Cadence of Hyrule is de beste Zelda spin-off ooit
Reviews

Cadence of Hyrule is de beste Zelda spin-off ooit

Op avontuur gaan in de nieuwe Zelda-game Cadence of Hyrule vereist één essentiële vaardigheid: een gevoel voor ritme. Zowel vijanden als jijzelf bewegen zich in deze combinatie tussen indiegame Crypt of the NecroDancer en de Zelda-franchise namelijk op het ritme van muziek.

In feite is de hele spelwereld van Cadence of Hyrule (vormgegeven alsof je zoals vanouds A Link to the Past op de Super NES speelt) opgedeeld in kleine vakjes. Elke stap, slag of stoot die je maakt, is een ‘beat’. Op die manier dansen zowel de vijanden als jij over het speelveld. Door het ritme van de muziek (en de meter onderin het scherm) aan te houden benader je vijanden, val je ze aan en bouw je de meter op, waardoor vijanden betere loot in de vorm van meer kristallen achterlaten. Daarnaast is het aan te raden om het aanvalspatroon van vijanden te leren kennen, zodat je niet te vaak door ze wordt geraakt.

©GMRimport

Van frustrerend naar een makkie

Doodgaan is, zeker in het begin van Cadence of Hyrule, namelijk meer regel dan uitzondering. Zeker wanneer je zoals ondergetekende niet bekend bent met voorganger Crypt of the NecroDancer, heeft dit spel in het eerste uur een steile leercurve. Tot overmaat van ramp verlies je elke keer wanneer je sterft al je verzamelde rupees en items. Alleen je hoofdwapens en -items, zoals de boemerang, hookshot en heart containers, behoud je. Ook de kristallen die je ontvangt wanneer je een heel speelveld ontruimt van vijanden, blijven in je bezit. Hiermee koop je in het Game Over-scherm onder andere betere wapens, waarmee je bijvoorbeeld meer schade doet en verder om je heen slaat.

Met meer heart containers in je inventaris en een sterker wapen in de hand wordt het spel snel een stuk makkelijker. Dan komt ook die gewenste ‘klik’ in je hoofd, en begin je de ritmische gameplay te begrijpen. Je boekt dan opeens vliegensvlug progressie, weet je door verschillende kerkers heen te slaan zonder regelmatig te sterven en de handige wapens en items blijven zich opstapelen, waardoor je je binnen enkele uren al oppermachtig voelt. In een sneltreinvaart race je door het spel, denk aan drie tot zes uur, afhankelijk van hoe snel je de gameplay de meester maakt.

De echte ster is de opzwepende muziek, bestaande uit swingende remixen van bekende Zelda-nummers

-

Dat is aan de korte kant voor een Zelda-game, maar de spelwereld is relatief uitgebreid vergeleken met Crypt of the NecroDancer. Daardoor is het niet zo verslavend om net als in laatstgenoemde game dagelijks een complete ‘run’ te doen – daar is het spel niet compact genoeg voor – maar tegelijk smaakt het korte avontuur naar meer. De ontwikkelaar tracht dit op te lossen met leaderboards om je te motiveren snellere runs te doen en een lijst aan spelregels om zelf in te stellen, zoals een permadeath-modus die een stuk pittiger is. Toch blijft het knagende gevoel hangen dat we graag wat langer bezig waren geweest met het avontuur zelf. Een betere balans tussen het uitdagende begin en de te makkelijke tweede helft van het spel had dit mogelijk opgelost.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Jazzy lounge

Dat je graag langer door had willen spelen, kan natuurlijk ook als compliment richting de game gezien worden. Want ondanks de korte speelduur is elk moment van Cadence of Hyrule genieten geblazen. Niet alleen draagt de fijne gameplay daaraan bij, ook de audiovisuele presentatie is van een niveau alsof Nintendo zelf het spel heeft geprogrammeerd. Zelda-fans kunnen genieten van een prachtig vormgegeven wereld – die ook nog eens bij elke run nagenoeg compleet willekeurig gegenereerd wordt – en bezoeken bekende locaties zoals Hyrule Castle, Zora’s Domain en Death Mountain. Tijdens deze tocht kom je allerlei bekende personages, vijanden en items uit de franchise tegen. Een Zelda-fan haalt absoluut meerwaarde uit Cadence of Hyrule.

De echte ster is de opzwepende muziek, bestaande uit swingende remixen van bekende Zelda-nummers. Een jazzy lounge-versie van Zelda’s Lullaby op het startscherm belooft al veel goeds, en muzikaal gezien stelt Cadence of Hyrule geen moment teleur. De bekende nummers uit de reeks zijn van allerlei interessante variaties voorzien, die zowel verrassen als een nostalgisch gevoel oproepen. Door de simpele structuur van de nummers zijn ze ook ideaal om in het ritme van de game te blijven, waardoor je de ritmemeter onderin beeld al snel vergeet.

©GMRimport

Kort en krachtig, zo laat dit spel zich het beste omschrijven. Je bent er doorheen voordat je er erg in hebt en hebt na afloop het gevoel een van de betere Zelda-games te hebben gespeeld. Sterker nog: dit is met stipt de beste Zelda spin-off ooit en laat games als Hyrule Warriors (leuk!) en Link’s Crossbow Training (meh…) ver achter zich. Onafhankelijke ontwikkelaar Brace Yourself Games heeft met de Zelda-licentie iets heel speciaals gecreëerd.

Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer featuring The Legend of Zelda is nu te koop voor de Switch via de eShop. Het spel kost 25 euro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Cadence of Hyrule combineert op natuurlijke wijze de ritmische gameplay van Crypt of the NecroDancer met de spelwereld en audiovisuele flair van de Zelda-reeks. Dat levert iets heel speciaals op. Na een erg uitdagend begin wordt het spel echter steeds makkelijker en komt het avontuur iets te snel ten einde. Een betere balans had dit spel nog indrukwekkender gemaakt.

Plus- en minpunten
  • Ritmische gameplay steekt geweldig in elkaar, Zelda-muziek is fenomenaal
  • Game wordt al snel te makkelijk en is mede daardoor te kort

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!