Header

Command & Conquer Rivals is meer dan een simpele cash grab

Wantrouwen is begrijpelijk, maar onterecht

Afgelopen Blizzcon maakte Blizzard zichzelf niet populair met de aankondiging van een Diablo-game voor mobile. Het betreft het zoveelste voorbeeld van een bedrijf dat één van haar franchises naar een mobiel platform brengt en een storm aan (soms terechte) kritiek over zich heen krijgt van fans. Met 65.000 dislikes en slechts 3.300 likes op de onthullingstrailer van Command & Conquer Rivals, begint EA met een flinke achterstand bij de doelgroep. Nu de teleurstelling wat is weggeëbd (mede door de aankondiging van remasters voor de originele C&C’s) kunnen we rustig kijken naar wat voor game Rivals is geworden.

Rivals doet veel dingen anders ten opzichte van een kla ieke Command & Conquer. Logisch, want het is lastig om een dergelijke ervaring goed naar de telefoon te brengen. Verwacht geen lange potten, grote free-for-alls of verhalende mi ies. In Rivals speel je één tegen één gevechten tegen andere spelers in kleine arena’s. Potjes duren ongeveer vijf minuten, zijn snel gestart en lekker intens.

Opvallend strategisch

Het doel van het spel is het vernietigen van de basis van de tegenstander. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen, is door bezit te nemen van een meerderheid van control points op het veld. Dit doe je door simpelweg een unit op één van de vakjes te zetten, waarna er een timer begint te lopen. Houd je dit een tijdje vol, dan lanceert er een nuke die 50% schade toebrengt aan de basis van de tegenstander. Aangezien de timer niet persoonlijk is, is een mogelijke tactiek te wachten tot deze bijna afloopt, om vervolgens snel een meerderheid in beslag te nemen en de nuke om te keren. Dergelijke tactieken zorgen er voor dat elk potje Rivals intens is en vol comebacks zit.

Het is ook mogelijk de basis van je tegenstander direct aan te vallen. Dit duurt langer, maar het vera ingselement kan soms leiden tot de overwinning. Omdat de game gebruikmaakt van Fog of War, is het mogelijk om stiekem een Flame Tank of luchteenheden via de randen van de map te sturen. Hoewel Rivals simpel oogt, zijn veel traditionele elementen van het rts-genre vertaald naar de telefoon. Denk aan build orders, micromanagement van je eenheden, rushen of juist snel techen. Ook het aanvallen van de harvester van de tegenstander is één van de mogelijkheden om het gevecht te beïnvloeden.

Door de juiste matchmaking en balans, voelt Rivals niet als pay2win

Controle

Belangrijk om te melden is dat eenheden los te besturen zijn, en dus niet zoals in de meeste mobiele games een vaste weg afleggen of stilstaan. Ook zijn er eenheden die van een afstandje aanvallen, of kunnen schieten terwijl ze bewegen. Omdat de game gebruikmaakt van een grid, en units niet op elkaar kunnen staan, is het ook mogelijk vlak voor de lancering van een nuke een cruciaal vakje te bezetten. Hierdoor is het besturen van je eenheden echt een vereiste en kunnen kleine fouten escaleren tot grote gevolgen.

De game maakt voor gevechten gebruik van een steen-papier-schaar constructie. Elke eenheid heeft sterke en zwakke eigenschappen en goed afwi elen is cruciaal. Ook range, snelheid, stealth en luchteenheden spelen een belangrijke rol in de balans. De game biedt daarmee genoeg variatie, met onder andere ondergrondse eenheden, healing drones en de beruchte Obeslisk of Light.

Die laatste is beschikbaar via de unieke vaardigheid van je commander, waarvan er acht in de game zitten. Je begint de game met enkel het leger van GDI en één commander. Naarmate je in level stijgt, speel je steeds meer eenheden en de overige commanders vrij. Vanaf level 9 krijg je ook de beschikking over het leger van NOD. De legers en commanders voelen subtiel verschillend aan, en zorgen voor net iets andere strategieën.

Vrijspelen en upgraden

Elk leger heeft 23 verschillende eenheden, maar voor een gevecht kies je er slechts zes uit om mee te nemen. Het experimenteren met de verschillende eenheden en upgrades is intere ant en merkbaar. Wil je de beschikking over zowel infanterie, tanks, luchteenheden als zwaardere tech-eenheden, dan betekent dit dat je vier verschillende gebouwen moet bouwen in een gevecht, wat je economie niet ten goede komt. Ook loop je het risico gerusht te worden met een gevarieerdere early-game van je tegenstander. Ook hier komt de steen-papier-schaar constructie weer om de hoek kijken.

Eenheden in Command & Conquer Rivals gebruiken een kaartsysteem. Eenheden kunnen geüpgraded worden door een combinatie van in-game gold en het verzamelen van extra kaarten, die je in lootcrates vindt. Deze ontvang je door de game simpelweg te spelen, maar uiteraard vertelt EA je graag dat dit proces versneld kan worden door echt geld te investeren. Wel maakt de game gebruik van levelcap in de lagere leagues, waardoor je niet meteen tegen mensen met veel sterkere units word gematched. Geld investeren in Rivals laat je dus sneller eenheden upgraden en vrijspelen, maar geeft je niet een groot voordeel ten opzichte van andere spelers.

Wel ligt de levelcap vrij hoog. In de training league is de cap vijf, maar met de traagheid waarmee je eenheden upgrade, is de kans groot dat je al snel een volgende league (met een hogere levelcap) ingaat, voordat je alle units maximaal hebt geüpgraded. Het is niet ongewoon om met een goede winratio in een league met een cap van acht te belanden, terwijl al je units nog maar op level vijf zitten. Toch geldt ook hier dat een goede strategie belangrijker is dan een hoger level. Hoewel je met gelijke units het één op één niet wint, is het zeker mogelijk een hogere speler te verslaan met de juiste tactieken. Ook fijn is dat de zeldzamere eenheden niet automatisch sterker zijn, maar ook gewoon eigen zwaktes kennen. Door de juiste matchmaking en balans voelt Rivals niet als pay2win.

Het leed dat lootboxes heet

Toch zit er een frustratie in de willekeur van het vrijspelen van kaarten. Zo is het door domme pech mogelijk geen luchteenheden vrij te spelen voordat je tegenstander dit doet. Ook is er een korte periode waarin de tegenstander als enige al wel de mogelijkheid heeft om een tweede harvester te bouwen, doordat de game je soms tegen een speler van een iets hoger level laat spelen.

Door geld in de game te investeren, kun je meer lootboxes of starterbundels krijgen met een garantie op een bepaalde kaart. Slim gedaan, want het is frustrerend je basis in puin te zien belanden door eenheden die je zelf nog niet in je lootcrates bent tegengekomen, of door net die ene kaart mis te lopen die je nodig had voor het volgende level van je favoriete eenheid.

Ook valt het langzame tempo waarop je spelerlevel stijgt op. Zelfs met een hoge winratio gaat dit erg langzaam en je hebt meerdere dagen nodig om überhaupt met NOD aan de slag te gaan. Hierachter zit eigenlijk vooral het winmodel van Rivals: snelheid. Je krijgt niet zozeer betere units of commanders, je krijgt ze alleen sneller. De levelcap en matchmaking zorgt er vervolgens gelukkig voor dat het nooit echt oneerlijk wordt.

De leukste Command & Conquer van de afgelopen tien jaar

Rivals is de ideale strategiegame voor tu endoor, in de bus, op de wc of voor het slapengaan. In dat laatste geval val je wel vol adrenaline in slaap, want de game is intens, snel en strategisch. Het is niet de Command & Conquer waar we om vroegen, maar wie zijn vooroordelen laat varen, kan genieten van een leuke strategiegame op de telefoon, waar balans en tactiek een grotere prioriteit lijkt te krijgen dan winst.

Command & Conquer Rivals is gratis beschikbaar voor Android en iOS.

Meer reviews:

Aanbevolen voor jou