à la Luigi’s Mansion een soort stofzuiger heeft!

Platformfans willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden

-

Verder zijn er in levels geheime videobanden te vinden waarmee bonuslevels worden geopend. Deze levels tonen hoe Crash ooit door Neo Cortex als proefdier werd gebruikt en zijn extra pittig. Ook kunnen reguliere levels na het uitspelen gespiegeld doorlopen worden. De levels krijgen dan een unieke grafische filter, wat ze nog uitdagender maken. Dat vult het al aanzienlijk grote levelaanbod aan met meer dan genoeg bezigheden, waardoor It’s About Time een fors totaalpakket is. Misschien nog wel belangrijker is dat alle bovengenoemde toevoegingen leuk genoeg zijn om niet te storen – de pure Crash-gameplay blijft intact.

©GMRimport

…maar enorm vertrouwd

Verder voelt It’s About Time als een ‘best of’ van Crash Bandicoot, maar dan met compleet nieuwe levels. Van muzikale steden waar je over gigantische piano’s loopt tot de traditionele stranden en jungles: de omgevingen van Crash Bandicoot 4 zijn gevarieerd en met veel oog voor detail afgewerkt. De vele kleuren en details die op elk willekeurig moment van het scherm spatten, zijn een overduidelijke upgrade ten opzichte van de remasters. Toch waan je je regelmatig in de oorspronkelijke trilogie wanneer je op de rug van een ijsbeer over een ijsbaan glijdt, of met een jetski drijvende bommen probeert te ontwijken. Het zijn vaak ook nog eens erg lange levels met wisselende perspectieven, omgevingen en bezigheden, waardoor geen level als niemendalletje aanvoelt.

Ook het progressiesysteem is aangepast. In de oorspronkelijke games moet je uitkijken dat je niet zonder levens komt te zitten, omdat je anders wordt teruggeworpen naar je laatste savepoint. Crash 4 heeft een moderne modus waarin je altijd bij de meest recente checkpoint begint. Dat past veel beter bij het hedendaagse platformgenre en eigenlijk ook bij de Crash-reeks an sich: doodgaan doe je na verloop van tijd immers toch vele tientallen keren. Door de oneindige hoeveelheid levens en de riante hoeveelheid checkpoints voelt dat nooit erg frustrerend, terwijl het overkomen van een pittige platformsectie dezelfde voldoening blijft geven. En ja, er is ook een klassieke modus met levens beschikbaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De beste Crash

Crash Bandicoot 4: It’s About Time doet dus nagenoeg niets fout. Zelfs de eindbaasgevechten storen door enkele originele insteken minder dan in het origineel, al hadden die wat ons betreft ook weggelaten mogen worden zodat de flow van het heerlijke platformen niet doorbroken wordt. De game balanceert net zoals zijn voorgangers op de grens tussen 2D- en 3D-platformer, en is daardoor uniek in zijn soort. Gecombineerd met het goed doordachte leveldesign, nieuwe elementen die iets toevoegen in plaats van storen en de werkelijk prachtige graphics, levert Toys for Bob de beste Crash Bandicoot-game ooit af.

Watch on YouTube

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is vanaf aanstaande vrijdag te koop voor PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld.

Fantastisch
Conclusie

De kern van de Crash-franchise blijft in Crash Bandicoot 4: It’s About Time intact. Daarbovenop komen erg goed doordacht leveldesign, prachtige graphics en enkele vernieuwingen die de reeks naar het heden brengen. Hulde voor deze comeback waar het plezier op elk moment van afspat!

Plus- en minpunten
  • Veel lange en goed ontworpen levels, nieuwe personages en moves waardevolle toevoeging, graphics zijn heerlijk kleurrijk, blijft in de kern trouw aan oorspronkelijke trilogie.
  • Eindbaasgevechten zijn niet zo irritant als in de oude games, maar hadden ook weg mogen blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!