Corsair HS60 Haptic en Void Elite Surround: Gameheadsets die meer zijn dan hun gimmicks
Reviews

Corsair HS60 Haptic en Void Elite Surround: Gameheadsets die meer zijn dan hun gimmicks

Het Amerikaanse Corsair voorziet in zo’n beetje alle soorten gamehardware die je je als pc-gamer kunt wensen. Van lichtgevende muizen en toetsenborden, tot apparatuur voor streaming. Corsair bouwt zelfs hele game-pc’s. Ook op het gebied van gameheadsets heeft het bedrijf een flink aanbod.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Veel producten van Corsair laten zich, zoals gezegd, kenmerken door de nodige ledverlichting. Binnen de headsetlijn van Corsair is deze verlichting echter een stuk subtieler toegepast dan bij de meeste randapparatuur of game-pc’s. Bij de Void Elite Surround is de verlichting bijvoorbeeld verwerkt in de Corsair logo’s op de oorschelpen en de HS60 Haptic licht zelfs helemaal niet op. Tegenover het ontbreken van ledverlichting bij de HS60 Haptic, staat de introductie Haptic Bass. Haptic Bass laat de headset fysiek trillen bij bastonen.

De headsets zijn - met 130 euro voor de HS60 Haptic en 79 euro voor de Void Elite Surround - redelijk toegankelijk geprijsd. Beide modellen zijn alleen compatibel met pc’s en te gebruiken in combinatie met de iCue-software. Met de ledverlichting en de Haptic Bass hebben beide headsets op het eerste gezicht een behoorlijke gimmick aan boord. Zijn deze gimmicks alles wat deze headsets te bieden hebben, of levert Corsair twee hele degelijke headsets af waarbij de gimmicks dienen als speelse toevoeging?

©GMRimport

HS60 Haptic

De HS60 Haptic is een uitzonderlijk stevig gebouwde headset. De oorschelpen zijn aan de weinig flexibele hoofdband verbonden met twee grote, afgeronde stukken metaal. De schelpen zelf zijn gemaakt van dik, hard plastic. Het synthetische leer dat de ruim opgezette oorkussens bekleedt is redelijk zacht. Wel zorgt ook deze synthetische leervariant weer voor de nodige warmteopbouw. De HS60 heeft een vrij lichte klemdruk die goed samengaat met het gewichtige gevoel van de constructie. Zo weet de HS60 een kwaliteitsgevoel te overleggen dat prima overeenkomt met zijn prijspunt.

Je verbindt de headset via een stevige, met stof beklede usb-kabel aan Windows- of Mac-pc’s. Ondanks de usb-verbinding zijn er niet veel softwarematige opties, zoals bijvoorbeeld surround sound, voor de HS60 beschikbaar. Het is binnen de eerder genoemde iCue software - waar we later nog dieper op ingaan - alleen mogelijk om vooraf ontworpen equalizerpresets toe te passen. Door het volumewiel op de linker oorschelp in te drukken scroll je eenvoudig door deze verschillende equalizerpresets.

Het volumewiel blijkt in de praktijk helaas minder goed te werken als het aankomt op zijn daadwerkelijke functie. De verbinding tussen de draaiknop en het systeemvolume voelt traag aan en af en toe worden er volumestappen overgeslagen. Eveneens op de linker oorschelp vind je een kleine, vierkante knop om de loskoppelbare microfoon te muten. Op de rechterschelp is er, tot slot, nog een wielknop te vinden. Deze dient voor het inschakelen en afregelen van de vibraties van Haptic Bass.

©GMRimport

Trillen

Het is misschien even wennen, een trillende headset op je hoofd. Maar het is vooral gewoon erg leuk. Zet je de Haptic Bass op de hoogste stand, dan zal de headset bij elke in-game voetstap een flinke dreun door je hoofd torpederen. Zo’n beetje halverwege het maximum blijkt de eenvoudige toevoeging van trillingen op het moment dat je de trekker overhaalt, met een auto over de kop vliegt of terwijl er een grote, machinale dinosaurus op je af stormt, ervoor te zorgen dat alles net even wat spectaculairder en overtuigender overkomt. Je waant je dankzij de toegevoegde trillingen direct middenin de gamewereld. De eenvoud van het idee maken daarnaast dat het op geen enkel punt als aanvoelt als een stroeve gimmick. Geen moeilijkdoenerij, gewoon gameplezier.

Het helpt hierbij behoorlijk dat klank van de HS60, ook zonder vibratie, overtuigt. De basfrequenties zijn zonder toegevoegde fysieke trilling goed in balans met de rest van het spectrum. Daarnaast klinkt de headset open en redelijk precies in de hogere frequentieregionen. Dat zorgt ervoor dat de lokalisatie goed op orde is en je in-game snel en intuïtief de juiste kant op draait. Het enige, kleine minpuntje hier, is dat het stereobeeld - ondanks de goede lokalisatie - wel een beetje smal is.

©GMRimport

Void Elite

Evenals de HS60 Haptic, is de Void Elite een behoorlijk stevige headset. De zachte kussens van de uniek gevormde oorschelpen hebben een stoffen bekleding die goed omgaat met warmte. Ondanks het niet geringe gewicht van de headset, is deze behoorlijk comfortabel. Dat komt vanwege de lichte klemdruk. Het zijn namelijk niet de oorschelpen die deze headset op z’n plek houden, maar de hoofdband die ervoor zorgt dat de headset bovenop je hoofd steunt. Dat maakt dat je gemakkelijk urenlang met deze headset kunt gamen, maar zorgt er tegelijkertijd wel voor dat bij snelle hoofdbewegingen de headset iets van zijn plaats raakt.

Los van het excentriek ogende ontwerp, is de Void Elite verder behoorlijk rechtdoorzee. Aan de buitenkant van de linkerschelp vind je een muteknop voor de microfoon. Onderop de schelp zit, net als bij de HS60, een indrukbaar volumewiel voor het schakelen tussen de equalizer presets. Je kunt de Void Rgb middels een usb-kabel verbinden met zowel Windows- als Mac-pc’s. De verbinding geeft je, in combinatie met de iCue-hub van Corsair, toegang tot instellingen voor de rgb-ledverlichting op de schelpen van de headset. Ook kun je in de software de 7.1 surround sound inschakelen.

©GMRimport

iCue hub

De installatie van iCue kost je maar liefst anderhalve gigabyte schijfruimte, maar daarmee installeer je wel een hub die controle biedt over ál je Corsair-producten. In dit geval controleren we alleen de Void Elite en daarbij vallen een aantal zaken op. Voornamelijk het gebruiksgemak van de software met betrekking tot de instellingen specifiek voor de Void Elite valt wat tegen. De vijf eerder genoemde equalizer presets zijn bijvoorbeeld niet bewerkbaar. Om je eigen equalizer-instellingen te maken moet je éérst een nieuwe preset aanmaken, deze naar wens personaliseren om vervolgens een van de andere vijf presets te vervangen door jouw exemplaar.

Los van de stroef werkende equalizer presets, laat de software zich voornamelijk kenmerken door een ongelofelijke hoeveelheid instelopties. Van het automatisch wegschrijven van logs van jouw verschillende cpu-cores tot het maken van gepersonaliseerde klank- en kleur-profielen per game. Dit zijn, zeker als je de iCue-software gebruikt in combinatie met een game-pc van Corsair, absoluut interessante mogelijkheden. Als je echter alleen een Void Elite hebt en simpelweg de ledverlichting van kleur wilt veranderen of de surround sound wilt inschakelen, voelt de software wat groot en onoverzichtelijk.

©GMRimport

De Klank

De Void Elite heeft een nadruk op het laag-middengebied die ervoor zorgt dat de klank - voornamelijk bij het luisteren naar muziek - op sommige momenten wat te hol aanvoelt. De enigszins ‘dozige’ klank is bij muziek niet direct een goede eigenschap, maar tijdens het gamen is dit een minder groot probleem. Hierbij zorgt de nadruk op dit gebied juist voor meer immersie. Het lagere midden is namelijk het deel van het frequentiespectrum waar een groot deel van de omgevingsgeluiden en directionaliteit zich bevinden. Zo neemt de Void Elite je binnen no-time mee in snelle actie.

Daarbij valt wel op dat een echt imposante bas ontbreekt. Dat is aangenaam voor snellere shooters, maar doet een beetje afbreuk aan de impact van spectaculaire, verhalende games. Wat wel erg positief opvalt aan de luisterervaring van de Void Elite is de lokalisatie. Niet alleen het stereobeeld is ongelofelijk breed en precies, dankzij de klankbalans is het in-game ook goed te horen waar vijanden zich bevinden. In de praktijk voelt de klankbalans er als een die zich meer laat lenen voor in-game efficiëntie in plaats van een zo neutraal mogelijke luisterervaring. Dat maakt van de Void Elite wellicht eerder een headset voor de online gamer die gebrand is op snelle reacties, dan voor de casual speler.

Het inschakelen van de surround sound voegt helaas weinig toe aan de ruimtelijke perceptie. Het enige wat direct opvalt is dat de klankbalans iets verandert, waardoor er wat precisie in het hoog-middengebied verloren gaat. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld schieten en andere soorten actieve handelingen wat minder urgent klinken. Ook van toegevoegde ruimtelijke ervaring of het nabootsen van een speakeropstelling in een ruimte is helaas geen sprake. In de praktijk gebruik je liever de neutrale stand met de toch al uitstekende lokalisatie en laat je de surround sound uit.

©GMRimport

Samenvattend

De nieuwe Haptic Bass-technologie van de HS60 lijkt op het eerste gezicht een gimmick, maar blijkt in de praktijk - gelukkig - een stuk meer dan dat. Het trillen van de headset bij impact momenten versterkt niet alleen de immersie, het vergroot simpelweg het spelplezier. Ook als Haptic Bass uitstaat, is de HS60 echter een prima gameheadset. Er is een overtuigende hoeveelheid bas die goed in balans is met de rest van het spectrum. De headset is uitzonderlijk stevig gebouwd en daarnaast ook nog eens erg comfortabel. Het enige minpuntje is dat het stereobeeld net iets minder breed en groots is dan je misschien zou willen. Desalniettemin is de H60 een uitstekende keuze als je op zoek bent naar iets nieuws op het gebied van game-audio-ervaringen

+ Haptic Bass

+ Klankbalans

+ Comfort

+ Bouwkwaliteit

- Smal stereobeeld

©GMRimport

De Void Elite tapt uit een iets ander vaatje: geen trilfunctie maar ledverlichting en surround sound. De klankbalans van deze headset laat zich kenmerken door een uitgesproken nadruk op het laagmidden. Dat zorgt in-game voor meer focus op de omgevingsgeluiden. Deze nadruk zorgt, samen met de redelijk gedefinieerde klank, voor uitstekende richtingswaarnemingen. Het ontbreekt de Void Elite echter wel aan imposant laag. Dat zorgt ervoor dat de Void Elite niet direct een aangename headset is om naar te luisteren, maar eerder een hele efficiënte. Uitstekend voor de serieuzere online gamer, maar wellicht minder geschikt voor de casual gamer die wordt meegezogen in een verhaallijn.

+ Lokalisatie

+ Comfort

+ Bouwkwaliteit

- Surround sound

- Laagrespons is wat mager

- Klank eerder effectief dan plezierig

©GMRimport

Lees meer reviews van de headset round-up:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo Switch 2 verschijnt op 5 juni
Nieuws

Nintendo Switch 2 verschijnt op 5 juni

De Nintendo Switch 2 komt op 5 juni uit.

Dat heeft Nintendo tijdens een speciale Direct-livestream aangekondigd. Met de dock kunnen games in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch.

De Nintendo Switch 2 werd begin dit jaar al uit de doeken gedaan. Toen bleek al dat de opvolger van de Switch ergens dit jaar zou verschijnen. De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Het apparaat zelf is groter dan zijn voorganger en heeft een groter scherm. Er komt tevens een nieuwe Pro-controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons.

De Switch 2 kan ook games die op de Switch zijn verschenen afspelen. Eerdere geruchten over de mogelijkheid om de Joy-Cons als muis te gebruiken, blijken ook te kloppen. De stand aan de achterkant van de console is groter en heeft de vorm van een U. De console heeft 256GB aan interne opslagruimte. Met MicroSD Express-kaarten kan de opslagruimte worden uitgebreid - reguliere MicroSD-kaarten werken niet.

GameChat en GameShare

Nintendo heeft ook GameChat aangekondigd, een manier om met andere spelers te praten tijdens het spelen op de Switch 2. Er zit een microfoon in de console gebouwd. Blijkbaar wordt de stem van spelers goed gehoord, ook als er omgevingsgeluiden zijn - die worden weg gefilterd. Daarbij kan men zijn of haar scherm met live gameplay delen met andere spelers in de groep. GameChat is beschikbaar via de nieuwe C-knop op de rechter Joy-Con. Er kan ook een losse camera gekocht worden die aan de console verbonden kan worden zodat er van videochat gebruikt gemaakt kan worden. Voor GameChat is wel een Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Nintendo kondigde daarna GameShare aan, waarmee spelers bepaalde games lokaal met anderen kunnen delen, zodat er met één exemplaar van de game door meerderen mensen gespeeld kan worden. Dit kan met maximaal vier Switch 2- en Switch-systemen.

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

Wanneer de Switch 2 uitkomt kan de techdemo Nintendo Switch 2 Welcome Tour gedownload worden. Daarin is een gigantische replica van de Switch 2-console te zien in een isometrisch aanzicht en kunnen spelers er op rondlopen om meer te weten te komen over de console en de controllers. Er zitten ook diverse spelletjes in, zoals golf en de mogelijkheid om met macarena's te schudden, om zo de diverse functies uit te leggen.

Switch 2-upgrades voor Switch-games

Ondanks dat Switch-games speelbaar zijn op Switch 2 via backward compatibility, komen er ook nieuwe Switch 2-versies van bestaande Switch-games uit. Als voorbeeld werd Super Mario Party Jamboree gegeven, die nieuwe functies krijgt die bij de nieuwe console passen, zoals muisbesturing en bijbehorende minigames. De game komt op 24 juli uit, maar eigenaren van de Switch-versie van de game kunnen een upgrade voor het spel aanschaffen.

Andere games die Switch 2-upgrades ontvangen zijn Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom (die onder andere HDR-ondersteuning krijgen), Kirby en de Vergeten Wereld (inclusief nieuwe levels), Metroid Prime 4 Beyond (met muisbesturing en een 4K-resolutie en 60 frames per seconde in HDR) en Pokémon Legends Z-A. Ook voor al deze Switch-games kan een upgradepack gekocht worden, al komen er ook Switch 2-versies uit van enkele van deze spellen.

Via deze link zijn winkels te vinden waar de Nintendo Switch 2 en Switch 2-games gekocht kunnen worden.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2
Nieuws

Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2

Racegame bevat naast standaard parcoursen ook een open spelwereld

Nintendo heeft Mario Kart World aangekondigd, een nieuw deel in de populaire kartracereeks.

De game komt exclusief naar Nintendo Switch 2 en speelt zich af in diverse regio's overal ter wereld. Daarbij kunnen tracks op verschillende momenten van de dag gespeeld worden, waarbij de weersomstandigheden veranderen. Ook kan er buiten de racebanen worden gescheurd in de open spelwereld, en spelers kunnen zelfs naar nieuwe parcoursen racen. In races doen 24 coureurs mee.

Op 17 april om 15:00 uur Nederlandse tijd wordt er een speciale Direct uitgezonden rondom Mario Kart World met meer informatie over de game. Het spel verschijnt op dezelfde dag als de Nintendo Switch 2 - een releasedatum is nog niet bekend.

De nieuwe Mario Kart-game werd eerder dit jaar al kort getoond tijdens de onthulling van de Nintendo Switch 2, maar toen was er nog weinig informatie beschikbaar.

De Mario Kart-reeks bestaat al sinds de Super NES. Sindsdien zijn er diverse delen in de kartracefranchise uitgekomen en is het uitgegroeid tot de populairste Nintendo-franchise – in ieder geval kijkend naar verkoopcijfers. Het laatste nieuwe deel in de reeks dat op consoles uitkwam was Mario Kart 8, dat in 2014 op de Wii U verscheen. Een Deluxe-versie kwam enkele jaren later op de Switch uit. Wel is sindsdien mobiele game Mario Kart Tour verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!