Black Future ‘88 knalt je door een dystopische toekomst
Reviews

Black Future ‘88 knalt je door een dystopische toekomst

In de categorie 2D-roguelikes meldt zich een nieuwe speler: Black Future ‘88. Die game doet een stel toffe dingen, maar weet daar slechts voor een deel indruk mee te maken.

De door de ontwikkelaar en uitgever zelfbenoemde ‘synth-punk’-stijl spreekt nog het meest voor Black Future ‘88. Wie een beetje gecharmeerd is van neonkleuren en duistere synthwave-muziek, voelt zich gauw tot deze game aangetrokken. Wat dat betreft schiet ontwikkelaar SuperScarySnakes – eigenlijk een éénmansstudio – gelijk raak met de pixelart graphics en speciaal gecomponeerde soundtrack, die een gave post-apocalyptische wereld schetsen met flinke scheuten Dead Cells, Contra en een vleugje Castlevania.

©GMRimport

2D roguelike

Ook qua gameplay borduurt Black Future ‘88 verder op het patroon van bovengenoemde namen. Als overlevende van een hevige aanslag op de planeet doorloop je procedureel gegenereerde kamers in een duistere toren, die opgedeeld is in vijf opeenvolgende zones. Opvallend genoeg kun je deze 2D-omgevingen doorlopen door de game te spelen als een twin-stick shooter, al kun je ook vertrouwen op een verrassend goed werkend semiautomatisch richtsysteem, mits je enigszins de juiste kant op kijkt. Naarmate je afrekent met meer vijanden – uiteenlopend van drones tot bewakers, maar ook andere jagers en diverse eindbazen – en zelf sterker wordt, neemt ook de dreiging in de toren toe. Zo wordt je jacht op de voor de apocalyps verantwoordelijke superschurk alleen maar moeilijker naarmate je meer van zijn handlangers omlegt.

Al vrij vroeg in het spel speel je een handvol personages vrij, elk met sterke en zwakke punten en verschillende startwapens. Het arsenaal bestaat in totaal uit zo’n vijftig verschillende strijdmiddelen, van slappe pistooltjes tot machtige railguns en een keur aan zwaarden. Aan originaliteit geen gebrek: sommige wapens verschieten simpelweg ammunitie, anderen worden sterker met meer geld of wanneer je over meer of juist minder levenskracht beschikt.

Daarnaast zijn er vele speciale eigenschappen die je kunt bemachtigen, zoals het verbeteren van je ‘dash’-beweging om snel te ontkomen of het verhogen van de kans op goede loot. Sommige van deze perks leiden echter ook tot vloeken, die je juist kunnen tegenwerken. Zo kunnen ze extra druk zetten op de levensduur van je hart, dat aan het begin van elke levensduur letterlijk nog achttien minuten te kloppen heeft en je daarmee dwingt tot actie.

©GMRimport

Hectische actie

Al die factoren bij elkaar maken dat de actie op piekmomenten wel heel erg hectisch kan worden. Wanneer je scherm vol vijanden staat en er plots potentieel nadelige bijwerkingen van perks gaan meespelen, kan het zo zijn dat je op een ogenschijnlijk onverklaarbare wijze het loodje legt, bijvoorbeeld omdat je rikketik het opeens begeeft. De game wil je daarmee wat leren, al is soms niet echt duidelijk wat je precies anders had kunnen doen. Wat daarbij ietwat kan helpen, is de optie om de tijd te vertragen – in enkele gevallen als skills, hoewel minder ervaren spelers er ook voor kunnen kiezen om dit hulpmiddel op elk gewenst moment in te zetten wanneer het allemaal even teveel wordt.

Black Future ‘88 is bovenal lekker vermakelijk en uitdagend, waarbij de game ook nog eens beschikt over een coöperatieve stand die met één exemplaar gespeeld kan worden – op de Nintendo Switch op hetzelfde scherm, via Steam middels Remote Play Together. Toch weet de game als geheel niet heel erg te blijven hangen. De erg op elkaar lijkende omgevingen maken elke playtrough toch wat repetitief, ondanks de fijne diversiteit aan wapens en speciale vaardigheden. Desalniettemin is deze 2D roguelike met z’n fijne uitwerking van z’n synth-punk-jasje zeker een geslaagde game waaraan je met genoeg doorzettingsvermogen een hoop plezier kunt beleven.

Watch on YouTube

Black Future ‘88 is getest op Nintendo Switch en nu verkrijgbaar, ook op pc.

Goed
Conclusie

Speel Black Future ‘88 vooral als je graag struint door procedureel gegeneerde 2D-kerkers met geinige wapens in de haak. Ondanks z’n onduidelijke en repetitieve momenten is dit een toffe roguelike.

Plus- en minpunten
  • Strakke presentatie in retrostijl, uitdagende spelactie met originele wapens, coöperatieve stand
  • Soms wat vage doodsoorzaken, voelt wat repetitief

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!