Battletoads is een maar net geslaagde comeback
Reviews

Battletoads is een maar net geslaagde comeback

Wie kent de Battletoads nog? De opgepompte NES-actiehelden hebben al meer dan 26 jaar niets meer van zich laten horen. Rash, Zitz en Pimple zaten al die tijd namelijk vast in een ondergrondse bunker zonder enig contact met de buitenwereld. Wanneer ze in dit langverwachte vervolg eindelijk bevrijd worden, is de rest van de wereld ze compleet vergeten.

De drie padden die in de jaren 90 nog cool, extreem en gewaagd waren zijn in deze game compleet achterhaald. De toon van deze Battletoads is daardoor ook heel anders dan zijn voorgangers. Dit zijn niet meer de stoere helden in de stijl van Teenage Mutant Ninja Turtles of Street Sharks. De Battletoads zijn een stel mafketels die opnieuw hun plek moeten zien te vinden in dit universum. Dit nieuwe deel leunt daarom veel meer op dikke knipogen en tekenfilmachtige humor.

Nergens wordt dit zo duidelijk als in de geanimeerde tussenfilmpjes. Hierin worden op een hoog tempo grappen op de speler afgevuurd. Die nieuwe, zelfbewuste toon moet je maar net leuk vinden. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de graphics, want het lijkt nauwelijks nog op de oude games in de franchise. Toch voelt deze nieuwe richting niet per se verkeerd aan. Battletoads slaat de plank vaak genoeg mis, maar de toewijding voor diens nieuwe stijl is lovenswaardig.

©GMRimport

Padje af

Een andere aanpak is ook nodig, want de oude Battletoads-games waren echt een product van hun tijd. Het beat ‘em up-genre is lang niet zo populair als het ooit was. Dit nieuwe deel doet een dappere poging om wat variatie aan te brengen. Speel je alleen, dan kan er op ieder moment gewisseld worden tussen Zitz (de snelle), Rash (de gebalanceerde) en Pimple (de sterke) om de cast van buitenaardse wezens in elkaar te beuken.

De animaties van deze aanvallen zijn bijzonder gedetailleerd en creatief bedacht. Met een paar simpele combo’s worden er holografische stieren, arcadekasten en allerlei groteske transformaties tevoorschijn getoverd. Het levert met name in latere levels behoorlijk chaotische gevechten op waar je je pad gemakkelijk in kunt verliezen. Zo genadeloos als vroeger is deze Battletoads niet meer dankzij het afschaffen van levens en de introductie van checkpoints, maar regelmatig het loodje leggen hoort er nog steeds bij.

Battletoads voelt behoorlijk uitgerekt, maar is tegelijkertijd ook aan de korte kant.

-

Battlebloat

Het vechtsysteem laat na een paar levels helaas duidelijk zijn gebreken zien. Het werkt, maar zelfs met de introductie van dashes en een lange paddentong om vijanden te pakken blijft het allemaal vrij simpel. Battletoads komt ermee weg door tussen heel veel andere speelstijlen te wisselen. Zo verandert het spel voor een paar levels in een 2D-platformer, een shoot ‘em up en een verzameling Mario Party-achtige minigames. Ook de levels op speederbikes, waarin allerlei obstakels op de je afkomen, mogen natuurlijk niet ontbreken. Het is knap hoe Battletoads met ieder nieuw level net even iets anders doet.

De afwisseling is groot, maar tegelijkertijd wordt het nergens echt complex. Sommige gedeeltes gaan bovendien veel te lang door. Zo zijn de stukken op zwevende motoren veel te langdradig en blijven de shoot ‘em up-gedeeltes ook maar doorgaan. Battletoads voelt behoorlijk uitgerekt, maar is tegelijkertijd ook aan de korte kant. Binnen vier uur bereik je de credits wel. Dat is natuurlijk geheel in de stijl van de games van toen, maar op wat hogere moeilijkheidsgraden en wat collectibles na is er weinig reden om het allemaal nog een keer te doen.

©GMRimport

Battletoad

Het spel nogmaals met één of twee extra spelers doorlopen ligt na de eerste keer uitspelen voor de hand. Battletoads heeft echter geen online co-op. Samen spelen kan alleen met z’n allen op de bank. Een gemiste kans, want de tevens dit jaar verschenen beat ‘em up Streets of Rage 4 kan wél online met een partner gespeeld worden. Battletoads heeft meerdere levels waarin razendsnelle reflexen nodig zijn. Lag of ook maar een beetje stotterende netcode zouden daarvoor natuurlijk fataal zijn. Anno 2020 voelt dat alleen niet als zo’n geweldig excuus meer.

Battletoads is nu beschikbaar voor pc en Xbox One. De game is ook verkrijgbaar via Xbox Game Pass op pc en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Met een nieuwe smoel en toon weet Battletoads zich een klein beetje opnieuw uit te vinden. Het levert een beat ‘em up op die met gevoel voor humor allerlei uitstapjes maakt naar andere genres. Net zoals de grappen in het verhaal is dat niet altijd even geslaagd. Als geanimeerde sterren schitteren de Battletoads, maar het gebrek aan co-op, de erg simpele gameplay en de soms wel heel uitgerekte gebieden laten ze als videogamehelden niet fantastisch uit de verf komen.

Plus- en minpunten
  • Uitbundige grafische stijl
  • Aan de korte kant, maar voelt toch opgerekt, geen online co-op

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!