Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit
Reviews

Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit

Crackdown was twaalf jaar geleden een leuke verrassing. Als superagent sprong je rond in een stad en schoot je iedereen neer, terwijl je orbs verzamelde om beter te worden. Dit simpele concept was genoeg voor een hoop vermaak. Crackdown 2 viel een paar jaar later helaas tegen, maar nu doet Crackdown 3 een poging om een waardige opvolger neer te zetten.

Daar is de game deels in geslaagd, want alles voelt herkenbaar aan. Ken je dat plezier nog van je personage upgraden en upgraden, totdat je als een overdreven superheld van gebouw naar gebouw sprong en alle vijanden met het grootste gemak versloeg? Dat gevoel is helemaal terug.

Deze keer vermoordt een slechterik alle superagenten, totdat jouw dna wordt gebruikt om je weer tot leven te wekken. Helaas zijn daardoor al je skills verdwenen. Daarom moet je opnieuw beginnen. Op deze manier start een herkenbare reis, waarin je orbs verzamelt om sterker te worden en beetje bij beetje de wereld verovert.

©GMRimport

Orbs, orbs, orbs

Groene orbs zijn over de hele stad verspreid en verbeteren je behendigheid. Net als de vorige games moet je dus klimmen en springen om die glimmende bollen te vinden. Met genoeg orbs ga je in behendigheidslevel omhoog. Daardoor spring je steeds verder en hoger, totdat je als een jonge Superman belachelijke sprongen maakt. In het geval van je andere vaardigheden, word je beter in wat je veel gebruikt. Schiet je veel, dan krijg je wapen-orbs. Mep je er op los, dan krijg je kracht-orbs.

De stad waarin je wordt losgelaten zit vol met punten die bezet zijn door de vijand. Denk aan metrostations, fabrieken en raketbasissen. Heb je elke locatie van een categorie overgenomen - bijvoorbeeld elk metrostation - dan speel je een baas vrij om te verslaan. De weerstand wordt spelenderwijs steeds groter, maar je krijgt ook lompere wapens in je arsenaal. Daarmee zorg je elke keer voor een ware vuurwerkshow aan explosies.

De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer

-

Maar dat idee kennen we grotendeels al van twaalf jaar geleden. Wat doet Crackdown 3 in 2019 nieuw? Afgezien dat je wat meer objecten kunt verwoesten, eigenlijk heel erg weinig. Als deze game tien jaar geleden was uitgekomen, dan was dat niet zo erg. Dan hadden we gewoon weer een reden om lekker te knallen in een open wereld. Toen was het nog vernieuwend om in zo'n speelse sandbox te stappen. Inmiddels zijn we veel meer gewend van games. Dit medium geeft ons zoveel mooie werelden, verhalen en innovatieve gameplay, dat Crackdown 3 door niets nieuws te doen erg verouderd aanvoelt.

©GMRimport

Superman? Super saai!

Het is knap dat de game ondanks alle superheldenkrachten, explosies, baasgevechten en een schreeuwende Terry Crews zo tergend saai is. Ben je eenmaal uitgegroeid tot een superheld, dan is het nog steeds leuk om rond te springen en alles te vernietigen, maar de weg er naartoe is eentonig en soms zelfs slaapverwekkend.

De game voelt in alles ouderwets aan. Vroeger waren we al blij met een grote open wereld waarin we vrijheid kregen, maar inmiddels willen we meer dan een constante herhaling van dezelfde missies, een flinterdun verhaal en schrijfwerk met grappen waar je tenen van kromtrekken. Zeker als deze grappen in de loop van de game tientallen keren worden herhaald. Daarnaast zijn we ook meerdere keren bugs tegengekomen waardoor we gewoonweg niet meer verder konden met een missie.

Ook van de multiplayer moet je niet teveel verwachten. Hoewel de game hier wel leuk gebruikmaakt van verticaal leveldesign en compleet vernietigbare gebouwen, heb je enkel twee modi waarin je elkaar neerschiet of territoria verovert. De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer. Leuker had een battle royale-modus geweest, waarin je door het verzamelen van orbs sterker wordt. Ga je op jacht naar de orbs of de beste wapens? Helaas hebben de makers ook op dit vlak de moderne boot gemist.

Crackdown 3 is nu verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Crackdown 3 biedt grotendeels dezelfde ervaring als het origineel. Met name het verzamelen van orbs en het daardoor steeds sterker worden is leuk. Helaas komt de game tien jaar te laat uit, waardoor bijna alles verouderd aanvoelt. De game is saai, zelfs als letterlijk alles om je heen ontploft.

Plus- en minpunten
  • Orbs verzamelen, superheld spelen zodra je krachten zijn gegroeid
  • Veel herhaling, erg saai, langzame opbouw tot het echt leuk wordt, geen vernieuwing, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!