Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit
Gamer.nl
Reviews

Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit

Crackdown was twaalf jaar geleden een leuke verrassing. Als superagent sprong je rond in een stad en schoot je iedereen neer, terwijl je orbs verzamelde om beter te worden. Dit simpele concept was genoeg voor een hoop vermaak. Crackdown 2 viel een paar jaar later helaas tegen, maar nu doet Crackdown 3 een poging om een waardige opvolger neer te zetten.

Daar is de game deels in geslaagd, want alles voelt herkenbaar aan. Ken je dat plezier nog van je personage upgraden en upgraden, totdat je als een overdreven superheld van gebouw naar gebouw sprong en alle vijanden met het grootste gemak versloeg? Dat gevoel is helemaal terug.

Deze keer vermoordt een slechterik alle superagenten, totdat jouw dna wordt gebruikt om je weer tot leven te wekken. Helaas zijn daardoor al je skills verdwenen. Daarom moet je opnieuw beginnen. Op deze manier start een herkenbare reis, waarin je orbs verzamelt om sterker te worden en beetje bij beetje de wereld verovert.

©GMRimport

Orbs, orbs, orbs

Groene orbs zijn over de hele stad verspreid en verbeteren je behendigheid. Net als de vorige games moet je dus klimmen en springen om die glimmende bollen te vinden. Met genoeg orbs ga je in behendigheidslevel omhoog. Daardoor spring je steeds verder en hoger, totdat je als een jonge Superman belachelijke sprongen maakt. In het geval van je andere vaardigheden, word je beter in wat je veel gebruikt. Schiet je veel, dan krijg je wapen-orbs. Mep je er op los, dan krijg je kracht-orbs.

De stad waarin je wordt losgelaten zit vol met punten die bezet zijn door de vijand. Denk aan metrostations, fabrieken en raketbasissen. Heb je elke locatie van een categorie overgenomen - bijvoorbeeld elk metrostation - dan speel je een baas vrij om te verslaan. De weerstand wordt spelenderwijs steeds groter, maar je krijgt ook lompere wapens in je arsenaal. Daarmee zorg je elke keer voor een ware vuurwerkshow aan explosies.

De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer

-

Maar dat idee kennen we grotendeels al van twaalf jaar geleden. Wat doet Crackdown 3 in 2019 nieuw? Afgezien dat je wat meer objecten kunt verwoesten, eigenlijk heel erg weinig. Als deze game tien jaar geleden was uitgekomen, dan was dat niet zo erg. Dan hadden we gewoon weer een reden om lekker te knallen in een open wereld. Toen was het nog vernieuwend om in zo'n speelse sandbox te stappen. Inmiddels zijn we veel meer gewend van games. Dit medium geeft ons zoveel mooie werelden, verhalen en innovatieve gameplay, dat Crackdown 3 door niets nieuws te doen erg verouderd aanvoelt.

©GMRimport

Superman? Super saai!

Het is knap dat de game ondanks alle superheldenkrachten, explosies, baasgevechten en een schreeuwende Terry Crews zo tergend saai is. Ben je eenmaal uitgegroeid tot een superheld, dan is het nog steeds leuk om rond te springen en alles te vernietigen, maar de weg er naartoe is eentonig en soms zelfs slaapverwekkend.

De game voelt in alles ouderwets aan. Vroeger waren we al blij met een grote open wereld waarin we vrijheid kregen, maar inmiddels willen we meer dan een constante herhaling van dezelfde missies, een flinterdun verhaal en schrijfwerk met grappen waar je tenen van kromtrekken. Zeker als deze grappen in de loop van de game tientallen keren worden herhaald. Daarnaast zijn we ook meerdere keren bugs tegengekomen waardoor we gewoonweg niet meer verder konden met een missie.

Ook van de multiplayer moet je niet teveel verwachten. Hoewel de game hier wel leuk gebruikmaakt van verticaal leveldesign en compleet vernietigbare gebouwen, heb je enkel twee modi waarin je elkaar neerschiet of territoria verovert. De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer. Leuker had een battle royale-modus geweest, waarin je door het verzamelen van orbs sterker wordt. Ga je op jacht naar de orbs of de beste wapens? Helaas hebben de makers ook op dit vlak de moderne boot gemist.

Crackdown 3 is nu verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Crackdown 3 biedt grotendeels dezelfde ervaring als het origineel. Met name het verzamelen van orbs en het daardoor steeds sterker worden is leuk. Helaas komt de game tien jaar te laat uit, waardoor bijna alles verouderd aanvoelt. De game is saai, zelfs als letterlijk alles om je heen ontploft.

Plus- en minpunten
  • Orbs verzamelen, superheld spelen zodra je krachten zijn gegroeid
  • Veel herhaling, erg saai, langzame opbouw tot het echt leuk wordt, geen vernieuwing, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!