Code Vein slurpt je bloed en engelengeduld
Reviews

Code Vein slurpt je bloed en engelengeduld

Nog voordat je goed en wel begonnen bent, slaat Code Vein je om de oren met dooddoeners: de schuchtere hoofdpersoon leidt aan geheugenverlies maar staat te boek als de Messias van een oninteressant anime-universum. Tegenover de overdaad aan spottende, kinderlijke en ad rem-opmerkingen over moord en verderf staat de seksistische representatie van vrouwen. Wat is de game-industrie de afgelopen jaren toch volwassen geworden…

Eigenlijk staat de toon van Code Vein haaks op Bandai Namco’s marketingstrategie, waar nog enig moreel besef en maatschappelijke verantwoording uit spreekt. Inwoners van San Diego kunnen op TwitchCon bloed doneren aan het Amerikaanse Rode Kruis en ontvangen ter compensatie de game. Het is een tikkeltje ordinair omdat het gaat om een vampierengame, maar het genereert toch extra aandacht voor het belang van bloeddonatie.

In-game merk je niets van dit alles: het is vooral zaak om zo efficiënt en stijlvol mogelijk een rits grote, krachtige en nietsontziende vijanden aaneen te rijgen. Dat is op het eerste oog een fijne opdracht. Code Veins tempo ligt bijvoorbeeld relatief laag. Hierdoor heb je in vrijwel alle situaties de mogelijkheid om je te herpositioneren en vervolgens met afstandswapens of castaanvallen veel schade aan te richten. Ook is het hierdoor makkelijker om je vijanden te besluipen en hen met een spectaculaire klap direct neer te halen.

©GMRimport

Nooit alleen

In Bloodborne en The Surge stuit je nog geregeld op grote groepen vijanden, maar in Code Vein kom je hoofdzakelijk in één-op-één gevechten terecht, wat kleine worstelpartijen met een vijand of drie daargelaten. Dit pakt goed uit: meerdere ontwikkelaars van de game, waaronder director Hiroshi Yoshimura en producent Keita Iizuka, hebben gewerkt aan de God Eater-delen. In zowel God Eater als Code Vein tikt vrijwel iedere confrontatie het niveau van een tussen- of eindbaasgevecht aan. Het is daarom des te crucialer om je acties perfect te timen, juist omdat vijanden een rijker palet aan aanvallen hebben en hun tactieken dus moeilijker te voorspellen zijn.

Bovendien is het gaaf dat je linea recta kunt wisselen tussen verschillende vechtstijlen, met behoorlijk uiteenlopende gameplay tot gevolg. Hier komt ook een tikje strategie bij kijken. Code Vein is ontiegelijk moeilijk, maar met een beetje gezond verstand kun je een klasse kiezen die net wat effectiever is tegen die veel te lange, enigszins slungelige demon. De verschillende wapens zijn geen godswonder, maar doen precies wat je verwacht: hamers en speren hebben een grotere reikwijdte dan handzwaarden, maar zijn minder precies en langzamer in gebruik. Zelfs je kompaan doet vrolijk mee. Al vlug gaat er een makker met je mee op reis, of je nu wilt of niet. Waar dit een doodzonde lijkt voor een soulsborne, werkt dit best aardig. Wel is het is zo dat je hierdoor totaal geen rust krijgt of even op adem kunt komen: de oneliners en nodeloze motivatiekreten vliegen je om de oren, tot vervelens toe en op de ongelukkigste momenten. Maar ach, dat is nog altijd tig keer beter dan de hulpeloze Yorda uit Ico of de steeds in de weg lopende Ashley in Resident Evil 4.

Code Vein heeft de verkeerde dingen op orde

-

©GMRimport

Nekslag

Het is vooral jammer dat het vechtsysteem niet zo scherp en precies is als de moeilijkheidsgraad vereist. De animaties van aanvallen duren dusdanig lang dat je nauwelijks de kans krijgt om daadwerkelijk op de gevechtsstrategie van vijanden te anticiperen. In plaats daarvan probeer je van tevoren in te schatten wat er gaat gebeuren en zet je op hoop van zegen een aanval in.

Wegrollen ter verdediging is bovendien niet altijd de beste optie: soms lijkt het alsof je geraakt wordt en doet het geen schade, terwijl je even later bij dezelfde handeling een nekslag krijgt. Of het nu willekeur, inconsistent gamedesign of domweg een bug is: het voelt niet eerlijk. Dit is niet te wijten aan het feit dat de game uitdagend is, maar ligt eerder aan de weinig responsieve besturing en de al te trage animaties. Ook heeft dit een weerslag op je vijanden: zij lijken eveneens nauwelijks te kunnen reageren op jouw plan van aanpak en ontvangen klappen alsof het niks is, om vervolgens uit een soort lompe noodzaak hun eigen slome zwaardslag in te zetten.

©GMRimport

Ook het leveldesign kan niet tippen aan genregenoten. Ontwikkelaar Bandai Namco heeft een dappere poging gedaan om een post-apocalyptische wereld te ontwerpen die als een consistent geheel voelt. Visueel is dat gelukt, maar het daadwerkelijke leveldesign is simpel, oninteressant en vooral irrelevant voor de gameplay.

Code Vein heeft de verkeerde dingen op orde. De vormgeving en esthetiek spreken boekdelen, je kunt je personage naar hartenlust vormgeven en zelfs je kompaan is de ergste niet. Maar het weinig responsieve vechtsysteem voorkomt dat de game tot grote hoogte stijgt.

Code Vein is vanaf 27 september verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Oké
Conclusie

Code Vein oogt spectaculair, maar speelt te mat. Eens te meer wordt duidelijk dat een soulsborne valt of staat bij een gelaagd leveldesign en een precies uitgekiend vechtsysteem. Code Vein is op deze vlakken degelijk, maar niet overtuigend genoeg om echt indruk te maken.

Plus- en minpunten
  • Esthetiek, soundtrack en vormgeving, relatief langzaam tempo pakt goed uit
  • Simpele verhaalvertelling, levelontwerp en vechtsysteem laten te wensen over

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Metroid Dread-studio toont vijf minuten aan Blades of Fire-gameplay
Nieuws

Metroid Dread-studio toont vijf minuten aan Blades of Fire-gameplay

Game verschijnt op 22 mei voor PS5, Xbox Series en Epic Games Store

MercurySteam, de ontwikkelaar van Metroid Dread, heeft vijf minuten aan onafgebroken gameplay van hun nieuwe game Blades of Fire geüpload.

De video kan hieronder worden bekeken. Blades of Fire werd eerder dit jaar al aangekondigd. Het nieuwe spel van de makers van Metroid Dread en Castlevania: Lords of Shadow laat spelers het tegen talloze vijanden opnemen. Spelers besturen Aran de Lira, de laatste persoon in de spelwereld die nog wapens kan maken.

Het spel heeft daarbij een uniek systeem waarmee spelers zelf wapens kunnen creëren en allerlei zwaarden, heften en runen kunnen combineren. Dat doen spelers met zogeheten Forge Scrolls, waar meer dan dertig unieke exemplaren van te vinden zijn en volgens de makers eindeloze combinaties opleveren.

Spelers kunnen daarnaast tactische, actievolle gevechten verwachten waarbij men specifieke lichaamsdelen van vijanden aan kan vallen. Daarbij kan alleen het juiste wapen de beschermende kledij van vijanden penetreren. Er zijn meer dan vijftig vijandensoorten in de game te vinden.

Spelers worden tijdens hun avontuur bijgestaan door Adso, die allerlei tips geeft over hoe vijanden verslagen kunnen worden. Volgens MercurySteam is deze metgezel cruciaal tijdens het avontuur, aangezien hij een "eeuwenoude taal" spreekt waarmee de wapens gemaakt kunnen worden.

Blades of Fire wordt door 505 Games uitgegeven en verschijnt op 22 mei voor pc (Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix opent website rondom Final Fantasy 9-jubileum
Nieuws

Square Enix opent website rondom Final Fantasy 9-jubileum

Zit een aankondiging van een remake er aan te komen?

Square Enix heeft een Japanstalige website geopend voor de viering van het vijfentwintigjarige bestaan van Final Fantasy 9.

De website dient voor verschillende aankondigingen en de verkoop van allerlei producten. Vooralsnog zijn er een boek en diverse aan de game gerelateerde items aangekondigd, waaronder een plaat met muziek uit de game, maar het is de bedoeling dat er de komende maanden meer producten en aankondigingen volgen.

Final Fantasy 9 bestaat op 7 juli 25 jaar. Er gaan al geruime tijd geruchten dat er een remake van de klassieke PlayStation-rpg in ontwikkeling is, al is dit op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd. De remake stond ook op een gelekte GeForce Now-lijst, waarvan andere vermeldingen al officieel zijn bevestigd. Fans hopen dan ook dat een aankondiging van de Final Fantasy 9-remake ergens rond de jubileumviering gaat plaatsvinden. Begin dit jaar claimde een over het algemeen betrouwbare insider dat de remake nog altijd in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!