Command & Conquer Remastered Collection doet ‘remastered’ wél goed
Reviews

Command & Conquer Remastered Collection doet ‘remastered’ wél goed

Command & Conquer: De naam alleen al roept herinneringen op aan nachten doorhalen op een Pentium 100 en aan de telefoonrekening van de vele, vele uren Red Alert spelen via dial-up. In de jaren ’90 was real time strategy wat battle royale nu is: hét genre dat gaming definieert.

Command & Conquer Remastered Collection bevat zowel het origine Command & Conquer als Red Alert, inclusief alle uitbreidingen en de ‘console-exclusieve’ missies die tot nu toe nooit op pc speelbaar waren. Daarnaast is er de multiplayer, mod support en een level editor. Compleet is het kernwoord. Alles wat je je herinnerde van deze klassieke rts-games zit in het pakket. Maar ‘veel’ is op zichzelf geen argument om weer in een paar hele oude games te duiken.

©GMRimport

Liefde

Bij het opstarten van de collectie krijg je de keuze of je Command & Conquer of Red Alert wil spelen. De eerste keer dat je een van de twee aanklikt, activeert bij oudere spelers een golf van nostalgie. Want zoals veteranen weten, was de installatie van een C&C-game een ervaring op zich. Deze installatieprocedure, met coole sciencefiction graphics en animaties, is hier opnieuw gesimuleerd. Wie bij het zien van het zoeken naar de juiste IRQ nummers geen traantje wegpinkt (gelukkig hoeven we dat nooit meer te doen) heeft nooit een Soundblaster hoeven configureren. De ‘installatie’ zit vol kleine grapjes en creëert meteen dat oude C&C-gevoel. Ben je van steen, dan kun je dit alles overigens ook gewoon overslaan.

Eenmaal gestart word je geconfronteerd met een ander typisch jaren ’90-fenomeen: het ‘geweldig slechte tussenfilmpje’. Het verhaal van zowel C&C als Red Alert speelt zich af in respectievelijk de toekomst en in een alternatieve tijdlijn, en de belangrijkste gebeurtenissen zie je in glorieus afzichtelijke animaties en acteurs die toch wel hun best doen. De resolutie van de beelden is opgeschroefd, maar aangezien het bronmateriaal uiteraard niet in HD geschoten was, is het nu slechts acceptabel.

Als je dan eindelijk de eerste missie mag spelen, begin je met ‘ouderwetse graphics’, maar met een druk op de spatiebalk schakelt alles over naar een veel betere uprez versie van het spel. Net zoals het origineel is het natuurlijk in 2D, maar het spel ziet er opeens gewoon goed uit, en blijft trouw aan de stijl van het origineel. Geluiden en muziek zijn ook opgepoetst, zodat alles lekker wegspeelt en je je al snel kunt verliezen in het bouwen van je basis en het uitroeien van de vijand.

©GMRimport

Rts

Want hier draait het natuurlijk om. Je begint met een handvol eenheden en meestal een Mobile Construction Vehicle, waarmee je een plek uitkiest voor je basis. Eenmaal neer geplempt, is het zaak om met een Harvester tiberium te verzamelen en genoeg energiecentrales te bouwen om je constructiegebouwen van stroom te voorzien. Ondertussen is het de bedoeling dat je (meestal) de vijandelijke uitschakelt en tegelijk je eigen basis verdedigt tegen aanvalsgolven.

Zowel C&C als RA gooien de missies gelukkig nog wel eens om, zodat je bijvoorbeeld slechts een handjevol eenheden zonder basis hebt voor een missie. Of in het geval van RA zijn de missies waarbij je Tanja (“Ta-TJINGGGGG!”) gebouwen op laat blazen heerlijk overpowered.

Overpowered zijn ook sommige gebouwen of eenheden. Zoals de verrukkelijke tesla-coils die alles binnen hun bereik met een bliksemflits wegblazen. Het feit dat je daarvoor meer energiecentrales moet bouwen, weegt eigenlijk niet op tegen de onoverwinnelijkheid van deze one-hit-kill doodsmachines. Dat is ook niet erg.

Waarbij Warcraft 3 er alles aan leek te doen om de geschiedenis teniet te doen, is Command & Conquer Remastered Collection vooral een eerbetoon aan de game én aan fans.

-

Moeilijkheid

Het moet namelijk gezegd worden dat deze games voor moderne gamers niet bijster moeilijk zijn. Het grote plezier van de singleplayercampagnes is juist het verkrijgen van een steeds groeiende doos militair speelgoed om over de vijand heen te walsen. Dat betekent niet dat je nooit een ‘mission failed’-scherm te zien krijgt, maar wie de afgelopen jaren van het rts-genre heeft geproefd, komt met deze klassiekers nooit echt in de problemen.

Soms zijn missies eerder een tikkie frustrerend dan moeilijk. Zoals op de momenten dat je alle vijandelijke eenheden moet vernietigen en er één soldaatje ergens in een hoek van de kaart achter een boom zit. Dat deze klassieke games ook klassieke foutjes bevatten, is in dit geval niet onoverkomelijk. Het merendeel van de singleplayermissies is nog net zo leuk als toen.

©GMRimport

Bonus

Geheel nieuw in deze collectie is de mogelijkheid om een enorme hoeveelheid bonuscontent te verzamelen. De in-game achievements zijn gekoppeld aan een galerij met artwork en beelden van achter de schermen. Hier zit een boel materiaal tussen dat nooit eerder is getoond en waar je als fan echt heel blij van wordt.

Blij is sowieso het overheersende gevoel bij het spelen van de game. Van de (nu veel makkelijker te organiseren) multiplayermatches, tot het zelf in elkaar knutselen van kaarten: het is een heerlijke verzameling van zeer mooi opgepoetste nostalgie.

©GMRimport

Ironie

Tussen de hardcore rts-fans is de discussie nog steeds niet klaar: Warcraft of Command & Conquer? Hoewel Westwood in feite het rts-genre uitvond met Dune 2 (en het daarna verfijnde met Command & Conquer), zijn er hele volksstammen die Warcraft (en dan vooral Warcraft 3) als het summum van het genre zien. Er zit dan ook enige ironie in dat in 2020 de strijd tussen Warcraft en Command & Conquer beslecht is, als we kijken naar de ‘strijd der remasters’. Waarbij Warcraft 3 er alles aan leek te doen om de geschiedenis teniet te doen, is Command & Conquer Remastered Collection vooral een eerbetoon aan de game én aan fans. Alles wat nodig is om de C&C-gemeenschap te ondersteunen is aanwezig, inclusief een vrijgegeven broncode. Dit is hoe je een remaster van een real time strategiegame wél goed doet.

The Command & Conquer Remastered Collection is nu verkrijgbaar voor pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Met Command & Conquer Remastered Collection haal je honderd uur aan gameplay in huis die de tand des tijds goed is doorstaan. De opgepoetste graphics doen recht aan het gevoel van het origineel en zowel de single- als multiplayer zijn nagenoeg niet gedateerd. Dat de tussenfilmpjes minder goed overeind zijn gebleven zal overigens niemand verbazen: In de jaren ’90 waren deze al niet van Hollywood-kwaliteit. De gameplay en de enorme hoeveelheid bonusmateriaal zijn echter genoeg reden om weer eens een kijkje te nemen in dit universum. Deze terugkeer naar de glorietijd van real-time strategy is heel goed geslaagd.

Plus- en minpunten
  • Enorm veel content, veel bonusmateriaal, graphics goed opgewaardeerd
  • Tussenfilmpjes zijn gedateerd, kleine frustraties in sommige missies, niet erg moeilijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd
Nieuws

Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd

Tom Hardy was in de running om Sam Fisher te spelen

De Splinter Cell-film die twaalf jaar geleden werd aangekondigd, wordt niet meer gemaakt.

The Direct meldt dat producent Basil Iwanyk dat heeft verteld. "De film had geweldig kunnen worden... maar het lukte ons niet om het script en het budget naar wens te krijgen. Maar het had tof geworden. We hadden een miljoen verschillende versies bedacht, maar het had hardcore en awesome geworden. Helaas is het niet doorgegaan."

Vorig decennium werd er nog gemeld dat Edge of Tomorrow-regisseur Doug Liman de regie op zich zou nemen, en dat Tom Hardy de rol van hoofdpersonage Sam Fisher zou vertolken.

Overigens kunnen fans van de Splinter Cell-franchise wel uitkijken naar een geanimeerde serie genaamd Splinter Cell: Deathwatch. De animatieserie wordt geschreven door John Wick-bedenker Derek Kolstad. Liev Schreiber (Ray Donovan, Scream) zal hoofdpersonage Sam Fisher inspreken. De serie moet 'spoedig' op Netflix komen te staan.

Daarnaast werkt Ubisoft al geruime tijd aan een remake van de eerste Splinter Cell. Ubisoft meldde in 2021 al dat het aan een remake van de in 2002 uitgekomen stealthgame Splinter Cell werkt. Een jaar later werd gemeld dat het verhaal herschreven wordt voor een moderner publiek, maar sindsdien is het vrij stil rondom de remake. Eerder dit najaar claimde Insider Gaming te hebben gehoord dat de game nog in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cosmetische items uit Assassin's Creed Shadows-battle pass gelekt
Nieuws

Cosmetische items uit Assassin's Creed Shadows-battle pass gelekt

Inclusief een monsterlijke mount

De cosmetische items die onderdeel uitmaken van de eerste battle pass van Assassin's Creed Shadows zijn online gelekt.

De content kwam via een datamine naar buiten en op Reddit geplaatst door gebruiker Throrites. Daaruit blijkt dat de eerste battle pass voor de aankomende game 'Eye in the Dark' gaat heten en twintig verschillende cosmetische 'tiers' zal bevatten.

Veel van de geüploade illustraties zijn inmiddels verdwenen uit de oorspronkelijke Reddit-post, al zijn ze (op moment van schrijven) nog wel in een topic op gameforum ResetEra te vinden. Zo zijn er outfits en zwaarden met een felblauwe kleur te zien, alsmede een roodkleurige mount die zich het beste laat omschrijven als een combinatie tussen een wolf en een draak.

Hoewel Assassin's Creed Shadows een singleplayergame is, gingen er eerder al geruchten dat de game verschillende battle passes zou krijgen. Deze battle passes - en toekomstige Assassin's Creed-games - worden allemaal via de Animus Hub gedistribueerd, een soort gamehub vergelijkbaar met Call of Duty HQ dat voorheen nog bekendstond als Assassin's Creed Infinity. Volgens Insider Gaming zijn er meer battle passes voor Shadows in de maak, waaronder 'The Last Ronin', 'The Hidden Network' en 'The Last Ronin'.

Ubisoft heeft bovenstaande content op moment van schrijven overigens nog niet officieel bevestigd, maar aangezien er illustraties zijn gelekt lijkt het op waarheid te berusten.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!