BoxBoy! + BoxGirl! is een puzzelgame om in een doosje te doen
Reviews

BoxBoy! + BoxGirl! is een puzzelgame om in een doosje te doen

Verstopt in de 3DS eShop brengt Nintendo al een paar jaar om de zoveel tijd hele charmante puzzelgames uit. Boxboy draait om een bijzonder simpel figuur die uit niets meer bestaat dan een vierkantje met ogen en twee sprietige pootjes. De speciale kracht van dit mannetje is dat hij zichzelf in drie windrichtingen kan uitrekken om allerlei puzzels op te lossen.

Boxboy kan bijvoorbeeld een stapel vierkanten in de vorm van een trap uitpersen om bij een hoger gelegen stuk in een level te geraken. Een aaneengesloten rij dozen is een perfect brug en het is ook mogelijk om met een box een gevaarlijke laserstraal te blokkeren. De mogelijkheden zijn talrijk en om alle 270 levels uit te spelen moet ieder trucje uit de kast worden getrokken.

©GMRimport

Rustig tempo

Als je een van de vorige drie delen hebt gespeeld heb je wel een goed idee van wat je in het nieuwste avontuur van BoxBoy kunt verwachten. De puzzels in de eerste paar werelden zijn wat aan de makkelijke kant, maar het duurt niet lang voordat het spel allerlei nieuwe concepten introduceert.

Zand om doorheen te graven, boxen die je af kunt schieten en tal van nieuwe obstakels maken de latere delen van het spel een stuk afwisselender. BoxBoy! + BoxGirl! heeft een prettig rustig tempo, waarbij nieuwe ideeën mondjesmaat geïntroduceerd worden. Voor wie al eerdere BoxBoy!’s heeft gespeeld is dat misschien frustrerend, maar met de overstap naar de Nintendo Switch komen waarschijnlijk ook een heleboel nieuwe spelers met de reeks in aanraking.

Met meerdere speelbare personages en andere speelstijlen bevat BoxBoy! + BoxGirl! meer dan genoeg puzzels om je even zoet te houden

-

Basisprincipes voor twee

Dat het spel de tijd neemt om alle gevorderde technieken rustig uit te leggen is wel zo fijn. Bepaalde strategieën blijven in latere levels terugkomen, waardoor je ze echt helemaal door moet hebben. Je dozen gebruiken om een soort grijphaak te vormen waarmee je aan hoger gelegen platformen kunt hangen is bijvoorbeeld van cruciaal belang.

Er is natuurlijk ook een grote kans dat de geheel nieuwe co-op modus samen gespeeld wordt met iemand die nog niet bekend is met de spelprincipes van BoxBoy!. Met zijn tweetjes neemt een iemand de rol van BoxGirl aan die – op een schattig strikje na – exact hetzelfde is.

Omdat een enkele speler in deze speelstand maar heel beperkt dozen kan produceren, moet er samengewerkt worden om het einde van de levels te bereiken. Zo kan de ene speler een brug bouwen terwijl de ander een opstapje produceert. Dat werkt verrassend goed en biedt genoeg mogelijkheden voor alternatieve oplossingen en discussie over wat nou de beste manier is om het level uit te spelen.

©GMRimport

Optioneel, maar wel leuk

Heel uitdagend wil BoxBoy! + BoxGirl! nooit echt worden. Tenminste: als je alleen maar de uitgang zo snel mogelijk wil bereiken. In ieder level zijn er ook nog bonusmedailles te verdienen door iedere moeilijk bereikbare kroon te verzamelen of door zo min mogelijk dozen te gebruiken om het einde te bereiken.

Dat is vooral leuk voor wie BoxBoy of BoxGirl graag in allerlei melige outfits hijst. Brillen, snorren en hoedjes op deze kale personages plakken voegt niets toe aan de gameplay, maar het is gewoon grappig om te doen. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor alle andere extra’s die met medailles zijn vrij te spelen. De extreem flauwe stripverhaaltjes, bonusmissies of nummers van de soundtrack zijn geheel optioneel, maar daarom niet minder leuk.

Met meerdere speelbare personages en andere speelstijlen bevat BoxBoy! + BoxGirl! meer dan genoeg puzzels om je even zoet te houden. Voor wie alle voorgaande delen al heeft gespeeld valt het spel misschien alleen net iets te veel in de herhaling. Als de vrede in BoxBoy’s wereld na dit deel weer terugkeert zou dat geen ramp zijn. Dit nieuwste deel voelt zo compleet, dat het ook prima zou werken als waardig afscheid.

BoxBoy! + BoxGirl! is voor 9,99 euro beschikbaar op de Nintendo Switch eShop.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

BoxBoy! + BoxGirl! vindt de doos niet opnieuw uit, maar is wel een heel fijn nieuw deel voor een van Nintendo’s meest ondergewaardeerde franchises. De nieuwe co-op modus met BoxGirl is uitstekend en de vele nieuwe wendingen aan de puzzels zorgen ervoor dat de spelmechanieken niet gaan vervelen. Voor fans van het eerste uur voelt het mogelijk als erg bekende kost, maar voor nieuwkomers is er geen beter instapmoment te bedenken.

Plus- en minpunten
  • Enorm veel creatieve puzzels, veel nieuwe invalshoeken, leuke co-op
  • Komt wat traag op gang, valt soms in herhaling

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!