Concrete Genie is een hartverwarmend tekenavontuur
Gamer.nl
Reviews

Concrete Genie is een hartverwarmend tekenavontuur

Denska was ooit een levendig vissersdorpje, waar families hun vakantie vierden en iedereen blij was. Sinds een olietanker voor de kust is gezonken, heerst hier echter duisternis en behoren de straten toe aan een groepje gewelddadige hangjongeren. Ach, niets wat een magische kwast niet kan oplossen.

In Concrete Genie speel jij de rol van Ash, een jongen met goede herinneringen aan Denska. Hij brengt regelmatig tijd door in de verlaten straten, ook al waarschuwen zijn ouders hem dat het er gevaarlijk aan toe kan gaan. Op een dag ontdekt Ash een magische kwast in de kelder van een vuurtoren, die zijn creaties zowaar tot leven brengen. De geesten die hij op de muren tekent, springen ineens vrolijk in het rond en halen allerlei capriolen uit.

Door de oppergeest wordt Ash aan het werk gezet om Denska weer op te vrolijken met zijn magische kunst. In de praktijk betekent het dat jij als speler door het dorp loopt en elke muur beklad waar je lampjes boven ziet hangen. Is de muur versierd, dan gaan de lampjes aan, en als alle lampjes aan zijn, kun je naar het volgende gebied.

©GMRimport

Door de wol geverfd

Ash draagt een schetsboekje met zich mee, met daarin de patronen die je op de muren kunt tekenen. Denk aan een sterrenhemel, een zon of maan, en verschillende soorten flora en fauna. Dit kun je met je rechterstick doen, maar het is een stuk leuker om de bewegingsbesturing te gebruiken. Normaal gesproken verafschuwen we dit soort trucjes, maar in Concrete Genie werkt het daadwerkelijk goed om je controller te bewegen en zo je verfstreken te simuleren. Voor je het weet, teken je met subtiele bewegingen grassprietjes op de muur, of maak je met een grote zwaai een reuzenpaddenstoel.

In elk gebied vind je weer nieuwe pagina’s voor je schetsboek, met nieuwe ontwerpen om te gebruiken. Ook kom je regelmatig simpele puzzels tegen, waarvoor je de levende geesten moet aansporen om je te helpen. Dat doen ze alleen als ze vrolijk zijn en je de tekeningen die zij graag willen zien tevoorschijn tovert. Daarna kun je ze naar jouw locatie roepen (wat soms behoorlijk irritant is, omdat die geesten alleen via de muren kunnen lopen en soms dus een hele omweg moeten maken). Daar kunnen ze bijvoorbeeld een schakelaar activeren of een kist het water in blazen, zodat je de oversteek kunt maken.

Het verhaal is hartverwarmend, zij het een tikkeltje voorspelbaar

-

Het versieren van het dorp geeft een magisch gevoel. Je kunt uit veel ontwerpen kiezen en de game onthoudt alles dat je schildert. Als je uren later terugkomt in een oud deel van het spel, zie je daar alle creaties terug die je hebt gemaakt. Ook de geesten - die je zelf kunt ontwerpen met staarten, oren en andere uitsteeksels – verwelkomen je weer met open armen. Zo krijg je het gevoel dat je het dorp naar eigen inzicht vormgeeft.

Alles voelt ook enorm levendig aan, niet in de laatste plaats omdat al jouw kleurrijke kunstwerken van het scherm spatten. Bovendien spelen de geesten met alle objecten die jij uit je schetsboekje selecteert. Ze pakken bijvoorbeeld een grote plant op om te schuilen voor de regen, of gooien appels naar elkaar. Het is elke keer een verrassing wat de wezens met jouw creaties uithalen.

Het verhaal is hartverwarmend, zij het een tikkeltje voorspelbaar. De gemene hangjongeren die achter Ash aanzitten, blijken zo hun eigen redenen te hebben voor hun agressieve gedrag. Door de kracht van kunst en magische geesten, weten ze langzaam dichter bij elkaar te komen. Het is wel jammer dat de game na een uur of vier alweer voorbij is, hoewel dat door de repetitieve opdrachten misschien ook weer niet zo’n ramp is.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Kunst- en vliegwerk

Tegen het einde van het spel neemt de game plotseling een draai en introduceert het gameplaymechanieken die niet echt lijken te passen. Zonder al te veel te verklappen kunnen we zeggen dat actievolle scènes niet echt thuishoren in zo’n creatieve game. Deze latere segmenten bieden dan wel de nodige afwisseling, maar zijn vooral frustrerend. Het helpt daarbij niet dat de game enkele technische problemen kent, zoals clipping. De laatste confrontatie moesten wij een paar keer opnieuw spelen, omdat de tegenstander vast kwam te zitten in de omgeving.

Deze scènes duren gelukkig niet lang en daarna kun je weer verder met je creatieve uitspattingen. Veel langer dan een paar uur blijft deze game echter niet boeiend, want op een gegeven moment heb je alle patronen wel gebruikt. Het is jammer dat je het schetsboek niet los kunt laten om vrij te tekenen en je eigen fantasie de vrije loop te laten. Dat had dit korte avontuur naar een hoger niveau kunnen tillen. Voor nu is het een leuk tussendoortje dat niet altijd helemaal uit de verf komt.

Concrete Genie komt op 9 oktober uit voor PlayStation 4. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

De exclusieve PS4-game Concrete Genie is een magisch avontuur waarin het schilderen van je eigen kunstwerken behoorlijk goed werkt. De repetitieve gameplay en beperkte vrijheid hadden echter wel een likje verf kunnen gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Tekenen werkt daadwerkelijk goed, al je kunst wordt onthouden, hartverwarmend verhaal
  • Kort en repetitief, storende gameplaymechanieken, enkele technische problemen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!