Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit
Reviews

Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit

Crackdown was twaalf jaar geleden een leuke verrassing. Als superagent sprong je rond in een stad en schoot je iedereen neer, terwijl je orbs verzamelde om beter te worden. Dit simpele concept was genoeg voor een hoop vermaak. Crackdown 2 viel een paar jaar later helaas tegen, maar nu doet Crackdown 3 een poging om een waardige opvolger neer te zetten.

Daar is de game deels in geslaagd, want alles voelt herkenbaar aan. Ken je dat plezier nog van je personage upgraden en upgraden, totdat je als een overdreven superheld van gebouw naar gebouw sprong en alle vijanden met het grootste gemak versloeg? Dat gevoel is helemaal terug.

Deze keer vermoordt een slechterik alle superagenten, totdat jouw dna wordt gebruikt om je weer tot leven te wekken. Helaas zijn daardoor al je skills verdwenen. Daarom moet je opnieuw beginnen. Op deze manier start een herkenbare reis, waarin je orbs verzamelt om sterker te worden en beetje bij beetje de wereld verovert.

©GMRimport

Orbs, orbs, orbs

Groene orbs zijn over de hele stad verspreid en verbeteren je behendigheid. Net als de vorige games moet je dus klimmen en springen om die glimmende bollen te vinden. Met genoeg orbs ga je in behendigheidslevel omhoog. Daardoor spring je steeds verder en hoger, totdat je als een jonge Superman belachelijke sprongen maakt. In het geval van je andere vaardigheden, word je beter in wat je veel gebruikt. Schiet je veel, dan krijg je wapen-orbs. Mep je er op los, dan krijg je kracht-orbs.

De stad waarin je wordt losgelaten zit vol met punten die bezet zijn door de vijand. Denk aan metrostations, fabrieken en raketbasissen. Heb je elke locatie van een categorie overgenomen - bijvoorbeeld elk metrostation - dan speel je een baas vrij om te verslaan. De weerstand wordt spelenderwijs steeds groter, maar je krijgt ook lompere wapens in je arsenaal. Daarmee zorg je elke keer voor een ware vuurwerkshow aan explosies.

De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer

-

Maar dat idee kennen we grotendeels al van twaalf jaar geleden. Wat doet Crackdown 3 in 2019 nieuw? Afgezien dat je wat meer objecten kunt verwoesten, eigenlijk heel erg weinig. Als deze game tien jaar geleden was uitgekomen, dan was dat niet zo erg. Dan hadden we gewoon weer een reden om lekker te knallen in een open wereld. Toen was het nog vernieuwend om in zo'n speelse sandbox te stappen. Inmiddels zijn we veel meer gewend van games. Dit medium geeft ons zoveel mooie werelden, verhalen en innovatieve gameplay, dat Crackdown 3 door niets nieuws te doen erg verouderd aanvoelt.

©GMRimport

Superman? Super saai!

Het is knap dat de game ondanks alle superheldenkrachten, explosies, baasgevechten en een schreeuwende Terry Crews zo tergend saai is. Ben je eenmaal uitgegroeid tot een superheld, dan is het nog steeds leuk om rond te springen en alles te vernietigen, maar de weg er naartoe is eentonig en soms zelfs slaapverwekkend.

De game voelt in alles ouderwets aan. Vroeger waren we al blij met een grote open wereld waarin we vrijheid kregen, maar inmiddels willen we meer dan een constante herhaling van dezelfde missies, een flinterdun verhaal en schrijfwerk met grappen waar je tenen van kromtrekken. Zeker als deze grappen in de loop van de game tientallen keren worden herhaald. Daarnaast zijn we ook meerdere keren bugs tegengekomen waardoor we gewoonweg niet meer verder konden met een missie.

Ook van de multiplayer moet je niet teveel verwachten. Hoewel de game hier wel leuk gebruikmaakt van verticaal leveldesign en compleet vernietigbare gebouwen, heb je enkel twee modi waarin je elkaar neerschiet of territoria verovert. De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer. Leuker had een battle royale-modus geweest, waarin je door het verzamelen van orbs sterker wordt. Ga je op jacht naar de orbs of de beste wapens? Helaas hebben de makers ook op dit vlak de moderne boot gemist.

Crackdown 3 is nu verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Crackdown 3 biedt grotendeels dezelfde ervaring als het origineel. Met name het verzamelen van orbs en het daardoor steeds sterker worden is leuk. Helaas komt de game tien jaar te laat uit, waardoor bijna alles verouderd aanvoelt. De game is saai, zelfs als letterlijk alles om je heen ontploft.

Plus- en minpunten
  • Orbs verzamelen, superheld spelen zodra je krachten zijn gegroeid
  • Veel herhaling, erg saai, langzame opbouw tot het echt leuk wordt, geen vernieuwing, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!