BoxBoy! + BoxGirl! is een puzzelgame om in een doosje te doen
Reviews

BoxBoy! + BoxGirl! is een puzzelgame om in een doosje te doen

Verstopt in de 3DS eShop brengt Nintendo al een paar jaar om de zoveel tijd hele charmante puzzelgames uit. Boxboy draait om een bijzonder simpel figuur die uit niets meer bestaat dan een vierkantje met ogen en twee sprietige pootjes. De speciale kracht van dit mannetje is dat hij zichzelf in drie windrichtingen kan uitrekken om allerlei puzzels op te lossen.

Boxboy kan bijvoorbeeld een stapel vierkanten in de vorm van een trap uitpersen om bij een hoger gelegen stuk in een level te geraken. Een aaneengesloten rij dozen is een perfect brug en het is ook mogelijk om met een box een gevaarlijke laserstraal te blokkeren. De mogelijkheden zijn talrijk en om alle 270 levels uit te spelen moet ieder trucje uit de kast worden getrokken.

©GMRimport

Rustig tempo

Als je een van de vorige drie delen hebt gespeeld heb je wel een goed idee van wat je in het nieuwste avontuur van BoxBoy kunt verwachten. De puzzels in de eerste paar werelden zijn wat aan de makkelijke kant, maar het duurt niet lang voordat het spel allerlei nieuwe concepten introduceert.

Zand om doorheen te graven, boxen die je af kunt schieten en tal van nieuwe obstakels maken de latere delen van het spel een stuk afwisselender. BoxBoy! + BoxGirl! heeft een prettig rustig tempo, waarbij nieuwe ideeën mondjesmaat geïntroduceerd worden. Voor wie al eerdere BoxBoy!’s heeft gespeeld is dat misschien frustrerend, maar met de overstap naar de Nintendo Switch komen waarschijnlijk ook een heleboel nieuwe spelers met de reeks in aanraking.

Met meerdere speelbare personages en andere speelstijlen bevat BoxBoy! + BoxGirl! meer dan genoeg puzzels om je even zoet te houden

-

Basisprincipes voor twee

Dat het spel de tijd neemt om alle gevorderde technieken rustig uit te leggen is wel zo fijn. Bepaalde strategieën blijven in latere levels terugkomen, waardoor je ze echt helemaal door moet hebben. Je dozen gebruiken om een soort grijphaak te vormen waarmee je aan hoger gelegen platformen kunt hangen is bijvoorbeeld van cruciaal belang.

Er is natuurlijk ook een grote kans dat de geheel nieuwe co-op modus samen gespeeld wordt met iemand die nog niet bekend is met de spelprincipes van BoxBoy!. Met zijn tweetjes neemt een iemand de rol van BoxGirl aan die – op een schattig strikje na – exact hetzelfde is.

Omdat een enkele speler in deze speelstand maar heel beperkt dozen kan produceren, moet er samengewerkt worden om het einde van de levels te bereiken. Zo kan de ene speler een brug bouwen terwijl de ander een opstapje produceert. Dat werkt verrassend goed en biedt genoeg mogelijkheden voor alternatieve oplossingen en discussie over wat nou de beste manier is om het level uit te spelen.

©GMRimport

Optioneel, maar wel leuk

Heel uitdagend wil BoxBoy! + BoxGirl! nooit echt worden. Tenminste: als je alleen maar de uitgang zo snel mogelijk wil bereiken. In ieder level zijn er ook nog bonusmedailles te verdienen door iedere moeilijk bereikbare kroon te verzamelen of door zo min mogelijk dozen te gebruiken om het einde te bereiken.

Dat is vooral leuk voor wie BoxBoy of BoxGirl graag in allerlei melige outfits hijst. Brillen, snorren en hoedjes op deze kale personages plakken voegt niets toe aan de gameplay, maar het is gewoon grappig om te doen. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor alle andere extra’s die met medailles zijn vrij te spelen. De extreem flauwe stripverhaaltjes, bonusmissies of nummers van de soundtrack zijn geheel optioneel, maar daarom niet minder leuk.

Met meerdere speelbare personages en andere speelstijlen bevat BoxBoy! + BoxGirl! meer dan genoeg puzzels om je even zoet te houden. Voor wie alle voorgaande delen al heeft gespeeld valt het spel misschien alleen net iets te veel in de herhaling. Als de vrede in BoxBoy’s wereld na dit deel weer terugkeert zou dat geen ramp zijn. Dit nieuwste deel voelt zo compleet, dat het ook prima zou werken als waardig afscheid.

BoxBoy! + BoxGirl! is voor 9,99 euro beschikbaar op de Nintendo Switch eShop.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

BoxBoy! + BoxGirl! vindt de doos niet opnieuw uit, maar is wel een heel fijn nieuw deel voor een van Nintendo’s meest ondergewaardeerde franchises. De nieuwe co-op modus met BoxGirl is uitstekend en de vele nieuwe wendingen aan de puzzels zorgen ervoor dat de spelmechanieken niet gaan vervelen. Voor fans van het eerste uur voelt het mogelijk als erg bekende kost, maar voor nieuwkomers is er geen beter instapmoment te bedenken.

Plus- en minpunten
  • Enorm veel creatieve puzzels, veel nieuwe invalshoeken, leuke co-op
  • Komt wat traag op gang, valt soms in herhaling

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!